Kaj je čustvena inteligentnost in zakaj je pomembna tudi za podjetnike

Avtor — 09.03.2017
Zakaj so nekateri posamezniki izjemno uspešni, drugi pa ne morejo uresničiti svojih idej? Če mislite, da je uspešnost posameznikov odvisna od njihovega inteligenčnega količnika, se motite. Uspešne ljudi od neuspešnih pogosto ločuje stopnja čustvene inteligentnosti.
Kaj je čustvena inteligentnost in zakaj je pomembna tudi za podjetnike

Čustvena inteligentnost je ključnega pomena za uspeh. (Vir slike: HubSpot)

Kaj je čustvena inteligentnost?

Čustvena inteligentnost vpliva na to, kako se obnašamo, kako reagiramo na družbene okoliščine in kako sprejemamo osebne odločitve, ki vodijo do pozitivnih rezultatov. Čustveno inteligentnost po definiciji dr. Travisa Bradberryja, avtorja knjige Emotional Intelligence 2.0 in soustanovitelja podjetja TalentSmart, sestavljajo štiri osnovne veščine, ki sodijo k dvema primarnima zmožnostma: osebnostni in družbeni.

Osnovne veščine čustvene inteligentnosti. (Vir slike: LinkedIn)

Osebnostno zmožnost sestavljajo veščine samozavedanja (angl. self-awareness) in samoupravljanja (angl. self-management), ki se osredotočajo na posameznika, ne na njegove odnose z drugimi ljudmi. Osebnostna zmožnost pomeni posameznikovo sposobnost zavedanja svojih čustev in upravljanja svojega vedenja in tendenc.

  • Samozavedanje je posameznikova sposobnost natančnega zaznavanja in zavedanja svojih čustev.
  • Samoupravljanje je posameznikova sposobnost uporabljati svoja čustva in pozitivno vplivati na lastno vedenje.

Socialno zmožnost sestavljajo veščine socialnega zavedanja (angl. social awareness) in upravljanja odnosov (angl. relationship manegement). Socialna zmožnost tako pomeni posameznikovo sposobnost razumevanja počutij, obnašanja in motivov drugih ljudi z namenom učinkovitega odzivanja in izboljšanja kvalitete medosebnih odnosov.

  • Socialno zavedanje je posameznikova sposobnost pravilnega zaznavanja čustev drugih ljudi.
  • Upravljanje odnosov je posameznikova sposobnost uporabljati zavedanje o svojih čustvih in čustvih drugih za uspešno upravljanje z interakcijami.

Čustvena inteligentnost, inteligenčni količnik (IQ) in osebnost

Čustvena inteligentnost je pomemben element posameznikovega obnašanja, ki se razlikuje od njegovega intelekta. Raziskave kažejo, da inteligenčni količnik in stopnja čustvene inteligentnosti nista povezana – tako na podlagi tega, kako pameten je nekdo, ne moremo sklepati o njegovi čustveni inteligentnosti.

Inteligentnost je posameznikova sposobnost učenja in se s časom pravzaprav ne spreminja. Čustvena inteligentnost pa prav nasprotno predstavlja sklop veščin, zmožnosti, ki jih lahko posameznik pridobi in izboljšuje. Čeprav so nekateri posamezniki že »po naravi« bolj čustveno inteligentni od drugih, lahko pridobite visoko stopnjo čustvene inteligentnosti, tudi če vam to ni bilo prirojeno.

Čustvena inteligentnost je eden od osnovnih gradnikov posameznika. (Vir slike: LinkedIn)

Osebnost je zadnji košček sestavljanke. Je tisti stabilni, stalni stil, ki definira vsakogar od nas. Osebnost je rezultat različnih preferenc, na primer nagnjenosti k ekstra- ali introvertiranosti. Tudi osebnost posameznika nam ne more nakazati njegove čustvene inteligentnosti. Tako kot inteligentnost je tudi osebnost stalna in se ne spreminja.

Inteligentnost, čustvena inteligentnost in osebnost tako opisujejo različne elemente psihologije posameznika in nam vsaka na svoj način pomagajo pri celostnem razumevanju posameznika.

Povezava med čustveno inteligentnostjo in uspehom

Ali čustvena inteligentnost vpliva na posameznikov poslovni uspeh? Na kratko: v veliki meri. Čustvena inteligentnost predstavlja učinkovit način za usmerjanje posameznikove energije v eno smer, kar lahko privede do odličnih rezultatov.

V podjetju TalentSmart, ki se ukvarja s testiranjem čustvene inteligence ter povezanimi usposabljanji in treningi, so na podlagi testiranja 34 pomembnih delovnih oziroma profesionalnih veščin ugotovili, da je čustvena inteligentnost posameznika najboljši napovedovalec njegove uspešnosti in učinkovitosti.

Čustvena inteligentnost je temelj različnih ključnih veščin in tako vpliva na večino posameznikovih dejanj in besed.

Različne veščine, povezane s čustveno inteligentnostjo. (Vir slike: LinkedIn)

Rezultati omenjene raziskave so pokazali tudi, da se lahko 90 odstotkov najboljših delavcev pohvali tudi z visoko stopnjo čustvene inteligentnosti, medtem ko je to značilno le za 20 odstotkov najslabših delavcev. To pomeni, da je posameznik z nizko stopnjo čustvene inteligentnosti sicer lahko uspešen, vendar je verjetnost nizka.

Ljudje z visoko stopnjo čustvene inteligentnosti tudi zaslužijo več denarja – letno povprečno 29 tisoč dolarjev več od tistih z nizko stopnjo čustvene inteligentnosti. Povezava med zaslužkom in čustveno inteligentnostjo je tako neposredna, da povišanje stopnje čustvene inteligentnosti za eno točko doda 1300 dolarjev k letnemu zaslužku.

Predstavljene trditve veljajo za vsa področja oziroma industrije, vse stopnje in vse svetovne regije. Strokovnjaki tako še niso našli službe oziroma delovnega mesta, v okviru katerega plača in učinkovitost nista tesno povezani s čustveno inteligentnostjo.

Čustveno inteligentnost lahko izboljšate

Dražljaji, ki vstopijo v naše možgane, najprej potujejo skozi limbični sistem, kjer se oblikujejo čustva. Šele nato vstopijo v sprednji del možganov, kjer se oblikujejo racionalni odzivi nanje. To pomeni, da na dogodke najprej odreagiramo čustveno, šele nato pa se odzove naš razum. Čustvena inteligentnost tako pomeni učinkovito komunikacijo med racionalnimi in čustvenimi centri v možganih.

Čustvena inteligentnost predstavlja ravnotežje med racionalnimi in čustvenimi deli možganov. (Vir slike: LinkedIn)

Nevrologi z izrazom plastičnost opisujejo sposobnost možganov, da se spreminjajo. Ko posameznik spoznava in vadi nove veščine čustvene inteligentnosti, se v njegovih možganih ustvarja na milijarde novih povezav med nevroni. Rast novih povezav tako spodbuja privajanje na nove navade in njihovo uporabo, medtem ko povezave, ki so se nanašale na stare navade, začnejo odmirati.

S ponavljanjem novo pridobljenih čustveno inteligentnih odzivov se v posameznikovih možganih tako ustvarjajo čvrste povezave, ki te odzive spreminjajo v navade. Tako se čez nekaj časa ta oseba na situacije in dogodke začne odzivati čustveno inteligentno, ne da bi o tem sploh razmišljala – to pa je pravzaprav bistvo privajanja na čustveno inteligentnost.

Vir: LinkedIn

Oznake: ,