Kaj vse razkrivajo naše objave na družabnih omrežjih

Avtor — 20.04.2017
Podjetja, ki se ukvarjajo z analizo podatkov, so igrala pomembno vlogo pri oblikovanju javnega mnenja v povezavi z zadnjimi ameriškimi predsedniškimi volitvami. Če vas zanima, kaj vse o vas ve umetna inteligenca na podlagi vaših objav na družabnih omrežjih, berite naprej.
Kaj vse razkrivajo naše objave na družabnih omrežjih

Objave na družabnih omrežjih razkrivajo veliko informacij o uporabnikih. (Vir slike: Pixabay)

Podjetje Cambridge Analytica je na podlagi profilov uporabnikov na družabnih omrežjih in drugih podatkov v času kampanje pred zadnjimi ameriškimi predsedniškimi volitvami posameznikom predvajalo izjemno manipulativne oglase, s katerimi je vplivalo na javno mnenje. Na podlagi ogromne količine podatkovnih točk – med drugim nakupovalnih navad, naročnin na revije, všečkov na Facebooku in do pet tisoč drugih informacij – so v podjetju tako razvili t. i. napovedovalne osebnostne modele (angl. predictive personality models) za 220 milijonov odraslih Američanov.

Tako natančni osebnostni profili so podjetju Analytics omogočili uporabo t. i. vedenjskega mikro ciljanja (angl. behavioral micro-targeting). Vendar to seveda ni edino podjetje, ki izkorišča vse priložnosti, ki jih ponuja analiza podatkov. Tržniki, digitalni oglaševalci in podjetja za analitiko analizirajo objave na družabnih omrežjih in na podlagi rezultatov oblikujejo kampanje, s katerimi vplivajo na vedenje svojih (potencialnih) strank. Nekatere raziskave že kažejo, da se t. i. osebnostno ciljanje (angl. personality targeting) lahko pohvali s kar 63 odstotki več klikov na oglase na Facebooku.

Če aktivno uporabljate Facebook ali Twitter, vas morda zanima, katere značilnosti vaše osebnosti, ki jih lahko izkoristijo oglaševalci, razkrivajo vaše objave. Lyle Ungar, profesor računalništva z Univerze v Pennsylvaniji, se ukvarja za razvojem statističnih in strojnih pristopov za analiziranje besedil. Še posebej se osredotoča na povezovanje objav posameznikov na družabnih omrežjih z njihovim zdravjem in splošnim počutjem.

Na podlagi večletnega proučevanja obnašanja uporabnikov družabnih omrežij lahko Ungar s svojo ekipo oblikuje vsaj naslednja predvidevanja o posameznikih.

1. Spol in starost

Ženske so z Venere, moški pa z Marsa, prvi znani rek. Razlika med spoloma je še bolj očitna, če analiziramo, kako predstavniki enega in drugega uporabljajo jezik na družabnih omrežjih.

Najpogosteje uporabljane besede in besedne zveze – ženski spol. (Vir slike: WWBP.org)

Ženske uporabljajo več čustveno zaznamovanih izrazov in pogosteje pišejo v prvi osebi ednine. Poleg tega pogosto omenjajo psihološke ali družabne procese. Moški po drugi strani uporabljajo več kletvic in besed oziroma besednih zvez, povezanih z video igrami. Poleg tega pogosto uporabljajo svojilne zaimke v besednih zvezah »moja žena« ali »moja punca«, medtem ko ženske te zaimke v večji meri opuščajo.

Tudi starost močno vpliva na izražanje posameznikov na družabnih omrežjih. Spodnji graf prikazuje, kako se uporaba različnih izrazov, kot sta »čudovito« (angl. wonderful) in »vznemirjen« (angl. excited), spreminja glede na starost uporabnika.

Uporaba izrazov »wonderful« in »excited« glede na starost. (Vir slike: WWBP.org)

Ungar in njegovi sodelavci so v okviru projekta MyPersonality analizirali 75 tisoč Facebook profilov. Če vas zanima, kako natančna so njihova predvidevanja, lahko preizkusite orodje za napovedovanje starosti in spola na spletni strani projekta – seveda je natančnost odvisna od števila vaših objav v angleškem jeziku, saj podobna raziskava v Sloveniji še ni potekala.

2. Osebnostne lastnosti

Eden najbolj znanih modelov osebnosti, na podlagi katerega lahko predvidevamo vedenje posameznikov, je petfaktorski model osebnosti, ki vključuje t. i. velike faktorje osebnosti: odprtost, vestnost, ekstravertnost, sprejemljivost in nevroticizem (angl. openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, neuroticism; začetnice tvorijo znano kratico OCEAN).

Osebnosti seveda ne moremo natančno določiti in popisati, vendar so raziskovalci ugotovili, da lahko na podlagi objav na družabnih omrežjih predvidijo tudi določene osebnostne lastnosti posameznikov.

