Kako izberemo firmo in blagovno znamko za svoje podjetje?

Predpogoj za ustanovitev podjetja je, da si ustanovitelji izberejo firmo družbe. Kljub splošnemu prepričanju firma ni sinonim za podjetje ali gospodarsko družbo, ampak je le označba podjetja. Firma pomeni ime družbe, ki navzven predstavlja podjetje in služi identifikaciji.
kako do blagovne znamke

Kako izberemo firmo in blagovno znamko za svoje podjetje? (Vir slike: Pixabay.com)

V pogovornem jeziku radi rečemo, za katero firmo delaš?, bom ustanovil firmo ali pa napredoval sem v firmi. Beseda firma je namreč postala sinonim za podjetje, čeprav je njen dejanski pomen precej drugačen. Firma namreč pomeni ime podjetja, ne pa podjetje samo. Firma prav tako nima enakega pomena kot blagovna znamka. Blagovna znamka je označba, ki ne poimenuje podjetja, temveč posamezne izdelke in storitve, ki jih podjetje izdeluje ali izvaja.

Na primer: podjetje Zavod mladi podjetnik ima registrirano firmo: Zavod mladi podjetnik, Podjetniško svetovanje in izobraževanje. Poleg tega pa ima registrirano tudi blagovno znamko Mladi podjetnik leta, ki je vsakoletni dogodek.

Med firme štejemo označbe podjetij, kot sta Mercator, d.d., in A1, d.d., med blagovne znamke pa njihove izdelke in storitve, na primer Lumpi in Orto za mlade.

Osnovno o firmi

Firma ima dve funkciji. Funkcijo identifikacije podjetja, s čimer podjetju omogoča, da se na trgu in v poslovanju loči od drugih podjetij, ter ekonomsko funkcijo, ki potrošnikom omogoča, da vedo, od koga kupujejo, in na to informacijo vežejo neko zaupanje. Iz tega sledi, da mora biti v firmi oznaka, ki nakazuje na to, kakšna je dejavnost družbe. Firma mora imeti 3 sestavine:

  • označbo dejavnosti, npr. gostinski obrat, nastanitvena dejavnost, maloprodaja, odvetniška družba …,
  • označbo pravne oblike gospodarske družbe, torej ali gre za družbo z omejeno odgovornostjo, delniško družbo, samostojnega podjetnika ali katero drugo obliko, ki jo predvideva ZGD-1,
  • t. i. fantazijski dodatek oziroma izmišljeno oznako družbe, ki je v bistvu tista sestavina, ki loči družbo od ostalih. Fantazijski dodatki so označbe, kot so Merkur, Krka, Triglav ali Deloitte. Fantazijski dodatek ni obvezna sestavina firme, je pa bistvenega pomena za razlikovanje na trgu.

Načela firme

Zaradi izredno pomembne funkcije, ki jo ima firma v pravnem prometu in na trgu, Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1) našteje načela firme, ki jih mora bodoče podjetje upoštevati, če se želi registrirati. Prvo načelo je načelo izključnosti oziroma načelo prioritete. Pravi, da je bistvena lastnost firme, da se razlikuje od firm drugih gospodarskih družb. Ker je nemogoče poznati vse firme v vseh državah sveta, se šteje, da mora biti firma ekskluzivna na relevantnem trgu, na katerem posluje. Včasih je to zgolj geografsko območje Slovenije, včasih je to celotna Evropska unija. Za nekatera podjetja, ki poslujejo globalno, pa velja vsesvetovna ekskluziviteta firme, npr. Allianz, Coca Cola in McDonald’s. Pri presoji se upošteva odgovor na vprašanje, ali je povprečen potrošnik sposoben razlikovanja – tako se ne ustvarja zmeda na trgu. Firma osebne družbe, kjer je družbenik osebno odgovoren za poslovanje (samostojni podjetnik in enoosebna družba z neomejeno odgovornostjo), mora vsebovati ime in priimek družbenika. Ob tem pa tudi dodatno sestavino, ki je ponavadi dejavnost, npr. Janez Novak, s.p., šiviljstvo.

Drugo načelo firme je načelo stvarnosti in resničnosti. Pravi, da firma družbe ne sme zavajati in zato ne sme vsebovati sestavin, ki zavajajo in ustvarjajo zmedo na trgu. Firma mora obsegati oznako dejavnosti poslovanja podjetja, pri tem pa ne sme vsebovati imen držav, znanih osebnosti in podatkov, ki bi lahko zavajali.

