MP intervju: Matija Goljar, Ustvarjalnik

Matija Goljar - podjetniški mentor, vodja Ustvarjalnika, Apple fag, učitelj smučanja, lastnik (verjetno) največje podjetniške knjižnice v Ljubljani, nerazumen človek. Vabljeni k branju kratkega intervjuja na temo podjetništva.
MP intervju: Matija Goljar, Ustvarjalnik

MP intervju: Matija Goljar, Ustvarjalnik (Vir slike: Arhiv Ustvarjalnika)

Razumen človek se prilagodi svetu. Nerazumen človek vztraja, da svet prilagodi sebi. Iz tega izhaja, da je ves napredek odvisen od nerazumnih ljudi.” George Bernard Shaw

Matija, mineva prvi mesec tvojega bivanja v Unreasonable institute. Povej mi, kaj je najboljša stvar, ki se ti je zgodila v tem času?

Zagotovo mi bo najbolj ostalo v spominu, da se je v moji glavi zgodil miselni preskok. Nekako sem bil ponižen, še vedno sem bil v mojem razmišljanju “uokvirjen” v majhne stvari. Spomnim se trenutka, ko sem sedel z enim od mentorjev in mu kar malo prestrašeno rekel, da bi bil res ponosen, če bi se lahko Ustvarjalnik povezal s fundacijo Petra Thiela. To so tisti, ki dajo maturantom 100.000 dolarjev zato, da ne gredo študirat, ampak raje ustanovijo podjetje.

Nisem verjel, da smo že na tem nivoju, da bi lahko govorili o takih povezavah. Mentor mi je, ne da bi trznil, dejal: “Poznam direktorico fundacije. Jutri boš imel sestanek z njo.” Takrat sem se zavedel, da ne smem razmišljati, da še nismo dovolj veliki – smo dovolj veliki, delamo nekaj, kar v svetu še ni poznano in to delamo odlično. Zdaj moramo sanjati velike sanje in mi sami moramo verjeti, da smo sposobni te sanje tudi uresničiti.

Na koncu smo se dogovorili za uradno partnerstvo s Thielovo fundacijo, povabili pa so nas tudi na njihov sedež. Več informacij pa zaenkrat še ne smem razkriti. Morda v naslednjem intervjuju čez par mesecev…

Podobno je na vseh področjih. Ko smo začeli pogovore o iskanju investicije, smo kar malo s strahom rekli, da bomo srečni že s 30 tisoč dolarji. Prvi investitor, s katerim smo govorili, me je vprašal, kaj bi naredil, če zdajle dobim ček za 3.milijone dolarjev. Če nimaš jasne vizije, kaj bi s tem denarjem naredil, potem nisi vreden niti majhne investicije.

Think big or go home. Mislim, da nas je ta izkušnja zelo opogumila. 

V “nerazumnem inštitutu” imate številne uspešne mentorje. Kakšen odnos imate rekrutiranci z njimi? Se je kateri še posebej posvetil vaši ekipi?

Nastanjeni smo v “Frat house”-u, hiši, ki jo sicer čez leto zaseda bratovščina Kappa Sigma. Predstavljajte si dvorec, v katerem je prostora za 50 ljudi, s skupnimi kopalnicami, stranišči… Mislim, da to še najbolj daje čar institutu – z našimi mentorji smo v prvi vrsti prijatelji, tudi težko bi bilo drugače: skupaj se zbujamo, si umivamo zobe, skupaj hvalimo hrano, ki jo pripravlja naša kuharica, skupaj uživamo v pohodih na okoliške hribe, skupaj zvečer spijemo pivo…

Ves čas nam prigovarjajo, da tukaj šele začenjamo naše odnose, zato se naj vsaj toliko, kot se pogovarjamo o poslu, pogovarjajmo z mentorji tudi o čisto osebnih zadevah. In mentorji so fantastični ljudje – ne le, da so strokovnjaki na svojih področjih, so tudi ljudje, s katerimi se je res zabavno družiti.

Glavna izobraževalna filozofija inštituta in njihov najpomembnejši cilj je, da ustvarimo dolgoročne odnose z ljudmi, ki nam bodo lahko pomagali še leta kasneje – tako da se na nek način inštitut nikdar ne konča.

Ustvarjalnik si je, podobno kot ostale ekipe, izmed več kot 80 mentorjev tukaj sestavil mentorski svetovalni tim, s katerim smo v rednih stikih.

Najbolj se zanašamo na nasvete Erica Glustroma, ki je ustanovil Watson University in iniciativo Educate!, izobraževalni ustanovi, v marsičem zelo podobni Ustvarjalniku. Pri iskanju investicije nam je v veliko pomoč David Fraiberg, šef sklada tveganega kapitala, ki je izjemno navdušen nad našim modelom, pri povezovanju z evropskim startup svetom pa nam pomaga Pascal Finette, ki je ustanovil številne startupe, vodil Ebay, Mozillo, pomagal ustanoviti nekaj pospeševalnikov, delal za Google, zdaj pa prevzema funkcijo šefa Singularity University.

