MP intervju: Matija Goljar – Ustvarjalnik

Matija Goljar, vodja Ustvarjalnika, pospeševalnika mladinskega podjetništva, je uspešen podjetniški svetovalec, presojevalec poslovnih idej in izvajalec podjetniških krožkov. Sedaj pa svoj čas namenja prav posebni nalogi: mlade skuša naučiti podjetništva.
MP intervju: Matija Goljar - Ustvarjalnik

MP intervju: Matija Goljar – Ustvarjalnik (Vir slike: arhiv Ustvarjalnika)

Z Matijo smo intervju opravili ravno v času, ko je Ustvarjalnik zaključil izbor idej za prvo generacijo tega podjetniškega pospeševalnika. Izbrali so 5 ekip, presenetljivo pa je, da je bilo izbranih kar 9 predstavnic ženskega spola ter le en moški. V nadaljevanju si preberite nekaj o samem projektu Ustvarjalnik, o izbranih idejah, pa tudi o razmišljanju glede podjetniške prihodnosti v Sloveniji.

Matija, katere panoge prepoznavaš kot perspektivne za startupe (ne samo IT) pri nas?

Zmotno bi bilo razmišljati, da se danes da uspeti samo na računalniškem področju. Resda je najbolj na očeh medijev in javnosti, a večina podjetniških idej se še vedno rodi iz posameznikovih hobijev, njegovih veščin, ustvarjalnosti ali znanj, ki jih lahko uspešno trži. To se je izkazalo tudi pri prijavah v Ustvarjalnik – velika večina idej je vsebovala trženje določenega znanja (kot nudenje neke storitve) ali kreativnih veščin (trženje lastnih izdelkov).

Moj nasvet za mlade bi bil, da se vprašajo, kaj znajo narediti bolje od drugih, kakšni so njihovi hobiji in kateri so njihovi talenti. Prepričan sem, da lahko vsak najde nekaj, kar bi lahko uspešno tržil. Opažam, da se zelo bojimo pokazati, kaj znamo in smo prepričani, da nismo sposobni ali pa, da naši talenti niso “nič takega.” OK, morda res ni najbolje, da gre pol Slovenije na avdicijo za pevska tekmovanja, zagotovo pa ima pol Slovenije vsaj nekakšno znanje, iz katerega lahko nastane uspešen posel. Velika večina takih poslov bo majhnih, ampak iz majhnega zraste veliko … In če imamo veliko malih podjetij, tudi do svetovno znanih startupov ni več dolga pot.

Katerih storitev manjka na trgu (da bi bili ljudje pripravljeni plačati zanje) in so zato lahko boljša priložnost za startup podjetja?

Težko rečem, da pa zdaj obstaja ravno “tista” panoga, ki je še posebej atraktivna, zato bom raje podal malo bolj splošen odgovor.

Današnja družba živi v precejšnjem izobilju, zato vse bolj trošimo za stvari, ki nas zadovoljujejo na emocionalni ravni in niso zgolj funkcionalne. Kupujemo oblačila, s katerimi kažemo našo individualnost (ne zato, ker nas zebe), kupujemo avto, ki nam je všeč (ne zato, ker je najbolj primeren za naše potrebe), kupujemo računalnike z odgriznjenim jabolkom in športne copate s kljukico (ne tiste, ki so cenejši).

Naj postrežem s konkretnim primerom. Starejša gospa se je po izgubi zaposlitve v tekstilni industriji začela ukvarjati z ročnimi deli. Vemo, da je dekorativne izdelke domače obrti zelo težko prodati. Ona pa je imela zgodbo. Iz kovinske žice je izdelala drevo, ga nalepila na kamen in na veje obesila pozlačene lističe. To je drevo želja. Vedno, ko se ti izpolni želja, lahko odtrgaš list. Na prvem sejmu, kjer je predstavila ta izdelek, je prodala vse. Prodala bi jih lahko še nekajkrat več, kot jih je bila zmožna izdelati.

Ustvarjalnik kozarec

Drevo želja (Vir slike: arhiv Ustvarjalnika)

Vedno je potrebno prodati zgodbo, ozadje izdelka, saj bo ravno to najbolj prepričalo kupce. Ravno včeraj sem govoril s predsednico Turističnega društva Kočevje, ki je razlagala, kako se bodo lotili promocije Kočevskega. Povedala je, da tam raste najstarejša jelka na svetu. Njena poslovna zamisel je bila, da bi pobirali semena tiste jelke, jih nasadili in nato nekaj let kasneje prodajali najbolj ekskluzivne novoletne jelke – po vsem svetu. Na tak način se moramo naučiti ustvarjati dodano vrednost, možnosti je neomejeno.

In še dodatna prednost: takšne poslovne zamisli se lahko loti vsak, saj ne potrebuje nikakršnega posebnega znanja. Samo iznajdljivost 🙂

Se spomniš kakšnih inovativnih idej startup podjetij iz tujine iz bolj nišnih panog?

