
Igor Bajsič, SEOPRO med našo delavnico marca 2017
V okviru priprave na delavnico optimizacija spletnih strani, ki ju skupaj z Igorjem Bajsičem iz podjetja SEOPRO.si pripravljamo vsake pol leta, smo se tej temi posvetili tudi na našem portalu. Z Igorjem smo se dobili na kavi, ki se je nato podaljšala v kosilo. Nastal je spodnji zapis, v katerem smo začeli pri osnovah, končali pa pri zelo konkretnih nasvetih, ki jih lahko pri svojem poslu uporabite že danes.
Naj dodamo še to, da je optimizacija spletne strani izredno pomemben vir obiska portala, ki ga ravnokar berete. V optimizacijo spletne strani mesečno vložimo okoli 1500 evrov, kar se neposredno kaže v pozicijah ključnih besed, ki so pomembne za naš posel. Še bolj zgovoren je podatek, da od okoli 100.000 mesečnih obiskovalcev našega portala prek iskalnika Google na našo stran pride med 60 in 70 odstotkov obiskovalcev.
Kaj je optimizacija spletnih strani?
Optimizacija spletnih strani je postopek, pri katerem se s pomočjo različnih tehnik vpliva na pozicijo na različnih iskalnikih in na ta način privabi več potencialnih strank na svojo stran. Katerim podjetjem, glede na panogo in velikost, bi najbolj priporočal uporabo optimizacije spletne strani?
Vsekakor bi se morali postopka optimizacija spletnih strani lotiti vsi, ki imajo svojo lastno spletno stran. Morda se zdi izjava čudna, ampak vsake toliko se srečujem s podjetji, ki bi bila rada visoko na Googlu, kljub temu da nimajo spletne strani. V večini primerov se oklepajo določenih profilov na spletnih direktorijih, ki so jim jih pretkani tržniki prodali za banalne letne naročnine pod pretvezo: »Imeli boste svojo spletno stran, ki jo bo videlo ogromno ljudi, saj naš portal obišče na tisoče, stotisoče … obiskovalcev.”
Vrnimo se k bistvu vprašanja, torej za katere panoge je priporočljiva optimizacija spletnih strani. Tukaj je seveda potrebnih mnogo podvprašanj, da ugotovimo njeno smiselnost. Vprašati se je treba naslednje:
-
Ali naše storitve/produkte potencialne stranke sploh iščejo preko Googla in drugih iskalnikov?
Velikokrat se zgodi, da je klasični marketing ali kakšna druga veja digitalnega marketinga bolj primerna za oglaševanje. Primer so na primer avtomobili – redko kdo v iskalnike vpisuje izraze »rabljena toyota yaris«, »nova kia ceed« ipd. in tako izbira med goro ponudbe prodajalcev/proizvajalcev. Ustaljene prakse direktnega ogleda strani prodajalca (kia.si) in portala rabljenih avtomobilov (avto.net) pogosto prednačijo. V teh primerih optimizacija kakršnih koli manjših strani/ponudnikov pogosto ni smiselna.

Primer iskanja ključnih besed za panogo avtomobilizem.
-
Če potencialne stranke iščejo naše produkte, je treba izvedeti, o kakšnem številu iskanj je govora
Primer: Podjetje prodaja »zapestnice z imeni« za 9,90 evrov. Takšne zapestnice išče 200 ljudi mesečno, to bi v primeru (dobre) konverzije 5 % in 1. mesta na Googlu (cca. 40 % klikov) naneslo na prodajo 4 zapestnic, kar bi prineslo 39,60 evrov prihodkov. Dodatnih iskalcev ne moremo ustvariti, ker jih ni. Težko je upravičiti vložek mesečnega pavšala v optimizacijo v višini nekaj sto evrov za 40 evrov prihodkov.
Obratno velja za primer zobozdravnika, ki si želi visokega uvrščanja za besedo »implantati«, ki jo išče 1000 ljudi mesečno. Ob enaki stopnji konverzije bi tako pridobil 20 potencialnih strank. Vrednost implantatov se giblje med 1000 in 2000 evri, tako da govorimo o potencialno 20.000–40.000 evrov prihodkov mesečno. V tem primeru je smiselno plačati tudi 1000 ali več evrov mesečno za optimizacijo.
