Kaj se pri gradnji blagovne znamke lahko naučimo od Američanov?

Američani, ki slovijo kot izvrstni prodajalci, govorci in gradniki blagovnih znamk, lahko slovenskim startupom dajo smernice, kako izdelati dobro in uspešno blagovno znamko. Kako tudi ne, pri vrhu lestvice najvrednejših znamk so le ameriške.
Kaj se pri gradnji blagovne znamke lahko naučimo od Američanov?

Maja Konečnik Ruzzier in Mitja Ruzzier sta knjigo Startup Branding Funnel ustvarjala tudi v ZDA (Vir slike: Flare Visuals).

Apple je že tretje leto zapored razglašen za najvrednejšo blagovno znamko. V zadnjem letu dni je vrednost svoje blagovne znamke povečal za 43 odstotkov, drugo uvrščeni Google pa za 12 odstotkov. Kaj je skrivnost Američanov, smo se pogovarjali s profesorjem podjetništva Mitjo Ruzzierjem na Fakulteti za Management, ki je z ženo Majo, sicer profesorico trženja na Ekonomski Fakulteti, predstavil lijakast pristop pri gradnji znamke. Predstavljata ga v knjigi Startup Branding Funnel, ki je nastajala tudi sredi ZDA. Tam, kjer se podjetniško kulturo začuti že, ko stopiš iz letala. Tam, kjer sta pitchanje in branding doma.

S preozkim pogledom spregledate konkurenco

Zakonca sta že nekaj let vpeta v podjetniški svet, tudi prek svetovanja številnim startupom in podjetjem, začetnikom v podjetništvu in študentom, tako doma kot v tujini. Ravno od tujih startupov oziroma podjetij, natančneje ameriških, bi se slovenski startupi lahko precej naučili. »Moment ali pa napaka, ki se pogosto pojavlja, je, da startupi preozko gledajo na konkurenco. Ne le startupi, tudi podjetja. Preozko gledajo na moment zadovoljevanja uporabnikovih potreb, torej bolečine. Če dam enostaven primer, bolečina staršev, ki ne vedo, kam dati otroka, startup pripelje do razmišljanja o odprtju vrtca. Vendar to težavo se da rešiti s starimi starši, prijatelji, varuškami, tudi brezposlenimi. Vsi ti so njihova konkurenca

Ne iščite rešitev za danes

Preverite potencial panoge, kam se bo v prihodnjih letih razvijala, izpostavlja Ruzzier: »Predvidite trende v panogi. Ne samo, kje je danes, ne iščite rešitev za danes. Ko boste prišli na trg, bo že ´jutri´ in vaša rešitev ne bo več v koraku s časom.« Poudarja, da morajo startupi redno spremljati panogo, znotraj katere delujejo, saj se trendi hitro spreminjajo, njim pa je treba slediti.

Američani silijo v nenehen napredek

»Američani znajo izpostaviti moment doživetja, so dobri pitcherji. Potegnejo te v zgodbo. Slovenci, Evropejci smo že v osnovi manj odprti, so sicer izjeme. Je pa treba poudariti, da se stanje izboljšuje, saj je dostop do informacij velik. Američane odprtost in konkurenca sili, da nenehno napredujejo, saj jih sicer ni na zemljevidu. Pri nas pa nismo tako konkurenčni, celoten nivo je nižji. Vsi delujejo na istem nivoju. Če se želiš pomakniti na svetovne trge, moraš delati po pravilih drugih. S pitchanjem pravzaprav iščete zaveznike za svojo zgodbo, saj zgodbo delite med tiste, ki jih produkt naslavlja,« prepričan pa je, da je bolje pitchati o svojem produktu, kot pa ga skrivati. »S tem delite vizijo, ki je že del komunikacije, torej del blagovne znamke, ki jo s tem širite med svoje potencialne uporabnike, investitorje, partnerje ali bodoče zaposlene.«

Gradnja blagovne znamke se nikoli ne ustavi

Opozarja, da je gradnja blagovne znamke dinamičen, nenehen proces, ki nima ne konca ne kraja. Pomembno je, da poleg prej omenjenih trendov spremljamo tudi želje naših uporabnikov, ki se nenehno spreminjajo, pa konkurenco, ki nas morda v vmesnem času že kopira, tudi nove možnosti za komunikacijo, kot so recimo družabna omrežja, ne smemo pa pozabiti niti na trende, ki vodijo vizualni del.

Prava, uspešna blagovna znamka izhaja iz dobrih osnov: »Veliko startupov, s katerimi sva opravljala intervjuje, je dejalo, da niso delali po našem principu. Prek pogovorov smo ugotovili, da so raziskovali, kaj bodo delali, ugotavljali, kdo so njihovi uporabniki, pozneje pa vse to nadgradili s komunikacijo in dobro zgodbo. Vse to, kar je del najinega koncepta. Iskali so ciljne uporabnike, se primerjali z drugimi konkurenti in poznali pravila industrije. Šele nato so šli v zgodbo. Vse to pa se, kot sem že poudaril, začne z iskanjem ciljnega produkta za trg, nadaljuje pa z drugimi elementi ter vizualnim delom in načinom, kako doseči uporabnike, torej komunikacijo in kako vpeti v ta proces še zaposlene

Kickstarter je šele točka 1.0. Šele z zbranimi sredstvi se začne pravo podjetništvo (Vir slike: Flare Visuals). 

