Kako izberemo firmo in blagovno znamko za svoje podjetje?

Predpogoj za ustanovitev podjetja je, da si ustanovitelji izberejo firmo družbe. Kljub splošnemu prepričanju firma ni sinonim za podjetje ali gospodarsko družbo, ampak je le označba podjetja. Firma pomeni ime družbe, ki navzven predstavlja podjetje in služi identifikaciji.
kako do blagovne znamke

Kako izberemo firmo in blagovno znamko za svoje podjetje? (Vir slike: Pixabay.com)

V pogovornem jeziku radi rečemo, za katero firmo delaš?, bom ustanovil firmo ali pa napredoval sem v firmi. Beseda firma je namreč postala sinonim za podjetje, čeprav je njen dejanski pomen precej drugačen. Firma namreč pomeni ime podjetja, ne pa podjetje samo. Firma prav tako nima enakega pomena kot blagovna znamka. Blagovna znamka je označba, ki ne poimenuje podjetja, temveč posamezne izdelke in storitve, ki jih podjetje izdeluje ali izvaja.

Na primer: podjetje Zavod mladi podjetnik ima registrirano firmo: Zavod mladi podjetnik, Podjetniško svetovanje in izobraževanje. Poleg tega pa ima registrirano tudi blagovno znamko Mladi podjetnik leta, ki je vsakoletni dogodek.

Med firme štejemo označbe podjetij, kot sta Mercator, d.d., in A1, d.d., med blagovne znamke pa njihove izdelke in storitve, na primer Lumpi in Orto za mlade.

Osnovno o firmi

Firma ima dve funkciji. Funkcijo identifikacije podjetja, s čimer podjetju omogoča, da se na trgu in v poslovanju loči od drugih podjetij, ter ekonomsko funkcijo, ki potrošnikom omogoča, da vedo, od koga kupujejo, in na to informacijo vežejo neko zaupanje. Iz tega sledi, da mora biti v firmi oznaka, ki nakazuje na to, kakšna je dejavnost družbe. Firma mora imeti 3 sestavine:

  • označbo dejavnosti, npr. gostinski obrat, nastanitvena dejavnost, maloprodaja, odvetniška družba …,
  • označbo pravne oblike gospodarske družbe, torej ali gre za družbo z omejeno odgovornostjo, delniško družbo, samostojnega podjetnika ali katero drugo obliko, ki jo predvideva ZGD-1,
  • t. i. fantazijski dodatek oziroma izmišljeno oznako družbe, ki je v bistvu tista sestavina, ki loči družbo od ostalih. Fantazijski dodatki so označbe, kot so Merkur, Krka, Triglav ali Deloitte. Fantazijski dodatek ni obvezna sestavina firme, je pa bistvenega pomena za razlikovanje na trgu.

Načela firme

Zaradi izredno pomembne funkcije, ki jo ima firma v pravnem prometu in na trgu, Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1) našteje načela firme, ki jih mora bodoče podjetje upoštevati, če se želi registrirati. Prvo načelo je načelo izključnosti oziroma načelo prioritete. Pravi, da je bistvena lastnost firme, da se razlikuje od firm drugih gospodarskih družb. Ker je nemogoče poznati vse firme v vseh državah sveta, se šteje, da mora biti firma ekskluzivna na relevantnem trgu, na katerem posluje. Včasih je to zgolj geografsko območje Slovenije, včasih je to celotna Evropska unija. Za nekatera podjetja, ki poslujejo globalno, pa velja vsesvetovna ekskluziviteta firme, npr. Allianz, Coca Cola in McDonald’s. Pri presoji se upošteva odgovor na vprašanje, ali je povprečen potrošnik sposoben razlikovanja – tako se ne ustvarja zmeda na trgu. Firma osebne družbe, kjer je družbenik osebno odgovoren za poslovanje (samostojni podjetnik in enoosebna družba z neomejeno odgovornostjo), mora vsebovati ime in priimek družbenika. Ob tem pa tudi dodatno sestavino, ki je ponavadi dejavnost, npr. Janez Novak, s.p., šiviljstvo.

