
Z veganskim čokoladnim moussom v Pariz! (Vir slike: Z žlico na pot)
Pred kratkim so se tri študentke Zdravstvene fakultete in študent Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani povezali in ustanovili podjetje Z žlico na pot. S svojo serijo Mousse-have, ki trenutno obsega dve vrsti veganskega čokoladnega moussa – Mr. Mousse in Miss Mousse –, so pred kratkim zmagali na študentskem tekmovanju Ecotrophelia Slovenija 2018, ki ga že deseto leto organizira Zbornica kmetijskih in živilskih podjetij.
O tem, kako je sploh prišlo do sodelovanja, zakaj je mousse Mousse-have primeren tudi za alergike in kaj je ekipi prinesla zmaga na tekmovanju, smo se pogovarjali s Katjušo Mežek in Ninom Marčetičem.
»Zaupali smo svojim brbončicam«
Katjuša Mežek nam je najprej zaupala, kako je ekipa sploh prišla do ideje za razvoj veganskega čokoladnega moussa. Po analizi trendov na živilskem trgu je »navdih za čokoladni mousse prišel s strani prijateljice, ki je veganka in veliko eksperimentira z različnimi veganskimi recepti«. Ekipa je sicer sestavljena iz treh študentk sanitarnega inženirstva (Pie Čepič, Urške Hiter in naše sogovornice) ter Nina Marčetiča, študenta smeri Business Informatics.

Ekipa podjetja Z žlico na pot z mentorico doc. dr. Mojco Jevšnik. (Vir slike: Z žlico na pot)
»Najprej smo na spletu pregledali že obstoječe recepte za mousse iz aquafabe, nato smo pa s preizkušanjem različnih kombinacij okusov in sestavin razvili končni izdelek. Med razvojem nismo uporabljali nobenih posebnih metod, zaupali smo le svojim brbončicam,« nadaljuje sogovornica.
Inženirski del ekipe se je tako ukvarjal z razvojem in oblikovanjem izdelka, in sicer tako »z zunanjo podobo kot samimi organoleptičnimi lastnostmi«. Marčetič pa se je usmeril v izdelavo poslovnega načrta in finančnega plana.
»S skupnim znanjem in sodelovanjem nam je uspelo ustvariti končni izdelek,« poudarja pomen timskega dela K. Mežek. »Seveda pa je treba na tem mestu omeniti mentorico doc. dr. Mojco Jevšnik, ki je ves čas stala za nami, nas spodbujala in nam pomagala, da smo lahko prišli tako daleč.«
Veganski čokoladni mousse je primeren tudi za alergike
Mousse iz serije Mousse-have poleg čokolade, malin, borovnic in limone vsebuje aquafabo, vodo, ki nastaja pri pridelavi in obdelavi čičerike. Posebna lastnost te snovi je, da se peni, zaradi česar se v živilstvu uporablja kot veganski nadomestek jajčnega beljaka.
»V naš mousse smo vključili tudi zemeljske mandlje, ki niso pravi oreščki, temveč gomolji, ki ne povzročajo preobčutljivostnih reakcij,« opisuje sogovornica značilnosti izdelka. Kako nastane mousse, si lahko ogledate tudi v spodnji predstavitvi.
Mousse-have je tako izjemno vsestranski: »Naš izdelek je primeren za vse ljubitelje čokolade in seveda za vse, ki se kdaj pa kdaj radi pregrešijo s čim sladkim. Izdelek je zaradi uporabe aquafabe namesto jajčnega beljaka primeren tudi za vegane in ljudi z alergijami na jajčne proteine. Uživajo ga lahko tudi osebe z alergijami na oreščke, saj zemeljski mandlji niso pravi oreščki.«
Prioriteta je trajnostni razvoj
Ekipa podjetja Z žlico na pot se lahko pohvali z dejstvom, da vse sestavine za svoj mousse pridobijo od slovenskih podjetij. Embalaža je steklena in primerna za ponovno uporabo ali recikliranje. »Naša prioriteta je trajnostni razvoj,« poudarja Nino Marčetič.
Pri razvoju izdelka so ekipi izdatno pomagali tudi sponzorji. Zdravstvena fakulteta Univerze v Ljubljani jim je poleg denarne pomoči zagotovila prostor za razvoj in izdelavo izdelka ter jim omogočila zaščito intelektualne lastnine. Sogovornik dodaja: »V sodelovanju z fakulteto bomo izvedli tudi degustacijski dogodek, ki bo predvidoma potekal v oktobru.«
»V veliko pomoč so nam tudi ETA Kamnik, Gorenjka in DropTinka, ki so nam donirali sestavine potrebne za izdelavo izdelkov, ter Studio Jager, v katerem so nam pomagali pri izdelavi grafične podobe izdelka,« omenja tudi pomembno vlogo različnih slovenskih podjetij.

