Escape room Enigmarium (Vir: Enigmarium)

Escape room Enigmarium (Vir: Enigmarium)

Nataša Potočnik: »Zakaj bi bili konkurenti, če lahko sodelujemo?«

Slovenija se v svetovnem merilu uvršča na 6. mesto glede na število iger pobega na površinsko enoto. Slovenci tako z odprtimi rokami sprejemamo tovrstni koncept igre. Pripravili smo intervju z vodilnim ponudnikom v »escape room« industriji.
Escape room Enigmarium (Vir: Enigmarium)

Escape room Enigmarium (Vir: Enigmarium)

Zametki koncepta sobe pobega segajo v leto 2007, ko se je neko japonsko založniško podjetje domislilo načina, kako bi svoje bralce povabilo v sobo, kjer bi se družili in skupaj reševali uganke. Ideja o tem, da ekipa prijateljev ali sodelavcev v eni uri razreši uganko in najde pot iz sobe, se je kasneje razširila na območje jugovzhodne Evrope.

V Sloveniji je bil eden prvih tovrstnih ponudnikov Escape room Enigmarium, ki ima tudi največji tržni delež v tej panogi. Soustanoviteljica podjetja Nataša Potočnik nam je predstavila njihovo zgodbo o uspehu in podjetniške izzive, s katerimi se srečujejo podjetja, ki delujejo na tem področju.

Začetki Escape rooma Enigmariuma

Nad konceptom sob pobega sta se med drugim navdušila tudi Nataša Potočnik in Peter Arčon ter se med prvimi pri nas lotila snovanja sob. Podjetje Escape room Enigmarium je zaživelo septembra 2014.

»Pred tem sva imela več kot 20 let izkušenj na področju oglaševanja. V ekipo sva pritegnila družinske člane, prijatelje, sodelavce, programerje, robotike in psihologe, da bi skupaj razvili izvirne igre in poslovni model. Lotili smo se raziskave, snovanja koncepta blagovne znamke, komunikacijske strategije ter njene izvedbe. Poskrbeli smo tudi za zaščito blagovne znamke. Vse zanke, uganke in dramaturgijo sob smo zasnovali sami. Pripravili smo različne, povsem unikatne preizkušnje, ki jih še ni bilo.«

Zabavno razreševanje ugank (Vir: Enigmarium)

Zabavno razreševanje ugank (Vir: Enigmarium)

V ponudbi je trenutno 25 različnih iger

V ponudbi Enigmariuma je trenutno 25 iger; 7 v Ljubljani, 6 v Mariboru, 2 v Laškem, 2 v Slovenj Gradcu, 1 v Murski Soboti, 1 v Tolminu in 6 v Zagrebu. Od tega se v vsakem mestu razen v Murski Soboti nahaja tudi ena igra na prostem »Unlock«. V Ljubljani in Zagrebu pa so tudi sobe z novo tematiko – »Sensperience«.

»Najbolj obiskana soba je »Odrešitev« v Ljubljani, zelo priljubljena je tudi »Kuhinja maestra Luigija«, ki je verjetno edina soba s kuhinjsko tematiko na svetu. V Mariboru zaradi visoke tehnologije izstopa soba »Virus«; v Laškem pridejo na svoj račun ljubitelji piva. V Murski Soboti imamo edino sobo pobega, ki se nahaja v hotelu; v Slovenj Gradcu odkrivamo starodavno kovnico denarja andeških grofov. V zagrebški sobi »Skrivnostni primer zagrebške čarovnice« spoznate edino žensko, ki je bila obtožena čarovništva in se ji je uspelo rešiti.«

Kako poteka snovanje posamezne sobe?

Ekipa, ki sodeluje pri snovanju iger, je sestavljena iz kreatorjev iger, tekstopiscev, oblikovalcev, psihologov, programerjev, doktorjev robotike, inženirjev strojništva in drugih. Prvi korak je zasnovati idejo o sami zgodbi. V zadnjem času se ta velikokrat opira na zgodovinska dejstva. Tako se lahko udeleženci med igro še nekaj naučijo. Nato je treba zasnovati scenarij in se posvetiti mehaniki igre.

