Kako lahko podjetnik uporabi arbitražo?

Veliko podjetnikov se odloči, da v pogodbe, sklenjene s poslovnimi partnerji, vključi arbitražno klavzulo, s katero se pogodbeni stranki dogovorita, da reševanje spora, ki bi nastal iz pogodbe, prepustita v reševanje arbitraži.
Kako lahko podjetnik uporabi arbitražo?

Kako lahko podjetnik uporabi arbitražo?

Arbitraža je izvensodni način reševanja sporov, v katerem udeleženci prepustijo odločanje skupini arbitrov, ki nato o zadevi pravnomočno odločijo. V tujini je to najpogostejši način reševanja gospodarskih sporov, saj je postopek veliko hitrejši od sodnih, stranki imata več svobode, predvsem pa je prednost v možnosti specializacije – razsodnike oz. arbitre namreč določita stranki sami in si lahko zato izbereta ugledne strokovnjake s posameznih področij. S tem se izogneta sodnemu odločanju, pri katerem odločajo sodniki, ki se manj spoznajo na naravo konkretnega gospodarskega posla ali posamezne industrije.

Arbitraža je zasebno telo, neodvisno od državnih sodišč in tribunalov, ki odloča na podlagi zaupanja strank. Stranki se lahko za arbitražo odločita vnaprej tako, da v pogodbo vključita arbitražno klavzulo, ki določa, da bosta medsebojne spore reševali pred arbitražo. V kolikor pa je spor že nastal in ni predhodne podlage za odločanje arbitraže, lahko stranki vseeno sestavita Sporazum o arbitraži po nastanku spora.

V sporazumu se lahko dogovorita, kdo bodo arbitri, kje naj bo sedež arbitraže ter katero procesno pravo naj se uporablja, katero materialno pravo naj se uporablja in druge elemente. Arbitražni senat bo na koncu postopka izdal nagrado (eng. arbitral award), ki ima naravo pravnomočne sodbe. Tega učinka stranki s sporazumom ne moreta izključiti, lahko pa se dogovorita, da bosta spor namesto pred arbitražo reševali z drugim alternativnim načinom reševanjem spora, recimo z mediacijo ali pogajanji.

Poznamo model stalne arbitraže ali pa ad hoc arbitraže. Stalna arbitraža je izraz za institucije, ki nudijo neprekinjeno podporo gospodarskim subjektom, ustvarjajo pravila in modele arbitražnih klavzul in lahko služijo kot sedež za reševanje arbitraže. Ad hoc arbitraža pa nastane tedaj, ko se stranki dogovorita, da bosta spor reševali ločeno od obstoječih institucij in ustvarita arbitražni forum povsem zase, konkretno za ta spor.

Prednosti arbitraže:

  • Hitrost: arbitražni postopek je praviloma hitrejši od sodnega postopka, sploh v državah z daljšimi sodnimi zaostanki,
  • Cena: arbitraža ni nujno cenejši postopek od sodnega, vseeno pa se ga številne gospodarske družbe poslužujejo zaradi boljše cenovne učinkovitosti (price-performance). V sodnih postopkih se lahko stroški nepričakovano podvojijo zaradi izvedencev, izvajanja dokazov in morebitnih pravnih sredstev, pri arbitraži pa imajo stranke več svobode, arbitri so strokovnjaki in zato je manj potreb po dokazovanju in izvedenskih mnenjih, stranki pa lažje opozorita na napake v postopku. Vse to pripomore k nižanju končnih stroškov.
  • Izbira arbitrov: Stranki izbereta svojega arbitra, ki je lahko strokovnjak na posameznem področju, zato bo rezultat arbitraže bolj strokoven kot v sodnih postopkih, kjer odločajo sodniki po pravilu naravnega sodnika, kar pomeni tistega sodnika, ki pride naslednji na vrsto.
  • Tajnost in zaupnost: Spor ostane v celoti skrit javnosti, sodba pa nikoli ni objavljena, kar strankam omogoča nemoteno poslovanje na trgu, brez ogrožanja svojega ugleda.
  • Fleksibilnost: stranki sami določita postopkovno pravo in sedež arbitraže, v nekaterih sporih pa tudi merodajno pravo. To omogoča večji nadzor nad postopkom in rezultatom, kar je posebej pomembno v mednarodnih sporih, kjer lahko pride do kolizij posameznih zakonikov.
  • Reševanje čezmejnih gospodarskih sporov: je z arbitražo lažje. Tožnik namreč ni primoran tožiti v kraju toženca, ampak se lahko stranki odločita, da je sedež arbitraže povsem drugje. To prepreči morebitno zaščitniško odločanje domačih sodnih organov, ki bi eno stranko bolj ščitili kot drugo in zato omogoča nevtralnost in neodvisnost.

Arbitraža v Sloveniji

Čeprav je v tujini močno priznana, arbitraža še vedno ni pogost način reševanja gospodarskih sporov v Sloveniji. Morda gre za nezaupanje v nov postopek, ali pa nepoznavanje obstoječe zakonske podlage in institucionalne podpore, ki je na voljo.

Arbitražni postopek je v Sloveniji urejen v Zakonu o Arbitraži, kot t.i. mehko pravo pa se uporablja tudi UNCITRAL modelni zakon, ki služi kot smernica državam pri sprejemanju notranje zakonodaje o arbitraži.

