Datafy.it in poslovni angeli

Od leve proti desni: Branko Drobnak (Poslovni angeli Slovenije), Igor Panjan (Datafy.it), Niko Slavnič (Poslovni angeli Slovenije), Antal Karoly (predsednik madžarskih poslovnih angelov HunBAN), Aleksander Kopač (AlpVent). (Vir slike: Poslovni angeli Slovenije, Marko Pigac)

Odločite se za primeren način financiranja!

Za zagon uspešnega podjetja potrebujete odlično idejo, zavzeto ekipo in določeno količino finančnih sredstev. Kateri viri financiranja zagonskih podjetij so na voljo mladim podjetnikom ter kakšne so njihove prednosti in slabosti, predstavljamo v nadaljevanju.
Datafy.it in poslovni angeli

Od leve proti desni: Branko Drobnak (Poslovni angeli Slovenije), Igor Panjan (Datafy.it), Niko Slavnič (Poslovni angeli Slovenije), Antal Karoly (predsednik madžarskih poslovnih angelov HunBAN), Aleksander Kopač (AlpVent). (Vir slike: Poslovni angeli Slovenije, Marko Pigac)

Možnosti financiranja zagonskih podjetij so precej omejene. Na voljo so vam notranji viri financiranja, nepovratna sredstva, dolžniški viri financiranja in lastniški kapital. Vse oblike financiranja bomo v nadaljevanju na kratko opisali, ob tem pa bomo opisali tudi izkušnje, ki jih je z nami delil Igor Panjan iz uspešnega slovenskega podjetja Datafy.it, ki je pred kratkim prejelo investicijo poslovnih angelov.

Nekatere oblike financiranja za mlada podjetja bodo predstavljene v sklopu panela Financiranje – poslovni angeli in bančno kreditiranje v okviru Konference Mladi podjetnik? Zakaj pa ne!, ki bo potekala 15. junija 2017.

Notranji viri financiranja

V začetni fazi se velika večina zagonskih podjetij financira na podlagi notranjih virov. V prvi vrsti gre za porabljanje lastnih prihrankov, podjetniki pa se kmalu obrnejo tudi na svoje prijatelje in družinske člane. Gre za princip, ki je poznan pod imenom 3Fs: angl. friends, fools and family (prijatelji, bedaki in družina). Prav ta princip omenja tudi Panjan, ko govori o začetkih podjetja Datafy.it. Pri tem bodite pozorni, da vsi vključeni poznajo tveganja, povezana z vlaganjem v vaše podjetje.

Čim hitreje morate začeti razmišljati tudi o tem, kako bo podjetje samo pridobivalo denar s prodajo in podjetniškim zategovanjem (angl. bootstrapping). Uspešna podjetja večinoma ne nastanejo tako, da najprej zberejo čim večjo vsoto denarja, ki jo porabijo za najem pisarn, nakup opreme in zaposlovanje, še preden dejansko prodajo prvi izdelek.

Prav nasprotno: uspešni podjetniki želijo na začetku s čim manj stroški prodati čim več izdelkov, da jim tako ostane dovolj sredstev za nadaljnji razvoj in rast podjetja. Tako je pomembno, da zategujete pas na področju stroškov – podjetje po možnosti začnite kar od doma, o izločanju nepotrebnih stroškov pa razmislite tudi na področju trženja. Začnite s trženjem prek svojih socialnih mrež, oblikujte privlačne strani na družabnih omrežjih in poskušajte pridobiti čim več zadovoljnih strank, ki bodo poskrbele za organsko širjenje informacij o vaši ponudbi.

Plačila prvih strank čim prej investirajte v rast in razvoj posla. Brez prodaje in denarnega toka vaše podjetje pravzaprav ne obstaja, zato se osredotočite na pridobivanje prvih strank in omejevanje stroškov.

Zagonsko podjetje, Financiranje

Na začetku delovanja omejite stroške in pridobite prve stranke. (Vir slike: Pixabay)

Nepovratna sredstva

Ko izčrpate lastne vire za ustanovitev in zagon podjetja ter poiščete prve stranke, lahko začnete razmišljati tudi o zunanjih virih financiranja. Odlična možnost so nepovratna sredstva, ki jih prek različnih razpisov za spodbujanje podjetništva ponujajo Evropska unija, slovenska vlada (prek različnih ministrstev in agencij), lokalne oblasti in tudi nekateri zasebni ponudniki.

