
Množično financiranje in Slovenci
Gotovo ste tudi vi že slišali za katerega izmed slovenskih projektov, ki je denarna sredstva za razvoj produkta ali za zagon množične proizvodnje zbiral s pomočjo množičnega financiranja (ang. crowdfunding). Svetovno slavo si je na ta način namreč priborilo že več slovenskih startupov.
Kickstarter in Indiegogo
Tako v svetu kot tudi pri nas je med crowdfunding platformami najbolj priljubljen Kickstarter, toda za mnoge Slovence in tudi podjetnike iz drugih držav še vedno veliko oviro za sodelovanje na Kickstarterju predstavlja dejstvo, da je prijava projektov omogočena le za državljane izbranih držav.
Sem spadajo:
Evropa | Avstrija, Belgija,Danska, Francija, Irska, Italija, Luksemburg, Nemčija
Nizozemska, Norveška, Španija, Švedska, Švica, Velika Britanija |
Amerika | Kanada, Mehika
Združene države Amerike |
Avstralija | Avstralija
Nova Zelandija |
Azija | Hong Kong, Japonska
Singapur |
Večina podjetnikov se pri tem poslužuje različnih rešitev, kot je na primer ta, da za pomoč pri prijavi zaprosijo svoje sorodnike ali znance, ki prebivajo v omenjenih državah.
Prav zaradi omenjenega pogoja si čedalje večjo priljubljenost pridobiva Indiegogo, ki podjetnikom omogoča veliko več prilagodljivosti pri prijavi in tudi kasneje pri njihovi spletni kampanji. Med drugim Indiegogo omogoča tudi t. i. fleksibilno kampanjo, v kateri lahko podjetnik kljub temu, da ne doseže zastavljenega cilja, zbrani znesek, olajšan za 9 odstotkov provizije, odnese domov. V primeru uspešnega zbiranja sredstev si Indiegogo “za svoje delo” sicer vzame le 4 odstotke provizije, medtem ko si Kickstarter odšteje 5 odsotno provizijo.
Provizija platforme pa ni edini strošek, na katerega mora biti pozoren podjetnik, ki se odloča za tovrstni način financiranja. Vsi možni stroški so navedeni v tabeli:
Več kot 300 slovenskih projektov je zbralo že okoli 10 milijonov dolarjev!
Slovenski projekti so s pomočjo množičnega financiranja v zadnjih letih zbrali okoli 10 milijonov dolarjev sredstev. Bistveno pa je predvsem to, da večini izmed njih v tej fazi najverjetneje ne bi uspelo pridobiti katere izmed klasičnih investicij!
Zaenkrat so projekti najvišje zneske zbrali na Kickstarterju.
Poglejmo si še nekaj izmed najuspešnejših slovenskih projektov, ki so na različnih crowdfunding platformah uspeli doseči ali celo preseči zastavljeni cilj, pa tudi nekaj takšnih, ki so kljub temu da sredstev niso uspeli zbrati izkušnjo izkoristili in se iz nje naučili veliko novega.
FlyKly Smart Wheel najuspešnejši slovenski projekt
Ko se je na Kickstarterju končalo zbiranje sredstev za projekt FlyKly Smart Wheel, je postalo jasno, da je projekt s 701.239,00 dolarji zbranih sredstev in 2.358 podporniki postal najuspešnejši slovenski projekt na crowdfunding platformah. Pametno električno kolo je razvila ekipa enajstih inženirjev, designerjev in software programerjev pod vodstvom izkušenega podjetnika Nika Klanška.
Preberite več o FlyKly: Pričakovali uspeh, a ne tako hitro >>
FlyKly, ultra tanek motor z inteligentno elektroniko, je na svoje kolo namestilo več kot 1100 podpornikov iz Kickstarterja (Vir slike: Kickstarter)
Več kot 100 tisoč dolarjev so zbrali še Goat Mug, SipaBoards, Chipolo, Red Pitaya, Lumu, ONDU ter Zen Egg
Da je bilo zadnjih nekaj let uspešnih za slovenske startupe, ki so denarna sredstva iskali na Kickstarterju, izjemno uspešno, priča tudi dejstvo, da se je v klub “nad 100.000 dolarjev” uvrstilo kar nekaj podjetij. To so:
MAG-LEV
Prvi lebdeči gramofon na svetu je oblikovan za ljudi, ki cenijo visoko kakovost zvoka in inovativen dizajn. Za gramofonom stoji dizajnerski studio Desnahemisfera in podjetje Topsol. Desnohemisfera se je uveljavila že z nekaterimi uspešnimi Kickstarter kampanjami, Topsol pa se ukvarja z razvojem napredne solarne energije.