Drugo načelo firme je načelo stvarnosti in resničnosti. Pravi, da firma družbe ne sme zavajati in zato ne sme vsebovati sestavin, ki zavajajo in ustvarjajo zmedo na trgu. Firma mora obsegati oznako dejavnosti poslovanja podjetja, pri tem pa ne sme vsebovati imen držav, znanih osebnosti in podatkov, ki bi lahko zavajali.

Zakon našteva še nekatera načela, ki veljajo za firmo. Načelo obveznosti, ki pravi, da je firma obvezen element vsakega podjetja, načelo popolnosti, ki omogoča, da vsakdo spozna pravo dejavnost podjetja iz firme, načelo proste izbire firme, načelo vpisa v register in načelo obvezne uporabe firme v pravnem prometu.

Pravila firme

Pravila, ki se nanašajo na firmo, so zelo obsežna. Spodaj so našteta nekatera od najbolj pomembnih:

  • Firma mora biti v slovenskem jeziku, v tujem jeziku pa je lahko le, če s tem ustreza imenom družbenikov ali imenu blagovnih znamk, če gre za izmišljeno besedo ali pa za mrtev jezik.
  • Firma ne sme ustvarjati zmote glede vrste in obsega poslovanja ter ne sme biti zamenljiva z drugo firmo.
  • Firma ne sme vsebovati imen ali znakov držav ali mednarodnih organizacij.
  • Besedo Slovenija, izpeljanke in kratice te besede, zastavo in grb lahko podjetje uporabi v firmi le z dovoljenjem Vlade RS; podobno velja tudi za lokalne skupnosti.
  • Imena in psevdonimi oseb se lahko uporabljajo le z njihovim dovoljenjem ali pa z dovoljenjem njihovih potomcev ali ministrstva za javno upravo.
  • Firma ne sme vsebovati znakov, ki nasprotujejo morali in zakonu (npr. svastika, narobe obrnjen križ) ali posnemajo uradne znake.
  • Pri poslovanju je treba uporabljati celotno firmo, pri oglaševanju pa je dopustno, da se uporablja le skrajšana firma (fantazijski dodatek), če je ta vpisana v register pravnih oseb.

Kaj je nameravana firma?

Firma je zavarovana z dnem vpisa v register. Zakon sicer določa možnost vpisa nameravane firme, kadar gre za podjetje, ki ga družbeniki nameravajo ustanoviti. S tem se prepreči morebitna ‘kraja’ firme. Vseeno pa bo firma popolnoma zavarovana šele z vpisom v register. Prednost pri uporabi nameravane firme bo torej imelo bodoče podjetje, ki bo prvo vložilo vlogo za vpis v register. Nameravana firma velja eno leto od vpisa v register.

Osnovno o blagovnih znamkah

Blagovna znamka je označba posameznih storitev in izdelkov, ki jih podjetje ponuja na trgu. Da postane veljavna, mora biti blagovna znamka registrirana, ob tem pa tudi klasificirana glede na mednarodno klasifikacijo proizvodov in storitev (nicejska klasifikacija). Ko je blagovna znamka registrirana, ji pripade določeno pravno varstvo proti tretjim osebam. Od tega trenutka dalje ne sme nihče več uporabljati iste blagovne znamke, sploh v okviru enakih in podobnih izdelkov ali storitev.

Kot blagovno znamko lahko registriramo različne izrazne znake: preproste simbole in logotipe, znake, številke in besede. Nekaterim podjetjem je uspelo registrirati celo barvo (npr. podjetje Tiffany, ki ustvarja priljubljen nakit, je registriralo barvo Tiffany Blue; podjetje, ki izdeluje čokolade Milka, je registriralo značilno lila barvo), vonj (npr. vonj po sveže pokošeni travi za teniške žogice) in gib (npr. gib kazalca in sredinca za čokoladico Twix).

