MP intervju: Matija Goljar, Ustvarjalnik

Matija Goljar - podjetniški mentor, vodja Ustvarjalnika, Apple fag, učitelj smučanja, lastnik (verjetno) največje podjetniške knjižnice v Ljubljani, nerazumen človek. Vabljeni k branju kratkega intervjuja na temo podjetništva.
MP intervju: Matija Goljar, Ustvarjalnik

MP intervju: Matija Goljar, Ustvarjalnik (Vir slike: Arhiv Ustvarjalnika)

Razumen človek se prilagodi svetu. Nerazumen človek vztraja, da svet prilagodi sebi. Iz tega izhaja, da je ves napredek odvisen od nerazumnih ljudi.” George Bernard Shaw

Matija, mineva prvi mesec tvojega bivanja v Unreasonable institute. Povej mi, kaj je najboljša stvar, ki se ti je zgodila v tem času?

Zagotovo mi bo najbolj ostalo v spominu, da se je v moji glavi zgodil miselni preskok. Nekako sem bil ponižen, še vedno sem bil v mojem razmišljanju “uokvirjen” v majhne stvari. Spomnim se trenutka, ko sem sedel z enim od mentorjev in mu kar malo prestrašeno rekel, da bi bil res ponosen, če bi se lahko Ustvarjalnik povezal s fundacijo Petra Thiela. To so tisti, ki dajo maturantom 100.000 dolarjev zato, da ne gredo študirat, ampak raje ustanovijo podjetje.

Nisem verjel, da smo že na tem nivoju, da bi lahko govorili o takih povezavah. Mentor mi je, ne da bi trznil, dejal: “Poznam direktorico fundacije. Jutri boš imel sestanek z njo.” Takrat sem se zavedel, da ne smem razmišljati, da še nismo dovolj veliki – smo dovolj veliki, delamo nekaj, kar v svetu še ni poznano in to delamo odlično. Zdaj moramo sanjati velike sanje in mi sami moramo verjeti, da smo sposobni te sanje tudi uresničiti.

Na koncu smo se dogovorili za uradno partnerstvo s Thielovo fundacijo, povabili pa so nas tudi na njihov sedež. Več informacij pa zaenkrat še ne smem razkriti. Morda v naslednjem intervjuju čez par mesecev…

Podobno je na vseh področjih. Ko smo začeli pogovore o iskanju investicije, smo kar malo s strahom rekli, da bomo srečni že s 30 tisoč dolarji. Prvi investitor, s katerim smo govorili, me je vprašal, kaj bi naredil, če zdajle dobim ček za 3.milijone dolarjev. Če nimaš jasne vizije, kaj bi s tem denarjem naredil, potem nisi vreden niti majhne investicije.

Think big or go home. Mislim, da nas je ta izkušnja zelo opogumila. 

V “nerazumnem inštitutu” imate številne uspešne mentorje. Kakšen odnos imate rekrutiranci z njimi? Se je kateri še posebej posvetil vaši ekipi?

Nastanjeni smo v “Frat house”-u, hiši, ki jo sicer čez leto zaseda bratovščina Kappa Sigma. Predstavljajte si dvorec, v katerem je prostora za 50 ljudi, s skupnimi kopalnicami, stranišči… Mislim, da to še najbolj daje čar institutu – z našimi mentorji smo v prvi vrsti prijatelji, tudi težko bi bilo drugače: skupaj se zbujamo, si umivamo zobe, skupaj hvalimo hrano, ki jo pripravlja naša kuharica, skupaj uživamo v pohodih na okoliške hribe, skupaj zvečer spijemo pivo…

Ves čas nam prigovarjajo, da tukaj šele začenjamo naše odnose, zato se naj vsaj toliko, kot se pogovarjamo o poslu, pogovarjajmo z mentorji tudi o čisto osebnih zadevah. In mentorji so fantastični ljudje – ne le, da so strokovnjaki na svojih področjih, so tudi ljudje, s katerimi se je res zabavno družiti.

