Odgovor strokovnjaka: Ali so pogajanja zavezujoča?

Vprašanje: Ali nosijo pogajanja obvezne posledice za stranki? Odgovor: Pogajanja niso le navezava stikov in konktakt potencialnega bodočega poslovnega partnerja. Sami stiki sicer ne nosijo pravnih posledic, vendar pa bolj konkretna pogajanja lahko nosijo nezanemarljive posledice.
Odgovor strokovnjaka: Ali so pogajanja zavezujoča?

Pogajanja Vir: Freestockphoto

Pogajanja so tista dejanja, ki jih stranki izvedeta z namenom, da eventuelno skleneta pogodbo. Pri tem je treba razlikovati med pogajanji in ponudbo. Ponudba je ponavadi sestavljena iz dveh delov: predmet pogodbe in cena. Pogajanja pa so vsa tista dejanja, ki še niso ponudba, torej dogovori glede predmeta, cene, stranskih elementov pogodbe itd. Ko se stranki pogajata še ni volje, ki je potrebna za sklenitev pogodbe.

Ponudba in pogajanja se ne izključujeta. Ena izmed strank lahko poda ponudbo, s katero izrazi svojo poslovno voljo, a to še ne pomeni, da je nujno konec pogajanj. Druga stranka ji lahko poda nasprotno ponudbo, ali pa enostavno reče da s prvotno še ni zadovoljna, ter bi se želela pogajati še naprej. V nadaljevanju si bomo podrobneje ogledali vse faze pogajanj in stroškovne posledice za stranke.

Prvi fazi rečemo začetek pogajanj, ki obsega vse od prvega stika med strankama, splošnega oglaševanja ali celo prvo srečanje. Za začetek pogajanj se lahko šteje že to, če je ena stranka oglaševala možnost za sklenitev pogodbe na splošno. Praktično si lahko to predstavljamo tako, da neko podjetje objavi oglas, da ponuja poslovne prostore za podjetja v velikosti do 50 oseb. Osebe, ki bodo na tak oglas odreagirale bodo s tem stopile v fazo začetka pogajanj. Začetek pogajanj pa je seveda lahko tudi individualen. Kadar imata dve stranki že nek namen, da se pogajata le med seboj, štejemo za začetek pogajanj tiste prve sestanke, ko se stranki spoznavata, a še ne govorita o konkretni ponudbi.

Druga faza so sama pogajanja. Zaradi narave današnjega sklepanja poslov poznamo številne raznovrstne oblike pogajanj. Pri tem ni nujno, da so stranke fizično prisotne v istem prostoru, niti ni nujno da se s pogajanji ukvarjata sočasno. Najpogostejši ostajajo sestanki in poslovna kosila, svoj delež pa si vedno bolj jemljejo pogajanja na daljavo. Pogajati se je seveda možno tudi preko videokonferenc, emaila, pošte ali faksa. Bistveno je, da se obe stranki zavedata, da se pogajata in pri tem sodelujeta.

Pogajanja se lahko prekinejo na dva načina: če pride do dejanske sklenitve pogodbe, ali pa če ena izmed strank izrazi, da se ne želi več pogajati. Pri tem ni nujno, da uporabi prav te določene besede, če je med strankama običajno, da že sama prekinitev komuniciranja pomeni prav to.

Stroški pogajanj  se delijo na tak način, da vsaka stranka nosi svoje stroške, skupne pa si razdelita na pol. Stranki imata možnost, da se dogovorita tudi drugače. Pogosto ena izmed strank, toliko bolj, če ima zelo močan interes v sklenitvi posla, kot izraz gostoljubja predlaga, da bo nosila vse stroške pogajanj. Neredko je to lahko v povezavi s kakšno drugo uslugo, denimo takšno, da se druga stranka do takrat torej ne bo sestajala s tekmeci. Vsak drugačen dogovor lahko stranki uredita s pogodbo.

Kakšne pa so bistvene posledice pogajanj?

Dokler sta stranki v fazi pogajanj, ni nobena izmed njiju dolžna skleniti pogodbe. Razen, če sta stranki sklenili določeno predpogodbo, ima vsaka možnost odstopiti od pogajanj. Vendar pa to ne pomeni, da pogajanja ne nosijo posledic.

Stranki sta se dolžni pogajati v dobri veri. To pomeni, da bo tista stranka, ki se je pogajala, ne da bi imela namen skleniti pogodbo, odgovorna za škodo, ki je s tem nastala drugi stranki. Ta škoda je lahko precej obsežna, sploh če je druga stranka v sklopu pogajanj razkrila poslovne skrivnosti, know how ali recimo svoj poslovni načrt. Za škodo bo odgovorna tudi tista stranka, ki se je pogajala, nato pa odstopila od pogajanj brez utemeljenega razloga, s tem pa drugi stranki povzročila škodo. To pomeni, da se morajo podjetniki zavedati, naj se pogajajo le tedaj, kadar imajo resen namen skleniti pogodbo. Odstop od pogajanj je lahko le utemeljen. Sodna praksa pravi, da je utemeljen razlog lahko ekonomski (razmere na trgu, previsoka cena itd.). Stranki sta lahko odgovorni tudi za to, če je drugi stranki povzročala nepotrebne stroške in škodo.