»Preden soba zaživi, k testiranju povabimo naše najbolj zveste igralce. Igro skrbno spremljamo tudi po tem, ko jo že uvedemo v program, in jo stalno nadgrajujemo. Če vidimo, da se ekipam pri neki nalogi zatika, vemo, da preizkušnja ni dovolj intuitivna in da moramo nekaj spremeniti.«

Nataša Potočnik je povedala, da so v začetku za snovanje posamezne igre potrebovali približno 2 meseca. S kreiranjem vsake nove sobe je težje, saj želijo obiskovalcem ponuditi še boljšo izkušnjo; nove uganke, napeto zgodbo, zanimiv ambient, nepričakovane zaplete in druge elemente, ki bi izkušnjo še nadgradili.

Odkrivanje Ljubljane prek igre (Vir: Enigmarium)

Odkrivanje Ljubljane skozi igro (Vir: Enigmarium)

Podjetje raste prek franšizinga

Ker želi ekipa pri razvoju poslovnih modelov razmišljati čim bolj izven okvirjev, potencialnim konkurentom ponuja možnost sodelovanja prek franšizinga.

»S skupnim nastopom pod isto znamko lahko pridobimo vsi, saj uresničevanje skupne strategije ne pomeni le cenovno učinkovitejšega načina. Zakaj bi bili konkurenti, če lahko sodelujemo?«

Enigmarium Escape Room vseeno ni klasična franšiza;

»Ponujamo sodelovanje v okviru blagovne znamke in delujočega modela, toda z unikatnimi sobami na vsaki lokaciji in sodelovanjem v obliki partnerstva. Escape Room Enigmarium na krovni ravni razvija igre, vlaga v razvoj, v nenehne izboljšave in v marketing, partner pa skrbi za organizacijo in vodenje centra na sami lokaciji.«

Število turistov naraste predvsem poleti in med prazniki

Kljub temu, da so sobe pobega čedalje bolj zanimive tudi turistom, pa še vedno prevladujejo domači obiskovalci, ki vanje prihajajo v družinskem krogu, s prijatelji ali s sodelavci. Turisti predstavljajo nekaj manj kot 20 % vseh obiskovalcev. Njihov delež nekoliko naraste poleti in med prazniki.

Igrifikacija Plansinskega muzeja v Mojstrani (Vir: Enigmarium)

Igrifikacija Plansinskega muzeja v Mojstrani (Vir: Enigmarium)

Kako se ekipa loteva marketinga?

»Slovensko občinstvo dosegamo prek sodobnih digitalnih kanalov, z oglaševajem v tiskanih medijih, s tem, da smo na dogodkih prisotni kot pokrovitelji in podobno. Najbolj pomemben je marketing od ust do ust; če navdušimo eno skupino igralcev, bo to povedala naprej in se bo glas o nas širil – pa tudi skupina se bo vrnila in odigrala še kakšno igro.«

Igrifikacija v turizmu

Kljub temu, da se število turistov, ki letno obiščejo Slovenijo, povečuje, pa se hkrati ne povečuje število ogledov galerij in muzej. Ti so premalo interaktivni in zato dostikrat nezanimivi za turiste.

»Današnji turisti si ne želijo biti zgolj v vlogi pasivnega opazovalca, temveč si želijo aktivnejših, individualnih doživetij, ob katerih se bodo čim bolj zabavali.«

Igrifikacija v turizmu pomeni predstavitev kulturne dediščine na bolj interaktiven, igriv način, pri čemer udeleženci aktivno sodelujejo pri odkrivanju zgodovinskih dejstev in pridobivanju novega znanja. S tem se ukvarja tudi Enigmarium, ki je s kreativnimi idejami obudil že nekatera mesta, gradove in muzeje po Sloveniji in v tujini.

»Poleg prvih sob pobega na svetu, kjer so zgodba, ambient, uganke in naloga povsem zlijejo z resnično mestno zgodovino (Maribor, Zagreb, Ljubljana, Laško, Slovenj Gradec), smo razvili  igre, ki potekajo po mestnih ulicah. Iz snega smo zgradili Escape Igloo v Kranjski Gori, igrificirali muzejski eksponat v Slovenskem planinskem muzeju v Mojstrani, z igro oživili zidove gradu Svetvinčenatu pri Puli in obudili zmaja na Ljubljanskem gradu

Igra na Ljubljanskem gradu (Vir: Enigmarium)

Igra na Ljubljanskem gradu (Vir: Enigmarium)

Kateri so največji izzivi pri delovanju v tej panogi?