Glavna izobraževalna filozofija inštituta in njihov najpomembnejši cilj je, da ustvarimo dolgoročne odnose z ljudmi, ki nam bodo lahko pomagali še leta kasneje – tako da se na nek način inštitut nikdar ne konča.

Ustvarjalnik si je, podobno kot ostale ekipe, izmed več kot 80 mentorjev tukaj sestavil mentorski svetovalni tim, s katerim smo v rednih stikih.

Najbolj se zanašamo na nasvete Erica Glustroma, ki je ustanovil Watson University in iniciativo Educate!, izobraževalni ustanovi, v marsičem zelo podobni Ustvarjalniku. Pri iskanju investicije nam je v veliko pomoč David Fraiberg, šef sklada tveganega kapitala, ki je izjemno navdušen nad našim modelom, pri povezovanju z evropskim startup svetom pa nam pomaga Pascal Finette, ki je ustanovil številne startupe, vodil Ebay, Mozillo, pomagal ustanoviti nekaj pospeševalnikov, delal za Google, zdaj pa prevzema funkcijo šefa Singularity University.

Poleg vas je v izobraževalcem ciklu še 9 drugih ekip. Kako se razumete, ste s katero razmišljali o sodelovanju?

Ekipe tukaj so sestavljene iz izjemno sposobnih posameznikov, ki vsak na svojem področju spreminjajo svet. Z njimi smo se pogosto pogovarjali pozno v noč in v bistvu zelo malo debatirali o poslu. Ja, tudi nekaj povezav smo spletli, verjetno bomo koga od njih kmalu povabili tudi v Slovenijo na katerega od Ustvarjalnikovih dogodkov.

Tu imamo recimo Italijana, ki je petnajst let treniral kolesarstvo, dirkal s Pantanijem, na bližnjem hribu je brez večjega naprezanja postavil četrti najhitrejši čas, neverjetno discipliniran in odločen mladenič. Zdaj je aktivist in zastopnik obubožanih skupnosti v Južni Ameriki, kjer kot okoljevarstvenik raziskuje vplive rudarstva na lokalno prebivalstvo in pomaga pri tožbah proti mednarodnim korporacijam, ki onesnažujejo. Zaradi njega je eno od takšnih podjetij moralo plačati prek 100 milijonov reparacij, on pa je postal v več državah persona non grata. Grožnje, ponujena podkupnina v višini 3 milijonov dolarjev – nič ga ne ustavi.

Potem je tu ekipa Nigerijcev, ki skuša z inovativno metodo pridelovati zelo poceni hrano za drobnico. Projekt ima potencial, da omogoči bolj zdravo življenje milijonom Afričanov, ki si sicer nikoli ne bi mogli privoščiti jesti mesa. Njihov šef je prebral, da po statistiki več investicije pridobijo posamezniki, ki nimajo las, zato se je predvčerajšnjim povsem pobril.

Pa dve dekleti iz Egipta, ki vodita delavnice samoobrambe za ženske kot boj proti spolnemu nasilju. Bili sta v prvih vrstah na Tahrirju, a ker se življenje za Egipčanke po revoluciji ni bistveno spremenilo, sta ustanovili organizacijo, ki je bistveno zmanjšalo število napadov. Dekleti sta prišli sem brez pravega znanja o poslu in vodenju organizacije, zato jim vsi člani pospeševalnika z veseljem pomagamo.

Ugotovitev: jaz in Gorazd v bistvu nisva nič posebnega. Ogromno je pozitivno norih ljudi in vesela sva, da smo se spoznali.

Razmišljate o tesnejšem sodelovanja slovenskimi srednjimi šolami, ali bo po vrnitvi prioritetna naloga širitev v tujino?

Zagotovo se resno spogledujemo s tujino. Ta cilj je postal v zadnjih tednih povsem realen, a potrebno je stopati premišljeno. Lansko leto smo prehitro zrasli, zaradi česar smo se znašli v marsikateri težavi, ki bi se ji sicer izognili.