Steklena embalaža serije Mousse-have je primerna za ponovno uporabo ali recikliranje. (Vir slike: Z žlico na pot)
Z vsemi naštetimi sponzorji oziroma poslovnimi partnerji še vedno sodelujejo med pripravo na evropsko tekmovanje in pri razvoju lastnega podjetja. Odzivi na Mousse-have so pozitivni, po besedah člana ekipa pa je nekaj podjetij izkazalo tudi interes za prodajo njihovega izdelka. Poleg tega je ekipo prijetno presenetila tudi »pripravljenost slovenskih podjetij za pomoč pri izpopolnjevanju izdelka in njegovem prodoru na trg«.
Ecotrophelia Slovenija kot priložnost za pridobivanje novih znanj in poslovnih priložnosti
»Tekmovanje Ecotrophelia Slovenija 2018 se nam je zdelo zanimivo, saj nam je omogočilo, da smo preizkusili svoje teoretično znanje tudi v praksi in izkoristili svoje kreativne žilice,« opisuje K. Mežek odločitev za udeležbo na tekmovanju, ki ga organizira Zbornica kmetijskih in živilskih podjetij.
Udeležba na tekmovanju je bila za ekipo »super izkušnja«. Zmaga jim je poleg denarne nagrade prinesla »ogromno novih znanj, ki nam bodo prišla prav v prihodnosti«, obenem pa tudi različne poslovne priložnosti, ki jih želi ekipa podjetja v prihodnosti izkoristiti.

Utrinek s tekmovanja Ecotrophelia Slovenija 2018. (Vir slike: Z žlico na pot)
Z zmago na tekmovanju Ecotrophelia Slovenija 2018 se je podjetje Z žlico na pot uvrstilo tudi na evropski del tekmovanja, ki bo potekal 21. oktobra 2018 v Parizu. Ekipa obljublja, da bo pripravila »zabavno, sproščeno in energično predstavitev«!
Pogled v prihodnost
»Naša misija je približati trg globlji simbiozi z naravo skozi izvrsten okus naših izdelkov,« na kratko opiše vizijo podjetja Marčetič. V prvi fazi bodo svoje izdelke prodajali le na dogodkih, kot je Odprta kuhna: »To nam omogoča fleksibilnost, da izboljšamo izdelek in izrišemo še bolj natančno stanje povpraševanja«.
Šele nato bodo razširili produkcijo in se podali na police trgovin. Enak poslovni načrt želijo uporabiti tudi v tujini.
»Najbolj pomembna je motivacija!«
V podjetju še vedno izpopolnjujejo izdelka Mr. Mousse in Miss Mousse, hkrati pa razmišljajo tudi o širitvi ponudbe v seriji Mousee-have. Med nove potencialne izdelke po sogovornikovih besedah sodijo »mousse z rastlinskimi proteini, mousse z gozdnimi sadeži in mousse z belo čokolado«.
Za konec smo člana ekipe Z žlico na pot vprašali še, kaj bi na podlagi svojih izkušenj svetovala mladim podjetnikom, ki šele stopajo na podjetniško pot. Kratko in jedrnato odgovarjata: »Najbolj pomembna je motivacija! Kjer je volja, je pot.«