
MP intervju: Blaž Kos – Start:up Slovenija (Vir slike: blazkos.si)
O tem, ali so tisti resnično najboljši načini, da pridemo do odlične ideje, spontani ali sistematični, kakšna je sama vrednost poslovne ideje in drugih faktorjev v procesu njene realizacije ter kako najti svojo pot do izjemnega podjetniškega uspeha, smo se pogovarjali z Blažem Kosom iz iniciative Start:up Slovenija.
Kateri so tisti najboljši načini, da pridemo do poslovne ideje?
Obstajata dve tipični poti, kako do poslovne ideje. Prva pot je spontana pot – to je tudi najboljša pot. Spontana pot pomeni, da se ne spomniš poslovne ideje, vendar jo opaziš v procesu delovanja (v osebnem ali poslovnem življenju).
Skoraj nujno pri spontanih idejah je, da imamo določeno branžno znanje in tako znotraj branže že poznamo trende, imamo socialno mrežo, potencialne dobavitelje, kupce ipd. Ko smo eksperti v določeni branži, namreč veliko lažje opazimo probleme, paradigme in niše.
Tako tudi nastane večina podjetij; nekdo je zaposlen v nekem večjem podjetju, raziskovalni organizaciji ali kje drugje ter opazi poslovno priložnost v smislu »tega pa še ni na trgu«, naša branža pa to krvavo potrebuje. Na podoben način nastajajo tudi podjetja, ki so lokalne kopije uspešnih podjetij iz drugih razvitejših držav (t. i. »copy cat« podjetja).
Druga pot do poslovne ideje je sistematično iskanje poslovne ideje. V svet podjetništva in do poslovne ideje v tem primeru ne pridemo spontano, vendar se zavestno odločimo, da bomo našli dobro poslovno idejo. Tak pristop je veliko težji, vseeno pa je izvedljiv. Pri tem je pomembno, da se ne osredotočamo na ideje, temveč predvsem na probleme, s katerimi se soočajo potencialni kupci.
Prava poslovna priložnost je rešitev dejanskega problema, z ustrezno rešitvijo, za katero so ljudje (ali organizacije) pripravljeni plačati. No, lahko pa na drugi strani ljudem prodajamo tudi sanje.
Lahko na tem mestu torej uporabimo t. i. »the lean start-up« koncept?
Da. Tovrstno sistematično iskanje poslovne ideje je najbolj smiselno po t. i. »the lean startup« konceptu, kar pomeni, da v naslednjem koraku, ko zaznamo dovolj velik problem, skupaj s potencialnimi strankami (t. i. customer discovery proces) razvijemo ustrezno rešitev. To pomeni, da pot do prave ideje ni enkraten dogodek, vendar dolgotrajen proces, v tesnem sodelovanju z deležniki. V podjetništvu torej uspejo tisti, ki so pripravljeni vložiti dovolj energije in vztrajnosti v to, da skozi sistematičen proces, ki lahko traja tudi leta, razvijejo pravo poslovno idejo.
Kolikšna je torej vrednost same poslovne ideje in kakšna je pomembnost drugih faktorjev v procesu njene optimalne realizacije?
Pridemo do pomembnega dejstva, da ideje niso same po sebi vredne nič, bistvena je njihova realizacija; to pa pomeni trdo delo, izjemen intelektualni napor, velik vložek časa in energije ter pravilen pristop. Če gremo še korak nazaj, je temelj celotnega procesa prava ekipa. Podjetništvo je timski šport, kjer potrebujemo kompetentno interdisciplinarno ekipo, saj se le tako lahko razvijejo najboljše rešitve.
Za uspešen razvoj poslovne ideje je danes izjemno pomembna tudi čim hitrejša konkretizacija. V podjetniškem žargonu je to »minimalno sprejemljiv produkt« (t. i. MVP – minimum viable product), ki pomeni materializacijo koncepta ideje z najmanjšim možnim vložkom, pri čemer se lahko začnemo učiti o trgu in naših kupcih. Na srečo imamo danes izjemno veliko tehnologij, ki nam omogočajo hitro snovanje konceptov, prototipiranje ter pridobivanje povratnih informacij s trga. Vse to so mehanizmi, ki nas lahko relativno hitro in poceni pripeljejo do prave poslovne ideje; to je tiste ideje, za katero so ljudje dejansko pripravljeni plačati.
In še nekaj misli ter podjetniških nasvetov za konec?
Če se lotimo sistematičnega razvoja idej in začnemo iskati potencialne probleme, ki bi jih bilo vredno rešiti, se lahko najprej vprašamo, s katerimi problemi se soočamo sami, pa še niso rešeni, razmišljamo o prihodnosti, kako bo svet zgledal čez nekaj 10 let, razmišljamo o branžah, ki so nam blizu, svojih kompetencah, na katerih bi lahko zgradili podjetje, pomembni pa so tudi radovednost, spraševanje, poslušanje, opazovanje ipd.
Preberite tudi ostale MP intervjuje!
Lahko razmišljamo tudi o tem, kako izboljšati obstoječe izdelke, kako povezati več rešitev z različnih področij, ali imamo kakšen hobi, ki ga lahko monetiziramo, in še bi lahko naštevali.
Dobra pot do poslovnih idej je tudi organiziranje srečanj možganskega viharjenja, brskanje po internetu, iskanje franšiz in potovanja. Skratka, če smo dovolj zavezani k podjetniški poti, bomo našli svojo in pravo pot do podjetniškega uspeha.
Blaž Kos ima tudi svoj spletni blog! Vabljeni k branju na blazkos.si.