MP intervju: Borut Baričevič – Red Pitaya
Prototip. (Vir slike: KickStarter)
Red Pitaya je visokotehnološki produkt, ki bi lahko imel izjemen vpliv na razvoj znanosti v prihodnjih letih: izredno bo namreč zmanjšal stroške dragih merilnih naprav in instrumentov, ki si jih marsikdo sedaj ne more privoščiti. Kako ste prišli na tako imenitno zamisel?
Pravzaprav je znanost samo eden od segmentov, na katere bo Red Pitaya imela vpliv. Dejansko bo vpliv bistveno širši. Naša vizija je ravno v tem, da presežemo meje raziskovalnih inštitucij. Omogočiti vsakomur, da se spozna in začne uporabljati tehnologije, ki so bile do včeraj rezervirane samo za raziskovalne inštitute in industrijo. V bistvu gre za demokratizacijo naprednih tehnologij.
Vaš produkt je bil na Kickstarterju odlično sprejet, že v treh dneh ste dosegli zastavljen cilj, 50 tisoč dolarjev. Slovenci v zadnjem času postajamo “svetovni prvaki” po številu uspešnih projektov na tej platformi, veseli nas, da glavnino produktov predstavljajo tehnološke inovacije. Kako to, da ste se odločili za tovrstno predstavitev trgu: je glavni motiv zbiranje denarja ali testiranje sprejemanja produkta na trgu?
Več v novički: Red Pitaya je izdelek slovenskih inženirjev
Pravzaprav oboje. Danes je zaradi stanja na finančnih trgih praktično nemogoče pridobiti bančna sredstva za obratni kapital. In prav zaradi tega je koncept crowdfundinga, kamor spada Kickstarter, dejansko revolucionaren.
Po drugi strani Kickstarter rešuje še en enako velik, morda še večji problem. Tendenca inženirjev in inženirskih startupov je, da ponavadi nesorazmerno veliko sredstev in lastne energije vložimo v razvoj novega izdelka, preden preverimo ali dejansko obstaja potreba po takem izdelku. Ga pilimo, izboljšujemo, optimiziramo do onemoglosti, da bo le najboljši. Najboljši po naših, inženirskih kriterijih seveda. Ne vprašamo pa se, ali izdelek dejansko rešuje probleme in bolečine potencialnih kupcev. Kickstarter je izvrstna platforma, da preveriš to ključno dimenzijo.
Pri projektu sodeluje tudi Rok Uršič, ki ga poznamo iz uspešnega tehnološkega podjetja Instrumentation Technologies, pomaga vam kot sponzor in mentor. Iz kje prihaja ostala ekipa, kakšno je vaše zaledje?
Projekt Red Pitaya je bil začet in inkubiran v podjetju Instrumentation Technologies, celotna ekipa prihaja iz podjetja. Zgodba, kako je do tega prišlo, je malo daljša.
Ustanovitelj in direktor podjetja Rok Uršič je konec leta 2012 sprožil iniciativo 913, ki je bila predstavljena vsem zaposlenim v podjetju. Njegov motiv je bil, da do septembra 2013 (od tod tudi ime Projekt 913) odgovorimo na vprašanje, ali je podjetje Instrumentation Technologies sposobno ponoviti ali doprinesti k tehnološkemu preboju, kot ga je izvedlo pred 10 leti, ko je lansiralo izdelek Libera, s katerim je danes v svoji tržni niši vodilno v svetu.
Iniciativa je bila odprte narave. Formiral je interno skupino 913. Ideje se je Rok Uršič odločil iskati tudi izven podjetja. Tako je januarja z namenom zbiranja idej predstavil iniciativo Si za izziv tudi na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v Ljubljani, v Primorskem tehnološkem parku in v Ljubljanskem tehnološkem inkubatorju. Trenutno je najdlje projekt Red Pitaya.
