delo na domu

Delo na domu po številnih raziskavah prinaša pozitivne učinke tako za delavca, kot za delodajalca. (Vir slike: Pixabay)

Delo od doma: večja fleksibilnost in boljši poslovni rezultati

Delo na domu zadnje čase postaja vedno bolj zaželen in priročen način opravljanja dela. Pozitivni učinki se kažejo predvsem v povečani motivaciji zaposlenih, njihovi večji fleksibilnosti in pripravljenosti za sodelovanje. Delavcu torej poenostavi življenje, delodajalcu pa prinese boljše poslovne rezultate.
delo na domu

Delo na domu po številnih raziskavah prinaša pozitivne učinke tako za delavca, kot za delodajalca. (Vir slike: Pixabay)

Danes se delodajalci in delavci vse pogosteje odločajo za delo na domu, predvsem pri opravljanju del z računalnikom – programiranje, pisanje prispevkov, poročil, analiz ipd. Gre za dela, ki jih zaposleni opravljajo samostojno in ki ne zahtevajo fizične prisotnosti na lokaciji delodajalca. Potrebna komunikacija z delodajalcem ali strankami se v takšnih primerih lahko opravi tudi preko spleta ali telefona.

Delavci, ki svoje delo vsaj nekaj dni tedensko opravljajo od doma, naj bi bil glede na številne raziskave bolj produktivni in manj podvrženi stresu. Njihove delovne obveznosti so posledično opravljene bolj kvalitetno, kar koristi obema strankama delovnega razmerja. Delo na domu naj bi tudi povečalo delavčevo storilnost in inovativnost ter zmanjšalo število in trajanje bolniških odsotnosti.

Zakon o delovnih razmerjih (v nadaljevanju ZDR-1) delo na domu definira kot delo, ki ga delavec opravlja na svojem domu, oziroma v prostorih po lastni izbiri, ki so izven delovnih prostorov delodajalca. Kot delo na domu se šteje tudi delo na daljavo, ki ga delavec opravlja z uporabo informacijske tehnologije. Kljub temu, da delo na domu ureja že ZDR-1, pa se podrobnosti uredijo v pogodbi o zaposlitvi.

Podrobnosti so urejene v pogodbi o zaposlitvi

Če se delavec in delodajalec dogovorita za takšen način dela, morata to zapisati v pogodbo o zaposlitvi. Dogovorita se lahko, da bo delavec delo na domu opravljal celotno trajanje ali pa le del svojega delovnega časa. To pomeni, da bo nekaj dni na teden lahko delal od doma, preostali čas pa v prostorih delodajalca. Ne glede na to, koliko dni mesečno, oziroma tedensko bo delavec dejansko delal od doma, pa morata to zapisati v pogodbo o zaposlitvi. S slednjo uredita tudi vse podrobnosti takšnega dela glede na konkretni primer ter njune medsebojne pravice, obveznosti in pogoje za delo. Dogovorita se lahko tudi za neenakomerno razporeditev delovnega časa, glede na potrebe delovnega procesa.

Delodajalci, ki razmišljajo o uvedbi takšnega dela, morajo temu primerno prilagoditi (in sprejeti) ustrezne interne akte. Določiti je potrebno pogoje za opravljanje dela na domu – predvsem število dni, ko bo delavec delal od doma, način poročanja o delu, delovni čas ipd. Na strani Gospodarske zbornice Slovenije je objavljen tudi vzorec pravilnika o opravljanju dela na domu.

Izenačenost v pravicah

ZDR-1 določa, da ima delavec, ki delo opravlja od doma enake pravice, kot delavec, ki delo opravlja v prostorih delodajalca. Sem spada tudi pravica do sodelovanja pri upravljanju in sindikalnega organiziranja. Delavec je prav tako upravičen do povračila stroškov za prehrano, ne pa tudi za prevoz na in z dela (za dni ko dela od doma).

