MP intervju: Matija Goljar, Ustvarjalnik

Matija Goljar - podjetniški mentor, vodja Ustvarjalnika, Apple fag, učitelj smučanja, lastnik (verjetno) največje podjetniške knjižnice v Ljubljani, nerazumen človek. Vabljeni k branju kratkega intervjuja na temo podjetništva.
MP intervju: Matija Goljar, Ustvarjalnik

MP intervju: Matija Goljar, Ustvarjalnik (Vir slike: Arhiv Ustvarjalnika)

Razumen človek se prilagodi svetu. Nerazumen človek vztraja, da svet prilagodi sebi. Iz tega izhaja, da je ves napredek odvisen od nerazumnih ljudi.” George Bernard Shaw

Matija, mineva prvi mesec tvojega bivanja v Unreasonable institute. Povej mi, kaj je najboljša stvar, ki se ti je zgodila v tem času?

Zagotovo mi bo najbolj ostalo v spominu, da se je v moji glavi zgodil miselni preskok. Nekako sem bil ponižen, še vedno sem bil v mojem razmišljanju “uokvirjen” v majhne stvari. Spomnim se trenutka, ko sem sedel z enim od mentorjev in mu kar malo prestrašeno rekel, da bi bil res ponosen, če bi se lahko Ustvarjalnik povezal s fundacijo Petra Thiela. To so tisti, ki dajo maturantom 100.000 dolarjev zato, da ne gredo študirat, ampak raje ustanovijo podjetje.

Nisem verjel, da smo že na tem nivoju, da bi lahko govorili o takih povezavah. Mentor mi je, ne da bi trznil, dejal: “Poznam direktorico fundacije. Jutri boš imel sestanek z njo.” Takrat sem se zavedel, da ne smem razmišljati, da še nismo dovolj veliki – smo dovolj veliki, delamo nekaj, kar v svetu še ni poznano in to delamo odlično. Zdaj moramo sanjati velike sanje in mi sami moramo verjeti, da smo sposobni te sanje tudi uresničiti.

Na koncu smo se dogovorili za uradno partnerstvo s Thielovo fundacijo, povabili pa so nas tudi na njihov sedež. Več informacij pa zaenkrat še ne smem razkriti. Morda v naslednjem intervjuju čez par mesecev…

Podobno je na vseh področjih. Ko smo začeli pogovore o iskanju investicije, smo kar malo s strahom rekli, da bomo srečni že s 30 tisoč dolarji. Prvi investitor, s katerim smo govorili, me je vprašal, kaj bi naredil, če zdajle dobim ček za 3.milijone dolarjev. Če nimaš jasne vizije, kaj bi s tem denarjem naredil, potem nisi vreden niti majhne investicije.

Think big or go home. Mislim, da nas je ta izkušnja zelo opogumila. 

V “nerazumnem inštitutu” imate številne uspešne mentorje. Kakšen odnos imate rekrutiranci z njimi? Se je kateri še posebej posvetil vaši ekipi?

Nastanjeni smo v “Frat house”-u, hiši, ki jo sicer čez leto zaseda bratovščina Kappa Sigma. Predstavljajte si dvorec, v katerem je prostora za 50 ljudi, s skupnimi kopalnicami, stranišči… Mislim, da to še najbolj daje čar institutu – z našimi mentorji smo v prvi vrsti prijatelji, tudi težko bi bilo drugače: skupaj se zbujamo, si umivamo zobe, skupaj hvalimo hrano, ki jo pripravlja naša kuharica, skupaj uživamo v pohodih na okoliške hribe, skupaj zvečer spijemo pivo…

Ves čas nam prigovarjajo, da tukaj šele začenjamo naše odnose, zato se naj vsaj toliko, kot se pogovarjamo o poslu, pogovarjajmo z mentorji tudi o čisto osebnih zadevah. In mentorji so fantastični ljudje – ne le, da so strokovnjaki na svojih področjih, so tudi ljudje, s katerimi se je res zabavno družiti.

Glavna izobraževalna filozofija inštituta in njihov najpomembnejši cilj je, da ustvarimo dolgoročne odnose z ljudmi, ki nam bodo lahko pomagali še leta kasneje – tako da se na nek način inštitut nikdar ne konča.

Ustvarjalnik si je, podobno kot ostale ekipe, izmed več kot 80 mentorjev tukaj sestavil mentorski svetovalni tim, s katerim smo v rednih stikih.

Najbolj se zanašamo na nasvete Erica Glustroma, ki je ustanovil Watson University in iniciativo Educate!, izobraževalni ustanovi, v marsičem zelo podobni Ustvarjalniku. Pri iskanju investicije nam je v veliko pomoč David Fraiberg, šef sklada tveganega kapitala, ki je izjemno navdušen nad našim modelom, pri povezovanju z evropskim startup svetom pa nam pomaga Pascal Finette, ki je ustanovil številne startupe, vodil Ebay, Mozillo, pomagal ustanoviti nekaj pospeševalnikov, delal za Google, zdaj pa prevzema funkcijo šefa Singularity University.