Vir: Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1) s komentarjem

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

MP svetovanje

MP svetovanje

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na individualno svetovanje. Preberite več >>

Ustanovitev in registracija podjetja (VEM / SPOT točka)

Ustanovitev in registracija podjetja (VEM / SPOT točka)

Ob ustanovitvi podjetja (registracija podjetja) se je najprej potrebno odločiti za obliko podjetja. Najpogostejša je odločitev za samostojnega podjetnika (s.p.), predvsem popoldanskega s.p. Sledi odprtje družbe z omejeno odgovornostjo (d.o.o.). Po pridobitvi vseh informacij sledi registracija podjetja na VEM / SPOT točki. Preberite več >>


Odpirate podjetje? Pripravite se na davčno oddajo podatkov

Odpirate podjetje? Pripravite se na davčno oddajo podatkov

Pri samem postopku ustanovitve podjetja se bodoči podjetniki med drugim soočijo tudi z vprašanji o poslovnih prostorih, kapitalskih naložbah, povezanih osebah ipd. Odgovore na ta in še nekatera druga vprašanja je treba imeti že pri samem postopku ustanovitve s.p. ali druge oblike gospodarske družbe, ko se prvič oddaja davčne podatke. Preberite več >>

S.p. z normiranimi stroški in normirana obdavčitev

S.p. z normiranimi stroški in normirana obdavčitev

Za ugotavljanje davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov se lahko odločijo zavezanci, katerih prihodki iz dejavnosti ne presegajo 50 tisoč evrov. Preberite več >>

Popoldanski s.p.

Popoldanski s.p.

Vse, kar morate vedeti o popoldanskem s.p.. Kdo lahko odpre popoldanski s.p., koliko znašajo prispevki, kakšni so davki in obveznosti, kdaj in kam se plača prispevke. Tudi o nekdanjem študentskem in upokojenskem s.p.. Preberite več >>

Poslovni račun

Poslovni račun

Poslovni račun je nekaj, kar potrebuje vsako podjetje. Odpre se ob registraciji podjetja. Velikih razlik glede na banko, pri kateri odpremo poslovni račun, ni, vsaj kar se tiče dnevnega poslovanja. Kljub temu pa razlike obstajajo, predvsem v ceni, fleksibilnosti banke ter sistemu e-bančništva. Preberite več >>

Subvencija za samozaposlitev

Subvencija za samozaposlitev

Subvencija za samozaposlitev je več kot dobrodošla pomoč za vsakega podjetnika začetnika. Tovrstne zagonske pomoči Zavod RS za zaposlovanje ponuja vsakih nekaj let. Trenutno sta aktualni subvencija za samozaposlitev žensk in subvencija za samozaposlitev mladih do 28. leta. Višina subvencije je 5.000 evrov. Preberite več >>

Ponudba NLB za mlade podjetnike

Ponudba NLB za mlade podjetnike

NLB mladim in manj mladim podjetnikom nudi širok nabor storitev. Na voljo so paketi NLB Poslovni začetek za novoustanovljena podjetja in Center inovativnega podjetništva, ki nudi pomoč pri odprtju podjetja in poslovnega računa oziroma paketa. Če že poslujete, imamo na voljo NLB Poslovni paket. Preberite več >>

Kako do svoje turistične agencije?

Kako do svoje turistične agencije?

Turizem zadnja leta s hitrim porastom števila ljudi, ki se odločajo za potovanja in počitnice doživlja pravi razcvet. Temu povpraševanju sledi tudi ponudba, saj se povečuje tudi število turističnih agencij. Tokrat v članku predstavljamo pogoje, ki jih mora posameznik izpolnjevati za odprtje svoje turistične agencije. Preberite več >>

Oznake: , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

18.10.2018 od 14:00 do 17:00
GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

Vsi smo že slišali za GDPR - zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki močno vpliva na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih je prinesla uredba GDPR, pripraviti v praksi in kaj je potrebno urediti kar se tiče hranjenja osebnih podatkov o strankah?
Preberite več >>

Email Marketing Master Class

24.10.2018 od 15:00 do 18:00
Email Marketing Master Class

Email je eden izmed najmočnejših marketinških kanalov za podjetja vseh velikosti, z enim od najnižjih cen na konverzijo in najvišjo stopnjo uspeha. Še vedno pa ga mnogi neuspešno izkoriščajo. Zato ti bomo na delavnici pokazali, kako zgradiš in maksimalno izkoristiš potencial svojih email baz.
Preberite več >>

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

21.11.2018 od 9:00 do 13:00
MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja!
Preberite več >>

Vse za podjetje