Ekstravertirani posamezniki se radi zabavajo, medtem ko introvertirani uporabniki pogosteje uporabljajo besedišče s področja stripov, animiranih filmov oziroma televizijskih serij in interneta.

Primerjava besedišča ekstra- in introvertiranih uporabnikov družabnih omrežij. (Vir slike: WWBP.org)

Osebnostne značilnosti posameznikov so razvidne že iz njihovih profilnih fotografij. Posamezniki z visoko stopnjo odprtosti se najpogosteje odločajo za umetniške ali nekonformistične fotografije, ki ne prikazujejo njihovih obrazov. Poleg tega se lahko ti posamezniki pohvalijo z boljšim estetskim čutom, zaradi česar izbirajo kvalitetnejše fotografije z visoko stopnjo kontrasta, ostrine in nasičenosti. Po drugi strani izjemno vestni posamezniki v tem primeru izpolnijo pričakovanja: izberejo fotografijo svojega obraza. Ekstrovertirani posamezniki se pogosteje odločijo za objavljanje fotografij z drugimi ljudmi.

3. Poklic oziroma služba

Če z neko osebo niste povezani prek omrežja LinkedIn, morda ne morete dostopati do njenega profila in tako ne veste, kakšno službo opravlja. Raziskave kažejo, da lahko takšne informacije implicitno razkrije besedišče, ki ga ta oseba uporablja v svojih objavah na Twitterju.

Takšne trditve niso pretirano presenetljive. Posamezniki na vodstvenih položajih pišejo o podjetniških ali finančnih novicah, medtem ko njihovi podrejeni več časa posvečajo svojim osebnih zanimanjem. Ungarjev kolega Daniel Preotiuc-Pietro je skupaj s svojo ekipo izjemno natančno predvidel poklic oziroma delovno mesto uporabnikov na podlagi analize besednih grozdov (angl. word clusters) na Twitterju.

Analiza besedišča glede na področja oziroma poklice. (Vir slike: WWBP.org)

4. Narcistične in psihopatske tendence

Raziskave v okviru projekta MyPersonality so pokazale tudi, da lahko na podlagi uporabe jezika na družabnih omrežjih prepoznamo tudi manj privlačne osebnostne lastnosti posameznikov.

Za narcistične posameznike je značilno iskanje prestiža, vpliva in občudovanja. Psihopati kažejo pomanjkanje obžalovanja in občutljivosti ter se ne ozirajo na moralo. Makiavelistični posamezniki namenoma manipulirajo in izkoriščajo druge osebe, da bi dosegli svoje cilje. Ti trije temačnejši vidiki človeškega vedenja skupaj tvorijo t. i. temno triado (angl. dark triad).

Psihopati tako na družabnih omrežjih uporabljajo agresivno in nasilno besedišče in izražajo negativna čustva. Za makiaveliste je značilen večji odstotek neželenih ali oglasnih objav.

Najpogosteje uporabljane besede in besedne zveze – temna triada. (Vir slike: WWBP.org)

V povezavi z omenjenimi značilnostmi je zanimiva tudi analiza obnašanja posameznikov na družabnih omrežjih. Narcistični uporabniki pogosteje označijo lokacijo svojih tvitov in se redke zmotijo pri objavi, kar kaže na skrbno upravljanje s profili.

5. Verjetnost bolezni srca

V študiji iz leta 2015 je Ungar s svojimi sodelavci opisal model, ki na podlagi podatkov, pridobljenih izključno iz objav na Twitterju, predvidi smrtnost zaradi bolezni srca bolj natančno od modela, ki vključuje vse tradicionalne faktorje, kot so demografski in družbenoekonomski podatki ter dejavniki tveganja, kot so kajenje, sladkorna bolezen, visok krvni tlak in debelost.

Na bolezni srca namreč negativno vplivajo napeti odnosi in kronični stres. Ungar in njegovi sodelavci so se zato osredotočili na besedišče, ki izraža negativne interakcije, negativna čustva, kot je jeza, in odtujenost od družbe in službe. Ti znaki so se izkazali za izjemno dobre kazalce smrtnosti zaradi bolezni srca in ožilja v različnih skupnostih.

Če bi želeli prebrati več o obravnavani tematiki, se lahko obrnete na spletno stran Ungarjevega projekta World-Wide Well-Being.

Vir: VentureBeat

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Infografika: Kakšni so 10 letni načrti Facebooka?

Infografika: Kakšni so 10 letni načrti Facebooka?

V dobrih desetih letih obstoja Facebooka je Mark Zuckerberg iz majhnega popoldanskega projekta uspel ustvariti večmilijardno podjetje, ki še vedno raste in se razvija. A v katero smer bo Facebook ponesla prihodnost? Napovedi si oglejte v infografiki. Preberite več >>

Facebookova ID koda, ki pozna prav vsakega vašega obiskovalca

Facebookova ID koda, ki pozna prav vsakega vašega obiskovalca

Je tudi vaš obisk na spletni strani velik, a beležite le majhen delež opravljenih nakupov? Se pogosto sprašujete, zakaj vaši oglasi ne dosegajo konverzij in kaj oziroma kdo v zastavljenem procesu je kriv, da ne dosegate rezultatov, kot bi si jih želeli? Preberite več >>

Zakaj morate priti na delavnico Blog marketing? Ker tako pravijo udeleženci!