Poleg vas je v izobraževalcem ciklu še 9 drugih ekip. Kako se razumete, ste s katero razmišljali o sodelovanju?

Ekipe tukaj so sestavljene iz izjemno sposobnih posameznikov, ki vsak na svojem področju spreminjajo svet. Z njimi smo se pogosto pogovarjali pozno v noč in v bistvu zelo malo debatirali o poslu. Ja, tudi nekaj povezav smo spletli, verjetno bomo koga od njih kmalu povabili tudi v Slovenijo na katerega od Ustvarjalnikovih dogodkov.

Tu imamo recimo Italijana, ki je petnajst let treniral kolesarstvo, dirkal s Pantanijem, na bližnjem hribu je brez večjega naprezanja postavil četrti najhitrejši čas, neverjetno discipliniran in odločen mladenič. Zdaj je aktivist in zastopnik obubožanih skupnosti v Južni Ameriki, kjer kot okoljevarstvenik raziskuje vplive rudarstva na lokalno prebivalstvo in pomaga pri tožbah proti mednarodnim korporacijam, ki onesnažujejo. Zaradi njega je eno od takšnih podjetij moralo plačati prek 100 milijonov reparacij, on pa je postal v več državah persona non grata. Grožnje, ponujena podkupnina v višini 3 milijonov dolarjev – nič ga ne ustavi.

Potem je tu ekipa Nigerijcev, ki skuša z inovativno metodo pridelovati zelo poceni hrano za drobnico. Projekt ima potencial, da omogoči bolj zdravo življenje milijonom Afričanov, ki si sicer nikoli ne bi mogli privoščiti jesti mesa. Njihov šef je prebral, da po statistiki več investicije pridobijo posamezniki, ki nimajo las, zato se je predvčerajšnjim povsem pobril.

Pa dve dekleti iz Egipta, ki vodita delavnice samoobrambe za ženske kot boj proti spolnemu nasilju. Bili sta v prvih vrstah na Tahrirju, a ker se življenje za Egipčanke po revoluciji ni bistveno spremenilo, sta ustanovili organizacijo, ki je bistveno zmanjšalo število napadov. Dekleti sta prišli sem brez pravega znanja o poslu in vodenju organizacije, zato jim vsi člani pospeševalnika z veseljem pomagamo.

Ugotovitev: jaz in Gorazd v bistvu nisva nič posebnega. Ogromno je pozitivno norih ljudi in vesela sva, da smo se spoznali.

Razmišljate o tesnejšem sodelovanja slovenskimi srednjimi šolami, ali bo po vrnitvi prioritetna naloga širitev v tujino?

Zagotovo se resno spogledujemo s tujino. Ta cilj je postal v zadnjih tednih povsem realen, a potrebno je stopati premišljeno. Lansko leto smo prehitro zrasli, zaradi česar smo se znašli v marsikateri težavi, ki bi se ji sicer izognili.

Prihodnje leto bomo nekoliko skrčili našo mrežo krožkov v Sloveniji, sodelovanje s posameznimi šolami pa želimo še poglobiti. Na tak način bomo še dvignili kvaliteto, obenem pa nam bo to omogočilo, da več pozornosti posvetimo podpornim aktivnostim za krožke: izobraževanju mentorev, organizaciji dogodkov, tedenska srečanja si želimo razširiti izven Ljubljane… S tem bomo izpilili naš model delovanja, ki ga zdaj natančno zapisujemo v enoten dokument, neke vrste navodila za uporabo Ustvarjalnika.

To bo omogočilo tudi drugim ekipam, da vzamejo naš model in ga vzpostavijo v svoji državi, tako kot je nam uspelo v Sloveniji.

Po mesecu dni skupaj znajo zagotovo že vsi pravilno izgovoriti in naglasiti ime našega peskovnika. Se morda spomniš kakšno “kul” besedo, ki je prišla na dan v prvih dneh?

(smeh) Beseda Ustvarjalnik je za tujce povsem neizgovorljiva. Imeli smo resne debate o spremembi imena, a na koncu se je naše ime mentorjem in kolegom na inštitutu toliko prikupilo, da ga bomo tako ali drugače ohranili. Najbrž bomo našemu logotipu dodali le kak slogan v angleškem jeziku. 

V podjetniškem dnevniku si omenil veverice. Si opazil kakšno razliko med evropskimi in ameriškimi glodalci?

