Pravila nelojalne konkurence in njihov vpliv na poslovanje

Za nelojalno konkurenco gre, če podjetje pri nastopanju na trgu ravna v nasprotju z dobrimi poslovnimi običaji in to povzroči ali utegne povzročiti škodo drugim udeležencem na trgu. Pomembno je, da se vsak podjetnik zaveda, kakšen učinek ima njegovo poslovanje na trg in na konkurenčna podjetja.
reklamacija in zavrnitev računa

Kako postopati v primeru reklamacije in zavrnitve računa.

Nelojalna konkurenca je prepovedana že v 74. členu Ustave RS, ki prepoveduje dejanja nelojalne konkurence in dejanja, ki v nasprotju z zakonom omejujejo konkurenco. Pravila nelojalne konkurence sicer niso urejena na evropski ravni, so pa posredno urejena preko številnih uredb in direktiv s področja varstva potrošnikov.

Dejanje nelojalne konkurence samo po sebi ne ogroža obstoja konkurence. Gre za način nastopanja na trgu, ki je z vidika proste konkurence neprimeren. Pravila nelojalne konkurence torej varujejo tržne konkurente, posredno pa tudi svobodni trg in potrošnike.

Pravna ureditev nelojalne konkurence

Generalna klavzula v prvem odstavku 13. člena Zakona o varstvu konkurence določa elemente dejanj, ki veljajo za dejanja nelojalne konkurence. Takšna so dejanja, ki:

  • predstavljajo nasprotovanje dobrim poslovnim običajem, kar pomeni nasprotovanje profesionalni morali in etiki, ki se pričakuje v posamezni stroki,
  • in povzročajo škodo ali možnost nastanka škode tržnim konkurentom.

Intuitivno bi lahko rekli, da je dejanje nelojalne konkurence vsako dejanje, ki je v nasprotju s profesionalno korektnostjo. 

Zakon v 13. členu našteje nekaj primerov, ki predstavljajo dejanja nelojalne konkurence, med drugim: reklamiranje, oglaševanje ali ponujanje blaga ali storitev z navajanjem neresničnih podatkov ali podatkov in izrazov, ki ustvarjajo ali utegnejo ustvariti zmedo na trgu, ali z zlorabo nepoučenosti ali lahkovernosti potrošnikov; reklamiranje, oglaševanje ali ponujanje blaga ali storitev z navajanjem podatkov ali uporabo izrazov, s katerimi se izkorišča ugled drugega podjetja, njegovih proizvodov ali storitev oziroma ocenjuje ali podcenjuje kvaliteto proizvodov drugega podjetja; reklamiranje, oglaševanje ali ponujanje blaga ali storitev ali omalovaževanje drugega podjetja s sklicevanjem na narodnostno, rasno, politično ali versko pripadnost …

Zakon ne našteva vseh primerov nelojalne konkurence. Nove razmere na trgu, stanje v tehnologiji in razvoj v oglaševanju namreč vseskozi spreminjajo pojem nelojalna konkurenca.

Za dejanja nelojalne konkurence, ki predstavljajo kršitev zakonodaje, se uporabljajo splošna pravila o civilnopravni odgovornosti. Za civilno odgovornost mora biti poleg drugih predpostavk za odškodninsko odgovornost izkazana škoda. V skladu z 131. in 132. členom Obligacijskega zakonika (OZ) je škoda vsako zmanjšanje premoženja (navadna škoda), preprečitev povečanja premoženja (izgubljeni dobiček) pa tudi povzročitev telesnih ali duševnih bolečin ali strahu drugemu ter okrnitev ugleda pravne osebe (nepremoženjska škoda).

Nelojalna konkurenca v poslovanju

Podjetnik mora pri poslovanju aktivno paziti, da s svojim ravnanjem ne pozvroča škode tržnim konkurentom. Posebna skrbnost je pomembna pri oglaševanju, kjer mora vsak paziti, da:

  • ne izkorišča dobrega imena drugega podjetja (na primer: uporaba podobne zvočne podlage in barvne sheme kot konkurent),
  • ne žali konkurenta in potrošnikov,
  • ne zavaja glede lastnosti in namena izdelkov,
  • ne ustvarja t. i. prikritega oglaševanja, ki naj bi potrošnika prepričalo, da v bistvu ne gre za oglas,
  • ne vzpodbuja rasne, spolne ali narodnostne diskriminacije, verske ali politične nestrpnosti.