Preberite več o Mag-Lev: Slovenski gramofon na Kickstarterju zbral več kot pol milijona dolarjev >>
GOAT MUG
Eleganca, inovativnost in uporabnost so tri lastnosti, ki najbolje pristajajo kavni skodelici v obliki kozjega roga Goat Mug. Gre za produkt skupnega dela dveh ekip: ekipe iz dizajnerskega studia Desnahemisfera ter ekipe iz marketinškega podjetja Equa, ki sta se odločili denarna sredstva za zagon množične proizvodnje poiskati s pomočjo crowdfundinga, natančneje s Kickstarterjem.
Preberite več o Goat Mug: Goat Mug je drugi najbolj financiran slovenski projekt na Kickstarterju! >>
SIPABOARDS
Po mesecih trdega dela je mlada slovenska ekipa svetu predstavila svoj izdelek. SipaBoards, kot so jo poimenovali, je prva samonapihljiva SUP deska, ki zložena ne zavzame več prostora kot manjši nahrbtnik, od konkurentov pa se razlikuje predvsem v tem, da ima vgrajen električni motor, ki uporabniku omogoča do 4 ure vožnje, po tem pa lahko preprosto uporabi veslo in z zabavo na valovih nadaljuje, medtem pa napolni baterijo.
Preberite več o SipaBoards: Slovenski SipaBoards dosegel cilj na Kickstarterju! >>
CHIPOLO
Chipolo je revolucionaren obesek, ki poskrbi, da nikoli več ne boste založili svojih ključev, denarnic in drugih nepogrešljivih predmetov. Na Kickstarterju je v dobrih 25 dneh, kolikor je trajala spletna kampanja za zbiranje sredstev, prepričal več kot 5.300 podpornikov in z njihovo pomočjo zbral čez 293 tisoč dolarjev. Prvi podporniki so svoje Chipole prejeli že pred božičem, svojega pa lahko naročite tudi vi, in sicer preko spletne trgovine, ki že obratuje.
Preberite več o Chipolo: Kickstarter podporniki bodo svoje Chipole dobili pred božičnim večerom >>
RED PITAYA
Na Kickstarterju se je proslavil še en visokotehnološki izdelek slovenske ekipe inženirjev, Red Pitaya. Gre za napravo, ki bi lahko imela izjemen vpliv na razvoj znanosti v prihodnjih letih: izredno bo namreč zmanjšala stroške dragih merilnih naprav in instrumentov, ki si jih marsikdo sedaj ne more privoščiti. Zanimiva ideja in dobro vodena spletna kampanja je prepričala več kot 820 podpornikov, ki so za Red Pitayo zbrali čez 256 tisoč dolarjev.
Preberite več o Red Pitayi: MP intervju: Borut Baričevič – Red Pitaya >>
LUMU
Na Kickstarterju je ogromno zanimanja požel tudi produkt podjetja Lumu Labs, svetolomer za iPhone, imenovan Lumu. Projekt, ki je že v prvem dnevu navdušil prek 500 podpornikov in v zgolj nekaj urah dosegel zastavljeni cilj, je do konca spletne kampanje s pomočjo 2.622 podpornikov zbral preko 244 tisoč dolarjev.
Preberite več o Lumu: Tokrat na Kickstarterju navdušuje slovenski Lumu >>
ONDU PINHOLE CAMERAS 2015
Elvis Halilović, ki se je na platformi Kickstarter predstavil že leta 2013 s svojimi pinhole kamerami, se na Kickstarterju vnovič predstavil tudi v začetku leta 2015. In to več kot uspešno! Ekipa je namreč z drugo generacijo kamer zbrala več kot 124 tisoč dolarjev.
