Odgovor strokovnjaka: Predkupna pravica družbenikov

Obstoječi lastniki lastniškega kapitala imajo v podjetju prednostno pravico pri vpisu novih lastniških deležev. Več o tej pravici, ki je urejena v Zakona o gospodarskih družbah si lahko preberete v tokratnem Odgovoru strokovnjaka.
Odgovor strokovnjaka: Predkupna pravica družbenikov

Prednostna pravica do poslovnega deleža (Vir: Bigstockphoto)

Neredko se zgodi, da nastopi prodaja lastniškega deleža v podjetju, ki pa lahko močno vpliva na bodoče poslovanje družbe, sploh če gre za procentualno visok vložek. V družbah, kjer je družbenikov več, so ti zavarovani z institutom prednostne pravice. V ideji je podobna predkupni pravici, vendar pa je lahko omejena z nujnim soglasjem obstoječih družbenikov, v kolikor se ne pojavi kupec med njimi.

Obstoječi družbeniki imajo prednostno pravico do prevzema novih vložkov pri povečanju osnovnega kapitala, prav tako pa do prevzema vložkov odhajajočih družbenikov, razen če je z družbeno pogodbo določeno drugače.

Družbenik, ki namerava prodati svoj poslovni delež, mora druge družbenike pisno obvestiti o nameravani prodaji in o pogojih prodaje. Ob tem jih mora pozvati, da mu mora zainteresirani kupec sporočiti pripravljenost za nakup v roku enega meseca od prejema obvestila. Če se zgodi, da je za nakup zainteresiranih več obstoječih družbenikov, postanejo novi lastniki le vsi skupaj, torej skupni sorazmerni lastniki enega lastniškega deleža.

V družbeni pogodbi se lahko določi, da je za odsvojitev lastniškega deleža osebam, ki niso obstoječi družbeniki, nujno potrebno soglasje večine ali vseh družbenikov. Ob tem morajo biti nujno podani natančni pogoji za izdajo tega soglasja. V kolikor družbeniki ne podajo soglasja, hkrati pa nihče izmed njih ni pripravljen kupiti lastniškega deleža, lahko družbenik vseeno izstopi iz družbe. Za tistega, ki je pridobil nov poslovni delež je nujno, da se to dejstvo vpiše v poslovni register.

Prednostni odkup lastniškega dela pa je precej drugače urejen pri delniških družbah. Pravica do prednostnega nakupa delnic pa ni nujno omogočena le obstoječim družbenikom, vendar pa je lahko tudi samostojen vrednostni papir. Pravica do prednostnega nakupa delnic je po naravi obveznostni vrednostni papir z opcijo, in ne opcija oziroma opcijski vrednostni papir. To pomeni, da imetniku da pravico, ne pa obveznosti, da kupi lastniški delež, vendar pa je pri tem omejen na določeno časovno obdobje in določen znesek deleža. Pri delniških družbah imajo vsi delničarji enako močne prednostne pravice do prevzema delnic. Prednostna pravica je odvisna od obstoječega sorazmernega deleža v lastniškemu kapitalu. To pomeni, da imajo obstoječi delničarji, ki si že lastijo večji del lastniškega kapitala, močnejšo prednostno pravico do prevzema razpoložljivih delnic.

Vir: Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1)

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Tokratno rubriko smo posvetili odgovoru na vprašanje, ki nam ga stranke pogosto zastavljajo. Preverili smo ali je mogoče odpreti popoldanski s.p., če oseba še ni zaposlena kje drugje. Preberite več >>

Pogoji za odprtje turistične agencije

Pogoji za odprtje turistične agencije

Turizem je v zadnjem času v polnem razmahu. Ker gre za zelo dobičkonosno panogo, je tudi interes za odpiranje turističnih agencij vse večji, zato smo pregledali kakšni so pogoji za odprtje turistične agencije. Preberite več >>

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka vam predstavljamo odgovore na vprašanja: Se zaposliti v lastni družbi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali pogodbe o poslovodenju? Katera pogodba je za mladega podjetnika najprimernejša? Katera pogodba je finančno najugodnejša? Preberite več >>

Kaj je drop shipping?

Kaj je drop shipping?

Drop shipping je angleški izraz za vrsto prodajne sheme, ki skrajša dobavno verigo med kupcem in proizvajalcem, zaradi manj posrednikov in prodajnih marž pa omogoči nižje cene. Priljubljen ponudnik modela drop shipping je AliExpress oziroma AliBaba. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Tokratna rubrika Odgovor strokovnjaka bo namenjena podjetnikom, ki svojo davčno osnovo ugotavljajo z upoštevanjem normiranih odhodkov, t. i. normirancem. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Odgovor strokovnjaka: Denarno nadomestilo za brezposlenost

Kaj je denarno nadomestilo za brezposelnost, kdaj pripada posamezniku, kako jo uveljavi in kakšni so roki, ki jih mora pri tem upoštevati? Preberite več >>

Oznake:
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Trendi digitalnega marketinga 2018

02.02.2018 od 15:00 do 19:00
Trendi digitalnega marketinga 2018

Pridružite se nam na letnem dogodku Trendi digitalnega marketinga in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od vsebinskega marketinga, spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje, kako na spletu prodati več, tega dogodka preprosto ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

09.02.2018 od 9:00 do 17:00
Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Sanjate, da stranke pridejo k vam same od sebe? Želite prevzeti vodilno pozicijo na spletu in prehiteti konkurente? Pridružite se nam na delavnici, na kateri se boste naučili, kako z blog marketingom priti do novih strank, močnejše blagovne znamke in dodatnega prihodka.
Preberite več >>

MP delavnica: Facebook oglaševanje

23.02.2018 od 9:00 do 16:00
MP delavnica: Facebook oglaševanje

Facebook je koristno orodje tako za grajenje blagovne znamke kot tudi za povečanje prodaje. Na tokratni delavnici se bomo s strokovnjakom za Facebook oglaševanje osredotočili na prodajni del: Facebook oglase. S pomočjo Jureta Knehtla iz Adstar boste izvedeli, kako svoje oglase kar najbolje optimizirati za doseganje nadpovprečnih prodajnih rezultatov.
Preberite več >>

Vse za podjetje