Odgovor strokovnjaka: Mladoletni ustanovitelj podjetja

V današnjem Odgovoru strokovnjaka se bomo ukvarjali z vprašanjem mladoletnosti kot ovire pri ustanavljanju podjetja. Pravo mladoletnega posameznika obravnava kot poslovno nesposobnega oz. delno sposobnega. V nadaljevanju preberite, kako to vpliva na mladoletnikovo željo po vstopu v podjetništvo.
Odgovor strokovnjaka: Mladoletni ustanovitelj podjetja

Odgovor strokovnjaka: Mladoletni ustanovitelj podjetja. (Vir slike: Unsplash)

Vprašanje:

Ali lahko mladoletnik ustanovi podjetje? 

Odgovor:

Pri tem, ali lahko mladoletna oseba ustanovi podjetje, gre za vprašanje poslovne sposobnosti. Popolno poslovno sposobnost posameznik pridobi, ko dopolni 18 let.

Poslovna sposobnost pomeni, da je oseba sposobna vstopati in sklepati pravne posle v svojem imenu in na svoj račun. Pri tem je potrebno razlikovati med poslovno in pravno sposobnostjo, ki je sposobnost biti subjekt pravic in dolžnosti in je pridobljena z rojstvom.

Popolna poslovna sposobnost pripade posamezniku z dopolnjenimi 18 leti, torej s polnoletnostjo. Do tega trenutka je oseba mladoletnik, ki načeloma ni poslovno sposobna oseba, a pri tem poznamo razlike.

Do 14. leta je oseba popolnoma poslovno nesposobna in zato potrebuje zakonitega zastopnika za vsako sklenitev pravnega posla. Od 14. rojstnega dne pa do 18. rojstnega dne je oseba omejeno poslovno sposobna in lahko sama sklepa le enostavne pravne posle. Na primer, omejeno poslovna oseba lahko nakupuje v trgovini, ne more pa kupiti nepremičnine. Mlajšim od 18. let je lahko izjemoma podeljena popolna poslovna sposobnost, če postanejo roditelji. 

Kaj to pomeni za ustanovitev podjetja?

Mladoletnik, ki je dopolnil vsaj 14. let lahko sicer v omejnem obsegu sklepa posle, a ustanovitev podjetja je pravni posel, ki lahko korenito vpliva na njegovo življenje. Za začetek je potrebno razlikovanje med ustanovitvijo s.p. in ustanovitvijo d.o.o., saj le prva neposredno vpliva na premoženje posameznika in zato predstavlja znaten vpliv na posameznikovo življenje. Prav zato mladoletnik ne mora ustanoviti s.p.-ja.

Pri ustanovitvi d.o.o gre za drugačno situacijo, saj poslovanje podjetja ne bo neposredno vplivalo na (izgubo) premoženja mladoletnika. Poleg tega ni ustanovitelj/lastnik d.o.o. nujno tisti, ki vodi vsakodnevne posle (poslovodja). Sposobnost biti lastnik d.o.o., torej biti družbenik je vezana na sposobnost biti lastnik poslovnega deleža, na sposobnost skleniti družbeno pogodbo in na sposobnost izvrševanja glasovalne pravice.

Za golo lastništvo družbenega deleža ni potrebna popolna poslovna sposobnost, zato tu ni omejitve. Družbeni delež je namreč med drugim podedljiv na mladoletne osebe. Omejitev nastane v drugem in tretjem elementu lastništva podjetja, to sta sklenitev družbene pogodbe in glasovalna pravica. Družbena pogodba oziroma ustanovitveni akt ne spada med vsakodnevne pravne posle, ki bi jih lahko sklenil mladoletnik, a vendar zakon dopušča, da družbeno pogodbo v imenu ustanovitelja sklene pooblaščenec. Čeprav zakon tega izrecno ne pove, lahko sklepamo, da lahko mladoletnik sodeluje pri sklepanju družbene pogodbe s pomočjo zakonitega zastopnika. 

Glasovalna pravica je naloga, da sprejemaš odločitve, ki so ključne za poslovanje podjetja. Čeprav večino odločitev sprejme poslovodja, imajo lastniki še vedno sposobnost izražanja idej in predlogov o poslovanju, ter sprejemanja najbolj pomembnih odločitev o poslovanju. Vprašanje glasovalne pravice ni natančno urejeno v zakonu, prav tako pa na to temo še ni sodne prakse, a vendar lahko predpostavljamo, da bi takšne odločitve mladoletnik sprejemal s pomočjo zakonitega zastopnika. 

