
Nik Vene, ki se je na Kickstarterju predstavljal s T-Holderjem in Žiga Berce, ki se je s to platformo prvič spoznal pred dvema letoma, sta delila zanimive nasvete za vse tiste, ki se spogledujete z množičnim financiranjem (Vir slike: T-Holder).
»Z enakimi triki, kot smo jih delali pred leti in med kampanjo, danes ekipe ne dobijo več enakih rezultatov,« pripoveduje Žiga Berce, ki svetuje številnim slovenskim ekipam, ki želijo svoje projekte predstaviti na Kickstarterju. Berce se ravno v tem času predstavlja z ekipo, ki jo sestavljajo stari znanci Kickstarterja. S čim se predstavljajo lahko preberete v članku Kava, vrtnica, jasmin in alpska trava ujeti v ovitek telefona.
Je možno pripraviti uspešno kampanjo v dveh mesecih?
»Pogosto slišim od članov ekip, da bodo šli na Kickstarter čez dva meseca. Prehitro se odločijo za začetek kampanje. Predlagam, da se raje kot na datum vežejo na določen mejnik. Naj si za cilj določijo na primer 5 tisoč zbranih elektronskih naslovov, določijo število dogovorov z mediji za objavo, šele nato pa naj zares zaženejo kampanjo. Ne na primer 3. maja, ampak nek sprožilec, ki bo ekipi povedal, da so pripravljeni.« Nekatere kampanje so po drugi strani časovno občutljive, v teh primerih je ključno določiti tudi datum. Vendar, opozarja, pa morate v tem primeru s samimi pripravami tudi začeti prej. »Ja, v dveh mesecih je možna dobra priprava, je pa pri tistih, ki se prvič podajo na Kickstarter, malo verjetno, da bo uspešna,« dodaja Berce. Prvi dnevi so ključni, zato mora biti začetek kampanje pogojen z vsemi razpoložljivimi viri.
Kako je videti dobra Kickstarter kampanja?
Nik Vene, ki se je s produktom T-Holder (pripomoček, ki omogoča, da srajca kljub gibanju ostane napeta) prvič predstavil na platformi IndieGoGo, na kateri ni bil uspešen, je nekaj mesecev pozneje zagnal še kampanjo na Kickstarterju (kaj je bil razlog, da se je prvič predstavil na IndieGoGu, lahko preberete v članku Slovenska kampanja T-Holder iz IndieGoGa še na Kickstarter). »Pri IndieGoGo kampanji je bila moja največja težava marketing, saj sem se ga lotil z napačnim pristopom. Brez kakršnih koli priprav sem objavil kampanjo in mislil, da bodo podporniki prišli kar sami od sebe.«
»Na prvi pogled je 58 tisoč dolarjev (toliko pomoči je Vene prejel na Kickstarterju) izjemna številka. Ko pa od nje odštejemo stroške, se ta bistveno zmanjša. Največje stroške predstavljajo nakup material, delo in poštnina, upoštevati je treba tudi nekatere druge. Kickstarter vzame fiksen odstotek končnemu znesku in še dodaten odstotek glede na vsako naročilo. Upoštevati je treba tudi to, da ima nekaj odstotkov podpornikov težave z nakazilom denarja, zato njihovega vložka ne dobiš, prav tako je strošek tudi transakcija na TRR. Če boste odprli še podjetje, upoštevajte mesečne stroške prispevkov, zavarovanja, računovodstva,« razkriva Vene.
Zbiram kontakte potencialnih podpornikov. Koliko kontaktov je dovolj?
Priprava je zato pomembna, vse od izgradnje skupnosti na družabnih omrežjih pa do oblikovanja baze z elektronskimi naslovi potencialnih podpornikov. Kako velika naj bo ta baza Berce pravi, da se razlikuje od produkta. Če imate drag produkt, potem boste za cilj potrebovali manj podpornikov. »Usmerite se ozko in se bolj osredotočite na PR. Večjim medijem ponudite ekskluzivo. Po drugi strani pa so cenovno bolj dostopni produkti dosegljivi širši množici. Najti je treba ustrezen cenovni rang in si zgraditi skupnost, ki bo kampanjo podprla v le nekaj dneh,« svetuje sogovornik. Priporoča, da določite, kdo je vaš kupec, kar je eden od pogojev za uspeh. Sicer boste nagovarjali napačno publiko.