Primerjalno oglaševanje, tj. oglaševanje, ki primerja dva proizvoda konkurenčnih ponudnikov, je dovoljeno le, če ni zavajajoče, če navaja resnične podatke, primerja na objektiven način, ne diskreditira in ne žali.

Oglaševanje alkoholnih pijač, tobačnih izdelkov, zdravil in oglasov, katerih ciljno občinstvo so otroci, je regulirano posebej, zato je treba na teh področjih upoštevati tudi specialne predpise.

Specialni predpisi prepovedujejo tudi izkoriščanje dobrega ugleda poklicev v oglasih. Odvetniki, zdravniki, farmacevti in duhovniki zaradi ohranjanja zaupanja v njihove poklice ne smejo biti prikazani posmehljivo ali ponižujoče.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

Osebno svetovanje s področja podjetništva

Osebno svetovanje s področja podjetništva

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na osebno svetovanje s področja podjetništva Preberite več >>

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

Pravno svetovanje

Pravno svetovanje

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. Preberite več >>


3 vaje proti stresu, ki jih lahko delamo za mizo

3 vaje proti stresu, ki jih lahko delamo za mizo

Dnevi, ko imamo polne roke dela, so zasičeni s stresom. Stres je znan ubijalec produktivnosti in kreativnosti. Na delovnem mestu si lahko pomagamo kar sami, brez skodelic kave in morebitnih energijskih napitkov, s katerimi bomo stanje še poslabšali. Preberite več >>

4 načini za povečanje produktivnosti pri delu od doma

4 načini za povečanje produktivnosti pri delu od doma

Delo od doma je za marsikoga hkrati blagoslov in prekletstvo. Neomejen dostop do domačega hladilnika in drugih dobrot, izogib jutranji in popoldanski vožnji v gneči ter možnosti sproščanja na domačem naslonjaču so nekatere izmed prednosti. Kaj pa se zgodi s produktivnostjo? Preberite več >>

Razlika med uspešnimi in neuspešnimi?

Razlika med uspešnimi in neuspešnimi?

Vsak izmed nas se je verjetno že kdaj vprašal, po čem se ločimo od (super) uspešnežev. Kako prebrodijo težke čase, spremembe, in kako se lotijo neuspehov. Veste, v čem se razlikujejo? Preberite več >>

7 dejstev, na katera se ne smemo ozirati na poti do uspeha

7 dejstev, na katera se ne smemo ozirati na poti do uspeha

Uspeh posameznika na zastavljeni poti predstavlja predvsem njegovo miselno naravnanost do zastavljenih ciljev. Ravno to pa predstavlja tudi ključno razliko med uspešnimi in manj uspešnimi. Gre predvsem za razliko v pristopu reševanja težav in ovir, ki pestijo. Preberite več >>

Kako izbrati ime za vaše podjetje?

Kako izbrati ime za vaše podjetje?

Ime vašega podjetja je ena izmed pomembnejših poslovnih odločitev, ki jih morate sprejeti v začetku poslovanja. Včasih se podjetnikom ime podjetja spontano utrne, dostikrat pa proces ni tako enostaven. Podajamo vam nekaj napotkov, ki vam bodo olajšali izbiro imena vašega podjetja. Preberite več >>

Podjetja nikar ne ustanavljajte sami

Podjetja nikar ne ustanavljajte sami

Statistika zagotovo ne kaže v prid podjetniškim navdušencem, ki sanjajo o ustanovitvi lastnega podjetja. Kar 8 od 10 podjetjih naj bi namreč propadlo v prvih 18 mesecih poslovanja, je pokazala raziskava, ki so jo opravili pri časniku Bloomberg. Preberite več >>

Oznake: ,