Da bi bili uspešni na razpisu, morate izpolnjevati določene pogoje in se prilagoditi njegovi strukturi in ciljem. Pretirano prilagajanje lahko zamegli osnovne cilje podjetja, vendar Panjan pravi, da so vnaprej znani pogoji »najlepši del razpisov«, saj »vnaprej veš, kaj moraš imeti, da pridobiš razpis«. Podjetje Datafy.it je tako uspešno pridobilo sredstva prek različnih razpisov Slovenskega podjetniškega sklada.

Dolžniški viri financiranja

Naslednji potencialni vir financiranja za podjetja so dolžniški viri financiranja, kamor sodijo krediti, lizingi in druge podobne oblike financiranja, ki jih večinoma ponujajo banke. Kot pove že njihovo ime, morate sredstva v določenem časovnem obdobju vrniti kreditorju oziroma banki.

Bankirji se pri odobravanju kreditov osredotočajo predvsem na zgodovino poslovanja podjetij, njihovo sposobnost za odplačevanje dolga in ustrezno zavarovanje. Pri zadnji točki vam lahko pomagajo različne garancije, ki jih ponuja država oziroma drugi ponudniki, vendar je pridobivanje kreditov za zagonska podjetja kljub temu izredno težavno.

S takšno situacijo se je soočilo tudi podjetje Datafy.it. Panjan pravi: »Nekajkrat smo poskušali pridobiti kredit na bankah, pa je to misija nemogoče. Od bank dobiš denar, ko ga ne potrebuješ. Že ko smo pri dobrem prometu prosili za limit na računu, ga nismo dobili, ker ne izpolnjujemo pogojev, pa je šlo za zelo majhen znesek.«

Vendar ne obupajte – tudi če kredita ne boste uspeli pridobiti ob ustanovitvi podjetja, poskusite znova, ko uspešno zaženete poslovanje podjetja.

Lastniški viri financiranja

Lastniško financiranje se pomembno razlikuje od drugih oblik, saj vlagatelj v zameno za svojo investicijo pridobi lastniški delež v podjetju. Takšno financiranje je sicer izjemno tvegano, saj velika večina zagonskih podjetij v nekaj letih propade, kar pomeni, da tudi vlagatelj izgubi svojo investicijo. Če pa zagonsko podjetje uspe, lahko vlagatelj svoj delež v podjetju čez nekaj let proda, s čimer si povrne svojo investicijo in še dodatno zasluži.

Investitor ima kot solastnik v podjetju še druge funkcije – vpliva lahko na to, kako so investirana sredstva porabljena, poleg tega pa lahko s svojimi nasveti, poznanstvi in izkušnjami pomaga tudi pri rasti in razvoju podjetja. Prav ta del lastniškega financiranja ima neprecenljivo vrednost.

Najbolj znani lastniški viri financiranja so poslovni angeli in skladi tveganega kapitala, ki se združujejo tudi v skupine in podpirajo posamezne podjetniške pospeševalnike. Poslovni angeli in skladi tveganega kapitala vlagajo zgolj v najperspektivnejša podjetja; poslovni angeli predvsem v fazi, ko ima podjetje izdelan prototip in zagotovljene prve stranke, skladi tveganega kapitala pa v kasnejših fazah, na primer ko podjetje širi svoje poslovanje v tujino.

Proces iskanja investitorjev je izjemno dolgotrajen. Igor Panjan iz podjetja Datafy.it ga je opisal kot »žicanje«, večletno predstavljanje ideje potencialnim vlagateljem na različnih dogodkih. Pomembno je, da pripravite ustrezno investicijsko dokumentacijo, ki zajema poslovni načrt, finančni načrt, predstavitev in morebitne druge dokumente.

Podjetje Datafy.it se je prvič srečalo s poslovnimi angeli že kmalu po začetku delovanja – prvi je njihovo vrednost prepoznal Gregor Pipan iz podjetja XLAB. Proces pridobivanja angelske investicije v višini 250 tisoč evrov s strani Nika Slavniča in European Business Angels Network pa je po Panjanovih besedah potekal dobro leto, preden so investitorji sploh predlagali sodelovanje.