Škoda se izračuna glede na dejansko škodo in stroške, ki so nastali, ker pogodba ni bila sklenjena. Pri tem se ne upoštevajo le stroški samih pogajanj, ampak tudi morebitni stroški, ki so v sklopu tega nastali v proizvodnem ali poslovnem procesu podjetja. Ob tem se izračuna tudi t.i. negativni interes, ki je tista škoda, ki je stranki nastala, ker pogodba ni bila sklenjena. Vendar pa so sodišča načeloma zelo zadržana pri tem, da bi stranki priznala znaten negativen pogodbeni interes in praviloma priznajo le škodo, ki je nastala neposredno zaradi pogajanj.

Škoda je lahko tudi večja, če sta se stranki dogovorili za določeno stopnjo tajnosti (non-disclosure agreement) ali pa za pogodbeno kazen, če podane izjave ne bodo resnično. Vendar ta škoda ne izhaja iz samih pogajanj, temveč iz pogodbenih določil, za katere sta se dogovorili stranki.

Viri: Obligacijski zakonik

Iščete pravno pomoč? Preverite naše pravno svetovanje >>

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo. Preberite več >>

Kaj je drop shipping?

Kaj je drop shipping?

Drop shipping je angleški izraz za vrsto prodajne sheme, ki skrajša dobavno verigo med kupcem in proizvajalcem, zaradi manj posrednikov in prodajnih marž pa omogoči nižje cene. Priljubljen ponudnik modela drop shipping je AliExpress oziroma AliBaba. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Tokratna rubrika Odgovor strokovnjaka bo namenjena podjetnikom, ki svojo davčno osnovo ugotavljajo z upoštevanjem normiranih odhodkov, t. i. normirancem. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Kaj je denarno nadomestilo za brezposelnost, kdaj pripada posamezniku, kako jo uveljavi in kakšni so roki, ki jih mora pri tem upoštevati? Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka vam predstavljamo odgovore na vprašanja: Se zaposliti v lastni družbi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali pogodbe o poslovodenju? Katera pogodba je za mladega podjetnika najprimernejša? Katera pogodba je finančno najugodnejša? Preberite več >>

Pogosto zastavljena vprašanja

Pogosto zastavljena vprašanja

V tem dokumentu smo zbrali najbolj pogosto zastavljena vprašanja, ki se porajajo mladim podjetnikom ob prvih korakih vstopa v podjetništvo. Odgovori so preverjeni s pomočjo prakse ali strokovnjakov. Zbrana vprašanja so na kratko opisana spodaj, odgovore pa si v celoti lahko ogledate na spodnjih povezavah. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pridobitev zasedene spletne domene

Odgovor strokovnjaka: Pridobitev zasedene spletne domene

Ustanovili ste podjetje, morda celo registrirali blagovno znamko, a .com različica vaše firme je na spletu že zasedena. Kako lahko pridobite .com domeno, čeprav je že zasedena vam bomo pojasnili v spodnjem prispevku. Preberite več >>

Oznake:
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Dan odprtih vrat v MP coworkingu

24.10.2017 od 14:00 do 18:00
Dan odprtih vrat v MP coworkingu

V torek, 24. oktobra 2017, v coworkingu Zavoda mladi podjetnik organiziramo dan odprtih vrat. Vabljeni, da se oglasite in nas spoznate.
Preberite več >>

MP dogodek: Razvij svojo idejo v donosen posel!

25.10.2017 od 17:00 do 19:00
MP dogodek: Razvij svojo idejo v donosen posel!

Mnogokrat se na nas obrnejo posameznice in posamezniki z idejo, ki bi jo radi pretvorili v posel. V večini primerov ostane pri poizvedovanju, pa čeprav gre velikokrat za ideje, ki imajo velik potencial.
Preberite več >>

MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

27.10.2017 od 14:00 do 18:00
MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

Povečajte svojo produktivnost z naprednimi vitkimi in agilnimi prijemi. V celotni zgodovini človeštva sta predvsem inoviranje in superiorna organiziranost vedno vodili na vrh ter do novih nepričakovanih uspehov - tudi v podjetništvu in poslovnem svetu.
Preberite več >>

MP delavnica: Google Analytics

04.11.2017 od 9:00 do 16:30
MP delavnica: Google Analytics

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 100 ali 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics.
Preberite več >>

MP dogodek: Optimizacija spletnih strani

10.11.2017 od 14:00 do 17:30
MP dogodek: Optimizacija spletnih strani

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani.
Preberite več >>

MP delavnica: Trening javnega nastopanja

15.11.2017 od 17:00 do 19:30
MP delavnica: Trening javnega nastopanja

Se vam zatakne v grlu, ko morate stopiti pred občinstvo? Vabimo vas na 4-tedenski trening javnega nastopanja, kjer bomo obdelali prvine dobrega javnega nastopa, pogledali tremi v oči, se ji globoko nasmejali in skupaj izboljšali vaš javni nastop.
Preberite več >>

Vse za podjetje