Poleg vas je v izobraževalcem ciklu še 9 drugih ekip. Kako se razumete, ste s katero razmišljali o sodelovanju?

Ekipe tukaj so sestavljene iz izjemno sposobnih posameznikov, ki vsak na svojem področju spreminjajo svet. Z njimi smo se pogosto pogovarjali pozno v noč in v bistvu zelo malo debatirali o poslu. Ja, tudi nekaj povezav smo spletli, verjetno bomo koga od njih kmalu povabili tudi v Slovenijo na katerega od Ustvarjalnikovih dogodkov.

Tu imamo recimo Italijana, ki je petnajst let treniral kolesarstvo, dirkal s Pantanijem, na bližnjem hribu je brez večjega naprezanja postavil četrti najhitrejši čas, neverjetno discipliniran in odločen mladenič. Zdaj je aktivist in zastopnik obubožanih skupnosti v Južni Ameriki, kjer kot okoljevarstvenik raziskuje vplive rudarstva na lokalno prebivalstvo in pomaga pri tožbah proti mednarodnim korporacijam, ki onesnažujejo. Zaradi njega je eno od takšnih podjetij moralo plačati prek 100 milijonov reparacij, on pa je postal v več državah persona non grata. Grožnje, ponujena podkupnina v višini 3 milijonov dolarjev – nič ga ne ustavi.

Potem je tu ekipa Nigerijcev, ki skuša z inovativno metodo pridelovati zelo poceni hrano za drobnico. Projekt ima potencial, da omogoči bolj zdravo življenje milijonom Afričanov, ki si sicer nikoli ne bi mogli privoščiti jesti mesa. Njihov šef je prebral, da po statistiki več investicije pridobijo posamezniki, ki nimajo las, zato se je predvčerajšnjim povsem pobril.

Pa dve dekleti iz Egipta, ki vodita delavnice samoobrambe za ženske kot boj proti spolnemu nasilju. Bili sta v prvih vrstah na Tahrirju, a ker se življenje za Egipčanke po revoluciji ni bistveno spremenilo, sta ustanovili organizacijo, ki je bistveno zmanjšalo število napadov. Dekleti sta prišli sem brez pravega znanja o poslu in vodenju organizacije, zato jim vsi člani pospeševalnika z veseljem pomagamo.

Ugotovitev: jaz in Gorazd v bistvu nisva nič posebnega. Ogromno je pozitivno norih ljudi in vesela sva, da smo se spoznali.

Razmišljate o tesnejšem sodelovanja slovenskimi srednjimi šolami, ali bo po vrnitvi prioritetna naloga širitev v tujino?

Zagotovo se resno spogledujemo s tujino. Ta cilj je postal v zadnjih tednih povsem realen, a potrebno je stopati premišljeno. Lansko leto smo prehitro zrasli, zaradi česar smo se znašli v marsikateri težavi, ki bi se ji sicer izognili.

Prihodnje leto bomo nekoliko skrčili našo mrežo krožkov v Sloveniji, sodelovanje s posameznimi šolami pa želimo še poglobiti. Na tak način bomo še dvignili kvaliteto, obenem pa nam bo to omogočilo, da več pozornosti posvetimo podpornim aktivnostim za krožke: izobraževanju mentorev, organizaciji dogodkov, tedenska srečanja si želimo razširiti izven Ljubljane… S tem bomo izpilili naš model delovanja, ki ga zdaj natančno zapisujemo v enoten dokument, neke vrste navodila za uporabo Ustvarjalnika.

To bo omogočilo tudi drugim ekipam, da vzamejo naš model in ga vzpostavijo v svoji državi, tako kot je nam uspelo v Sloveniji.

Po mesecu dni skupaj znajo zagotovo že vsi pravilno izgovoriti in naglasiti ime našega peskovnika. Se morda spomniš kakšno “kul” besedo, ki je prišla na dan v prvih dneh?

(smeh) Beseda Ustvarjalnik je za tujce povsem neizgovorljiva. Imeli smo resne debate o spremembi imena, a na koncu se je naše ime mentorjem in kolegom na inštitutu toliko prikupilo, da ga bomo tako ali drugače ohranili. Najbrž bomo našemu logotipu dodali le kak slogan v angleškem jeziku. 

V podjetniškem dnevniku si omenil veverice. Si opazil kakšno razliko med evropskimi in ameriškimi glodalci?

