Kaj je pogodba o trgovinskem zastopanju?

Pogodba o trgovskem zastopanju oziroma agencijska pogodba je tista, s katero se zastopnik zaveže, da bo skrbel, da bodo tretje osebe sklepale pogodbe z njegovim naročiteljem. Slednjo lahko naročnik sklene s fizično ali pravno osebo, razmerje med strankama pa je po naravi posla zaupno in trajno.
Kaj je pogodba o trgovinskem zastopanju?

Kaj je pogodba o trgovinskem zastopanju? (Vir slike: Pixabay.com)

Pogodba o trgovskem zastopanju je izpeljanka mandatne pogodbe in je ena izmed najpogostejših gospodarskih pogodb, sploh pri mednarodnem trgovinskem poslovanju. S takšno pogodbo uredita naročnik in zastopnik vse pravice in obveznosti, ki izhajata iz njunega razmerja, ki temelji na ideji, da bo zastopnik po svojih zmožnostih priskbel posle za naročnika.

V praksi mednarodne trgovine je trgovsko zastopanje urejeno tako, da neko večje (mednarodno) podjetje, ki želi izvažati v posamezno državo, recimo Slovenijo, sklene agencijsko pogodbo s slovensko gospodarsko družbo, ki se profesionalno ukvarja s trgovskim zastopanjem v Sloveniji. Prodajalec (mednarodno podjetje) s tem poveri iskanje posla v Sloveniji trgovskemu zastopniku, ki nato aktivno išče za poslovanje zainteresirane tretje osebe.

Prednosti sklenitve pogodbe o trgovskem zastopanju so številne. Naročniki, tj. tuja trgovska podjetja s tem zmanjšajo tveganje pri vstopu na nove trge, saj zastopniki praviloma bolje poznajo lokalni trg, lokalno pravo, oglaševalske storitve, obnašanje kupcev in druge, s trgovanjem povezana tveganja. Hkrati pa zastopniki s sodelovanjem z uglednimi tujimi podjetji dejansko pripomorejo k večji konkurenci na trgu, ter sodelujejo pri širjenju tujih podjetij na slovenske trge, kar dolgoročno predstavlja uvoz inovacij in kvalitete. Pogodba o trgovskem zastopanju je posebej pomembna za vsakogar, ki kot prodajalec (proizvajalec/izvoznik/grosist/…) ne more učinkovito poseči in vzpostaviti stikov s kupci na novem trgu. Čeprav prinaša takšna pogodba dodatne stroške za naročnika, so ekonomske koristi sklenitve takšne pogodbe mnogo višje.

Pogodba o trgovskem zastopanju je urejena v Obligacijskem zakoniku (807.-836. členu OZ), ki določa kogentne norme, ki jih stranki z medsebojnim dogovorom ne moreta izključiti. Vse ostale klavzule pogodbe, ki niso izrecno določene v OZ pa lahko stranki prosto uredita v okviru, ki ohranja naravo agencijske pogodbe. Pogodba je brezoblična, kar pomeni, da jo stranki prosto oblikujeta, saj ni nobenih izrecnih zakonskih zahtev glede oblike.

Pogodbo o trgovskem zastopanju lahko naročnik sklene s fizično ali pravno osebo, razmerje med strankama pa je po naravi zaupno in trajno. Sama sklenitev pogodbe daje agentu (trgovskemu zastopniku) le dolžnost, da proti plačilu poišče tretje osebe, ki bi bile z naročnikom pripravljene skleniti posel. Pooblastilo za sklepanje poslov v imenu naročnika pa mora biti izrecno dogovorjeno in ni samoumevno na podlagi pogodbe o zastopanju. V kolikor  zastopnik takšnega izrecnega pooblastila nima, je pooblaščen zgolj za dajanje in sprejemanje izjav v imenu naročnika. Obveznosti trgovskega zastopnika so po naravi obveznosti prizadevanja, kar pomeni, da naročnik ne more zahtevati uspešno sklenjenih pogodb, le trud po najboljših zmožnostih. Pogodba o trgovskem zastopanju ima tudi nekaj značilnosti delovnopravne pogodbe. Zastopnik je upravičen do odstopa od pogodbe brez odpovednega roka, ki mora biti ustrezno utemeljena. Poleg tega mu ob prenehanju pogodbe pripade določena odpravnina.

Eksluzivnost

Obligacijski zakonik določa, da ima naročnik lahko na določenem območju več zastopnikov za isto vrsto poslov, kar lahko pozitivno vpliva na njihovo motivacijo za iskanje posla. Lahko pa se z določenik zastopnikom izrecno dogovori za t.i. ekskluzivno zastopanje, kar pomeni, da ima ta konkretni agent edini pravico zastopanja za tega naročnika na nekem območju.

Poleg tega OZ v 836. členu zapoveduje konkurenčno omejitev za zastopnika, ki brez naročnikove privolitve ne sme prevzeti obveznosti, ki bi predstavljale isto vrsto poslov ali isti krog strank znotraj določenega geografskega območja.

Razlika med trgovskim zastopanjem in distribucijo

Pogovorno pogosto rečemo, da je neko podjetje distributer za izdelek, čeprav ponavadi mislimo na delo, ki ga opravlja trgovski zastopnik. Vzemimo za primer športno znamko Nike, ki ima v Sloveniji svojega trgovskega zastopnika, poleg tega pa tudi distributerja. Prvi, kot je opisano zgoraj, išče tretje osebe (veleblagovnice, športne trgovine, oglaševalske agencije in drugo), ki bodo z Nike sklenile pogodbo o prodaji, oglaševanju in podobno. Distributer pa dejansko prevzame blago, ki ga Nike prodaja, ter ga razdeli med posamezne prodajalce. Oba imata lahko ekskluzivno pravico za opravljanje dejavnosti, vendar so njune obveznosti v naravi povsem drugačne.