Preberite več o Ondu: Ondu v drugo spet v polno! >>
ZEN EGG
Na platformi za množično financiranje Kickstarter se je proslavil tudi zanimiv slovenski projekt, za katerim je stal oblikovalec Gašper Premože. Ustvaril je leseno jajce ZenEgg – majhen osebni totem, ki je namenjen sproščanju in uživanju v trenutku tukaj in zdaj.
Preberite več o Zen Egg: Zen Egg v dobrih dveh dneh uspel na Kickstarterju >>
ONDU PINHOLE CAMERAS 2013
Mnogim fotografskim navdušencem je zaigralo srce, ko so na Kickstarterju uzrli projekt slovenskega umetnika Elvisa Halilovića. Javnosti je namreč predstavil ONDU Pinhole Cameras, preproste fotoaparate iz lesa, in že v prvem dnevu uspel zbrati 80 odstotkov zastavljenega cilja. V času kampanje je zbral več kot 109 tisoč dolarjev in prepričal 1.272 podpornikov.
Preberite več o ONDU Pinhole Cameras: ONDU v prvem tednu zbral 50.000 dolarjev! >>
Kdo se je še uspešno financiral s pomočjo crowdfundinga?
Poleg že naštetih so denarna sredstva na ta način dobili še nekateri drugi startupi. Še vedno je govora predvsem o Kickstarterju ter o Indiegogo.
Projekt | Platforma | Zbrani znesek |
---|---|---|
Scoutee | Indiegogo | 96.406 dolarjev |
EASY LIFE BELT Magnetic (2017) | Kickstarter | 92.395 dolarjev |
Trobla | Kickstarter | 58.941 dolarjev |
NV: T-HOLDER (2016) | Kickstarter | 58.116 dolarjev |
BuWizz | Kickstarter | 55.165 dolarjev |
Scoutee | Kickstarter | 53.687 dolarjev |
Kefirko 2014 | Kickstarter | 52.694 dolarjev |
Let’s bring Laibach back to America! | Indiegogo | 52.592 dolarjev |
Boomerang | Kickstarter | 50.667 dolarjev |
Less – Like Chess but Less! | Kickstarter | 48.411 dolarjev |
Swich | Kickstarter | 45.280 dolarjev |
OLAF Scooters | Kickstarter | 61.132 CAD |
Musguard | Kickstarter | 44.633 dolarjev |
PowUnity (NeverLose) | Indiegogo | 39.626 dolarjev |
OTO The Massage Shagger | Kickstarter | 37.538 dolarjev |
Tratar Bikes | Kickstarter | 37.146 dolarjev |
Itero Pocket Watches | Kickstarter | 35.856 dolarjev |
Beer Bulli | Adrifund | 30.345 evrov |
Daisy.si | Indiegogo | 30.151 dolarjev |
Cando – Heater, Hot plate & Fondue | Kickstarter | 28.454 dolarjev |
AK operator | Indiegogo | 25.582 dolarjev |
Twistear | Kickstarter | 25.253 dolarjev |
LLSTOL | Kickstarter | 21.956 dolarjev |
The Woodieful Chair | Kickstarter | 18.666 dolarjev |
CalypsoCrystal | CKIE | Več kot 15.000 evrov |
Leano ☼ have a chair everywhere | Kickstarter | 15.710 dolarjev |
Decadolo. Flip it! | Kickstarter | 13.228 evrov |
Tracker | Kickstarter | 12.404 dolarjev |
EASY LIFE BELT (2016) | Kickstarter | 12.239 dolarjev |
Kobeiagi Kilims | Kickstarter | 12.215 dolarjev |
Urban Yoga | Kickstarter | 11.624 dolarjev |
Help Miša Walk | Indiegogo | 10.441 dolarjev |
Zulu Zion | Kickstarter | 10.337 dolarjev |
Film Kresnik: Ognjeno izročilo | Kickstarter | 10.023 dolarjev |
A Story From Africa | Kickstarter | 8.147 dolarjev |
Switch Stance | Kickstarter | 7.970 dolarjev |
My Name is Janez Janša | Verkama | 7.185 dolarjev |
Carabinsi | Kickstarter | 6.410 dolarjev |
HUDWOOD | Kickstarter | 6.354 dolarjev |
Rok’s 100% natural peanut butter | Kickstarter | 5.859 dolarjev |
My Pocket Master | Kickstarter | 5.230 dolarjev |
WU-LE lesene kravate | Kickstarter | 4.746 dolarjev |
“Where was I” | Kickstarter | 4.428 evrov |
Border Mover | Kickstarter | 4.250 dolarjev |
WristPick | Indiegogo | 2.171 dolarjev |
Taronska skrivnost | Adrifund | 1.201 evrov |
Po neuspešnem iskanju rešitve na trgu je Nik Vene sam oblikoval prvi držalec za srajce. Leta kasneje se lahko pohvali z dvema uspešnima kampanjama na Kickstarterju in več kot 10 tisoč prodanimi izdelki >>
Uspešna dosega cilja na crowdfunding platformah ni pogoj za uspeh
Da je sreča na strani vztrajnih, so dokazali tudi nekateri podjetniki, ki jim sredstev s pomočjo množičnega financiranja ni uspelo zbrati, a so s svojim produktom kasneje vendarle uspeli prodreti na tržišče.