Zakon našteva še nekatera načela, ki veljajo za firmo. Načelo obveznosti, ki pravi, da je firma obvezen element vsakega podjetja, načelo popolnosti, ki omogoča, da vsakdo spozna pravo dejavnost podjetja iz firme, načelo proste izbire firme, načelo vpisa v register in načelo obvezne uporabe firme v pravnem prometu.

Pravila firme

Pravila, ki se nanašajo na firmo, so zelo obsežna. Spodaj so našteta nekatera od najbolj pomembnih:

  • Firma mora biti v slovenskem jeziku, v tujem jeziku pa je lahko le, če s tem ustreza imenom družbenikov ali imenu blagovnih znamk, če gre za izmišljeno besedo ali pa za mrtev jezik.
  • Firma ne sme ustvarjati zmote glede vrste in obsega poslovanja ter ne sme biti zamenljiva z drugo firmo.
  • Firma ne sme vsebovati imen ali znakov držav ali mednarodnih organizacij.
  • Besedo Slovenija, izpeljanke in kratice te besede, zastavo in grb lahko podjetje uporabi v firmi le z dovoljenjem Vlade RS; podobno velja tudi za lokalne skupnosti.
  • Imena in psevdonimi oseb se lahko uporabljajo le z njihovim dovoljenjem ali pa z dovoljenjem njihovih potomcev ali ministrstva za javno upravo.
  • Firma ne sme vsebovati znakov, ki nasprotujejo morali in zakonu (npr. svastika, narobe obrnjen križ) ali posnemajo uradne znake.
  • Pri poslovanju je treba uporabljati celotno firmo, pri oglaševanju pa je dopustno, da se uporablja le skrajšana firma (fantazijski dodatek), če je ta vpisana v register pravnih oseb.

Kaj je nameravana firma?

Firma je zavarovana z dnem vpisa v register. Zakon sicer določa možnost vpisa nameravane firme, kadar gre za podjetje, ki ga družbeniki nameravajo ustanoviti. S tem se prepreči morebitna ‘kraja’ firme. Vseeno pa bo firma popolnoma zavarovana šele z vpisom v register. Prednost pri uporabi nameravane firme bo torej imelo bodoče podjetje, ki bo prvo vložilo vlogo za vpis v register. Nameravana firma velja eno leto od vpisa v register.

Osnovno o blagovnih znamkah

Blagovna znamka je označba posameznih storitev in izdelkov, ki jih podjetje ponuja na trgu. Da postane veljavna, mora biti blagovna znamka registrirana, ob tem pa tudi klasificirana glede na mednarodno klasifikacijo proizvodov in storitev (nicejska klasifikacija). Ko je blagovna znamka registrirana, ji pripade določeno pravno varstvo proti tretjim osebam. Od tega trenutka dalje ne sme nihče več uporabljati iste blagovne znamke, sploh v okviru enakih in podobnih izdelkov ali storitev.

Kot blagovno znamko lahko registriramo različne izrazne znake: preproste simbole in logotipe, znake, številke in besede. Nekaterim podjetjem je uspelo registrirati celo barvo (npr. podjetje Tiffany, ki ustvarja priljubljen nakit, je registriralo barvo Tiffany Blue; podjetje, ki izdeluje čokolade Milka, je registriralo značilno lila barvo), vonj (npr. vonj po sveže pokošeni travi za teniške žogice) in gib (npr. gib kazalca in sredinca za čokoladico Twix).

Vir: Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1) s komentarjem

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Ustanovitev in registracija podjetja (VEM točka)

Ustanovitev in registracija podjetja (VEM točka)

Ob ustanovitvi podjetja (registracija podjetja) se je najprej potrebno odločiti za obliko podjetja. Najpogostejša je odločitev za samostojnega podjetnika (s.p.), predvsem popoldanskega s.p. Sledi odprtje družbe z omejeno odgovornostjo (d.o.o.). Po pridobitvi vseh informacij sledi registracija podjetja na VEM točki. Preberite več >>


Normiran s.p. in navadni s.p. – kakšna je razlika?

Normiran s.p. in navadni s.p. – kakšna je razlika?