Datafy.it, poslovni angeli

Od leve proti desni: Branko Drobnak (Poslovni angeli Slovenije), Igor Panjan (Datafy.it), Niko Slavnič (Poslovni angeli Slovenije), Antal Karoly (predsednik madžarskih poslovnih angelov HunBAN), Aleksander Kopač (AlpVent). (Vir slike: Poslovni angeli Slovenije, Marko Pigac)

Panjan tako pravi, da si bodo investitorji vzeli čas, da spoznajo podjetje in ekipo; pri tem se po njegovem mnenju »ne bodo ozirali na to, s kakšnimi problemi se srečujete v podjetju«. Investitorji morajo namreč najti način, kako bodo oplemenitili svoj denar, kar lahko traja tudi več let.

»Investitorji si želijo sodelovati z ljudmi, ki imajo željo po učenju. Investitorji nikoli ne dajo samo denarja – želijo si sodelovati v procesu razvoja podjetja in v podjetje pripeljati svoj network in izkušnje,« dodaja Panjan. Tako je nujno, da ste pripravljeni na učenje in prilagodljivi. Izjemno pomembna pa je po Panjanovih besedah tudi kemija med ustanovitelji in investitorji: »Če te kemije ni, ne rinite v investicijo.«

Verjetno boste na svoji podjetniški poti kombinirali različne oblike financiranja – od lastnih virov in pomoči prijateljev do prvih prodaj, uspešnih prijav na razpise in potencialnih vstopov poslovnih angelov ali skladov tveganega kapitala. Obstajajo tudi druge oblike financiranja, na primer različna podjetniška partnerstva, množično financiranje, sodelovanje s podjetniškimi pospeševalniki …

Nekatere oblike financiranja za mlada podjetja bodo predstavljene v sklopu panela Financiranje – poslovni angeli in bančno kreditiranje v okviru Konference Mladi podjetnik? Zakaj pa ne!, ki bo potekala 15. junija 2017.

Pomembno je, da pred pridobitvijo posameznega vira natančno preučite njegove prednosti in slabosti, pri čemer vam lahko pomagajo podani opisi. Preden se odločite, ugotovite, ali izbrani vir oziroma oblika financiranja ustreza vašemu podjetju – le tako boste lahko zagotovili uspešno rast in razvoj podjetja.

Viri: Entrepreneur, Forbes, SmallBizTrends

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP hub: Povezovanje Slovenije in Španije v industrijskem oblikovanju

MP hub: Povezovanje Slovenije in Španije v industrijskem oblikovanju

BigD Design & Innovation je podjetje, ki se ukvarja z industrijskim oblikovanjem. Ustanovitelj Adrian Larripa se je po študiju v Milanu vrnil na univerzo Navarra v Pamplono, kjer je začel s svetovanjem na področju industrijskega oblikovanja. Podjetje deluje deset let, v tem času pa so se specializirali za projekte LED svetil za turbine vetrnic. Z njimi sodeluje Anamarija Čuden, sicer “coworkerka” v MP hubu. Več >

Nejc Apšner: “Nobena juha ni tako vroča, kot se skuha. To je nekako osnoven recept.”

Nejc Apšner: “Nobena juha ni tako vroča, kot se skuha. To je nekako osnoven recept.”

Pred 13 leti je takoj po zaključenem študiju skočil v podjetniški svet, točneje v finančništvo. V vseh letih so se morali kar nekajkrat preoblikovati v skladu s trendi, ker če bi ostali v istem segmentu financ, jih danes ne bi bilo več, priznava. Nejc Apšner, soustanovitelj podjetja Nekster finance (zdajšnji Achilles op.a.), ki upravlja spletno platformo Nekster, pravi, da je rast podjetja potekala zelo generično. "Začeli smo z ničle, danes pa se lahko pohvalimo, da smo ena večjih slovenskih faktoring družb. Čeprav v resnici nismo več faktoring družba, ampak se pozicioniramo kot neke vrste “airbnb’ za investitorje in na drugi strani podjetja, ki jim na platformi omogočamo, da prihajajo do likvidnostnih sredstev na enostaven način." Več >

Kako vaš komunikacijski stil vpliva na vašo ekipo?