Nataša Potočnik je izpostavila naslednje:

  • Enkraten obisk: »Vsaka ekipa igro odigra le enkrat in se ne vrača. Zato je treba kreirati nove in nove izzive ter nenehno vlagati v oglaševanje.«
  • Vedno višje investicije: »Če želimo ohraniti pozicijo najbolj priljubljenega ponudnika, moramo nenehno iskati nove, sveže pristope in neprestano inovirati.«
  • Zaščita intelektualne lastnine: »Težko je tudi zaščititi intelektualno lastnino. Nekateri konkurenti se premalo zavedajo, da povzemanje tujih idej ni poštena praksa.«
  • Prenasičenost trga: »Menimo tudi, da je trg že prenasičen. Na žalost se med igrami najdejo tudi take, ki niso najbolj kakovostne.«

Novosti v zadnjem času

Nataša Potočnik je poudarila, da je za uspešno delovanje podjetja, ki deluje v tej panogi, pomembno, da stalno uvaja novosti.

Tako je pred enim letom zaživel nov koncept igre – »Sensperience«. Gre za edinstveno interaktivno igro, pri kateri se igralci usedejo na stol, si na oči nadenejo prevezo in pobegnejo v namišljen svet, pri čemer so vodeni z vprašanji in glasovnimi ukazi. Pri tem uporabljajo vsa čutila in se sproti odločajo za naslednjo potezo, ki jo bodo naredili.

Jeseni 2018 je skupaj z ekipo Orehov gaj zaživel še Sekiromet. Igra poteka v ograjenem prostoru pod vodstvom inštruktorja in je povsem varna.

Nova igra pobega je nastala tudi v Slovenj Gradcu, jeseni pa prihaja v Ljubljano že 6. soba pobega, nov center pa se bo odprl tudi v Novem mestu.

Pri snovanju iger je potrebna velika mera kreativnosti (Vir: Enigmarium)

Pri snovanju iger je potrebna velika mera kreativnosti (Vir: Enigmarium)

Kaj pa načrti za v prihodnje?

Poslanstvo podjetja je prek igrifikacije turističnih znamenitosti in kulturne dediščine kreirati nepozabna doživetja in z njimi Slovenijo uvrstiti na zemljevid najboljših »escape destinacij« na svetu.

»Z novimi, inovativnimi projekti in poslovno uspešnimi modeli partnerstev se vidimo tudi v drugih večjih mestih v Sloveniji ter v nekaterih velemestih v Evropi in širom sveta.«

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP hub: Povezovanje Slovenije in Španije v industrijskem oblikovanju

MP hub: Povezovanje Slovenije in Španije v industrijskem oblikovanju

BigD Design & Innovation je podjetje, ki se ukvarja z industrijskim oblikovanjem. Ustanovitelj Adrian Larripa se je po študiju v Milanu vrnil na univerzo Navarra v Pamplono, kjer je začel s svetovanjem na področju industrijskega oblikovanja. Podjetje deluje deset let, v tem času pa so se specializirali za projekte LED svetil za turbine vetrnic. Z njimi sodeluje Anamarija Čuden, sicer “coworkerka” v MP hubu. Več >

Nejc Apšner: “Nobena juha ni tako vroča, kot se skuha. To je nekako osnoven recept.”

Nejc Apšner: “Nobena juha ni tako vroča, kot se skuha. To je nekako osnoven recept.”

Pred 13 leti je takoj po zaključenem študiju skočil v podjetniški svet, točneje v finančništvo. V vseh letih so se morali kar nekajkrat preoblikovati v skladu s trendi, ker če bi ostali v istem segmentu financ, jih danes ne bi bilo več, priznava. Nejc Apšner, soustanovitelj podjetja Nekster finance (zdajšnji Achilles op.a.), ki upravlja spletno platformo Nekster, pravi, da je rast podjetja potekala zelo generično. "Začeli smo z ničle, danes pa se lahko pohvalimo, da smo ena večjih slovenskih faktoring družb. Čeprav v resnici nismo več faktoring družba, ampak se pozicioniramo kot neke vrste “airbnb’ za investitorje in na drugi strani podjetja, ki jim na platformi omogočamo, da prihajajo do likvidnostnih sredstev na enostaven način." Več >

Kako vaš komunikacijski stil vpliva na vašo ekipo?