Definitivno bi postopek optimizacija spletnih strani predlagal vsem, ki prodajajo produkte z visoko maržo ali imajo visok »lifetime value« novih strank, kot je zapisano v zgornjem primeru. Pri ustreznem številu iskanj za nižje cenovne produkte pa seveda tudi za slednje.
Celotna življenjska vrednost stranke (customer life time value) je ocena prihodkov, ki jih bo stranka prinesla. Podatek je pomemben predvsem pri poslih, ki delujejo na zaračunavanju na mesečni ravni oziroma pri katerih stranka v določenem obdobju opravi več nakupov. Oglejmo si primer: Stranki zaračunavamo 12 evrov na mesec, naš mesečni dobiček je 10 evrov. Če bo stranka z nami eno leto, bomo v tem času od nje zaslužili 144 evrov, od tega bo 120 evrov dobička. To pomeni, da tudi če za pridobitev stranke zapravimo 119 evrov, nam še vedno ostane 1 evro dobička. Če bi sklepali na podlagi mesečnega prihodka na stranko, bi bila maksimalna vrednost za oglaševanje zgolj 9 evrov.
Kakšni so prvi koraki?
Kakšen je postopek za podjetje, ki želi začeti z optimizacijo svoje spletne strani? Kje začeti?
Načeloma je treba preveriti okoli 20 do 30 parametrov. S tem dobimo jasno sliko, zakaj se naša stran nahaja, kjer se nahaja, in kaj lahko naredimo v prihodnje, da se pozicija dvigne. Za slednje povečini potrebujemo tudi orodja (povečini plačljiva), ki nam prikažejo te parametre, oziroma moramo slednje razumeti in smiselno ukrepati.
Vsak pa seveda lahko že danes naredi naslednje tri korake, ki bodo vsekakor izboljšali stanje in so osnova za kakršno koli nadaljnjo optimizacijo:
1. Pregled in prilagajanje vsebine iskalnikom/uporabnikom
Marsikdo si želi visoke uvrstitve za svojo ključno besedo, pa je na svoji spletni strani niti ne omeni. Če želite rangirati za ključno besedno zvezo »zobozdravnik ljubljana«, se mora ta fraza prikazovati na vaši strani, in sicer na ključnih mestih vaše strani. Ta ključna mesta so:
- naslov spletne strani (v zapisu title) in naslov prispevka (v zapisu H1), ki se hkrati prikazujeta tako v zgornjem levem kotu iskalnika kot tudi v Googlu, ko prikaže vaš zadetek;
- meta opis (vrstici, ki ju Google prikaže med svojimi zadetki pod naslovom in URL naslovom). Tukaj je bolj kot za samo rangiranje pomembno, da je opis vabljiv za klik. Od prikaza zadetka nimamo nič, če uporabnik nanj ne klikne;
- opisi in poimenovanje slikovnih vsebin na spletni strani. Slika z nazivom slika1.jpg Googlu ne pove ničesar, medtem ko zobodravnik_ambulanta.jpg pove, da gre za sliko zobozdravnika.

Primer, kako pravilno označevati naslove – primer SEOPRO.si.
2. Pregled in pohitritev spletne strani
Preko orodja Google Pagespeed insights lahko preverite, kako hitro se vaša stran nalaga oziroma kakšni so razlogi za počasno nalaganje strani. Počasna stran je neprijetna tako za obiskovalce kot za iskalnike. Slednji je zato ne bodo prikazovali visoko, saj bodo s tem razjezili uporabnike, ki bodo več kot običajno čakali na nalaganje strani. Največkrat se strani počasi nalagajo zaradi prevelikih slik.

Rezultat, ki omogoča dobro osnovo za učinkovito optimizacijo.
Drugi najpogostejši razlog je slabo gostovanje. Pri slednjem se največkrat tudi najbolj varčuje, čeprav gre za zelo majhen mesečni znesek. Vsem imetnikom spletnih strani priporočam, da v prej omenjenem orodju ciljajo na oceno vsaj 70/100, tako na mobilni kot na namizni verziji.

