KADROVSKI IN DRUGI PRAVNI VIDIKI POSLOVANJA PODJETJA

Delo od doma: večja fleksibilnost in boljši poslovni rezultati

Delo na domu zadnje čase postaja vedno bolj zaželen in priročen način opravljanja dela. Pozitivni učinki se kažejo predvsem v povečani motivaciji zaposlenih, njihovi večji fleksibilnosti in pripravljenosti za sodelovanje. Delavcu torej poenostavi življenje, delodajalcu pa prinese boljše poslovne rezultate.
delo na domu

Delo na domu po številnih raziskavah prinaša pozitivne učinke tako za delavca, kot za delodajalca. (Vir slike: Pixabay)

Danes se delodajalci in delavci vse pogosteje odločajo za delo na domu, predvsem pri opravljanju del z računalnikom – programiranje, pisanje prispevkov, poročil, analiz ipd. Gre za dela, ki jih zaposleni opravljajo samostojno in ki ne zahtevajo fizične prisotnosti na lokaciji delodajalca. Potrebna komunikacija z delodajalcem ali strankami se v takšnih primerih lahko opravi tudi preko spleta ali telefona.

Delavci, ki svoje delo vsaj nekaj dni tedensko opravljajo od doma, naj bi bil glede na številne raziskave bolj produktivni in manj podvrženi stresu. Njihove delovne obveznosti so posledično opravljene bolj kvalitetno, kar koristi obema strankama delovnega razmerja. Delo na domu naj bi tudi povečalo delavčevo storilnost in inovativnost ter zmanjšalo število in trajanje bolniških odsotnosti.

Zakon o delovnih razmerjih (v nadaljevanju ZDR-1) delo na domu definira kot delo, ki ga delavec opravlja na svojem domu, oziroma v prostorih po lastni izbiri, ki so izven delovnih prostorov delodajalca. Kot delo na domu se šteje tudi delo na daljavo, ki ga delavec opravlja z uporabo informacijske tehnologije. Kljub temu, da delo na domu ureja že ZDR-1, pa se podrobnosti uredijo v pogodbi o zaposlitvi.

Podrobnosti so urejene v pogodbi o zaposlitvi

Če se delavec in delodajalec dogovorita za takšen način dela, morata to zapisati v pogodbo o zaposlitvi. Dogovorita se lahko, da bo delavec delo na domu opravljal celotno trajanje ali pa le del svojega delovnega časa. To pomeni, da bo nekaj dni na teden lahko delal od doma, preostali čas pa v prostorih delodajalca. Ne glede na to, koliko dni mesečno, oziroma tedensko bo delavec dejansko delal od doma, pa morata to zapisati v pogodbo o zaposlitvi. S slednjo uredita tudi vse podrobnosti takšnega dela glede na konkretni primer ter njune medsebojne pravice, obveznosti in pogoje za delo. Dogovorita se lahko tudi za neenakomerno razporeditev delovnega časa, glede na potrebe delovnega procesa.

Delodajalci, ki razmišljajo o uvedbi takšnega dela, morajo temu primerno prilagoditi (in sprejeti) ustrezne interne akte. Določiti je potrebno pogoje za opravljanje dela na domu – predvsem število dni, ko bo delavec delal od doma, način poročanja o delu, delovni čas ipd. Na strani Gospodarske zbornice Slovenije je objavljen tudi vzorec pravilnika o opravljanju dela na domu.

Izenačenost v pravicah

ZDR-1 določa, da ima delavec, ki delo opravlja od doma enake pravice, kot delavec, ki delo opravlja v prostorih delodajalca. Sem spada tudi pravica do sodelovanja pri upravljanju in sindikalnega organiziranja. Delavec je prav tako upravičen do povračila stroškov za prehrano, ne pa tudi za prevoz na in z dela (za dni ko dela od doma).

Nadomestilo za uporabo sredstev pri delu

Delavcu, ki dela od doma pripada tudi nadomestilo za uporabo sredstev pri delu na domu. Običajno gre za stroške za energijo, vodo, vzdrževanje opreme, ipd. Višina takšnega nadomestila se določi v pogodbi o zaposlitvi. Nadomestilo za uporabo lastnih sredstev pri delu na domu se ne všteva v davčno osnovo pod pogojem, da je podlaga za izplačilo nadomestila določena s posebnimi predpisi ali v kolektivni pogodbi, oziroma internem aktu delodajalca. Iti mora za sredstva, ki so nujna, običajna in značilna za opravljanje določenega dela. Višina nadomestila znaša do vrednosti 5% mesečne plače delavca, oziroma do 5% povprečne mesečne plače v Sloveniji.

Varni pogoji za delo

Delodajalec mora delavcu po zakonu zagotoviti in zagotavljati varne pogoje za delo, kar prav tako velja tudi za delo na domu. To pomeni, da mora pred začetkom dela preveriti pogoje dela na lokaciji, kjer se bo delo opravljalo. Potrebno je ugotoviti morebiten obstoj tveganj za zdravje in temu primerno določiti ustrezne ukrepe, ki bodo delavcu zagotovili varnost in zdravje pri delu. Delodajalec mora pripraviti izjavo o varnosti, z oceno tveganja delovnih prostorov delavca na domu.

