Kako lahko podjetnik uporabi arbitražo?

Veliko podjetnikov se odloči, da v pogodbe, sklenjene s poslovnimi partnerji, vključi arbitražno klavzulo, s katero se pogodbeni stranki dogovorita, da reševanje spora, ki bi nastal iz pogodbe, prepustita v reševanje arbitraži.
Kako lahko podjetnik uporabi arbitražo?

Kako lahko podjetnik uporabi arbitražo?

Arbitraža je izvensodni način reševanja sporov, v katerem udeleženci prepustijo odločanje skupini arbitrov, ki nato o zadevi pravnomočno odločijo. V tujini je to najpogostejši način reševanja gospodarskih sporov, saj je postopek veliko hitrejši od sodnih, stranki imata več svobode, predvsem pa je prednost v možnosti specializacije – razsodnike oz. arbitre namreč določita stranki sami in si lahko zato izbereta ugledne strokovnjake s posameznih področij. S tem se izogneta sodnemu odločanju, pri katerem odločajo sodniki, ki se manj spoznajo na naravo konkretnega gospodarskega posla ali posamezne industrije.

Arbitraža je zasebno telo, neodvisno od državnih sodišč in tribunalov, ki odloča na podlagi zaupanja strank. Stranki se lahko za arbitražo odločita vnaprej tako, da v pogodbo vključita arbitražno klavzulo, ki določa, da bosta medsebojne spore reševali pred arbitražo. V kolikor pa je spor že nastal in ni predhodne podlage za odločanje arbitraže, lahko stranki vseeno sestavita Sporazum o arbitraži po nastanku spora.

V sporazumu se lahko dogovorita, kdo bodo arbitri, kje naj bo sedež arbitraže ter katero procesno pravo naj se uporablja, katero materialno pravo naj se uporablja in druge elemente. Arbitražni senat bo na koncu postopka izdal nagrado (eng. arbitral award), ki ima naravo pravnomočne sodbe. Tega učinka stranki s sporazumom ne moreta izključiti, lahko pa se dogovorita, da bosta spor namesto pred arbitražo reševali z drugim alternativnim načinom reševanjem spora, recimo z mediacijo ali pogajanji.

Poznamo model stalne arbitraže ali pa ad hoc arbitraže. Stalna arbitraža je izraz za institucije, ki nudijo neprekinjeno podporo gospodarskim subjektom, ustvarjajo pravila in modele arbitražnih klavzul in lahko služijo kot sedež za reševanje arbitraže. Ad hoc arbitraža pa nastane tedaj, ko se stranki dogovorita, da bosta spor reševali ločeno od obstoječih institucij in ustvarita arbitražni forum povsem zase, konkretno za ta spor.

Prednosti arbitraže:

  • Hitrost: arbitražni postopek je praviloma hitrejši od sodnega postopka, sploh v državah z daljšimi sodnimi zaostanki,
  • Cena: arbitraža ni nujno cenejši postopek od sodnega, vseeno pa se ga številne gospodarske družbe poslužujejo zaradi boljše cenovne učinkovitosti (price-performance). V sodnih postopkih se lahko stroški nepričakovano podvojijo zaradi izvedencev, izvajanja dokazov in morebitnih pravnih sredstev, pri arbitraži pa imajo stranke več svobode, arbitri so strokovnjaki in zato je manj potreb po dokazovanju in izvedenskih mnenjih, stranki pa lažje opozorita na napake v postopku. Vse to pripomore k nižanju končnih stroškov.
  • Izbira arbitrov: Stranki izbereta svojega arbitra, ki je lahko strokovnjak na posameznem področju, zato bo rezultat arbitraže bolj strokoven kot v sodnih postopkih, kjer odločajo sodniki po pravilu naravnega sodnika, kar pomeni tistega sodnika, ki pride naslednji na vrsto.
  • Tajnost in zaupnost: Spor ostane v celoti skrit javnosti, sodba pa nikoli ni objavljena, kar strankam omogoča nemoteno poslovanje na trgu, brez ogrožanja svojega ugleda.
  • Fleksibilnost: stranki sami določita postopkovno pravo in sedež arbitraže, v nekaterih sporih pa tudi merodajno pravo. To omogoča večji nadzor nad postopkom in rezultatom, kar je posebej pomembno v mednarodnih sporih, kjer lahko pride do kolizij posameznih zakonikov.
  • Reševanje čezmejnih gospodarskih sporov: je z arbitražo lažje. Tožnik namreč ni primoran tožiti v kraju toženca, ampak se lahko stranki odločita, da je sedež arbitraže povsem drugje. To prepreči morebitno zaščitniško odločanje domačih sodnih organov, ki bi eno stranko bolj ščitili kot drugo in zato omogoča nevtralnost in neodvisnost.

Arbitraža v Sloveniji

Čeprav je v tujini močno priznana, arbitraža še vedno ni pogost način reševanja gospodarskih sporov v Sloveniji. Morda gre za nezaupanje v nov postopek, ali pa nepoznavanje obstoječe zakonske podlage in institucionalne podpore, ki je na voljo.

Arbitražni postopek je v Sloveniji urejen v Zakonu o Arbitraži, kot t.i. mehko pravo pa se uporablja tudi UNCITRAL modelni zakon, ki služi kot smernica državam pri sprejemanju notranje zakonodaje o arbitraži.

