Kaj vse razkrivajo naše objave na družabnih omrežjih

Avtor Urška Honzak — 20.04.2017
Komentiraj!
Podjetja, ki se ukvarjajo z analizo podatkov, so igrala pomembno vlogo pri oblikovanju javnega mnenja v povezavi z zadnjimi ameriškimi predsedniškimi volitvami. Če vas zanima, kaj vse o vas ve umetna inteligenca na podlagi vaših objav na družabnih omrežjih, berite naprej.
Kaj vse razkrivajo naše objave na družabnih omrežjih

Objave na družabnih omrežjih razkrivajo veliko informacij o uporabnikih. (Vir slike: Pixabay)

Podjetje Cambridge Analytica je na podlagi profilov uporabnikov na družabnih omrežjih in drugih podatkov v času kampanje pred zadnjimi ameriškimi predsedniškimi volitvami posameznikom predvajalo izjemno manipulativne oglase, s katerimi je vplivalo na javno mnenje. Na podlagi ogromne količine podatkovnih točk – med drugim nakupovalnih navad, naročnin na revije, všečkov na Facebooku in do pet tisoč drugih informacij – so v podjetju tako razvili t. i. napovedovalne osebnostne modele (angl. predictive personality models) za 220 milijonov odraslih Američanov.

Tako natančni osebnostni profili so podjetju Analytics omogočili uporabo t. i. vedenjskega mikro ciljanja (angl. behavioral micro-targeting). Vendar to seveda ni edino podjetje, ki izkorišča vse priložnosti, ki jih ponuja analiza podatkov. Tržniki, digitalni oglaševalci in podjetja za analitiko analizirajo objave na družabnih omrežjih in na podlagi rezultatov oblikujejo kampanje, s katerimi vplivajo na vedenje svojih (potencialnih) strank. Nekatere raziskave že kažejo, da se t. i. osebnostno ciljanje (angl. personality targeting) lahko pohvali s kar 63 odstotki več klikov na oglase na Facebooku.

Če aktivno uporabljate Facebook ali Twitter, vas morda zanima, katere značilnosti vaše osebnosti, ki jih lahko izkoristijo oglaševalci, razkrivajo vaše objave. Lyle Ungar, profesor računalništva z Univerze v Pennsylvaniji, se ukvarja za razvojem statističnih in strojnih pristopov za analiziranje besedil. Še posebej se osredotoča na povezovanje objav posameznikov na družabnih omrežjih z njihovim zdravjem in splošnim počutjem.

Na podlagi večletnega proučevanja obnašanja uporabnikov družabnih omrežij lahko Ungar s svojo ekipo oblikuje vsaj naslednja predvidevanja o posameznikih.

1. Spol in starost

Ženske so z Venere, moški pa z Marsa, prvi znani rek. Razlika med spoloma je še bolj očitna, če analiziramo, kako predstavniki enega in drugega uporabljajo jezik na družabnih omrežjih.

Najpogosteje uporabljane besede in besedne zveze – ženski spol. (Vir slike: WWBP.org)

Ženske uporabljajo več čustveno zaznamovanih izrazov in pogosteje pišejo v prvi osebi ednine. Poleg tega pogosto omenjajo psihološke ali družabne procese. Moški po drugi strani uporabljajo več kletvic in besed oziroma besednih zvez, povezanih z video igrami. Poleg tega pogosto uporabljajo svojilne zaimke v besednih zvezah »moja žena« ali »moja punca«, medtem ko ženske te zaimke v večji meri opuščajo.

Tudi starost močno vpliva na izražanje posameznikov na družabnih omrežjih. Spodnji graf prikazuje, kako se uporaba različnih izrazov, kot sta »čudovito« (angl. wonderful) in »vznemirjen« (angl. excited), spreminja glede na starost uporabnika.

Uporaba izrazov »wonderful« in »excited« glede na starost. (Vir slike: WWBP.org)

Ungar in njegovi sodelavci so v okviru projekta MyPersonality analizirali 75 tisoč Facebook profilov. Če vas zanima, kako natančna so njihova predvidevanja, lahko preizkusite orodje za napovedovanje starosti in spola na spletni strani projekta – seveda je natančnost odvisna od števila vaših objav v angleškem jeziku, saj podobna raziskava v Sloveniji še ni potekala.

2. Osebnostne lastnosti

Eden najbolj znanih modelov osebnosti, na podlagi katerega lahko predvidevamo vedenje posameznikov, je petfaktorski model osebnosti, ki vključuje t. i. velike faktorje osebnosti: odprtost, vestnost, ekstravertnost, sprejemljivost in nevroticizem (angl. openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, neuroticism; začetnice tvorijo znano kratico OCEAN).