V Sloveniji deluje Stalna Arbitraža pri Gospodarski Zbornici Slovenije, ki nudi močno institucionalno podporo. Ustvarjajo namreč lastna postopkovna pravila: Ljubljanska arbitražna pravila, poleg tega pa nudijo smernice, nasvete in nabor vzorčnih klavzul, ki jih podjetja lahko vključijo v pogodbe. Stalna arbitraža pri GZS je zelo priznana v tujini, saj gre za relativno geografsko nevtralno stalno arbitražo. V primerjavi z večjimi centri v tujini je znatno ugodnejša, kar pa ne pomeni, da je manj kvalitetna. V bistvu gre za enega izmed najbolj progresivnih arbitražnih centrov v regiji, saj poleg rednega dela, vsakoletno organizira akademske konference, ki se jih udeležijo največji strokovnjaki s področja arbitraže.

Vir:

  • www.sloarbitration.eu
Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Pravno svetovanje prek e-maila ali video klica

Pravno svetovanje prek e-maila ali video klica

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. V MP sta vam v vsakem trenutku na voljo dva pravnika.

V času karantene bodo vsa svetovanja izvedena bodisi prek e-maila ali video klica.

Preberite več >>

Osebno svetovanje s področja podjetništva

Osebno svetovanje s področja podjetništva

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na osebno svetovanje s področja podjetništva, kjer bodo naši strokovnjaki z vami delili svoje 10 letne izkušnje iz sveta podjetništva.

V času karantene bodo vsa svetovanja izvedena bodisi prek e-maila ali video klica.

Preberite več >>

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>


BREXIT – kako bo vplival na mojo znamko EU?

BREXIT – kako bo vplival na mojo znamko EU?

Velika Britanija je s 1.2.2020 izstopila iz EU, kar pomeni, da je od tega dne smatrana kot tretja država (nečlanica EU). Po dogovoru trenutno od 1.2. do 31.12.2020 sicer velja prehodno obdobje, kar pomeni, da v tem času evropsko pravo še vedno velja in se uporablja tudi na britanskem ozemlju. Spremembe in prilagoditve na izstop se torej obetajo na večini področij, prav tako tudi na področju industrijske lastnine. Preberite več >>

Koronavirus: Kaj bo z mojo znamko?

Koronavirus: Kaj bo z mojo znamko?

V luči trenutnih razmer po več državah EU že veljajo izredne razmere. V Španiji in Švici, državah kjer imata sedež Evropski urad za intelektualno lastnino (EUIPO) in Mednarodna organizacija za intelektualno lastnino (WIPO) ukrepi zoper širjenje koronavirusa zadevajo tudi postopke, ki tečejo v zvezi z registracijo znamk, modelov in patentov. Preberite več >>

Zaprtje s.p.

Zaprtje s.p.

V članku je predstavljeno, kakšen je postopek v primeru zaprtja s.p.. Zaprtje s.p. je treba načrtovati vsaj 15 dni pred njegovim dejanskim zaprtjem v obliki sporočila o zaprtju s.p. na AJPES. Preberite več >>

Zakaj prejemniki ne preberejo vaših elektronskih sporočil?

Zakaj prejemniki ne preberejo vaših elektronskih sporočil?

Večina komunikacije, ki jo imamo s svojimi potencialnimi kupci, poslovnimi partnerji in zaposlenimi, gre prek elektronskih sporočil. V svoje nabiralnike prejmemo tudi sporočila, ki po dolžini bolj spominjajo na članke kot pa sporočila z nujnimi informacijami. Preberite več >>

Ustanavljate prvi startup? Ne delajte teh napak!

Ustanavljate prvi startup? Ne delajte teh napak!

Podjetništvo je nepredvidljivo, če pa ste začetnik, se stvari hitro lahko odvijejo v napačno smer. Kako preprečiti, da ne bi delali napak kot začetnik? Rešitev je predvsem v učenju na (tujih) napakah. Preberite več >>

6 trikov, ki jih uporabljajo milijonarji

6 trikov, ki jih uporabljajo milijonarji

Če si želite uspeti, sledite nasvetom tistih, ki so uspeh že doživeli. Predstavljamo šest trikov, ki jih uporabljajo milijonarji, ki so začeli iz nič. Vključite jih v delovanje svojega podjetja in hitro se boste znašli na poti do uspeha. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
SPIRIT logo
MGRT logo
EU logo

Aktivnosti Zavoda mladi podjetnik, so.p., v okviru operacije “SIO-MP-2020-2022” sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020, prednostne osi: 3 Dinamično in konkurenčno podjetništvo za zeleno gospodarsko rast.

↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

!PRESTAVLJENO NA 8. 5. 2020! Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

08.05.2020 od 14:30 do 19:30
!PRESTAVLJENO NA 8. 5. 2020! Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

KONFERENCO ZARADI RAZMER VEZANIH NA KORONAVIRUS PRESTAVLJAMO!!! Že tretjič zapored vas v začetku leta vabimo na konferenco, ki vam bo s pomočjo najbolj uspešnih slovenskih spletnih oglaševalcev ter njihovih številnih primerov dobre prakse ponudila ideje in nasvete za spopad s konkurenco na spletu v letu 2020. Pridružite se nam na konferenci Trendi digitalnega marketinga 2020 in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje o tem, kako na spletu prodati več, te konference ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Vse za podjetje