
Žiga Berce (Vir: osebni arhiv)
Da je množično financiranje pravi trend v Sloveniji, kaže podatek, koliko sredstev so slovenske ekipe iskale v lanskem letu in koliko leto prej. Lani so za realizacijo svojih projektov iskale 2.694.697 evrov, leta 2014 pa 1.519.498 evrov. Zabeležili smo tudi izjemen skok v številu kampanj, ki so se predstavljale na eni od platform za množično financiranje.
Uspešnost lanskih kampanj 26-odstotna
Leta 2014 se je na omenjenih dveh platformah predstavilo 59 kampanj, ki so skupaj dosegle 23-odstotno uspešnost (kampanje, ki so se predstavljale na Kickstarterju, so dosegle 45-odstotno uspešnost, na IndieGoGo pa zgolj 9-odstotno), lani pa, kot je pravilno Berce napovedal že v uvodnih mesecih novega leta, več kot 100, natančneje 103.
Skupna uspešnost kampanj je bila malce višja, in sicer 26-odstotna. Na Kickstarterju se je 21 kampanj uspešno zaključilo, 33 pa ne, na IndieGoGo pa je šest kampanj doseglo cilj, 43 pri dosegu cilja ni bilo uspešnih. Napoveduje, da se bo število kampanj povečalo tudi letos, vendar pravi, da je bolj kot to pomembno izboljšanje njihove kakovosti. Ocenjuje, da posamezniki in ekipe »še vedno premalo časa posvečajo pripravam in načrtovanju kampanje predvsem iz PR in marketinškega vidika«.
Vabljeni na MP dogodek: Česa smo se naučili v Kickstarter kampanji? >>
Množično financiranje ne prinaša podarjenega denarja
»V lanskem letu smo videli porast uspešnih kampanj na IndieGoGo, ki je še posebej znan po tem, da se ekipe slabše pripravijo. Mislim, da se bo v letošnjem letu še dodatno izboljšala kakovost prihajajočih kampanj,« meni Berce. Ugotavlja, da so se v lanskem letu ekipe in posamezniki začele zavedati, da množično financiranje »ni neka magična zadeva, ki komurkoli omogoči enostaven dostop do začetnega kapitala«, temveč vse bolj spoznavajo, kako velika je konkurenca in da je potrebo izstopati, če želijo kampanjo uspešno izvesti.
Več nagrad, a manj podpornikov
Lani so ekipe v zameno za podporo pripravile 944 nagrad (leta 2014 pa 479), njihove kampanje pa je podprlo 12.645 podpornikov, kar je občutno manj kot leta 2014. Dve leti nazaj je namreč slovenske kampanje podprlo kar 19.320 podpornikov. To bi si lahko lahko razlagali predvsem z dejstvom, da je bilo za nagrade potrebno odšteti več.
Množično financiranje se širi tudi v manjša mesta
Naredili pa smo ogromen korak naprej tudi v raznolikosti kampanj, razkriva infografika. Če so se slovenske ekipe še leta 2014 predstavljale v 16 kategorijah, so se lani predstavile v petih novih. Med najbolj priljubljenimi kategorijami sta bili ponovno dizajn in tehnologija. »Ekipe so lani prihajale iz 27 različnih mest po Sloveniji, osem pa jih je bilo pripravljenih iz tujine. To je občutno več kot pretekla leta, ko so dominirala predvsem večja mesta po Sloveniji,« dodaja Berce.
Oglejte si prvo kampanjo, s katero se je Žiga Berce predstavil na Kickstarterju >>
Lani najbolj uspešen Niko Klanšek
Novega rekorda v zbranih sredstvih žal nismo uspeli dobiti, tako da kot najbolj uspešna kampanja še vedno ostaja FlyKly Smart Wheel, ki jo je leta 2013 uspešno izvedel Niko Klanšek. Slednji danes svetuje številnim ekipam, ki se podajo na podobno pot (pripravili smo pregled top 10 slovenskih Kickstarter kampanj), v lanskem letu pa se je Kickstarterjevi publiki predstavil z novo kampanjo. Kampanja Smart Ped FlyKly je zbrala 385.5467 evrov s pomočjo 428 podpornikov in bila lani najuspešnejša med vsemi. Za največje presenečenje je poskrbela namizna igra Less, igra, ki jo sestavljajo člani platforme Invented 4, je zbrala 1210 odstotkov več od načrtovanega.
Vabljeni na MP dogodek: Česa smo se naučili v Kickstarter kampanji? >>
Letos lahko pričakujemo stare obraze
Lansko leto je slovensko množično financiranje zaznamovalo več dejavnikov. Predstavile so se ekipe, ki so se z množičnim financiranjem spoznale že v preteklosti, med njimi je bila tudi ekipa Ondu, ta pojav pa se bo po oceni Berceta nadaljeval tudi letos. Po njegovih informacijah se bodo ekipe predstavljale z novimi produkti ali pa z iteracijo prvotne kampanje, zanimivo pa je, da je med njimi tudi sam. Z bratom Timom in drugimi člani se namreč prav v tem času predstavlja na Kickstarterju s pripomočkom za lažje in hitrejše učenje igranja kitare, Fret Friend.
»Imeli smo kar nekaj uspešnih kampanj, nekaj malo manj, in celo prvo kampanjo, ki je bila prekinjena s strani Kickstarterja po uspešnem začetku,« je strnil pestro lansko leto. Letošnje pa bi lahko popestril tudi morebitni direktni dostop do Kickstarterja.