Osebnosti seveda ne moremo natančno določiti in popisati, vendar so raziskovalci ugotovili, da lahko na podlagi objav na družabnih omrežjih predvidijo tudi določene osebnostne lastnosti posameznikov.

Ekstravertirani posamezniki se radi zabavajo, medtem ko introvertirani uporabniki pogosteje uporabljajo besedišče s področja stripov, animiranih filmov oziroma televizijskih serij in interneta.

Primerjava besedišča ekstra- in introvertiranih uporabnikov družabnih omrežij. (Vir slike: WWBP.org)

Osebnostne značilnosti posameznikov so razvidne že iz njihovih profilnih fotografij. Posamezniki z visoko stopnjo odprtosti se najpogosteje odločajo za umetniške ali nekonformistične fotografije, ki ne prikazujejo njihovih obrazov. Poleg tega se lahko ti posamezniki pohvalijo z boljšim estetskim čutom, zaradi česar izbirajo kvalitetnejše fotografije z visoko stopnjo kontrasta, ostrine in nasičenosti. Po drugi strani izjemno vestni posamezniki v tem primeru izpolnijo pričakovanja: izberejo fotografijo svojega obraza. Ekstrovertirani posamezniki se pogosteje odločijo za objavljanje fotografij z drugimi ljudmi.

3. Poklic oziroma služba

Če z neko osebo niste povezani prek omrežja LinkedIn, morda ne morete dostopati do njenega profila in tako ne veste, kakšno službo opravlja. Raziskave kažejo, da lahko takšne informacije implicitno razkrije besedišče, ki ga ta oseba uporablja v svojih objavah na Twitterju.

Takšne trditve niso pretirano presenetljive. Posamezniki na vodstvenih položajih pišejo o podjetniških ali finančnih novicah, medtem ko njihovi podrejeni več časa posvečajo svojim osebnih zanimanjem. Ungarjev kolega Daniel Preotiuc-Pietro je skupaj s svojo ekipo izjemno natančno predvidel poklic oziroma delovno mesto uporabnikov na podlagi analize besednih grozdov (angl. word clusters) na Twitterju.

Analiza besedišča glede na področja oziroma poklice. (Vir slike: WWBP.org)

4. Narcistične in psihopatske tendence

Raziskave v okviru projekta MyPersonality so pokazale tudi, da lahko na podlagi uporabe jezika na družabnih omrežjih prepoznamo tudi manj privlačne osebnostne lastnosti posameznikov.

Za narcistične posameznike je značilno iskanje prestiža, vpliva in občudovanja. Psihopati kažejo pomanjkanje obžalovanja in občutljivosti ter se ne ozirajo na moralo. Makiavelistični posamezniki namenoma manipulirajo in izkoriščajo druge osebe, da bi dosegli svoje cilje. Ti trije temačnejši vidiki človeškega vedenja skupaj tvorijo t. i. temno triado (angl. dark triad).

Psihopati tako na družabnih omrežjih uporabljajo agresivno in nasilno besedišče in izražajo negativna čustva. Za makiaveliste je značilen večji odstotek neželenih ali oglasnih objav.

Najpogosteje uporabljane besede in besedne zveze – temna triada. (Vir slike: WWBP.org)

V povezavi z omenjenimi značilnostmi je zanimiva tudi analiza obnašanja posameznikov na družabnih omrežjih. Narcistični uporabniki pogosteje označijo lokacijo svojih tvitov in se redke zmotijo pri objavi, kar kaže na skrbno upravljanje s profili.

5. Verjetnost bolezni srca

V študiji iz leta 2015 je Ungar s svojimi sodelavci opisal model, ki na podlagi podatkov, pridobljenih izključno iz objav na Twitterju, predvidi smrtnost zaradi bolezni srca bolj natančno od modela, ki vključuje vse tradicionalne faktorje, kot so demografski in družbenoekonomski podatki ter dejavniki tveganja, kot so kajenje, sladkorna bolezen, visok krvni tlak in debelost.

Na bolezni srca namreč negativno vplivajo napeti odnosi in kronični stres. Ungar in njegovi sodelavci so se zato osredotočili na besedišče, ki izraža negativne interakcije, negativna čustva, kot je jeza, in odtujenost od družbe in službe. Ti znaki so se izkazali za izjemno dobre kazalce smrtnosti zaradi bolezni srca in ožilja v različnih skupnostih.

Če bi želeli prebrati več o obravnavani tematiki, se lahko obrnete na spletno stran Ungarjevega projekta World-Wide Well-Being.

Vir: VentureBeat

shranjeno pod:
Prijavi se na e-novice!