
Zupan prodaje svojega deleža v podjetju ni načrtoval. Bila je posledica poznejšega spleta okoliščin in vrste različnih dejavnikov, tako osebnih kot poslovnih (Vir slike: Aleš Beno).
Blaž Zupan, podjetnik in predavatelj na ljubljanski Ekonomski fakulteti, je eden od tistih slovenskih podjetnikov, ki je uspešno prodal večino svojega deleža v podjetju, ki ga je prav on ustanovil. Govora je podjetju Optiprint, ki je kot prvi v Evropi začel oddajati barvne multifunkcijske tiskalnike z neomejeno porabo črnila za fiksen mesečni znesek.
Blaž Zupan bo 16. junija 2016 na dogodku Mladi podjetnik? Zakaj pa ne! spregovoril o pripravi na prodajo podjetja in o sami prodaji podjetja. Udeležba na dogodku je brezplačna, potrebna je predhodna prijava. Na dogodku bosta svoje vtise delila tudi Jana Fleišer, Mlada podjetnica 2014, ki bo s svojo ekipo še letos odprla spletno trgovino in Aljoša Domijan, solastnik Gambit trade, ki bo spregovoril o trendih prihodnosti.
Svetovni splet (ob določenih pogojih podjetja) govori v en glas: priporočljivo je, da ima podjetnik tako imenovano strategijo podjetniške žetve (ang. exit strategy), kamor spada tudi prodaja podjetja. Uspešna strategija lahko izboljša možnosti za uspeh, skrajša sam postopek ob “exitu” in poveča vrednost podjetja. Spomnimo se Flickerja, ki je bil zgolj po letu in pol od ustanovitve prodan za 30 milijonov dolarjev in YouTuba, ki je bil po dveh letih prodan za 1,6 milijarde dolarjev. Je imel svojo strategijo tudi Zupan? Sogovornik pravi, da prodaja njegovega deleža ni bila načrtovana in tako tudi ni bila vodilo že ob sami ustanovitvi. Njegov izhod, do njega je prišlo pred dvema letoma, je bil »posledica poznejšega spleta okoliščin in vrste različnih dejavnikov, osebnih in poslovnih«.
Prodajni proces precej daljši
Upoštevati pa je treba, da je prodaja podjetja nekaj povsem drugačnega kot prodaja produktov. »Vsaj pri večini produktov to velja, saj gre pri podjetju za živo stvar, v katero je aktivno vključenih veliko ljudi. Pri prodaji pa gre za precej visoke zneske in tako lahko celoten prodajni proces traja mesece ali celo leta,« pravi Zupan.
Od 2 do 20 lastnikov v letu in pol
Tveganje je drugačno, upoštevati pa je treba tudi časovni okvir. Četudi smo dobro opravili domačo nalogo, imamo dobro zgodbo, delujoč izdelek, dosegamo dobro prodajo, poslovni razvoj in raznolikost v smislu, da ponujamo nekaj, kar si vsi želijo, vse zagotovo ne bo šlo kot po maslu. Kje je torej trik? Zanimanja za nakup vašega podjetja morda ne bo oziroma ta ne bo prišel takoj.
Zupan je imel v prodajnem postopku pogovore s številnimi interesenti, trije so dali ponudbo. Ponudbo MDS IT je ocenil kot najboljšo. »Pri prodaji podjetja ti običajno pomagajo specializirani svetovalci, ki iščejo primerne kupce in organizirajo pogovore med kupci in vodstvom podjetja ter kupci in prodajalci. Resen kupec poda zavezujočo ponudbo in če jo sprejmeš, izvede skrben pregled. Če je s pregledom vse v redu, je naslednji korak obisk notarja in podpis pogodbe,« pojasnjuje.
Prodaja je potekala leto in pol. Sklenjena je bila v obliki notarskega zapisa, ki je bil v dotičnem primeru precej obsežen, saj ima podjetje po novem namesto dveh kar okoli 20 lastnikov.
»Podjetju bo koristil drug lastnik.«
Pogoji, ki bodo vašemu podjetju prinesle večjo vrednost pri prodaji, so naslednji, pravi Zupan: »Dobičkonosnost in rast, razvojni potencial in izdelana strategija razvoja, pozitiven denarni tok, kompetentna ekipa, poslovanje v tujini.« Priprave niso potrebne, so pa pri vsakem razlogi za prodajo različni. Pogosto so osebne narave, mnogi pa so v to prisiljeni tudi zaradi slabe finančne situacije podjetja, a Optiprint po besedah sogovornika za razliko od teh ni v težavah. Zupan je prepričan, da je podjetju »koristil drug lastnik«, ki je zavzel nekoliko bolj aktivno vlogo pri strateškem razvoju podjetja, kot jo je imel sam.
Brez upravljavskih pravic, a še vedno kot solastnik
V podjetju je ohranil pol odstotka. Splet okoliščin, pravi sogovornik: »Nekdo od zaposlenih ni odkupil ponujenega deleža, zato sem se odločil, da ga obdržim.« Majhen delež, ki ga je obdržal zanj ne pomeni nič posebnega. Ostal je brez upravljavskih pravic, se pa še vedno šteje kot solastnik podjetja.