Red Pitaya naslavlja povsem druge trge, temelji na povsem novem poslovnem modelu, prodaja se bo izvajala preko spletne trgovine. Zato bo Red Pitaya spin-off podjetja Instrumentation Technologies. Na področju razvoja in proizvodnje bomo maksimizirali sinergije med podjetjema.
Glede na dober začetek je pričakovati, da se bo do konca zbiranja, ki bo trajalo še 2 meseca, nabralo več 100 tisoč dolarjev. Imate že začrtan plan razvoja produkta v podjetju? Razmišljate tudi že o drugih produktih, seveda ko dokončno razvijete ter razpošljete Red Pitayo?
Prva verzija izdelka je bila razvita in izdelana. Prve Red Pitaye že testiramo in pripravljamo paket prototipov, ki jih bomo poslali različnim beta testerjem po svetu. Med njimi je tudi Ivy League univerza iz ZDA. Na osnovi teh testiranj bomo načrtovali zadnje popravke dizajna, izvedli temeljite teste in šele nato zagnali serijsko proizvodnjo.
Poleg produkta je za Kickstarter zelo pomemben tudi marketinški del. Veseli nas, da vam je video izdelalo mlado slovensko podjetje Videa. Kaj pa ostali del: PR zgodba, prodajni teksti … ste to izvedli sami v ekipi ali ste imeli zunanjo pomoč? Ste se morda obrnili na predstavnike že uspešnih zgodb?
Bilo je vsega po malem in res smo navdušeni nad iskreno pripravljenostjo ljudi z različnih področij, da sodelujejo.
Profesorji na Fakulteti za elektrotehniko v Ljubljani so pogumno stopili naprej in nastopili v promocijskem videu, s čimer so mu dali izjemno kredibilnost. Prav tako sodelavec z Inštituta Jožef Stefan. Pomemben navdih za nas so bili tudi pogovori z ljudmi iz Hekovnika v Ljubljani. Vzdušje in metodologije, ki jih tam učijo in prakticirajo, so nas navdahnili pri našem pristopu. Poslužili smo se tudi bogate mreže poznanstev Roka Uršiča z vsega sveta, vključno s podporo pospeševalnika Diamond Light Source iz Velike Britanije, mreže poznanstev iz Silicijeve doline in pomembne povezave z eno od Ivy League univerz.
Preberite še katero izmed MP zgodb.
Video je izdelalo mlado podjetje Videa, logotip podjetje LETTIM, fotografije je obdelal Studio Ajd in tako naprej. V končni fazi pa so bile izjemno pomembne izkušnje ljudi, ki so že imeli opravka s Kickstarterjem, predvsem pa podjetja Lumu, ki je že uspešno zaključilo kampanjo na Kickstarterju.
Še zadnje vprašanje. Glede na to, da je vaš začetek več kot uspešen, imate morda kak nasvet za mlade nadebudne podjetnike, ki razmišljajo o tem, da bi svoj produkt predstavili na Kickstarterju ali kateri izmed drugih “crowdfunging” platform? Zakaj je Pitaya tako zanimiva za podpornike?
Red Pitaya je uspešna, ker rešuje konkreten problem, s katerim se srečujejo ljudje v svetu. Zato so jo pripravljeni kupiti in to je bistvo. Kdor koli se bo spustil na to pot, se mora zavedati, da so začetki ponavadi vedno nepredvidljivi in na trenutke kaotični. Ne ustrašite se takšnih situacij.
Glede izdelka ali storitve identificirajte problem, ki pesti ljudi in za katerega veste, da bi lahko ponudili rešitev. Pojdite na teren in preverite idejo. Poslušajte, poslušajte, poslušajte. Dajte svoj ego na stran, kajti negativna povratna informacija je ponavadi najboljša, vsebuje največ sporočil, samo interpretirati jo je potrebno. Na osnovi povratnih informacij preoblikujte idejo in jo ponovno preverite. Ko ocenite, da je zrela, se dobro pripravite. Bodite odprti. Poiščite pomoč. Tudi skupina Red Pitaya bo z veseljem delila svoje izkušnje.