Ste se odločili, da boste postali samostojni podjetnik? Potem morate poleg dejavnosti, ki jo boste opravljali, določiti tudi ime podjetja, njegov sedež, vedeti pa morate tudi, ali boste odprli navadni ali normiran s.p. Preberite več >>

Subvencija za samozaposlitev

Subvencija za samozaposlitev

Subvencija za samozaposlitev je več kot dobrodošla pomoč vsakemu podjetniku začetniku. Tovrstne zagonske pomoči se pojavljajo na vsakih nekaj let, povezane so z Zavodom za zaposlovanje. Trenutno sta aktualni subvencija za samozaposlitev žensk in subvencije za samozaposlitev mladih do 28. leta. Višina je 5.000 evrov. Preberite več >>

Ali družbenik odgovarja s svojim premoženjem za obveznosti?

Ali družbenik odgovarja s svojim premoženjem za obveznosti?

Vse družbe, razen tihe, so kot pravne osebe nosilke pravic in obveznosti v pravnem prometu. Gospodarska družba odgovarja zanje z vsem svojim premoženjem. Preberite več >>

Razpolaganje z osnovnim kapitalom družbe

Razpolaganje z osnovnim kapitalom družbe

Osnovni kapital je pri določenih vrstah pravnih subjektov obvezen. To naj bi upnikom omogočalo večjo gotovost, da bodo njihove terjatve zares poplačane. Preberite več >>

Obdavčitev zasebnega zavoda

Obdavčitev zasebnega zavoda

Obdavčitev zasebnih zavodov je odvisna od tega, ali so dejavnosti, ki jih opravljajo, pridobitne ali nepridobitne narave. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Tokratno rubriko smo posvetili odgovoru na vprašanje, ki nam ga stranke pogosto zastavljajo. Preverili smo ali je mogoče odpreti popoldanski s.p., če oseba še ni zaposlena kje drugje. Preberite več >>

Samostojni podjetnik in odvisno delovno razmerje

Samostojni podjetnik in odvisno delovno razmerje

V Sloveniji je vse več primerov, ko fizična oseba registrira status samostojnega podjetnika (s.p.), čeprav ima namen delo opravljati le za enega naročnika, v odvisnem razmerju. Preberite več >>

Ustanovitev podjetja na Slovaškem

Ustanovitev podjetja na Slovaškem

Na Slovaškem določila o ustanavljanju podjetij, njihovih pravnih oblikah, pravicah in obveznostih vsebuje trgovinski zakonik. Preberite več >>

Koliko znašajo prispevki za s.p.?

Koliko znašajo prispevki za s.p.?

Na tem mestu si lahko ogledate stopnjo oziroma višino prispevkov za socialno varnost, ki jih mora davčnemu uradu mesečno plačevati vsak samostojni podjetnik. Od januarja 2017 dalje se podatki o višini prispevkov avtomatsko oddajo v e-davke. Preberite več >>

Oznake: , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Delavnica: Google Analytics in Marko Penko

01.03.2018 od 16:00 do 10.03.2017 16:00
Delavnica: Google Analytics in Marko Penko

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics delavnica, ki jo za nas pripravlja Marko Penko.
Preberite več >>

Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

24.03.2018 od 9:00 do 30.03.2018 17:00
Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno poznavanje navodil, trikov in smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Da boste svoje oglaševanje vzpostavili kar se da učinkovito, vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti. Z nami bo izkušeni Google AdWords mojster Marko Penko, ki je v svoji karieri upravljal na milijone evrov oglaševalskih proračunov.
Preberite več >>

Delavnica: Optimizacija spletnih strani

06.04.2018 od 14:00 do 18:00
Delavnica: Optimizacija spletnih strani

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani.
Preberite več >>

Delavnica: Prodajni lijak

13.04.2018 od 14:00 do 18:00
Delavnica: Prodajni lijak

Uspešno postavljen prodajni lijak je eno izmed najpomembnejših marketinških orodij tega časa. Žalosti nas ugotovitev, da ga marsikatero slovensko podjetje bežno pozna, kaj šele uporablja v praksi. To želimo spremeniti, zato bomo na predavanju govorili o tem, zakaj bi moral biti prodajni lijak fokus vsakega posla.
Preberite več >>

Vse za podjetje