Velikost trga in trendi

Velikost trga in trendi (Vir slike: Pixabay.com)
Prvi del članka najdete na povezavi: Raziskava in analiza trga za majhna podjetja
Pri tem se moramo najprej osredotočiti na velikost trga, ki je ponavadi izražena v enotah, vrednosti in potencialu donosnosti. Najprej se lotimo najbolj zoprnega dela te raziskave, to je zbiranja dosegljivih podatkov. Del le-teh predstavljajo že prej zbrani podatki o strankah in številu le-teh (na X prebivalcev v starostni skupini Y je recimo Z odstotkov sladkosnedih), ki jih lahko izrazimo kot del celotnega trga, pri čemer dobimo približno oceno velikosti trga po posameznih segmentih kupcev.
Lotimo se tudi prečesavanja uradnih statistik, ki utegnejo postreči s presenetljivo koristnimi podatki, še posebej s tistimi, ki se tičejo demografije (tako podjetij kot posameznikov). Če denimo delamo raziskavo trga za potrebe prihodnje slaščičarne, bomo na statističnem uradu v tabeli povprečnih vrednosti porabljenih denarnih sredstev gospodinjstev v Sloveniji zlahka pridobili podatek o povprečni letni porabi za slaščičarske izdelke ter izdelke iz testa.
Ob tem nam manjkajo še podatki o številu članov povprečnega slovenskega (podatki so bržkone na voljo tudi za posamezne občine ali vsaj regije) gospodinjstva ter natančna definicija “slaščičarskih izdelkov ter izdelkov iz testa” in že smo precej bližje svojemu cilju, tj. izvedeti, kolikšna je letna vrednost slovenskega trga npr. krofov.
Če zgoraj omenjene podatke združimo z obiskom nekaj slaščičarn, kjer smo uporabili šarm ter prijazno povprašali prodajalca/ko o približnem odstotku krofov v skupni prodaji ter o številu registriranih slaščičarn v tem kraju, dobimo dokaj dober približek skupne vrednosti lokalnega trga krofov.
Težji del naloge je določanje oziroma predvidevanje velikosti trga v prihodnjih obdobjih (ponavadi v obsegu petih let), saj je tudi to s precejšnjo verjetnostjo (v odvisnosti od narave izdelka ali storitve) mogoče napovedati na osnovi (čim daljših) serij zgodovinskih podatkov. V okviru tega dela raziskave trga se bomo podrobneje posvetili še vrednosti in drugim opredelitvam po segmentih kupcev, po regijah in/ali državah, ki jih lahko predvidimo na načine, ki so bolj ali manj podobni zgoraj opisanemu.
Če hočemo vsaj približno predvideti dejansko velikost trga v prihodnje, se moramo podrobneje posvetiti tudi glavnim dejavnikom, ki vplivajo ali bi utegnili vplivati na rast trga, saj moramo opaziti ter biti zmožni razložiti vsakršne razlike med preteklimi in predvidenimi stopnjami rasti trga. Med temi dejavniki so ponavadi najpomembnejši različni družbeni, demografski in gospodarski trendi ter razvoj in gibanja v industriji/dejavnosti, pa tudi vladna politika, zakonodaja in podobno.
Poleg zgoraj omenjene vloge pripomočka pri pojasnjevanju stopenj rasti so ti dejavniki koristni tudi s stališča predvidevanja pozitivnih ali negativnih vplivov v prihodnosti, še posebej, če raziskave trga ne delamo le v fazi priprave poslovnega načrta, temveč jo kontinuirano uporabljamo tudi kot orodje pri načrtovanju prodaje. V vsakem primeru je za dodatno kredibilnost navedenih (in tudi izvedenih) podatkov priporočljivo navesti tudi vire.