Odgovor strokovnjaka: Kdo so nujni dediči?

Tokrat bomo v rubriki Odgovor strokovnjaka najprej odgovorili na vprašanje, kdo so nujni dediči. Nato bo podrobneje predstavljeno, kakšne pravice in zahtevke imajo nujni dediči ob delitvi dediščine ter ali je možno preprečiti nujnemu dediču dedovanje nujnega deleža.
Odgovor strokovnjaka: Kdo so nujni dediči?

Odgovor strokovnjaka: Kdo so nujni dediči? (Vir slike: Hubspot)

Vprašanje:

Kdo so nujni dediči?

Odgovor:

Nujni dediči so pokojnikovi bližnji, ki so upravičeni do dela zapuščine, tj. nujnega deleža po samem zakonu (Zakon o dedovanju, ZD). To pomeni, da pokojnik z oporoko in s svojimi dejanji pred smrtjo ne more preprečiti, da bi nujni dediči pridobili določen del zapuščine. Zapustnik lahko z oporoko razpolaga s svojim premoženjem v mejah, ki jih določa zakon. Nujni deleži zato predstavljajo omejitev pri sestavi oporoke.

Nujni dediči so:

  • potomci in njihovi otroci,
  • posvojenci,
  • potomci posvojencev,
  • starši,
  • zakonec,
  • *stari starši ter bratje in sestre pokojnika pa le, kadar so nezmožni za delo in samostojno preživljanje.

Najprej o načinih delitve zapuščine. Zapuščina se lahko deli na dva načina in sicer na podlagi oporoke ali pa na podlagi zakonitih dednih redov. Slednja delitev nastopi, kadar zapustnik ni napisal oporoke pred smrtjo. 

Nujni dediči imajo pravico do dela zapuščine, ki se imenuje nujni delež. Nujni delež znaša polovico ali tretjino tistega deleža, ki bi dedičem pripadel, če bi zapuščino delili po zakonitem dednem redu. Potomcem, posvojencem, njihovim otrokom in zakoncu pripade polovica tistega deleža, ki bi jim pripadel po zakonu, staršem, starim staršem, bratom in sestram pa tretjina tega zneska. 

Preostanek zapuščine, ki ne predstavlja nujnih deležev se imenuje razpoložljivi del, saj lahko zapustnik z njim prosto razpolaga v oporoki. Razpoložljivi del in skupni nujni delež dobimo z izračunom vrednosti zapuščine, ki jo dobimo, če vrednosti čiste zapuščine dodamo tudi vrednost daril, ki jih je zapustnik namenil že za časa življenja. Tako se prepreči nesorazmerno razdajanje premoženja pred smrtjo, ki bi načeloma lahko znantno zmanjšalo nujne deleže. 

Nujni dediči imajo na voljo dva zahtevka

Če je zapustnik z oporočnimi dejanji in z darili med živimi presegel vrednost razpoložljivega dela zapuščine, torej izčrpal skupni nujni delež, se to šteje kot prikrajšanje nujnega deleža. Prikrajšanje se odpravi tako, da se na zahtevo nujnega dediča zmanjšajo ali odpravijo oporočna razpolaganja, če to še vedno ne znaša skupnega nujnega deleža, pa se lahko zahteva tudi vračanje daril.

Nujni dedič ima torej dva zahtevka:

  • zmanjšanje oporočnih razpolaganj lahko zahteva v treh letih od razglasitve oporoke,
  • vrnitev daril pa lahko zahteva v treh letih od zapustnikove smrti, oziroma od dneva, ko je postala pravnomočna odločba, s katero se je ugotovila njegova smrt. 

Razdedinjenje nujnega dediča

Zapustnik lahko v izrednih okoliščinah delno ali v celoti razdedini nujnega dediča. Za to morajo biti podani razlogi za razdedinjene, ki so taksativno našteti v 42. členu Zakona o dedovanju:

  • nujni dedič je hujše kršil zakonite ali moralne dolžnosti do zapustnika,
  • nujni dedič je storil hujše naklepno kaznivo dejanje zoper zapustnika, njegovega zakonca, otroka, posvojenca ali starše,
  • nujni dedič je živel življenje brezdelja in na nepošten način do zapustnika. 