Primer slabega rezultata Google Site Speed, ki bo negativno vplival na uvrstitev strani.
3. Pregled obstoječega SEO stanja z »Google search console«
Najprej brez kakršnihkoli naprednih tehnik pridobivanja povezav, s pomočjo Google Search Console, preverite, kdo in kako trenutno kaže na vašo spletno stran. To so ponavadi partnerji, blogi, forumi. Preverite tudi kakšne so vaše trenutne pozicije za raznolike ključne besede v Googlu.
Mnogokrat se izkaže, da se naše spletne strani nahajajo na »nehvaležnih« mestih (5.–20.mesto). Ta mesta bi lahko z nekaj popravki vsebine oziroma dodajanjem enega podnaslova z oznako h2/h3 lahko zlahka umestili med prvih 5 zadetkov. V Google Search Console prav tako preverimo, ali na našo stran kažejo kakšne zlonamerne strani, ki nam lahko škodujejo. Poskrbeti je treba za njihovo odstranitev, ki je prav tako možna znotraj samega orodja. Orodje Search Console je brezplačno in ga resnično priporočam vsakemu imetniku spletne strani.

Ključni koraki pri optimizaciji spletne strani.
Optimizacija spletnih strani je postopek, v katerem lahko lastnik strani veliko stvari naredi sam. Brez programerskega znanja in že danes. Obstajajo kakšne razlike v zahtevnosti optimizacije spletne strani glede na panogo? Katera panoga je najbolj zahtevna v Sloveniji in katera v tujini?
Obstajajo razlike med panogami, kar povečini sovpada s tako imenovano »življenjsko vrednostjo« potencialne stranke. Pri ponudnikih gostovanja spletnih strani v tujini so ocenili, da za pridobitev ene nove stranke potrebujejo med 200 in 250 evrov. Veliko, a se jim izide, saj vedo, da bodo stranke v svoji »življenjski dobi« prinesle večkratnik tega zneska.
Vas zanima podrobno izobraževanje o SEO? Preverite našo delavnico!
Če bi šlo za nakup zapestnic za 9,90 evrov, po katerih povprašuje 1000 ljudi mesečno, velike konkurence ni pričakovati. V Sloveniji je najhujša konkurenca pri frazi »izdelava spletnih strani«. Optimizacija spletnih strani je blizu. V tujini, kjer so cene klikov prek platforme Google Ads astronomske (tudi nad 100 dolarjev za klik), se huda bitka obeta vsakomur, ki gre v finančni (»payday loans«). Tudi pravni sektor je zahteven(»xyz lawyer«), kot tudi trg ponudnikov prej omenjenega gostovanja spletnih strani.
V tujini je še kako pomembno, da se optimizacije lotimo sistematično in jo močno podpremo z dobro vsebino. Cilja se cilja predvsem na t. i. »dolgorepne besede« (angl. long tail) , torej ne direktno za na primer »Chicago lawyer«, ampak za »best family lawyer in Chicago« in podobno. Po tovrstnih ključnih besedah in besednih zvezah je sicer manj povpraševanja, so pa stranke bolj targetirane, saj iščejo bolj konkretne rezultate.

Primer nekaterih najdražjih ključnih besed za katere je potrebno plačati tudi preko 130 evrov na klik.
Optimizacija spletnih strani je za Slovenijo lažja
Omenili ste razliko med optimizacijo v Sloveniji in tujini. Kako naj pri optimizaciji postopa podjetje, ki je prisotno na mednarodnem trgu?
Če ima podjetje slovensko spletno stran s končnico .si, mu toplo priporočam, da ne dela variacije /en/, s katero bi ciljal na angleško govoreče trge. Priporočljivo je, da se za angleščino ustvari nova domena (.com), na kateri je vsa vsebina v celoti v angleščini, saj Google rad začne mešati različne vsebine (podstrani). Čim bi kakšen Američan zagledal kar koli slovenskega, bi kaj hitro zaprl spletno stran, česar pa seveda ne želimo.