Tisti, ki se želite predstaviti na Kickstarterju, si preberite čim več gradiva na spletu, poiščite si tudi pomoč,« svetuje Žiga Berce (Vir slike: osebni arhiv).
Kampanja ima včasih celo negativno konotacijo
Berce je v primerjavi s preteklimi letom na Kickstarterju opazil še eno razliko: pred časom je bilo lažje kontaktirati medije, zdaj je nastopila prenasičenost. »Ne mediji ne blogerji ne želijo objaviti zgodbe kampanje, razen če nimate res dobre zgodbe. To je posledica prevelikega števila kampanj, zato ima Kickstarter kampanja včasih tudi negativno konotacijo.« Pred leti je bilo možno doseči zastavljen cilj tudi brez oglaševanja, danes je to skorajda nemogoče.
Zadostna količina sredstev ključ do uspeha
»En del marketinga sem dal v roke PR agenciji, a ni bila uspešna,« Vene pojasnjuje, kako se je lotil kampanje na IndieGoGu. Povsem drugače se je lotil pri Kickstarter kampanji: začel je z izgradnjo skupnosti na družabnih omrežjih in pridobival podpornike iz celega sveta, »kar je bil eden od ključev uspeha, saj so ti takoj podprli projekt, zato je bil podprt v le nekaj dneh«.
In rezultat? Vene si je za cilj zastavil 3 tisoč dolarjev, zbral pa je 58 tisoč. »Mislim, da bi rezultat lahko še izboljšal, če bi imel na voljo več sredstev. Tu merim predvsem na najbolj obiskane MenFashion bloggerje, ki imajo relativno visoko ceno. Kot študent takšnega kapitala nisem imel, zato sem ga moral čim bolj učinkovito razporediti. Tako sem prišel do cilja, ki ga nisem pričakoval.«
Brezplačna poštnina? Da, a zavedati se morate …
T-Holderje bodo podporniki prejeli konec tega meseca, napoveduje. »Treba je omeniti, da so se nekateri podporniki relativno pozno odzvali in odgovorili na anketo, nekateri se še do danes niso, zato jih bodo prejeli nekoliko pozneje, saj smo morali čakati na mere njihovega obsega stegen, da jim lahko izdelamo produkt po meri.« Ponudil jim je tudi brezplačno poštnino. »Za to potezo sem se odločil, ker menim, da je strankam tako lažje, kot če morajo sprva plačati produkt, nato pa še dostavo. Preveril sem cenike javnih in zasebnih poštnih podjetij v Sloveniji in v bližnjih državah. Pozoren sem bil na ceno in na to, kar dobiš v zameno za predlagano ceno,« stroške poštnine pa je v celoti kril sam. Vsem tistim, ki se še odpravljate na Kickstarter, svetuje, da pogledate tudi onstran slovenskih mejah. Tudi v tujini je mogoče dobiti zanimive ponudbe.
Prek spleta in udeležbe na dogodkih do nujnih informacij
»Tisti, ki se želite predstaviti na Kickstarterju, si preberite čim več gradiva na spletu, poiščite si tudi pomoč,« pravi Berce, ki skupaj z Nikom Klanškom (Klanšek je pri pripravi kampanje pomagal tudi Niku Venetu) in s Tilnom Keglom prireja Crowdfunding Meetupe. Ti so namenjeni tistim, ki se spogledujejo z mislijo na množično financiranje. »Od nas lahko slišijo začetniške namige in pristope. Svoje izkušnje delijo tudi tisti, ki so že zagnali tovrstne kampanje. Tako dobijo ogromno informacij in dojamejo, da so kampanje precej bolj kompleksne, kot se morda zdi na prvi pogled. Ni pa težko doseči cilj, so pa nujne dobre priprave in verjeti v to, kar delajo.«