V Sloveniji deluje Stalna Arbitraža pri Gospodarski Zbornici Slovenije, ki nudi močno institucionalno podporo. Ustvarjajo namreč lastna postopkovna pravila: Ljubljanska arbitražna pravila, poleg tega pa nudijo smernice, nasvete in nabor vzorčnih klavzul, ki jih podjetja lahko vključijo v pogodbe. Stalna arbitraža pri GZS je zelo priznana v tujini, saj gre za relativno geografsko nevtralno stalno arbitražo. V primerjavi z večjimi centri v tujini je znatno ugodnejša, kar pa ne pomeni, da je manj kvalitetna. V bistvu gre za enega izmed najbolj progresivnih arbitražnih centrov v regiji, saj poleg rednega dela, vsakoletno organizira akademske konference, ki se jih udeležijo največji strokovnjaki s področja arbitraže.

Vir:

  • www.sloarbitration.eu
Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

Email je eden izmed najmočnejših marketinških kanalov za podjetja vseh velikosti, z enim od najnižjih cen na konverzijo in najvišjo stopnjo uspeha. Še vedno pa ga mnogi neuspešno izkoriščajo. Zato ti bomo na delavnici pokazali, kako zgradiš in maksimalno izkoristiš potencial svojih email baz. Preberite več >>

WordPress delavnica: postavi svojo spletno stran!

WordPress delavnica: postavi svojo spletno stran!

Pri prvih korakih v WordPressu vam bo priskočil na pomoč strokovnjak, ki je postavil že 250 spletnih strani! WordPress je najbolj popularen CMS (ang. content management system), saj obvladuje kar med 50 in 60 odstotkov tržnega deleža. Nameravate postaviti svojo spletno stran? Uporabljamo ga tudi za naš portal in ga toplo priporočamo! Preberite več >>

MP svetovanje

MP svetovanje

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na individualno svetovanje. Preberite več >>

Pravno svetovanje

Pravno svetovanje

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. Preberite več >>


Konferenca o evropskem podpornem sistemu start-upov in inovacij

Konferenca o evropskem podpornem sistemu start-upov in inovacij

V Tehnološkem parku Ljubljana je prejšnji teden potekala dvodnevna Konferenca o start-up podjetjih in prenosu tehnologij v inovacijskih ekosistemih v jugovzhodni Evropi in v alpskem prostoru. Kakšni so izsledki predavanj? Preberite več >>

Voditelj prihodnosti je srčni voditelj

Voditelj prihodnosti je srčni voditelj

Vodstvo vpliva na klimo v celotnem podjetju, ta pa določa počutje in delovanje zaposlenih. Kako lahko z določenim načinom vodenja izboljšate poslovne rezultate in zakaj se tradicionalni način vodenja v današnjih časih ne obnese več? Preberite več >>

Kako svojo podjetniško ekipo pripeljati do odličnih rezultatov?

Kako svojo podjetniško ekipo pripeljati do odličnih rezultatov?

Da bi lahko uspešno vodili podjetje, je nujno, da znate iz zaposlenih izvabiti njihove najboljše lastnosti in potenciale. Pri tem je ključno, da spoznate, kako zaposlene motivirati, navdušiti in jih pripraviti do tega, da vam bodo sledili. Preberite več >>

Vlagate dovolj denarja v spletni marketing?

Vlagate dovolj denarja v spletni marketing?

Zakaj cene spletnega oglaševanja naraščajo? Od česa so odvisne? Kako oglaševalske platforme optimalno izkoristiti za spletni marketing? Strokovnjaki vam ponujajo odgovore na vprašanja, s katerimi se sooča praktično vsak podjetnik. Preberite več >>

“Največja prednost coworkinga je sobivanje z ljudmi”

“Največja prednost coworkinga je sobivanje z ljudmi”

Grosupeljčanki Andreja Uranič in Ana Berišaj imata radi funkcionalne elemente in prečudovite linije, s katerimi navdušujeta svoje stranke in potrošnike. Podjetniško udejstvovanje sta nadgradili z ustanovitvijo GIG coworkinga v Grosupljem. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

07.12.2018 od 9:00 do 12:30
NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren.
Preberite več >>

GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

13.12.2018 od 14:00 do 17:00
GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

Vsi smo že slišali za GDPR - zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki močno vpliva na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih je prinesla uredba GDPR, pripraviti v praksi in kaj je potrebno urediti kar se tiče hranjenja osebnih podatkov o strankah?
Preberite več >>

Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

17.01.2019 od 15:00 do 19:00
Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

Email je eden izmed najmočnejših marketinških kanalov za podjetja vseh velikosti, z enim od najnižjih cen na konverzijo in najvišjo stopnjo uspeha. Še vedno pa ga mnogi neuspešno izkoriščajo. Zato ti bomo na delavnici pokazali, kako zgradiš in maksimalno izkoristiš potencial svojih email baz.
Preberite več >>

WordPress delavnica: postavi svojo spletno stran!

22.01.2019 od 16:00 do 19:00
WordPress delavnica: postavi svojo spletno stran!

Pri prvih korakih v WordPressu vam bo priskočil na pomoč strokovnjak, ki je postavil že 250 spletnih strani! WordPress je najbolj popularen CMS (ang. content management system), saj obvladuje kar med 50 in 60 odstotkov tržnega deleža. Nameravate postaviti svojo spletno stran? Uporabljamo ga tudi za naš portal in ga toplo priporočamo!
Preberite več >>

Vse za podjetje