Zapustnik mora v oporoki na nedvoumen način določiti razdedinjenje, ni nujno, da navede razlog, vendar pa je moral razlog obstajati v času pred zapustnikovo smrtjo.

V primeru razdedinjenja se deleži drugih dedičev delijo tako, kot če bi razdedinjeni umrl pred zapustnikom. 

Odvzem nujnega deleža v korist potomcem

Zapustnik se lahko izogne zakonskemu nujnemu dedovanju tudi tako, da svojemu potomcu ali posvojencu odvzame nujni delež in ga nameni njegovim potomcem. Odvzem, ki je lahko delen ali popoln je možen le, če je ta konkretni potomec ali posvojenec prezadolžen ali po naravi zapravljivec. 

Vir:

  • Zakon o dedovanju (ZD)

Iščete pravno pomoč? Preverite naše pravno svetovanje >>

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Tokratno rubriko smo posvetili odgovoru na vprašanje, ki nam ga stranke pogosto zastavljajo. Preverili smo ali je mogoče odpreti popoldanski s.p., če oseba še ni zaposlena kje drugje. Preberite več >>

Pogoji za odprtje turistične agencije

Pogoji za odprtje turistične agencije

Turizem je v zadnjem času v polnem razmahu. Ker gre za zelo dobičkonosno panogo, je tudi interes za odpiranje turističnih agencij vse večji, zato smo pregledali kakšni so pogoji za odprtje turistične agencije. Preberite več >>

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka vam predstavljamo odgovore na vprašanja: Se zaposliti v lastni družbi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali pogodbe o poslovodenju? Katera pogodba je za mladega podjetnika najprimernejša? Katera pogodba je finančno najugodnejša? Preberite več >>

Kaj je drop shipping?

Kaj je drop shipping?

Drop shipping je angleški izraz za vrsto prodajne sheme, ki skrajša dobavno verigo med kupcem in proizvajalcem, zaradi manj posrednikov in prodajnih marž pa omogoči nižje cene. Priljubljen ponudnik modela drop shipping je AliExpress oziroma AliBaba. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Tokratna rubrika Odgovor strokovnjaka bo namenjena podjetnikom, ki svojo davčno osnovo ugotavljajo z upoštevanjem normiranih odhodkov, t. i. normirancem. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Kaj je denarno nadomestilo za brezposelnost, kdaj pripada posamezniku, kako jo uveljavi in kakšni so roki, ki jih mora pri tem upoštevati? Preberite več >>

Oznake: , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Trendi digitalnega marketinga 2018

02.02.2018 od 15:00 do 19:00
Trendi digitalnega marketinga 2018

Pridružite se nam na letnem dogodku Trendi digitalnega marketinga in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od vsebinskega marketinga, spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje, kako na spletu prodati več, tega dogodka preprosto ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

09.02.2018 od 9:00 do 17:00
Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Sanjate, da stranke pridejo k vam same od sebe? Želite prevzeti vodilno pozicijo na spletu in prehiteti konkurente? Pridružite se nam na delavnici, na kateri se boste naučili, kako z blog marketingom priti do novih strank, močnejše blagovne znamke in dodatnega prihodka.
Preberite več >>

MP delavnica: Facebook oglaševanje

23.02.2018 od 9:00 do 16:00
MP delavnica: Facebook oglaševanje

Facebook je koristno orodje tako za grajenje blagovne znamke kot tudi za povečanje prodaje. Na tokratni delavnici se bomo s strokovnjakom za Facebook oglaševanje osredotočili na prodajni del: Facebook oglase. S pomočjo Jureta Knehtla iz Adstar boste izvedeli, kako svoje oglase kar najbolje optimizirati za doseganje nadpovprečnih prodajnih rezultatov.
Preberite več >>

Vse za podjetje