Nadomestilo za uporabo sredstev pri delu

Delavcu, ki dela od doma pripada tudi nadomestilo za uporabo sredstev pri delu na domu. Običajno gre za stroške za energijo, vodo, vzdrževanje opreme, ipd. Višina takšnega nadomestila se določi v pogodbi o zaposlitvi. Nadomestilo za uporabo lastnih sredstev pri delu na domu se ne všteva v davčno osnovo pod pogojem, da je podlaga za izplačilo nadomestila določena s posebnimi predpisi ali v kolektivni pogodbi, oziroma internem aktu delodajalca. Iti mora za sredstva, ki so nujna, običajna in značilna za opravljanje določenega dela. Višina nadomestila znaša do vrednosti 5% mesečne plače delavca, oziroma do 5% povprečne mesečne plače v Sloveniji.

Varni pogoji za delo

Delodajalec mora delavcu po zakonu zagotoviti in zagotavljati varne pogoje za delo, kar prav tako velja tudi za delo na domu. To pomeni, da mora pred začetkom dela preveriti pogoje dela na lokaciji, kjer se bo delo opravljalo. Potrebno je ugotoviti morebiten obstoj tveganj za zdravje in temu primerno določiti ustrezne ukrepe, ki bodo delavcu zagotovili varnost in zdravje pri delu. Delodajalec mora pripraviti izjavo o varnosti, z oceno tveganja delovnih prostorov delavca na domu.

Še preden delavec prične z delom na domu pa je delodajalec o tem dolžan obvestiti tudi inšpektorat za delo. Oblika in vsebina takšnega obvestila nista strogo določeni. Velja pa, da mora vsebovati bistvene podatke glede dela, ki se bo opravljalo (vrsta dela, lokacija, koliko časa se bo opravljalo ipd.) Gre le za obvestilo in ne za pridobitev soglasja, oziroma dovoljenja. V primeru da delodajalec inšpektorata o tem ne obvesti, ga lahko doleti globa v vrednosti od 750 do 2.000 evrov.

Če je delo škodljivo, oziroma bi lahko postalo škodljivo za delavca, lahko inšpektor delodajalcu organiziranje takšnega dela prepove. Kot primer dela, ki bi lahko bilo ali postalo škodljivo, je delo s strupenimi ali vnetljivimi snovmi. Pri takšnih vrstah del je v stanovanju delavca težko ustrezno poskrbeti za varnost.

Ljudje smo si različni – iščete coworking?

V Sloveniji je poleg klasične pisarne že več let mogoče najeti tudi skupne pisarne oziroma tako imenovani coworking. Po številu lokacij prednjači Ljubljana, coworking pisarne pa najdemo tudi v ostalih slovenskih mestih in krajih. Pri tovrstnem načinu gre več kot zgolj pisarno.

3 ključni faktorji pri izbiri coworking ponudnika

MP coworking vam omogoča cenovno ugoden najem pisarniških prostorov (foto: Zavod mladi podjetnik)

Poudarek je namreč tudi na ostalih dejavnikih, kot je izobraževanje, druženje in povezovanje. Pri iskanju ustreznega prostora za coworking priporočamo, da se poleg same lokacije in infrastrukture osredotoči tudi na druge kriterije. Od izobraževanj, “sostanovalcev” in ostalih storitev, ki jih lahko prejmete v okviru coworkinga, do možnosti dostopa z javnim prevozom in (brezplačnega) parkiranja avtomobila, bližine restavracij, trgovin in ostalih ponudnikov, ki jih dnevno potrebuješ.

VIRI: Gospodarska zbornica Slovenije, Zakon o delovnih razmerjih

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Svetovna platforma za nakup in prodajo spletnih podjetij zdaj tudi v Sloveniji

Svetovna platforma za nakup in prodajo spletnih podjetij zdaj tudi v Sloveniji

Flippa je največja svetovna platforma, preko katere lahko podjetniki kupijo ali prodajo svoje spletno podjetje. Zdaj je Flippa dobila tudi lokalno prisotnost na slovenskem in hrvaškem trgu. Več >

Pogovor z Andražem Žurmanom: “Uspeh je tudi to, da znaš opustiti in začeti znova”