Prihodnje leto bomo nekoliko skrčili našo mrežo krožkov v Sloveniji, sodelovanje s posameznimi šolami pa želimo še poglobiti. Na tak način bomo še dvignili kvaliteto, obenem pa nam bo to omogočilo, da več pozornosti posvetimo podpornim aktivnostim za krožke: izobraževanju mentorev, organizaciji dogodkov, tedenska srečanja si želimo razširiti izven Ljubljane… S tem bomo izpilili naš model delovanja, ki ga zdaj natančno zapisujemo v enoten dokument, neke vrste navodila za uporabo Ustvarjalnika.

To bo omogočilo tudi drugim ekipam, da vzamejo naš model in ga vzpostavijo v svoji državi, tako kot je nam uspelo v Sloveniji.

Po mesecu dni skupaj znajo zagotovo že vsi pravilno izgovoriti in naglasiti ime našega peskovnika. Se morda spomniš kakšno “kul” besedo, ki je prišla na dan v prvih dneh?

(smeh) Beseda Ustvarjalnik je za tujce povsem neizgovorljiva. Imeli smo resne debate o spremembi imena, a na koncu se je naše ime mentorjem in kolegom na inštitutu toliko prikupilo, da ga bomo tako ali drugače ohranili. Najbrž bomo našemu logotipu dodali le kak slogan v angleškem jeziku. 

V podjetniškem dnevniku si omenil veverice. Si opazil kakšno razliko med evropskimi in ameriškimi glodalci?

Na strehi sosednje hiše živi družinica rakunov. Prvi teden našega bivanja v Coloradu smo jih z veseljem gledali, kako se nespretno učijo plezati po zidovih, zdaj pa nas kar malo skrbijo… Ugotovili smo, da mreže na oknih niso proti komarjem, ampak proti rakunom. Boulder je čudovit – mesto je povsem v naravi, življenje tukaj je zdravo in zelo prijetno. Živali tukaj so superzabavne, le dihurjem se je pametno v velikem loku izogibati.

Z Matijo Goljarjem smo pred časom že opravili intervju.

Instagram $1 milijarda, Beats $3 milijarde, Whatsapp $19 milijard. Google se širi na področje izobraževanja. Google kupuje Ustvarjalnik. S kakšnimi besedami jih prepričaš na sestanku?

Ustvarjalnikova ekipa se je srečala z dvema Googlovcema. Šef GoogleX, Tom Chi, nam je predaval o tem, kako je prvi prototip Google Glass-a nastal v 25 minutah, Pascal Finette, ki je vodil filantropsko vejo spletnega velikana – Google.org, pa je postal eden naših najbolj pomembnih svetovalcev. Partnerstvo z Googlom? Zelo možno, ampak za zdaj to še ni na listi naših prioritet.  

Na sestankih pa vsem našim bodočim partnerjem, investitorjem in mentorjem povemo, da želimo mladim ljudem z vsega sveta omogočiti, da si z lastnim trudom ustvarijo življenje, kot si ga sami želijo. Naučiti jih želimo delovati tako, da ne bodo nikdar omejeni z okoliščinami ter da bodo v vsakem trenutku z optimizmom gledali v prihodnost.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Razkrite skrivnosti s.p. in d.o.o. za začetnike

Delavnica: Razkrite skrivnosti s.p. in d.o.o. za začetnike

Vstop v svet podjetništva je za posameznika zelo velik korak. Za razliko od zaposlitve je namreč odgovoren tako za razvoj produkta in marketing kot tudi za celotno birokracijo. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>


Prvi slovenski center LEGO robotike

Prvi slovenski center LEGO robotike

Inštitut 4.0 je pred kratkim odprl Center LEGO robotike, prvo inštitucijo, namenjeno LEGO robotiki, v Ljubljani. Zgodbo inštituta in centra predstavljamo v prispevku. Preberite več >>