Na strehi sosednje hiše živi družinica rakunov. Prvi teden našega bivanja v Coloradu smo jih z veseljem gledali, kako se nespretno učijo plezati po zidovih, zdaj pa nas kar malo skrbijo… Ugotovili smo, da mreže na oknih niso proti komarjem, ampak proti rakunom. Boulder je čudovit – mesto je povsem v naravi, življenje tukaj je zdravo in zelo prijetno. Živali tukaj so superzabavne, le dihurjem se je pametno v velikem loku izogibati.

Z Matijo Goljarjem smo pred časom že opravili intervju.

Instagram $1 milijarda, Beats $3 milijarde, Whatsapp $19 milijard. Google se širi na področje izobraževanja. Google kupuje Ustvarjalnik. S kakšnimi besedami jih prepričaš na sestanku?

Ustvarjalnikova ekipa se je srečala z dvema Googlovcema. Šef GoogleX, Tom Chi, nam je predaval o tem, kako je prvi prototip Google Glass-a nastal v 25 minutah, Pascal Finette, ki je vodil filantropsko vejo spletnega velikana – Google.org, pa je postal eden naših najbolj pomembnih svetovalcev. Partnerstvo z Googlom? Zelo možno, ampak za zdaj to še ni na listi naših prioritet.  

Na sestankih pa vsem našim bodočim partnerjem, investitorjem in mentorjem povemo, da želimo mladim ljudem z vsega sveta omogočiti, da si z lastnim trudom ustvarijo življenje, kot si ga sami želijo. Naučiti jih želimo delovati tako, da ne bodo nikdar omejeni z okoliščinami ter da bodo v vsakem trenutku z optimizmom gledali v prihodnost.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Nataša Potočnik: »Zakaj bi bili konkurenti, če lahko sodelujemo?«

Nataša Potočnik: »Zakaj bi bili konkurenti, če lahko sodelujemo?«

Slovenija se v svetovnem merilu uvršča na 6. mesto glede na število iger pobega na površinsko enoto. Slovenci tako z odprtimi rokami sprejemamo tovrstni koncept igre. Pripravili smo intervju z vodilnim ponudnikom v »escape room« industriji. Preberite več >>

Valerija Verhovnik: »Podjetništvo je velika odgovornost; do sebe in do drugih.«

Valerija Verhovnik: »Podjetništvo je velika odgovornost; do sebe in do drugih.«

Valerija Verhovnik je pred leti pustila redno službo in se podala na samostojno pot. Prevzela je ekološko kmetijo, ki je bila prej namenjena le vzreji živali, in na njej vzpostavila turizem. Po 5 letih je odprla še svojo slaščičarno. Tako se je podala novim izzivom naproti in si dokazala, da zmore marsikaj. Preberite več >>

Iz prve roke: Kaj bi moral vedeti vsak, preden se poda v podjetništvo?

Iz prve roke: Kaj bi moral vedeti vsak, preden se poda v podjetništvo?

Ker izkušnje iz prve roke največ štejejo, smo povprašali nekatere slovenske podjetnike, kaj bi moral po njihovem mnenju vedeti vsak, preden se poda v podjetništvo. Katere lastnosti odlikujejo uspešnega podjetnika in kakšna mora biti poslovna ideja, da ima potencial za uspeh? Preberite več >>

Odprta kuhna: projekt, ki je prerasel v enega največjih kulinaričnih dogodkov v Sloveniji

Odprta kuhna: projekt, ki je prerasel v enega največjih kulinaričnih dogodkov v Sloveniji

Za to, da je kulinarični projekt Odprta kuhna, ki ga danes pozna že skoraj vsak, prerasel v zgodbo o uspehu, sta zaslužena Alma in Lior Kochavy. Že pred sedmimi leti, ko se je vse skupaj šele dobro začelo, sta imela jasno vizijo: ustvariti največji kulinarični dogodek v državi. Preberite več >>

Ursula Lavrenčič: »Branje je temeljna pravica vsakega otroka.«

Ursula Lavrenčič: »Branje je temeljna pravica vsakega otroka.«

Hopalai je startup, ki je marca letos na trg lansiral aplikacijo Kobi. Ta je namenjena otrokom, ki se srečujejo z disleksijo in drugimi bralnimi težavami. Aplikacijo uporablja že skoraj petina vseh slovenskih osnovnih šol. V kratkem nameravajo produkt predstaviti tudi špansko govorečemu trgu. Preberite več >>

Iz prve roke: Preizkušene marketinške metode

Iz prve roke: Preizkušene marketinške metode

Dostikrat je marketing tisto področje, ki podjetnikom povzroča največ preglavic. Ker izkušnje iz prve roke največ štejejo, nas je zanimalo, katerih marketinških metod se poslužujejo nekateri slovenski podjetniki, ki v svoji panogi uspešno delujejo. Preberite več >>

Oznake: , ,