Še preden delavec prične z delom na domu pa je delodajalec o tem dolžan obvestiti tudi inšpektorat za delo. Oblika in vsebina takšnega obvestila nista strogo določeni. Velja pa, da mora vsebovati bistvene podatke glede dela, ki se bo opravljalo (vrsta dela, lokacija, koliko časa se bo opravljalo ipd.) Gre le za obvestilo in ne za pridobitev soglasja, oziroma dovoljenja. V primeru da delodajalec inšpektorata o tem ne obvesti, ga lahko doleti globa v vrednosti od 750 do 2.000 evrov.

Če je delo škodljivo, oziroma bi lahko postalo škodljivo za delavca, lahko inšpektor delodajalcu organiziranje takšnega dela prepove. Kot primer dela, ki bi lahko bilo ali postalo škodljivo, je delo s strupenimi ali vnetljivimi snovmi. Pri takšnih vrstah del je v stanovanju delavca težko ustrezno poskrbeti za varnost.

Ljudje smo si različni – iščete coworking?

V Sloveniji je poleg klasične pisarne že več let mogoče najeti tudi skupne pisarne oziroma tako imenovani coworking. Po številu lokacij prednjači Ljubljana, coworking pisarne pa najdemo tudi v ostalih slovenskih mestih in krajih. Pri tovrstnem načinu gre več kot zgolj pisarno.

3 ključni faktorji pri izbiri coworking ponudnika

MP coworking vam omogoča cenovno ugoden najem pisarniških prostorov (foto: Zavod mladi podjetnik)

Poudarek je namreč tudi na ostalih dejavnikih, kot je izobraževanje, druženje in povezovanje. Pri iskanju ustreznega prostora za coworking priporočamo, da se poleg same lokacije in infrastrukture osredotoči tudi na druge kriterije. Od izobraževanj, “sostanovalcev” in ostalih storitev, ki jih lahko prejmete v okviru coworkinga, do možnosti dostopa z javnim prevozom in (brezplačnega) parkiranja avtomobila, bližine restavracij, trgovin in ostalih ponudnikov, ki jih dnevno potrebuješ.

VIRI: Gospodarska zbornica Slovenije, Zakon o delovnih razmerjih

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Osebno svetovanje s področja podjetništva

Osebno svetovanje s področja podjetništva

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na osebno svetovanje s področja podjetništva Preberite več >>

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

RAZPRODANO! Trendi digitalnega marketinga 2019

RAZPRODANO! Trendi digitalnega marketinga 2019

Pridružite se nam na predavanju Trendi digitalnega marketinga 2019 in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje, kako na spletu prodati več, tega predavanja ne smete zamuditi. Preberite več >>

Pravno svetovanje

Pravno svetovanje

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. Preberite več >>


Najpogostejše napake pri registraciji znamke

Najpogostejše napake pri registraciji znamke

Znamka imetniku služi kot sredstvo identifikacije, hkrati pa omogoča tudi razločevanje njegovih proizvodov in storitev od tistih, ki jih trži njegova konkurenca. Ko se podjetnik odloči pričeti s postopkom registracije znamke, naj prej poskrbi, da se izogne nekaterim najpogostejšim napakam, ki so opisane v nadaljevanju. Preberite več >>

Zdravstveni napotki pri delu z računalnikom

Zdravstveni napotki pri delu z računalnikom

Čedalje več dela se opravlja s pomočjo računalnika. To za zaposlene pomeni, da vse več ur na dan preživijo pred zasloni, kar lahko zelo negativno vpliva na zdravje. Kako si lahko posameznik pomaga pri tem, da bi bile posledice takega dela kar najmanjše? Preberite več >>

8 preizkušenih navad, ki vas bodo pripeljale do uspeha

8 preizkušenih navad, ki vas bodo pripeljale do uspeha

To, kar smo postali, je rezultat našega ponavljajočega ravnanja, vzorcev in navad. Že Aristotel je ugotovil, da uspeh ni stvar dejanj, ampak stvar navade. Nekaj uspešnih podjetnikov je zaupalo, katere so tiste navade, ki so njim najbolj pomagale na poti do uspeha. Preberite več >>

Lastnosti ljudi z visoko stopnjo čustvene inteligentnosti

Lastnosti ljudi z visoko stopnjo čustvene inteligentnosti

Ste se kdaj spraševali, zakaj so nekateri ljudje izjemno uspešni tako v zasebnem kot v poklicnem življenju? Morda so visoko čustveno inteligentni. Če vas zanima, kaj je čustvena inteligentnost in kako jo razvijati, berite naprej. Preberite več >>

7 razlogov, zakaj vsak podjetnik potrebuje blagovno znamko

7 razlogov, zakaj vsak podjetnik potrebuje blagovno znamko

Naj gre za bolj ali manj poznano ime, za podjetnika se registracija znamke lahko izkaže kot ključna investicija na njegovi podjetniški poti in mu prihrani marsikatero nevšečnost. Zato je pomembno, da podjetnik še pred podajo v podjetniške vode razume, zakaj so znamke pomemben element pri rasti in razvijanju njegovega poslovanja. Preberite več >>

La Popsi – hit produkt leta 2018 na Štartaj Slovenija

La Popsi – hit produkt leta 2018 na Štartaj Slovenija

Med inovativnimi izdelki, ki so na voljo na policah megamarketov INTERSPAR v sklopu 3. sezone Štartaj Slovenija, je La Popsi – sadni zamrznjeni desert – prejemnik naziva hit produkt leta 2018. O ideji, poteku poslovanja in izzivih na poti do uspeha smo se pogovarjali s podjetnicama in prijateljicama Nežo in Karmen. Preberite več >>

Oznake: , , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

19.04.2019 od 9:00 do 13:00
MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja!
Preberite več >>

Vse za podjetje