Od 100 kg do dveh ton mesečno zmletih arašidov

Od 100 kg do dveh ton mesečno zmletih arašidov

Od kampanje na Kickstarterju, ko se je svetu prvič predstavilo Rokovo arašidovo maslo, sta minili že dve leti. Ekipa se sedaj sooča z rastjo in širitvijo. Preberite več >>

ehrana Live prihaja v Ljubljano

ehrana Live prihaja v Ljubljano

Mlado slovensko podjetje ehrana.si je razvilo tehnološko rešitev, s pomočjo katere bo restavracijam poleg mehanizma za naročanje hrane na dom ponujalo tudi lastne dostavljavce. Preberite več >>

Ekipa Rokovega arašidovega masla: Mesečno zmeljemo več kot tono arašidov

Ekipa Rokovega arašidovega masla: Mesečno zmeljemo več kot tono arašidov

Več kot leto dni je že, odkar se je Rok Starič kot prvi Slovenec s kulinaričnim produktom predstavil na platformi Kickstarter. Po uspešno zaključeni kampanji niza uspeh za uspehom. Preberite več >>

Črno zrno prinaša odlično kolumbijsko kavo

Črno zrno prinaša odlično kolumbijsko kavo

Podjetje Črno zrno slovenskim ljubiteljem kave prinaša paleto različnih vrst kave iz Kolumbije. Zanimiva zgodba se vrti okoli Kolumbijca, ki že nekaj let živi v Sloveniji, v podjetju pa želijo v ospredje postaviti tudi tiste ljudi, ki so sicer v postopku pridelave kave nevidni. Preberite več >>

S platformo 360Finance Guru nad finančno nepismenost

S platformo 360Finance Guru nad finančno nepismenost

Na spletu je pred kratkim zaživela platforma 360Finance Guru, ki uporabnikom omogoča preprost pregled nad lastnim finančnim stanjem in njegovo oceno ter sprejemanje pametnih finančnih odločitev. Preberite več >>

Feelif je slovenska inovacija za slepe in slabovidne

Feelif je slovenska inovacija za slepe in slabovidne

Feelif je slovenska inovacija, razvita v želji in upanju, da bo izboljšala kvaliteto življenja slepim in slabovidnim po vsem svetu. Podjetje Feelif je razvilo posebno napravo, ki omogoča predvajanje veččutne vsebine, namenjene učenju in zabavi slepih in slabovidnih. Preberite več >>

Oznake: , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

MP dogodek: Koliko me stane podjetje?

27.09.2017 od 13:00 do 16:00
MP dogodek: Koliko me stane podjetje?

Pred odpiranjem podjetja se bodočemu podjetniku poraja mnogo vprašanj. Postopek odprtja, prispevki, davki, oblika... Na podlagi desetletnih izkušenj smo zbrali najpogostejša vprašanja in jih zapakirali v izobraževanje, na katerem bo tudi možnost za vaša vprašanja.
Preberite več >>

Delavnica: Razkrite skrivnosti s.p. in d.o.o. za začetnike

27.09.2017 od 13:00 do 16:00
Delavnica: Razkrite skrivnosti s.p. in d.o.o. za začetnike

Vstop v svet podjetništva je za posameznika zelo velik korak. Za razliko od zaposlitve je namreč odgovoren tako za razvoj produkta in marketing kot tudi za celotno birokracijo.
Preberite več >>

Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

13.10.2017 od 9:00 do 17:00
Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Sanjate, da stranke pridejo k vam same od sebe? Želite prevzeti vodilno pozicijo na spletu in prehiteti konkurente? Pridružite se nam na delavnici, na kateri se boste naučili, kako z blog marketingom priti do novih strank, močnejše blagovne znamke in dodatnega prihodka.
Preberite več >>

MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

27.10.2017 od 14:00 do 18:00
MP delavnica: Maksimalna Produktivnost

Povečajte svojo produktivnost z naprednimi vitkimi in agilnimi prijemi. V celotni zgodovini človeštva sta predvsem inoviranje ter superiorna organiziranost vedno vodili na vrh in do novih nepričakovanih uspehov - tudi v podjetništvu in poslovnem svetu.
Preberite več >>

Vse za podjetje