Na strehi sosednje hiše živi družinica rakunov. Prvi teden našega bivanja v Coloradu smo jih z veseljem gledali, kako se nespretno učijo plezati po zidovih, zdaj pa nas kar malo skrbijo… Ugotovili smo, da mreže na oknih niso proti komarjem, ampak proti rakunom. Boulder je čudovit – mesto je povsem v naravi, življenje tukaj je zdravo in zelo prijetno. Živali tukaj so superzabavne, le dihurjem se je pametno v velikem loku izogibati.

Z Matijo Goljarjem smo pred časom že opravili intervju.

Instagram $1 milijarda, Beats $3 milijarde, Whatsapp $19 milijard. Google se širi na področje izobraževanja. Google kupuje Ustvarjalnik. S kakšnimi besedami jih prepričaš na sestanku?

Ustvarjalnikova ekipa se je srečala z dvema Googlovcema. Šef GoogleX, Tom Chi, nam je predaval o tem, kako je prvi prototip Google Glass-a nastal v 25 minutah, Pascal Finette, ki je vodil filantropsko vejo spletnega velikana – Google.org, pa je postal eden naših najbolj pomembnih svetovalcev. Partnerstvo z Googlom? Zelo možno, ampak za zdaj to še ni na listi naših prioritet.  

Na sestankih pa vsem našim bodočim partnerjem, investitorjem in mentorjem povemo, da želimo mladim ljudem z vsega sveta omogočiti, da si z lastnim trudom ustvarijo življenje, kot si ga sami želijo. Naučiti jih želimo delovati tako, da ne bodo nikdar omejeni z okoliščinami ter da bodo v vsakem trenutku z optimizmom gledali v prihodnost.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Pri blagovnih znamkah EQUA in GOAT STORY gre za dve slovenski zgodbi o uspehu, ki sta plod istega podjetja. Dokazujeta, da se lahko inovativnost in težnja po stalnih izboljšavah bogato obrestujeta. Obe zgodbi sta namreč uspešni tudi v svetovnem merilu. Preberite več >>

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic je startup, ki ga sestavlja ekipa študentov. Ukvarja se z izdelavo naravne kozmetike iz čebeljih proizvodov, ki imajo zaradi bogate vsebnosti vitaminov, mineralov in antioksidantov številne pozitivne učinke na kožo. Preberite več >>

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

V začetku tega leta je Marin Medak z ekipo Gigodesign ustanovil startup Della Spina. Gre za optiko, ki ponuja kakovostna dioptrijska očala po ugodnih cenah. Posebnost je v tem, da lahko stranka tri pare očal en teden brezplačno preizkuša na domu, preden se odloči, če jih bo kupila. Kako optika posluje danes? Preberite več >>

Jaka Ažman: “Lushna hiške želimo približati konceptu hotelskih sob v naravi.”

Jaka Ažman: “Lushna hiške želimo približati konceptu hotelskih sob v naravi.”

Slovenski startup Lushna se ukvarja z razvojem glamping turističnih destinacij ter z oblikovanjem in izdelavo glamping hišk. Največ objektov prodajo v ZDA, Španijo in na Portugalsko, letos pa so poskrbeli tudi za ureditev slovenske turistične glamping destinacije Chocolate Village v Mariboru. Preberite več >>

Aplikacija H2O Globe za potapljače je na voljo v prvi stabilni verziji

Aplikacija H2O Globe za potapljače je na voljo v prvi stabilni verziji

Aplikacija za potapljače H2O Globe, za katero je slovenski startup letos poleti uspešno zbral sredstva prek Kickstarterja, je zaživela v prvi stabilni verziji. Zaenkrat ima že prek 280 uporabnikov. Preberite več >>

David Žalec: “Vizija je pomagati širši skupnosti do boljšega zdravja.”

David Žalec: “Vizija je pomagati širši skupnosti do boljšega zdravja.”

Vse več je govora o pomenu zdravega načina življenja. Sem spada tudi zdravo prehranjevanje. Hiter tempo življenja in dolgi delovniki so dostikrat razlog za to, da ljudem zmanjka časa za zdrav obrok. To problematiko rešuje startup Sadje v pisarni, ki v podjetja dostavlja sveže sadje. Preberite več >>

Oznake: , ,
Iskanje
SPIRIT logo
MGRT logo
EU logo

Aktivnosti Zavoda mladi podjetnik, so.p., v okviru operacije “SIO-MP-2020-2022” sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020, prednostne osi: 3 Dinamično in konkurenčno podjetništvo za zeleno gospodarsko rast.

↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

13.03.2020 od 14:30 do 19:30
Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

Že tretjič zapored vas v začetku leta vabimo na konferenco, ki vam bo s pomočjo najbolj uspešnih slovenskih spletnih oglaševalcev ter njihovih številnih primerov dobre prakse ponudila ideje in nasvete za spopad s konkurenco na spletu v letu 2020. Pridružite se nam na konferenci Trendi digitalnega marketinga 2020 in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje o tem, kako na spletu prodati več, te konference ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Vse za podjetje