Uspešna zgodba se ne začne s prvim startupom

Američani nam lahko poleg znanja in uporabnih nasvetov dajo tudi motivacijo ob morebitnem neuspehu. Ničkolikokrat lahko v medijih preberemo zgodbo o uspehu, ki je nastala po nekajkratnem neuspehu. V to je prepričan tudi Ruzzier, ki pravi, da se uspešna zgodba namreč ne začne s prvim startupom, prvim delom. »Tudi Steve Jobs je imel vse do Appla kar nekaj uspešnih in neuspešnih zgodb ter exitov. Podjetje ne postane uspešno čez noč. Pot do tega, da lahko govorimo o takšnih potencialih, je dolga. Veliko uspešnih startupov imajo za seboj že dolgo podjetniško pot, z vzponi, padci in exiti, redkim izjemam uspe že v prvem poskusu. Sicer pa na nekaj tisoč uspe zgolj eden, ki lahko postane nekakšen Apple. Slovenci imamo tudi uspešne startupe. Znanje na tem področju se izboljšuje, globalno uspešni startupi slovenskih ustanoviteljev imajo visok nivo znanja, ki so ga pripravljeni deliti z ostalimi. Tudi z nama v časa nastajanja knjige. Ta pozitivna kultura pa bo verjetno obrodila sadove na malo daljši rok in pripeljala še do več uspešnih zgodb,« je prepričan sogovornik.

»Vsi startupi niso novi Appli, to je preuranjeno govoriti. Imajo velike ambicije, a, če se lahko tako izrazim, ne naredijo domače naloge,« zaradi česar pogosto kaj spregledajo, ne predvidijo, na primer kakšen finančni vložek bodo potrebovali, kako osvojiti tuje trge ali pa – kako zgraditi uspešno blagovno znamko.

Kickstarter je točka 1.0

Poleg startup kulture je Amerika k nam pripeljala tudi pojav množičnega financiranja. Ruzzier opaža, da mnogi v Sloveniji, skupaj z nosilci projektov množičnega financiranja, prehitro ocenjujejo uspeh zgodbe, tudi branda, potem ko uspejo pridobiti finance, na primer Kickstarterju: »To je šele točka 1.0. Da, uspeli so prodati potencialno obljubo, a podjetništvo se zdaj šele začne. Potrebno je organizirati proizvodnjo, logistiko in distribucijo, proizvesti zaloge, imeti zadostne finance. Ne smemo pozabiti niti na servis, se prilagajati trgu. To so točke, ki kažejo, ali bo brand uspešen, posledično tudi startup

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Pri blagovnih znamkah EQUA in GOAT STORY gre za dve slovenski zgodbi o uspehu, ki sta plod istega podjetja. Dokazujeta, da se lahko inovativnost in težnja po stalnih izboljšavah bogato obrestujeta. Obe zgodbi sta namreč uspešni tudi v svetovnem merilu. Preberite več >>

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic je startup, ki ga sestavlja ekipa študentov. Ukvarja se z izdelavo naravne kozmetike iz čebeljih proizvodov, ki imajo zaradi bogate vsebnosti vitaminov, mineralov in antioksidantov številne pozitivne učinke na kožo. Preberite več >>

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

V začetku tega leta je Marin Medak z ekipo Gigodesign ustanovil startup Della Spina. Gre za optiko, ki ponuja kakovostna dioptrijska očala po ugodnih cenah. Posebnost je v tem, da lahko stranka tri pare očal en teden brezplačno preizkuša na domu, preden se odloči, če jih bo kupila. Kako optika posluje danes? Preberite več >>

Jaka Ažman: “Lushna hiške želimo približati konceptu hotelskih sob v naravi.”

Jaka Ažman: “Lushna hiške želimo približati konceptu hotelskih sob v naravi.”

Slovenski startup Lushna se ukvarja z razvojem glamping turističnih destinacij ter z oblikovanjem in izdelavo glamping hišk. Največ objektov prodajo v ZDA, Španijo in na Portugalsko, letos pa so poskrbeli tudi za ureditev slovenske turistične glamping destinacije Chocolate Village v Mariboru. Preberite več >>

Aplikacija H2O Globe za potapljače je na voljo v prvi stabilni verziji

Aplikacija H2O Globe za potapljače je na voljo v prvi stabilni verziji

Aplikacija za potapljače H2O Globe, za katero je slovenski startup letos poleti uspešno zbral sredstva prek Kickstarterja, je zaživela v prvi stabilni verziji. Zaenkrat ima že prek 280 uporabnikov. Preberite več >>

David Žalec: “Vizija je pomagati širši skupnosti do boljšega zdravja.”

David Žalec: “Vizija je pomagati širši skupnosti do boljšega zdravja.”

Vse več je govora o pomenu zdravega načina življenja. Sem spada tudi zdravo prehranjevanje. Hiter tempo življenja in dolgi delovniki so dostikrat razlog za to, da ljudem zmanjka časa za zdrav obrok. To problematiko rešuje startup Sadje v pisarni, ki v podjetja dostavlja sveže sadje. Preberite več >>

Oznake: ,
SPIRIT logo
MGRT logo
EU logo

Aktivnosti Zavoda mladi podjetnik, so.p., v okviru operacije “SIO-MP-2020-2022” sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020, prednostne osi: 3 Dinamično in konkurenčno podjetništvo za zeleno gospodarsko rast.

Vse za podjetje