Kako vaš komunikacijski stil vpliva na vašo ekipo?

Reči, da dobra komunikacija na delovnem mestu vpliva na finančni rezultat, je resno podcenjevanje. Raziskave kažejo, da je povprečna ocenjena izguba na podjetje zaradi slabe interne komunikacije zelo velika. Več >

SparkLPG: “Program HardwareSTART je obliž na rano hardware startupov

SparkLPG: “Program HardwareSTART je obliž na rano hardware startupov

Za startup podjetja, ki razvijajo fizični produkt, je eden ključnih dejavnikov uspešnega razvoja povezovanje s podjetji iz t.i. hardware industrije. Ekipa SparkLPG, ki razvija avtoplinski sistem za novejša vozila z vbrizgavanjem tekoče faze avtoplina, se je vključila v pospeševalniški program HardwareSTART, ker bi brez podpore večjih podjetij projekt težko izpeljali, pravi direktor podjetja Simon Štrancar. Več >

Evegreen: HardwareSTART ponuja podporo močnega industrijskega partnerja

Evegreen: HardwareSTART ponuja podporo močnega industrijskega partnerja

Podjetje Evegreen razvija 100-odstotno bio-razgradljive, naravi prijazne materiale in izdelke na osnovi organskih odpadkov, ki jih proizvedejo različna industrijska in uvozna podjetja. Tako jih po eni strani razbremenijo stroškov z odpadki, po drugi pa nadomestijo del njihove ponudbe z zelenimi, inovativnimi izdelki. Do zdaj so pri ustvarjanju receptur uporabili že pšenično slamo, riževe in pšenične luščine ter odpad kave, njihov cilj pa je trgu ponuditi čim širšo paleto alternativnih produktov, ki bodo v naravi povsem razgradljivi. Ta misija jih je pripeljala tudi v pospeševalniški program HardwareSTART, ki ga v konzorciju izvajajo Dewesoft, Katapult in Zavod mladi podjetnik. Več >

Aleš Zorc, Agitron: V programu HardwareSTART dobiš več, kot pričakuješ

Aleš Zorc, Agitron: V programu HardwareSTART dobiš več, kot pričakuješ

V podjetju Agitron razvijajo napredne strojne in programske rešitve za podporo digitalizaciji fizičnih trgovin. Razvili so napravo, ki je nameščena na nakupovalni voziček in trgovcem daje podatke o gibanju kupcev po trgovini, na podlagi katerih trgovec določi postavitev artiklov in vrednost posamezne pozicije. Njihov drugi produkt pa je digitalna cenovka, ki trgovcem omogoča spreminjanje cen na daljavo, kupcu pa daje informacije o posameznem izdelku. Več >

Produkt startupa Microbium sam oceni kvaliteto vode

Produkt startupa Microbium sam oceni kvaliteto vode

Microbium je mlado podjetje, dejavno na področju detekcije in eliminacije mikrobov v industriji. Razvilo je avtomatiziran sistem za identifikacijo in štetje bakterij v vzorcih pitne vode, s tem pa omogočilo enostaven nadzor nad kvaliteto vode, brez laboratorijev in znanja mikrobiologije. Več >

Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Pri blagovnih znamkah EQUA in GOAT STORY gre za dve slovenski zgodbi o uspehu, ki sta plod istega podjetja. Dokazujeta, da se lahko inovativnost in težnja po stalnih izboljšavah bogato obrestujeta. Obe zgodbi sta namreč uspešni tudi v svetovnem merilu. Več >

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic je startup, ki ga sestavlja ekipa študentov. Ukvarja se z izdelavo naravne kozmetike iz čebeljih proizvodov, ki imajo zaradi bogate vsebnosti vitaminov, mineralov in antioksidantov številne pozitivne učinke na kožo. Več >

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

V začetku tega leta je Marin Medak z ekipo Gigodesign ustanovil startup Della Spina. Gre za optiko, ki ponuja kakovostna dioptrijska očala po ugodnih cenah. Posebnost je v tem, da lahko stranka tri pare očal en teden brezplačno preizkuša na domu, preden se odloči, če jih bo kupila. Kako optika posluje danes? Več >

Oznake:
© 2007-2025 Zavod mladi podjetnik, so.p. - Vse pravice pridržane |  Piškotki