Obstaja en primer, ki ga pogosto kažem dijakom na podjetniških delavnicah. Pogosto me sprašujejo, kako bi lahko oni ustvarili nekaj novega, ko pa nimajo nobenega vrhunskega znanja, da bi kaj takega izumili.

Skušam jim dokazati, da ni potrebno biti doktor znanosti, da ustvariš nov produkt in tako jih spomnim na osnovnošolsko fiziko. Če pustiš nekaj kovinskega poleti na soncu, se boš opekel, ko boš skušal predmet vzeti v roke. Z lesom se to ne bo zgodilo. To znanje fizike je bilo dovolj, da je ameriški podjetnik izdelal produkt Coffee Joulies (www.joulies.com), v kavno zrno oblikovane, nekaj centimetrov velike kovinske kroglice, ki jih lahko vržeš v svoj kavni lonček, da bo kava ostala topla bistveno dalj časa. Na Kickstarterju je zbral 300 tisoč dolarjev, zdaj pa jih zelo uspešno trži prek spleta.

V Ustvarjalniku ugotavljajo: Čez nekaj let bomo imeli očitno več podjetnic kot podjetnikov >>

Ali je pri nas dovolj primernih vlagateljev za start-upe in kje naj prodorni podjetniki iščejo denar?

Verjamem, da lahko iznajdljiv podjetnik začne posel tudi brez kapitala. Prepričanje, da je za posel vedno potreben kapital, ne drži vedno. Podjetnik, ki hoče denimo začeti prek spleta tržiti nek produkt, se bi običajno posla lotil tako, da bi razvil spletno trgovino in nakupil zalogo svojega izdelka. Nato bi se začel na široko oglaševati in … potem je v božjih rokah, ali bodo ljudje dejansko kupovali ali ne. Podjetnik je na tej točki v posel vložil nekaj tisoč evrov, uspeh pa je negotov.

Mnogo smiselneje bi bilo, da bi tak podjetnik za začetek poslovanja uporabil katero od brezplačnih orodij za izdelavo spletnih trgovin (recimo angleški Shopify ali slovenski Shopamine), v njej objavil izdelek, ki ga želi prodajati in prek Facebooka potencialne kupce povabil, da izdelek naročijo. Tako bi hitro preveril, ali na trgu obstaja potreba po tem izdelku, še preden bi zapravil denar. Po tem, ko bi ugotovil, da interes obstaja, pa lahko z mnogo večjo gotovostjo vloži v podjetje svoj denar ali išče kapital pri svojcih, investitorjih …

Zavedati se moramo, da investitorji skoraj nikoli ne vlagajo v idejo. Vlagajo v rast. Podjetnik mora sam dokazati, da je njegova ideja tržno zanimiva in ima potencial za širitev, potem pa denar ni več problem.

Ne pozabite tudi na ostale MP intervjuje!

Ali verjameš, da startup podjetja lahko zaženejo gospodarstvo in prinesejo nova delovna mesta?

Absolutno. Mala podjetja so hrbtenica vsakega gospodarstva, so nosilci inovativnosti in razvoja. Že zdaj malo podjetništvo zaposluje večino slovenskih delavcev in tako bo tudi v prihodnje. Iz malega zraste veliko, zato si moramo prizadevati, da damo tem podjetjem vse pogoje za rast in razvoj. Hkrati pa moramo spodbujati mlade talente, da si upajo stopiti na samostojno podjetniško pot in tako dati proste roke svoji ustvarjalnosti. To počne naš Ustvarjalnik.

Več o Ustvarjalniku poiščite na spletni strani: Ustvarjalnik >>

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP hub: Povezovanje Slovenije in Španije v industrijskem oblikovanju

MP hub: Povezovanje Slovenije in Španije v industrijskem oblikovanju

BigD Design & Innovation je podjetje, ki se ukvarja z industrijskim oblikovanjem. Ustanovitelj Adrian Larripa se je po študiju v Milanu vrnil na univerzo Navarra v Pamplono, kjer je začel s svetovanjem na področju industrijskega oblikovanja. Podjetje deluje deset let, v tem času pa so se specializirali za projekte LED svetil za turbine vetrnic. Z njimi sodeluje Anamarija Čuden, sicer “coworkerka” v MP hubu. Preberite več >>

Nejc Apšner: “Nobena juha ni tako vroča, kot se skuha. To je nekako osnoven recept.”

Nejc Apšner: “Nobena juha ni tako vroča, kot se skuha. To je nekako osnoven recept.”