PIVOVARNA PELICON (Kickstarter)
Matej Pelicon in Anita Lozar iz pivovarne Pelicon sta bila ena izmed prvih slovencev, ki sta sredstva zbirala s pomočjo množičnega financiranja. Imela sta vizijo in željo po ustanovitvi svoje lastne pivovarne, kjer bi varila pivo vrste ale. Da bi to lahko storila, sta morala najprej zbrati 12 tisoč funtov in odločila sta se, da srečo poskusita na Kickstarterju. Predvsem zaradi dejstva, da omenjena platforma prepoveduje ponujanje alkoholnih pijač kot nagrado, se za njun projekt ni odločilo dovolj podpornikov in prvega januarja 2013, na dan, ko se je spletna kampanja zaključila, je postalo jasno, da denarja na ta način ne bosta dobila.
Mlada pivovarja se pri tem nista zaustavila. Prav nasprotno! Odlično sta izkoristila promocijo, ki jima jo je omogočila prisotnost na omenjeni platformi, prav pa so jima prišle premnoge izkušnje in pridobljeno znanje iz Kickstarterja. Pivovarna Pelicon je z nekaj iznajdljivosti in podjetnosti obeh že zaživela in njuno pivo lahko sedaj poizkusite tudi sami. Zagotavljamo vam, da vam ne bo žal – mi smo ga namreč že poizkusili in ugotovili, da je pivo odlično!
Preberite več o pivovarni Pelicon: MP intervju: Domača pivovarna na Kickstarterju >>
FIRMA KIDS (Indiegogo)
Pred nekaj meseci smo na našem portalu pisali tudi o Firma Kids, zanimivi in poučni namizni igri, ki sta jo zasnovala brata Aleš in Blaž Lisac. Zavedala sta se namreč dejstva, da današnje šolstvo ni zasnovano na način, ki bi otrokom omogočal pridobivanje podjetniškega znanja, zato se veliko mladostnikov kasneje sooča s težavami pri vstopu v podjetništvo, saj jim na tem področju primanjkuje osnovnega znanja. Firma Kids je produkt, ki rešuje prav ta problem, saj otroke pomaga naučiti kompetenc vodenja podjetja in sprejemanja pomembnih poslovnih odločitev.
Da bi Firma Kids zaživela tudi v angleški različici, sta se brata Lisac odločila, da s pomočjo crowdfundinga zbereta 17 tisoč dolarjev. Kljub temu, da zastavljenega cilja sicer nista uspela doseči, pa sta prejela zbranih 7.600,00 dolarjev, saj to omogoča fleksibilnost platforme Indiegogo. Odlično sta izkoristila tudi pridobljeno prepoznavnost in nove izkušnje! Igro lahko že kupite tudi vi, menimo, da je lahko odlično darilo za najmlajše!