Pogovor z Andražem Žurmanom: “Uspeh je tudi to, da znaš opustiti in začeti znova”

Andraž Žurman je soustanovitelj in direktor podjetja LabCore, visokotehnološkega specialista za analitične storitve v farmacevtski industriji, ki z inovativnim pristopom premika meje tako na slovenskem kot na mednarodnem trgu.  Več >

Kako si opomoči od prvega propadlega posla

Kako si opomoči od prvega propadlega posla

Nerealno je pričakovati, da bo vaše prvo podjetje izjemno uspešno. Morda ste že slišali za pogosto citirano statistiko, da 90 odstotkov malih podjetij propade. Ta številka je malo pretirana, bolj zanesljiv podatek za mala podjetja kaže, da približno 50 odstotkov podjetij propade v teh prvih petih letih. Več >

Dohodninska lestvica in davčne olajšave

Dohodninska lestvica in davčne olajšave

Oglejte si lestvico za odmero dohodnine in olajšave za leto 2024. Lestvica ter splošna olajšava sta pomembni predvsem za tiste, ki imate s.p. z upoštevanjem dejanskih stroškov. Več >

Želite svojega otroka vzgajati v podjetniškem duhu?

Želite svojega otroka vzgajati v podjetniškem duhu?

Podjetništvo ni zgolj karierna pot, temveč način razmišljanja in pristopa k življenju. In marsikateri podjetnik, ki ima svoje otroke, želi podobno miselnost prenesti tudi na njih! Več >

Kako se lahko podjetniki izognejo izgorelosti?

Kako se lahko podjetniki izognejo izgorelosti?

Podjetništvo prinaša številne izzive, odgovornosti in stresne situacije. Da bi se podjetniki izognili izgorelosti, je pomembno, da že vnaprej sprejmejo določene preventivne ukrepe in skrbijo za svoje dobro počutje. Tukaj je nekaj nasvetov, kako lahko podjetnik prepreči izgorelost. Več >

Vzemite si čas za pridobivanje novih veščin kot podjetnik

Vzemite si čas za pridobivanje novih veščin kot podjetnik

Podjetništvo zahteva nenehno prilagajanje in učenje, saj se trgi, tehnologije in poslovni trendi nenehno spreminjajo. Pridobivanje novih veščin je ključno za dolgoročni uspeh, vendar pa je za mnoge podjetnike največji izziv najti čas za izobraževanje ob vseh vsakodnevnih obveznostih. Tukaj je nekaj strategij, kako lahko podjetnik učinkovito najde čas za pridobivanje novih veščin. Več >

5 nasvetov za uspeh pri odprtju lastnega podjetja

5 nasvetov za uspeh pri odprtju lastnega podjetja

Odprtje lastnega podjetja predstavlja vznemirljiv in izzivalen korak in od posameznika zahteva premišljeno načrtovanje in pripravljenost na izzive. Preberite si pet ključnih nasvetov za uspešno odprtje podjetja. Več >

Kako zaščititi poslovne skrivnosti svojega podjetja?

Kako zaščititi poslovne skrivnosti svojega podjetja?

Vsak podatek, ki vašemu podjetju daje konkurenčno prednost, je mogoče na splošno opredeliti kot poslovno skrivnost. Vsako podjetje ima poslovne skrivnosti in pomembno je, da jih zaščitite pred uporabo brez vaše vednosti. Več >

Podjetništvo niso samo uspehi, ampak tudi neuspehi

Podjetništvo niso samo uspehi, ampak tudi neuspehi

Raziskujemo nekaj večjih podjetniških neuspehov po svetu, zakaj so se zgodili in kaj bi lahko podjetja storila drugače. Podjetništvo je namreč hkrati polno tveganj in polno nagrad, posledično pa imajo tudi najuspešnejši ustanovitelji svoj delež neuspehov in napak. Več >

Oznake:, , , , ,
© 2007-2025 Zavod mladi podjetnik, so.p. - Vse pravice pridržane |  Piškotki