Pred 13 leti je takoj po zaključenem študiju skočil v podjetniški svet, točneje v finančništvo. V vseh letih so se morali kar nekajkrat preoblikovati v skladu s trendi, ker če bi ostali v istem segmentu financ, jih danes ne bi bilo več, priznava. Nejc Apšner, soustanovitelj podjetja Nekster finance (zdajšnji Achilles op.a.), ki upravlja spletno platformo Nekster, pravi, da je rast podjetja potekala zelo generično. "Začeli smo z ničle, danes pa se lahko pohvalimo, da smo ena večjih slovenskih faktoring družb. Čeprav v resnici nismo več faktoring družba, ampak se pozicioniramo kot neke vrste “airbnb’ za investitorje in na drugi strani podjetja, ki jim na platformi omogočamo, da prihajajo do likvidnostnih sredstev na enostaven način." Preberite več >>

Kako vaš komunikacijski stil vpliva na vašo ekipo?

Kako vaš komunikacijski stil vpliva na vašo ekipo?

Reči, da dobra komunikacija na delovnem mestu vpliva na finančni rezultat, je resno podcenjevanje. Raziskave kažejo, da je povprečna ocenjena izguba na podjetje zaradi slabe interne komunikacije zelo velika. Preberite več >>

SparkLPG: “Program HardwareSTART je obliž na rano hardware startupov

SparkLPG: “Program HardwareSTART je obliž na rano hardware startupov

Za startup podjetja, ki razvijajo fizični produkt, je eden ključnih dejavnikov uspešnega razvoja povezovanje s podjetji iz t.i. hardware industrije. Ekipa SparkLPG, ki razvija avtoplinski sistem za novejša vozila z vbrizgavanjem tekoče faze avtoplina, se je vključila v pospeševalniški program HardwareSTART, ker bi brez podpore večjih podjetij projekt težko izpeljali, pravi direktor podjetja Simon Štrancar. Preberite več >>

Evegreen: HardwareSTART ponuja podporo močnega industrijskega partnerja

Evegreen: HardwareSTART ponuja podporo močnega industrijskega partnerja

Podjetje Evegreen razvija 100-odstotno bio-razgradljive, naravi prijazne materiale in izdelke na osnovi organskih odpadkov, ki jih proizvedejo različna industrijska in uvozna podjetja. Tako jih po eni strani razbremenijo stroškov z odpadki, po drugi pa nadomestijo del njihove ponudbe z zelenimi, inovativnimi izdelki. Do zdaj so pri ustvarjanju receptur uporabili že pšenično slamo, riževe in pšenične luščine ter odpad kave, njihov cilj pa je trgu ponuditi čim širšo paleto alternativnih produktov, ki bodo v naravi povsem razgradljivi. Ta misija jih je pripeljala tudi v pospeševalniški program HardwareSTART, ki ga v konzorciju izvajajo Dewesoft, Katapult in Zavod mladi podjetnik. Preberite več >>

Aleš Zorc, Agitron: V programu HardwareSTART dobiš več, kot pričakuješ

Aleš Zorc, Agitron: V programu HardwareSTART dobiš več, kot pričakuješ

V podjetju Agitron razvijajo napredne strojne in programske rešitve za podporo digitalizaciji fizičnih trgovin. Razvili so napravo, ki je nameščena na nakupovalni voziček in trgovcem daje podatke o gibanju kupcev po trgovini, na podlagi katerih trgovec določi postavitev artiklov in vrednost posamezne pozicije. Njihov drugi produkt pa je digitalna cenovka, ki trgovcem omogoča spreminjanje cen na daljavo, kupcu pa daje informacije o posameznem izdelku. Preberite več >>

Produkt startupa Microbium sam oceni kvaliteto vode

Produkt startupa Microbium sam oceni kvaliteto vode

Microbium je mlado podjetje, dejavno na področju detekcije in eliminacije mikrobov v industriji. Razvilo je avtomatiziran sistem za identifikacijo in štetje bakterij v vzorcih pitne vode, s tem pa omogočilo enostaven nadzor nad kvaliteto vode, brez laboratorijev in znanja mikrobiologije. Preberite več >>

Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Pri blagovnih znamkah EQUA in GOAT STORY gre za dve slovenski zgodbi o uspehu, ki sta plod istega podjetja. Dokazujeta, da se lahko inovativnost in težnja po stalnih izboljšavah bogato obrestujeta. Obe zgodbi sta namreč uspešni tudi v svetovnem merilu. Preberite več >>

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic je startup, ki ga sestavlja ekipa študentov. Ukvarja se z izdelavo naravne kozmetike iz čebeljih proizvodov, ki imajo zaradi bogate vsebnosti vitaminov, mineralov in antioksidantov številne pozitivne učinke na kožo. Preberite več >>

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

V začetku tega leta je Marin Medak z ekipo Gigodesign ustanovil startup Della Spina. Gre za optiko, ki ponuja kakovostna dioptrijska očala po ugodnih cenah. Posebnost je v tem, da lahko stranka tri pare očal en teden brezplačno preizkuša na domu, preden se odloči, če jih bo kupila. Kako optika posluje danes? Preberite več >>

Oznake:, , , , , ,

Brezplačne e-novice!
Vse za podjetje