Iz tega sledi, da mladoletnik zagotovo ne more ustanoviti podjetja v obliki s.p., ta odgovor pa ni povsem jasen glede ustanovitve d.o.o. Pri slednjem je poslovna sposobnost vezana na sposobnost biti lastnik lastniškega deleža v podjetju, ter na sposobnost skleniti družbeno pogodbo in izvrševati glasovalno pravico. Vplivi poslovanja pri d.o.opa so omejeni na samo podjetje in nimajo močnega vpliva na življenje posameznika, zato ustanovitev d.o.o. ne nosi tako močnih posledic, ki posamezniku preprečujejo ustanovitev s.p.

Tudi Zakon o gospodarskih družbah, ki našteva primere, v katerih posameznik ne more biti ustanovitelj družbe, se ne opredeli glede nujne polnoletnosti ustanovitelja. Pravzaprav pove, da je lahko ustanovitelj vsaka fizična ali pravna oseba, če zakon ne določa drugače. Če upoštevamo, da zakon ne vsebuje omejitve glede polnoletnosti, je ustanovitev d.o.o. s strani mladoletnika tehnično gledano mogoča.

Viri: 

  • Obligacijski zakonik
  • Zakon o gospodarskih družbah

Iščete pravno pomoč? Preverite naše pravno svetovanje >>

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Odgovor strokovnjaka: polovični delovni čas in zdravstveno zavarovanje

Odgovor strokovnjaka: polovični delovni čas in zdravstveno zavarovanje

V tokratni rubriki pojasnjujemo, do kakšnega obsega pravic iz zdravstvenega zavarovanja so upravičene osebe, ki so zaposlene za delovni čas krajši od polnega delovnega časa. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za plovični delovni čas

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za plovični delovni čas

Tokrat v rubriki odgovarjamo na vprašanje bralke našega portala, na temo prispevkov za invalidsko in pokojninsko zavarovanje. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Tokratno rubriko smo posvetili odgovoru na vprašanje, ki nam ga stranke pogosto zastavljajo. Preverili smo ali je mogoče odpreti popoldanski s.p., če oseba še ni zaposlena kje drugje. Preberite več >>

Pogoji za odprtje turistične agencije

Pogoji za odprtje turistične agencije

Turizem je v zadnjem času v polnem razmahu. Ker gre za zelo dobičkonosno panogo, je tudi interes za odpiranje turističnih agencij vse večji, zato smo pregledali kakšni so pogoji za odprtje turistične agencije. Preberite več >>

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka vam predstavljamo odgovore na vprašanja: Se zaposliti v lastni družbi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali pogodbe o poslovodenju? Katera pogodba je za mladega podjetnika najprimernejša? Katera pogodba je finančno najugodnejša? Preberite več >>

Kaj je drop shipping?

Kaj je drop shipping?

Drop shipping je angleški izraz za vrsto prodajne sheme, ki skrajša dobavno verigo med kupcem in proizvajalcem, zaradi manj posrednikov in prodajnih marž pa omogoči nižje cene. Priljubljen ponudnik modela drop shipping je AliExpress oziroma AliBaba. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Uredba GDPR – Pasti in nevarnosti (konferenca)

22.02.2018 od 15:00 do 19:00
Uredba GDPR – Pasti in nevarnosti (konferenca)

Verjetno ste že slišali za uredbo GDPR. Poenostavljeno rečeno, gre za spremembo, zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki bo močno vplivala na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih prinaša uredba GDPR, pripraviti v praksi?
Preberite več >>

MP delavnica: Facebook oglaševanje

23.02.2018 od 9:00 do 17:00
MP delavnica: Facebook oglaševanje

Facebook je koristno orodje tako za grajenje blagovne znamke kot tudi za povečanje prodaje. Na tokratni delavnici se bomo s strokovnjakom za Facebook oglaševanje osredotočili na prodajni del: Facebook oglase. S pomočjo Jureta Knehtla iz Adstar boste izvedeli, kako svoje oglase kar najbolje optimizirati za doseganje nadpovprečnih prodajnih rezultatov.
Preberite več >>

Google Analytics delavnica in Marko Penko

01.03.2018 od 16:00 do 10.03.2017 16:00
Google Analytics delavnica in Marko Penko

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics delavnica, ki jo za nas pripravlja Marko Penko.
Preberite več >>

Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

24.03.2018 od 9:00 do 30.03.2018 17:00
Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno poznavanje navodil, trikov in smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Da boste svoje oglaševanje vzpostavili kar se da učinkovito, vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti. Z nami bo izkušeni Google AdWords mojster Marko Penko, ki je v svoji karieri upravljal na milijone evrov oglaševalskih proračunov.
Preberite več >>

Vse za podjetje