Če kupujete ocene izdelka na Amazonu, vas morda čaka tožba
Amazon se intenzivno bori proti plačanim ocenam izdelkov, ki se predstavljajo v njegovi spletni trgovini. Trgovec pravi, da se stanje izboljšuje, da je večina ocen avtentičnih (Vir slike: YouTube).
Naša sogovornica, ki ne želi biti imenovana (njeno ime hranimo v uredništvu), recimo ji Jana Novak, je lani začela s prodajo izbranega izdelka na Amazonu. Glede novic o tožbi proti prodajalcem na Amazonu ni presenečena. Pravi, da je prodajanje in kupovanje ocen izdelkov na Amazonu zelo razširjeno, a se zagotovo ne izplačajo. »Ocene je možno kupiti prek Fiverrja in nekaterih drugih platform. Kupiti jih je možno od 5 dolarjev naprej. Sto ocen je možno dobiti tudi za 20 ali 30 dolarjev,« pripoveduje. Opozarja, da to »niso kredibilne ocene«, kar je sposoben opaziti tudi Amazon. Kupec, ki bi v tem primeru nastopal tudi kot ocenjevalec izdelka, bi moral izdelek kupiti in dobiti kodo, to pa bi opazil tudi Amazon. »Amazon vidi tudi, ali je izdelek prejel brezplačno oziroma po ceni, ki je bila nižja od prodajne cene.«
Zakaj je trgovanje z ocenami tako razširjeno? Več, kot ima izdelek ocen, večja je možnost, da ga bomo kupili. Le kdo bi zaupal produktu, ki ga še nihče ni preizkusil? Ocene so del procesa informiranja kupca, ki se na podlagi pridobljenih informacij (tudi izkušenj uporabnikov) lažje odloči za nakup.
Amazon odkril neresnične ocene in jih v celoti izbrisal
Ko je s partnerjem začela prodajati izdelek na Amazonu, sta se, podobno kot ostali prodajalci, lotila tudi zbiranja ocen. Včlanila sta se v eno od Facebook skupin s povsem poštenimi nameni. Člani omenjene skupine (teh je na družabnih omrežjih malo morje), ki tudi sami prodajajo na Amazonu in si pri tem pomagajo na vse možne načine, zagotavljajo, da bodo napisali pozitivno oceno v zameno za brezplačen izdelek. »Amazon pa je glede tega občutljiv. Takrat še kot laik nisem vedela, kaj bo sledilo. Vedela sem, da potrebujeva čim več ocen, sicer se izdelek ne bo prodajal. Čez nekaj mesecev je Amazon odkril te ocene in jih postopoma zbrisal. Ocene seveda niso bile napisane v istem časovnem obdobju, nabirala sva jih kar nekaj časa. Naivno sem verjela, da je to dovoljeno,« se Novakova spominja lanskega leta.
V ZDA je ocenjevanje izdelkov poklic
Trg ocenjevanja produktov naravnost cveti v ZDA, pravi. Tam obstajajo poklici, povezani z ocenjevanjem izdelkov. T.i. professional Amazon reviewer (slo. profesionalni Amazonov ocenjevalec) sicer ne služi veliko, dobi pa izdelek. »Na Amazonu so objavljene zgodbe ocenjevalcev, to so študentje, tudi upokojenci, ki pišejo o tem, kako so njihove garaže polne najrazličnejših produktov,« pripoveduje. Pozneje, ko sta ugotovila, da pravila igre skupine niso v skladu s pravili Amazona, sta se obrnila na Amazonove ocenjevalce. To so uradni in registrirani ocenjevalci, ki jih Amazon dovoljuje.»Težko jih je prepričati, da ocenijo tvoj izdelek, saj so zasipani z goro produktov, ki jih pošiljajo prodajalci v zameno za oceno. Enega sva prepričala. Je 50. na Amazonovi lestvici ocenjevalcev.«
Trgovec v boj proti lažnim ocenam z lastnim algoritmom
Prodajalci se pogosto odločajo tudi za ocene, ki jih prejmejo od oseb, ki jim brezplačno ponudijo produkt – v zameno za oceno. Takšni primeri so običajno razvidni, saj v sklopu ocene zapišejo, da so prejeli izdelek v dar v zameno za »pošteno oceno«. Takšne ocene (s pripisom) Amazon dovoli, je razvidno iz nabora ocen, ki so zbrane pod izdelki. Sicer pa je Amazon veliki brat, ki vidi vse: ve, ali je bil produkt kupljen oziroma kako je prišlo do ocene. Spletni trgovec ravno zdaj razvija algoritem, ki bo sposoben zaznati lažne ocene in preprečil njihovo objavo.
Tožene stranke ustvarile vsaj tretjino lažnih ocen
Prodajalcem, proti katerim je Amazon tožbe vložil v teh dneh, spletni trgovec očita uporabo lažnih računov, prek katerih so pod lastnimi izdelki objavljali pozitivne ocene in komentarje. Ti naj bi predstavljali več kot tretjino vseh ocen izdelka toženih strank, v tožbi dodaja Amazon.
Kazen je za prodajalce velika: ukinitev računa, umik izdelkov ali pa izbris neresničnih ocen. V boju proti lažnim ocenam je Amazon lani poleti začel uvrščati t.i. preverjene nakupe (ang. verified purchase) na vrh seznama ocen. Trgovec je prepričan, da je v boju izredno uspešen: velika večina ocen naj bi bila avtentičnih, tako trdijo pri podjetju.
V omenjeni tožbi od prodajalcev zahteva prekinitev prodaje izdelkov na kateri koli od svojih strani, ter povračilo prihodkov in kritje stroškov odvetnika. Skupno več kot 25 tisoč dolarjev.