Preberite več o Firma Kids: Firma Kids na Indiegogo >>
In še nekaj preostalih slovenskih projektov, ki so sredstva poskušali zbrati s crowdfundingom, a žal neuspešno:
V letu 2015 smo Slovenci zagnali preko 100 kampanj množičnega financiranja, njihova uspešnost je bila 26 odstotna >>
- USB2Go (Kickstarter)
- Illustrated encyclopaedia about ancient Slavic pagan gods and mythology (Indiegogo)
- Vibrant Venezuela (Indiegogo)
- The Garden of Light (Indiegogo)
- Bee Repopulation Honey Project (Indiegogo)
- Fotoalbum of Slovenia (Indiegogo)
- Your Bag (Indiegogo)
- Opening shop with car parts as a franchise known wholesaler in Slovenia (Indiegogo)
- Help Ami (Indiegogo)
- G6 Driving Simulator (Indiegogo)
- Project Sound SPA (Indiegogo)
- Slovenia on 2014 ICU World cheerleading Championship (GoGetFunding)
- ‘3d’ pcb Christmas Tree (Indiegogo)
- Artist Residency in Xiamen (Indiegogo)
- GoVibe: First Electronic Bracelet that Connects People (Indiegogo)
- Kartuzija3D (Kickstarter)
- Marko B. telling his ultra-cycling story: “Don’t Give Up!” (Kickstarter)
- HollowFear (Kickstarter)
- Pants on 1001 Way (Kickstarter)
- EASEBelt (Indiegogo)
- Lishinu: World’s most intelligent retractable dog leash (Indiegogo)
- Dee Lee Doo : Wooden dildos (Indiegogo)
- Twist Your World with Twistball (Indiegogo)
- James Iris Trio Record Debut Album (Kickstarter)
- The Creation of Letters (Kickstarter)
- Wooden bike (Kickstarter)
- Espresso Tea Brought Into Your Home by Roispresso (Kickstarter)
- Great mobile game – Flying Pat (Kickstarter)
- H2O-Pal – the Perfect Solution to Monitor Your Water Intake (Kickstarter)
- Healing the world – one sweet bite at a time (Indiegogo)
- Fruits & Health Festival – Annual 811 Festival in Slovenia (Indiegogo)
- Gold Again: The Spectacular Art Installation (Kickstarter)
- SPEED UP BAG – Speed up your cycling with bicycle bag (Indiegogo)
- Brown & Black Tattoo shop (Indiegogo)
- Kawboom (Kickstarter)
- Hexapad (Kickstarter)
- Glovys – Bringing Gloves Back to the Touchscreen (Kickstarter)
- Diego in prijatelji (Kickstarter)
- Coop – Life’s Little Shortcut with a Special Emergency Button (Kickstarter)
- SipSup – An Excuse to invite your friends over (Kickstarter)
- Chevall Watches (Kickstarter)
- ORIGO boat (Kickstarter)
- Transparent & unbreakable ECO boat (Indiegogo)
- Koto (Indiegogo)
- Zoyo Baby – Smart Baby Sensor (Kickstarter)
- Pilius: Raincoat for Wheelchair Users (Kickstarter)
- Switch Necklace (Kickstarter)
- Urban Planty: Bring Nature to Your Home (Kickstarter)
- Fret Friend (Kickstarter)
- Hillstrike (Kickstarter)
- Selfie brez retuše (brez platforme)
- Wibe (Kickstarter)
- WOCH – Wooden wireless phone charger (Kickstarter)
- The Rise of Mafia game (Kickstarter)
- GO – Growing Object (Kickstarter)
- Skippy : Newly designed product offering you FUN on WATER! (Kickstarter)
- Realms (Kickstarter)
- OliLight – svetilo in pametna varnostna naprava (Kickstarter)
- Vamatic Watches (Kickstarter)
- GlowBow – leseni metuljčki, ki se svetijo v temi (Kickstarter)
- Klemen Slakonja – America First Cards (Kickstarter)
- SPOONELLA | Knife Holder & Cleaner | NUTELLA (Kickstarter)
- Globalna glasbena vas (Kickstarter)
- Safy – pametna torbica, odporna na nepridiprave (Kickstarter)
- M O S S E P I C – The Most Epic Watch Collection (Kickstarter)
Narašča tudi število slovenskih podpornih platform za crowdfunding
Z naraščanjem števila projektov, ki so sredstva za zagon proizvodnje ali za širjenje svoje dejavnosti zbirali s pomočjo množičnega financiranja, pa narašča tudi število podpornih platform za slovenske podjetnike, ki želijo na Kickstarter ali Indiegogo.
Do danes je iniciativa Slovenia Crowdfunding že pomagala večini izmed projektov, ki so nato sredstva tudi uspešno zbrali, vzcvetele pa so tudi različne podporne skupnosti na družbenih omrežjih, kot je na primer skupnost Gremo na Kickstarter! na Facebooku.
