Olaii: slovenski sistem, ki trgovcem povečuje prihodke
Brezgotovinsko plačevanje je v tujini že razvit koncept, Sloveniji ga pobliže predstavlja ekipa Olaii (Vir slike: Olaii).
Startup Olaii, ki ga sestavlja šestčlanska ekipa, zrastel pa je pod okriljem podjetja Xlab in je danes samostojno podjetje, vas odreši zgornje situacije. S svojo rešitvijo brezgotovinskega plačevanja s karticami in zapestnicami skušajo festivale in druge dogodke narediti za obe strani, tako za obiskovalce kot tudi za organizatorje, bolj prijazne. »Brezgotovinsko plačevanje je v tujini že znan in razvit koncept, vedno bolj priljubljen pa postaja šele v zadnjih letih. Uporabljajo ga praktično skoraj vsi največji festivali,« pravi Boris Savić, vodja projekta. Gre za preskok »iz srednjega veka v digitalno dobo«, opisuje brezgotovinsko plačevanje z uporabo NFC tehnologije.
Kje se uporablja brezgotovinsko plačevanje? Danes ga uporabljajo vsi največji festivali, med njimi tudi Tomorrowland, Ultra in Sziget. Sistem je, kljub temu, da razcvet doživlja šele v zadnjem času, že precej star. Amsterdam Arena slovi kot eden prvih v celoti brezgotovinskih športnih objektov, kjer so sistem uvedli že v 90. letih prejšnjega stoletja, vendar pa takrat kartice še niso bile tako napredne. Danes se med največje tovrstne objekte umešča stadion Allianz Arena v bavarski prestolnici (uporablja pa se tudi v športnih arenah v ZDA). Na objektu se celotno plačevanje upravlja z uporabo kartic, na katere naložite denar, ki se uporabljajo za dostop do parkirnih mest, nakup navijaških rekvizitov, naročanje hrane in pijače med tekmami.
Obiskovalec na vhodu prejme kartico ali zapestnico in nanjo naloži želeno vsoto denarja, pri čemer pa kartica služi zgolj kot način identifikacije uporabnika. »Vsaka enota dobi svojo blagajno, ki ima priložen čitalec kartic in blagajniški tiskalnik za račune,« pravi Savić. Z njihovo rešitvijo naj bi se organizatorji rešili dolgih vrst pred blagajnami. »Plačevanje z gotovino lahko v temnem hrupnem prostoru, kot je nočni klub ali festival, vzame veliko časa, od komunikacije s stranko pa vse do menjave denarja.« Postopek z zapestnico ali kartico traja zgolj slabo sekundo, uporabnik približa kartico oziroma zapestnico na čitalec in plačilo je opravljeno. V primeru, da kartico izgubite, jo lahko ekipa na daljavo prekine – po tem, ko dokažete lastništvo kartice, in sicer s potrdilom o prvem polnjenju kartice.
»Natakar ne more pridelati minusa pri menjavi drobiža«
Osebju v prvi vrsti ponuja hitrejši postopek. Savić pove izkušnjo ene od natakaric, ki dela letos na Kurzschlussu, kjer bo že drugo leto zapored deloval sistem Olaii. Sistem je označila kot uporaben, saj še nikoli ni postregla »tako veliko strank in delala hkrati tako lahkotno«. »Prednost je tudi, da natakar ne pridela minusa zaradi napak pri menjavi drobiža,« dodaja sogovornik. Zato, pravi, Olaii povečuje prihodke: zaradi krajših vrst na blagajnah pride do hitrejšega obrata, poraba denarja se po izkušnjah v tujini in izkušnjah ekipe poveča za od 20 do 30 odstotkov, osebje pa porabi manj časa za štetje denarja – na tridnevnem festivalu, ki ima 100 blagajn, bo na primer osebje moralo denar prešteti 300-krat. Organizator »ima ves denar na dogodku le na polnilnih mestih, kar je veliko bolj varno, kot pa imeti denar v vseh točilnih pultih«.
Šestčlanska ekipa Olaii je bila zadnje leto del Impact pospeševalnika, v okviru katerega je prejela tudi investicijo (Vir slike: Olaii).
Dvig neporabljenih sredstev na polnilnih postajah, a kot dobra volja organizatorja
»S stališča obiskovalca pretirane razlike, kot pri plačevanju z gotovino v smislu varnosti, ni,« mu pa omogoča, da ne pride do kraje oziroma izgube denarja na dogodku samemu. Sistem sicer uporabniku omogoča dvig neporabljenih sredstev na polnilnih postajah, »je pa to odločitev samega organizatorja dogodka«. Ekipa Olaii zato naročnikom priporoča, da omogočijo dvig preostanka denarja po koncu dogodka.
V dogovorih s festivali v tujini
Konkurence je na tem področju precej Ekipa se za prihodnje leto že dogovarja za sodelovanja v večjem obsegu, saj so v kontaktu s festivali v Avstriji, na Češkem, v Nemčiji in drugod. »Aktivno pa se pogovarjamo tudi z domačimi festivali in nočnimi klubi,« sodelovanj je vse več, poleti so na primer sodelovali z ECO Festivalom v Novi Gorici, ki ga ekipa opisuje kot poseben izziv, saj se je odvijal na dveh lokacijah.
Razvijajo še možnost spletnega polnjenja kartice
Startup Olaii, ki je bil zadnje leto del Impact pospeševalnika, v okviru katerega je prejel tudi nepovratne investicije, se trenutno osredotoča zgolj na razvoj in trženje njihove storitve. Med drugim razvijajo tudi možnost spletnega nakupa vstopnic ter spletnega polnjenja kartice, kar jim bo omogočilo izplačilo neporabljenih sredstev neposredno nazaj na račun obiskovalca. Dodatnih zaposlovanj trenutno ne načrtujejo, Savić pa pravi, da bodo v primeru »hitrega razvoja iskali kadre s področja informacijskih tehnologij in trženja«.