Vir: Obligacijski zakonik

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Pravno svetovanje

Pravno svetovanje

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. Preberite več >>


Pasti investicijskih pogodb

Pasti investicijskih pogodb

Eden najbolj pomembnih trenutkov v razvoju zagonskega podjetja je sklenitev prve pogodbe o zunanji investiciji. Začne se namreč novo poglavje, v podjetje pa neredko vstopijo novi akterji, zunanji investitorji, s čimer se odprejo nove priložnosti in prerazporedi dosedanji režim. Preberite več >>

Pogodba o zaposlitvi ali pogodba o poslovodenju?

Pogodba o zaposlitvi ali pogodba o poslovodenju?

Zaposlitev v lastni družbi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali pogodbe o poslovodenju? Katera pogodba je za mladega podjetnika najprimernejša? In predvsem, katera je finančno ugodnejša? Preberite več >>

Pogodba o nerazkritju informacij (Non disclosure agreement – NDA)

Pogodba o nerazkritju informacij (Non disclosure agreement – NDA)

Pogodba o nerazkritju informacij obravnava informacije zaupne narave, ki jih stranki delita zaradi različnih vzrokov in niso namenjene tretjim osebam. Preberite več >>

Konkurenčna prepoved in konkurenčna klavzula

Konkurenčna prepoved in konkurenčna klavzula

Konkurenčna prepoved je obveznostnega značaja in pomeni, da delavci za svoj ali za tuj račun ne smejo opravljati del ali sklepati poslov, ki sodijo v dejavnost, ki jo opravlja delodajalec in bi zanj pomenili konkurenco. Konkurenčna klavzula je dogovorne narave in velja le ob dogovoru. Preberite več >>

Podjetniki in sklepanje pogodb

Podjetniki in sklepanje pogodb

Sklepanje pogodb je eno izmed pogostih opravil podjetnika. Priporočljivo je, da se pogodba sklene za vsak posel, ki ga podjetnik pridobi. Tako je posel natančno definiran, podjetnik pa pridobi podlago za uveljavljanje stroškov ter plačilo. Ponujamo vam nekaj nasvetov za sklepanje pogodb. Preberite več >>

Prokurist podjetja

Prokurist podjetja

Prokura je posebna oblika pooblastila. Povezana je s poslovanjem gospodarskih družb in jo na drugih pravnih področjih navadno ne srečamo. Prokuro lahko podeli tako samostojni podjetnik posameznik kot vse vrste osebnih in kapitalskih družb. Preberite več >>

Sprememba zastopnika v d.o.o.

Sprememba zastopnika v d.o.o.

Postopek spremembe zastopnika se začne s sprejemom sklepa s strani družbenikov o spremembi zastopnika (bodisi zamenjavi bodisi imenovanju ali razrešitvi). Nato se na sodišče vloži predlog za vpis spremembe zastopnika, kateremu se obvezno priloži notarsko overjeno izjavo bodočega direktorja. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Kdaj pogodba ni veljavna?

Odgovor strokovnjaka: Kdaj pogodba ni veljavna?

V današnji rubriki Odgovor strokovnjaka bomo odgovorili na vprašanje: kdaj pogodba ni veljavna? Opisali bomo tudi razliko med ničnostjo in izpodbojnostjo pogodbe ter navedli pravne posledice v obeh primerih. Več preberite v nadaljevanju. Preberite več >>

Splošni pogoji poslovanja

Splošni pogoji poslovanja

Splošni pogoji poslovanja so del glavne pogodbe. Pripravi jih ena pogodbena stranka, zavezujejo pa obe. Gre za poseben način urejanja pogodbenih razmerij z večjim številom strank, kjer je predmet pogodbe istovrstno blago ali storitve. Preberite več >>

Oznake: , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

MP dogodek: Koliko me stane podjetje?

27.09.2017 od 13:00 do 16:00
MP dogodek: Koliko me stane podjetje?

Pred odpiranjem podjetja se bodočemu podjetniku poraja mnogo vprašanj. Postopek odprtja, prispevki, davki, oblika... Na podlagi desetletnih izkušenj smo zbrali najpogostejša vprašanja in jih zapakirali v izobraževanje, na katerem bo tudi možnost za vaša vprašanja.
Preberite več >>

Delavnica: Razkrite skrivnosti s.p. in d.o.o. za začetnike

27.09.2017 od 13:00 do 16:00
Delavnica: Razkrite skrivnosti s.p. in d.o.o. za začetnike

Vstop v svet podjetništva je za posameznika zelo velik korak. Za razliko od zaposlitve je namreč odgovoren tako za razvoj produkta in marketing kot tudi za celotno birokracijo.
Preberite več >>

Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

20.10.2017 od 9:00 do 17:00
Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Sanjate, da stranke pridejo k vam same od sebe? Želite prevzeti vodilno pozicijo na spletu in prehiteti konkurente? Pridružite se nam na delavnici, na kateri se boste naučili, kako z blog marketingom priti do novih strank, močnejše blagovne znamke in dodatnega prihodka.
Preberite več >>

MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

27.10.2017 od 14:00 do 18:00
MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

Povečajte svojo produktivnost z naprednimi vitkimi in agilnimi prijemi. V celotni zgodovini človeštva sta predvsem inoviranje ter superiorna organiziranost vedno vodili na vrh in do novih nepričakovanih uspehov - tudi v podjetništvu in poslovnem svetu.
Preberite več >>

Vse za podjetje