Zakaj morate priti na delavnico Blog marketing? Ker tako pravijo udeleženci!

V sredo je Blaž Kos prvič vodil delavnico Blog marketing. Mi smo vedeli, da bo vsebina nabito polna uporabnih informacij. A drugega kot naše besede in Blaževega renomeja vam nismo mogli ponuditi. Sedaj imamo o kvaliteti delavnice dokaze: odzive prve skupine udeležencev! Preberite več >>

Poživite svoje Facebook oglase!

Poživite svoje Facebook oglase!

Ste opazili, da vaši oglasi na Facebooku sledijo točno določenemu vzorcu? Ste naveličani »strokovnjakov«, ki menijo, da so našli odgovor na vprašanje, kakšen oglas vam bo prinesel največ dobička? Na pravem mestu ste! Ponujamo vam nekaj idej za poživitev vaših Facebook kampanj. Preberite več >>

Najboljša orodja za uspeh na družabnih omrežjih

Najboljša orodja za uspeh na družabnih omrežjih

Ne glede na to, ali gre za majhno podjetje ali veliko korporacijo, je upravljanje s profili na družabnih omrežjih zahtevno delo. Redno oblikovanje in objavljanje odličnih vsebin predstavlja le en vidik, nato pa je treba analizirati še uspešnost objav in angažma sledilcev. Preberite več >>

Kako v Facebooku skrbijo za zvestobo svojih zaposlenih

Kako v Facebooku skrbijo za zvestobo svojih zaposlenih

Si želite, da bi bili vaši zaposleni zelo zvesti vašemu podjetju? Tako zvesti, da bi jim zaupali celo informacije, ki bi vam lahko škodile, če bi prišle v napačne roke? Ustanovitelj Facebooka Mark Zuckerberg je odkril čudežno formulo, ki jo predstavljamo v prispevku. Preberite več >>

So lokacijsko omejeni oglasi na Facebooku primerni za vas?

So lokacijsko omejeni oglasi na Facebooku primerni za vas?

Lokacijsko omejeni oglasi predstavljajo možnost, da ciljno publiko svojega oglaševanja omejite na določeno geografsko območje. Tako lahko svoj oglas usmerite le na določeno področje in povečate njegovo učinkovitost. Vse skupaj zveni odlično, kajne? Vendar ni tako preprosto. Preberite več >>

Decembrske novosti na Facebooku

Decembrske novosti na Facebooku

Mraz in praznično vzdušje sta upočasnila Facebookove predstavitve novosti in prihajajočih funkcij. Kljub temu v prispevku predstavljamo zanimive novice in ponujamo nekaj nasvetov, kako lahko v zadnjih dneh pred novim letom pridobite zadnje stranke, ki še niso nakupile vseh daril. Preberite več >>

Decembrske novosti na Instagramu

Decembrske novosti na Instagramu

V zadnjih tednih je Instagram začel predstavljati nekatere novosti v svoji aplikaciji. Nekaterim uporabnikom sta na voljo funkciji prenašanja v živo in izginjajočih fotografij. V prispevku predstavljamo ti funkciji in razmislek o prihodnjem razvoju aplikacije Instagram. Preberite več >>

Akcija #nulapet in družabna omrežja

Akcija #nulapet in družabna omrežja

Leta 2007 smo prvič lahko namenili 0,5 % dohodnine organizacijam po lastni izbiri. Davčni zavezanci imajo vsako leto možnost, da izberejo organizacije, ki so upravičene za zbiranje dohodnine. V večini so to nevladne organizacije, verske skupnosti ali politične stranke. Preberite več >>

Oznake:
Iskanje
MP izobraževanja

MP svetovanje

MP svetovanje

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na individualno svetovanje. Preberite več >>

Pravno svetovanje

Pravno svetovanje

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. Preberite več >>

Vabljeni na MP delavnico: Facebook oglaševanje

Vabljeni na MP delavnico: Facebook oglaševanje

Tokrat se bomo s strokovnjakom za Facebook oglaševanje, Juretom Knehtlom, osredotočili na prodajni del: Facebook oglase. Preberite več >>

MP dogodek: Razvij svojo idejo v donosen posel!

MP dogodek: Razvij svojo idejo v donosen posel!

Mnogokrat se na nas obrnejo posameznice in posamezniki z idejo, ki bi jo radi pretvorili v posel. V večini primerov ostane le pri poizvedovanju, pa čeprav gre velikokrat za ideje, ki imajo s pravim pristopom velik potencial. Preberite več >>

Vse za podjetje