Naraslo je tudi število predavanj na temo crowdfundinga, kjer svoje izkušnje predstavljajo tudi tisti podjetniki, ki so sredstva na ta način že zbirali – uspešno ali neuspešno.
Enkrat mesečno poteka tudi Slovensko crowdfunding srečanje, na katerem interesenti prejmejo pomembne informacije, ki se tičejo kampanj množičnega financiranja.
Tudi Kickstarter je predstavil novo storitev, imenovano Drip. Gre za orodje za posameznike, ki želijo financirati svojo tekočo ustvarjalno prakso in zgraditi skupnost okoli nje.
Zaradi vsega tega ozaveščenost o množičnem financiranju narašča, s tem pa se izboljšuje tudi kvaliteta samih predstavitev na platformah, kar projektom avtomatično poveča možnost uspeha.
Množično financiranje kot odskočna deska do naziva Mladi podjetnik leta!
Tudi na naš izbor Mladi podjetnik leta, na katerem enkrat letno iščemo nadpovrečno uspešnega, inovativnega in prodornega podjetnika ali podjetnico, se je že prijavilo nekaj podjetnikov, ki so se pred tem preizkusili na Kickstarterju, Indiegogu ali kateri drugi platformi za množično financiranje.

(Vir slike: Jernej Kokol)
Matej Pelicon in Anita Lozar, Pivovarna Pelicon – zmagovalca izbora MP leta 2017
Laskavi naziv mladi podjetnik leta je romal v roke Mateja Pelicona in Anite Lozar iz Pivovarne Pelicon, v kateri proizvajajo butično pivo po lastnih receptih. Stremijo k temu, da pivcev ne bi dolgočasili. Več: Matej Pelicon in Anita Lozar >>
Nik Vene, NV Holders – finalist izbora MP leta 2017
Nik Vene je svoje podjetje in blagovno znamko NV Holders predstavil v polfinalu izbora Mladi podjetnik leta 2017. S svojo zgodbo in predstavitvijo je prepričal strokovno komisijo in se uvrstil v finale izbora. Več: Nik Vene >>
David Knez, QuickShoeLace – polfinalist izbora MP leta 2017
David Knez se je v polfinale izbora uvrstil s svojo blagovno znamko InDavidual, ki predstavlja nov način zavezovanja vseh vrst obutve z luknjami. Gre za nov izum, in sicer za elastično vezalko z zanko in obročkom. Več: David Knez >>
Crowdfunding pa ima lahko tudi negativne posledice…
Uspešnost pri množičnem zbiranju sredstev je lahko odličen pokazatelj tega, da ima naš produkt potencial in da ga je trg že sprejel. V tem primeru je seveda smiselno nadaljevati z razvojem produkta v smeri, ki smo si jo zastavili že med samim snovanjem spletne kampanje za zbiranje zagonskega kapitala.
A kljub temu je treba biti zelo previden
Pričakovati je, da se lahko po uspešno izpeljani crowdfunding kampanji kaj hitro pojavijo prve nepredvidene težave, čemur lahko botruje tudi neizkušenost podjetniške ekipe. Le-ta zaradi relativno hitrega zbiranja finančnih sredstev namreč preskoči nekaj faz razvoja podjetja, ki ponavadi poteka skozi daljše časovno obdobje.
Potrebno je paziti tudi na to, da podjetniška ekipa dobro premisli o tem, kaj se bo zgodilo po zaključku kampanje – tako v primeru uspešnega kot tudi neuspešnega zbiranja sredstev! Mnogi podcenijo roke in stroške ter pozabijo na morebitne zaplete, ki lahko nastanejo pri proizvodnji produktov. V tem primeru se lahko zgodi, da zapravijo veliko več, kot je potrebno, na koncu pa zaradi tega ostanejo ne le brez dobička, temveč celo brez podjetja!
Veliko premisleka, dobra raziskava tržišča ter pridobitev pomoči pri kateri izmed podpornih platform za crowdfunding so odlična popotnica za vse, ki nameravate zagonski kapital poiskati s pomočjo množičnega financiranja. Če pa se vam pri tem pojavijo kakšna vprašanja, vam bomo rade volje na pomoč priskočili tudi v Zavodu mladi podjetnik!