Za visoko rangiranje v tujini je treba dosti več dela in resursov vložiti v vsebino in gradnjo povratnih povezav. Povečini gre za dosti hujšo konkurenco. Optimizerja je zato treba vprašati, ali ima izkušnje z angleškim trgom, in ga prositi za morebitne reference.
Ali lahko z nami delite kakšne svoje rezultate? Seveda so lahko podatki anonimizirani.
Seveda lahko. Sami ne uporabljamo nikakršnih spornih tehnik, zatorej z veseljem pokažemo kak uspešen projekt. V Sloveniji smo svojemu naročniku na primer zagotovili prvo mesto za besedi »zobozdravnik« in»ortodont« ter še okoli 20 drugih izrazov, povezanih z dejavnostjo. Promet preko Googla smo tako povečali za več kot 200 odstotkov. Zanimiv je tudi projekt zavarovalništva, v okviru katerega smo manjše podjetje iz Domžal uvrstili višje kot konkurenčne večje slovenske zavarovalnice za najbolj iskane fraze, vezane na zavarovanja.
Na področju tujine pa smo najbolj ponosni, da smo že pred leti prišli na 3. mesto za frazo, ki jo mesečno išče več kot 1.000.000 iskalcev. Tako smo naročniku zagotovili več kot 5000 obiskovalcev dnevno zgolj preko te fraze.
Optimizacija spletnih strani v prihodnosti
Igor, optimizacija spletnih strani je vaš glavni posel že kar nekaj let. V tem času se je precej spremenila. Kakšni so trendi v zadnjem času? Katere taktike so po vašem mnenju najbolj učinkovite in katere so zgodovina?
10. obletnica mojega SEO pohoda je na obzorju in res se je v tem času ogromno spremenilo. Na vsaki delavnici in sestanku vedno omenim, da tisto, kar je delovalo pred letom dni, danes najverjetneje ne deluje več tako dobro. Slednje velja predvsem za tiste »lovilce krivin«, katerih strani en dan so, drugi dan pa jih ni.
Sami uporabljamo tehnike, ki so in bodo vedno delovale. Dnevno spremljam dogajanje na SEO področju tako s sledenjem avtoritetam v naši industriji kot tudi z lastnim testiranjem na svojih straneh. Trendi v zadnjem času so usmerjeni predvsem na prihajajoči »Mobile first index«, torej je vedno bolj pomembno prilagajanje strani za mobilne naprave. Ne govorimo le o odzivnem oblikovanju (angl. responsive design), ki zagotovi, da je stran prilagojena manjšim zaslonom. To to je sedaj že nuja. Gre predvsem za oblikovanje same vsebine, berljivost, vizualni prikaz, implementacijo video vsebin, postavljanje menijev in podobno.
Na mobilnikih je vsak delček sekunde pomemben. Vsi vemo, kako dolgi sta lahko 2 sekundi odpiranja strani na mobilniku. X desno zgoraj je kaj hitro zelo mamljiv. Poleg mobilnikov je vedno večji poudarek na vsebinskem delu na samih spletnih straneh. Za rangiranje ni pomembno samo, koliko je vsebine, temveč tudi, kako ažurno se le-ta spreminja oziroma kako sveža je. Najlažje jo je proizvajati preko bloga na spletni strani, če je to smiselno.
Vsebina je kralj
Ali lahko glede na velike spremembe v zadnjem času pogledava v prihodnost in napoveva trende? Ali bo kakovostna vsebina res tako pomembna, kot je zaslediti v debatah strokovne javnosti kar se tiče področja optimizacija spletnih strani?
Vsekakor bo. Kakovostna vsebina je odlična tako za privabljanje obiskovalcev kot tudi organskih (angl. white-hat) povezav, ki jih vsaka stran potrebuje za visoko uvrščanje v iskalnikih. Kakovostna vsebina uporabnike dlje zadrži na spletni strani, kar je ponovno dober indikator Googlu, da stran uvršča višje. Moja napoved za prihodnost je prehod s trenutnih 50 % za mobilno in 50 % za namizno iskanje na več kot 80 % za mobilno iskanje. Temu je treba prilagoditi tako spletne strani kot promocijske strategije.