Kako vaš komunikacijski stil vpliva na vašo ekipo?

Reči, da dobra komunikacija na delovnem mestu vpliva na finančni rezultat, je resno podcenjevanje. Raziskave kažejo, da je povprečna ocenjena izguba na podjetje zaradi slabe interne komunikacije zelo velika. Več >

SparkLPG: “Program HardwareSTART je obliž na rano hardware startupov

SparkLPG: “Program HardwareSTART je obliž na rano hardware startupov

Za startup podjetja, ki razvijajo fizični produkt, je eden ključnih dejavnikov uspešnega razvoja povezovanje s podjetji iz t.i. hardware industrije. Ekipa SparkLPG, ki razvija avtoplinski sistem za novejša vozila z vbrizgavanjem tekoče faze avtoplina, se je vključila v pospeševalniški program HardwareSTART, ker bi brez podpore večjih podjetij projekt težko izpeljali, pravi direktor podjetja Simon Štrancar. Več >

Evegreen: HardwareSTART ponuja podporo močnega industrijskega partnerja

Evegreen: HardwareSTART ponuja podporo močnega industrijskega partnerja

Podjetje Evegreen razvija 100-odstotno bio-razgradljive, naravi prijazne materiale in izdelke na osnovi organskih odpadkov, ki jih proizvedejo različna industrijska in uvozna podjetja. Tako jih po eni strani razbremenijo stroškov z odpadki, po drugi pa nadomestijo del njihove ponudbe z zelenimi, inovativnimi izdelki. Do zdaj so pri ustvarjanju receptur uporabili že pšenično slamo, riževe in pšenične luščine ter odpad kave, njihov cilj pa je trgu ponuditi čim širšo paleto alternativnih produktov, ki bodo v naravi povsem razgradljivi. Ta misija jih je pripeljala tudi v pospeševalniški program HardwareSTART, ki ga v konzorciju izvajajo Dewesoft, Katapult in Zavod mladi podjetnik. Več >

Aleš Zorc, Agitron: V programu HardwareSTART dobiš več, kot pričakuješ

Aleš Zorc, Agitron: V programu HardwareSTART dobiš več, kot pričakuješ

V podjetju Agitron razvijajo napredne strojne in programske rešitve za podporo digitalizaciji fizičnih trgovin. Razvili so napravo, ki je nameščena na nakupovalni voziček in trgovcem daje podatke o gibanju kupcev po trgovini, na podlagi katerih trgovec določi postavitev artiklov in vrednost posamezne pozicije. Njihov drugi produkt pa je digitalna cenovka, ki trgovcem omogoča spreminjanje cen na daljavo, kupcu pa daje informacije o posameznem izdelku. Več >

Produkt startupa Microbium sam oceni kvaliteto vode

Produkt startupa Microbium sam oceni kvaliteto vode

Microbium je mlado podjetje, dejavno na področju detekcije in eliminacije mikrobov v industriji. Razvilo je avtomatiziran sistem za identifikacijo in štetje bakterij v vzorcih pitne vode, s tem pa omogočilo enostaven nadzor nad kvaliteto vode, brez laboratorijev in znanja mikrobiologije. Več >

Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Pri blagovnih znamkah EQUA in GOAT STORY gre za dve slovenski zgodbi o uspehu, ki sta plod istega podjetja. Dokazujeta, da se lahko inovativnost in težnja po stalnih izboljšavah bogato obrestujeta. Obe zgodbi sta namreč uspešni tudi v svetovnem merilu. Več >

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic je startup, ki ga sestavlja ekipa študentov. Ukvarja se z izdelavo naravne kozmetike iz čebeljih proizvodov, ki imajo zaradi bogate vsebnosti vitaminov, mineralov in antioksidantov številne pozitivne učinke na kožo. Več >

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

V začetku tega leta je Marin Medak z ekipo Gigodesign ustanovil startup Della Spina. Gre za optiko, ki ponuja kakovostna dioptrijska očala po ugodnih cenah. Posebnost je v tem, da lahko stranka tri pare očal en teden brezplačno preizkuša na domu, preden se odloči, če jih bo kupila. Kako optika posluje danes? Več >

Oznake:, ,
© 2007-2025 Zavod mladi podjetnik, so.p. - Vse pravice pridržane |  Piškotki