Osnove računovodstva 2

V drugem delu članka na to temo bomo obravnavali pojme kot so poslovni prihodki in odhodki ter razjasnili razliko med prihodki in prilivi na eni strani in odhodki in odlivi na drugi, nato pa se posvetili še poslovnemu izidu.
Osnove računovodstva

Osnove računovodstva

Do sedaj smo večjo pozornost posvečali kategorijam, ki nam prinašajo stroške, zato je čas, da rečemo še nekaj o prihodkih. Slednji lahko pomenijo, da smo povečali aktivo, kar pomeni denar ali terjatve za prodano blago, ki ga kupci še niso plačali, ali pa smo zmanjšali pasivo, kar pomeni, da smo zmanjšali dolgove. Delimo jih na poslovne, finančne in druge prihodke.

Poslovni prihodki so prihodki od prodaje ali drugi prihodki povezani s prodajo poslovnih učinkov. Izkazovanje poslovnih prihodkov na drugi strani za posledico pomeni zmanjšanje zalog blaga, kar nadalje pomeni poslovne odhodke. Na kratko lahko rečemo, da so poslovni prihodki rezultat zmnožka količine prodanega blaga z njegovo ceno. Finančni prihodki so tisti, ki nastajajo kot posledica naložbenja, kot so naložbe v posojila, delnice ali deleže podjetja. Drugi prihodki so tisti, ki jih ne moremo razporediti v zgornji dve kategoriji. To so lahko subvencije, dotacije, odškodnine in še nekaj drugih, ki niso direktno povezani s poslovnimi učinki.

Iščeš ugodno in kvalitetno računovodstvo? MP računovodstvo!

Na drugi strani imamo odhodke. Odhodki pomenijo zmanjšanje aktive oziroma sredstev ali pa povečanje pasive oziroma dolgov. Ravno tako jih delimo na poslovne, finančne in druge odhodke. Poslovni odhodki so tisti, ki se prepoznajo takrat, ko se stroški ne zadržujejo več v zalogah oziroma, ko so le-te prodane. Nastajajo lahko tudi neodvisno od prodaje, to so tisti stroški, ki se ne zadržujejo v zalogah, ampak so direkten odhodek. Finančni odhodki so odhodki za financiranje in naložbe. Lahko jih razdelimo na del, ki je povezan z ustvarjanjem poslovnih učinkov, in na del, ki je namenjen izključno ustvarjanju finančnih prihodkov.

Drugi odhodki ali nekočizredni odhodki” so vsi ostali odhodki, ki zmanjšujejo poslovni izid in jih ne moremo uvrstiti v ostali dve kategoriji. To so odhodki iz amortizacije naložbenih nepremičnin, odhodki iz oslabitve naložbenih nepremičnin, kazni, odškodnine idr. Tako pri odhodkih kot tudi pri stroških moramo biti pozorni na davčno priznane stroške oziroma odhodke. Glede tega se je treba predhodno posvetovati z računovodjo, še posebej, kadar gre za večje zneske. Pri tem velja pravilo, da so priznani le tisti stroški oziroma odhodki, ki se nanašajo izključno na poslovanje podjetja oziroma ustvarjanje koristi za podjetje. Kot primer lahko navedemo, da je davčno priznani strošek potni strošek podjetnika ali zaposlenega, ki lahko natančno izkazuje, kakšne koristi oziroma bodoče prihodke bo podjetje od tega imelo. Vedno velja načelo uskladitve stroškov s prihodki, saj ne moremo imeti samo stroškov brez prihodkov. To lahko traja kratek čas npr. ob začetku nekega novega posla, kasneje pa mora od tega podjetje imeti neke koristi, ki se kažejo v prihodkih in seveda konec leta v pozitivnem rezultatu, od katerega dodamo nekaj tudi v proračun države.

Poglejmo še razliko med prihodki in prilivi ter odhodki in odlivi. Prihodke in odhodke obravnavamo v finančnih tokovih, prilive in odlive pa v denarnih tokovih. Poznamo podjetja, ki imajo dobičke, denarja pa nikjer. Vrednost izdanega računa brez davka nam predstavlja prihodek, ki pa bo priliv denarja šele, ko bo račun plačan. Na drugi strani nam prejet račun predstavlja odhodek, ki pa bo odliv denarja šele, ko bomo račun poravnali. Tako je na primer amortizacija odhodek, ki ni nikoli odliv denarja, kar pomeni, da vpliva na poslovni rezultat, ne pa na denarni tok. Ko poravnamo anuiteto kredita, je to odliv denarja, ki ni odhodek in ne vpliva na poslovni rezultat.

Na kratko povzemimo, kaj mora podjetje postoriti konec leta. Preden naredi bilanco stanja je dobro, da naredi inventuro za uskladitev sredstev, nato pa ugotovi poslovni izid kot razliko med prihodki in odhodki. Poznamo še izkaz denarnih tokov, ki za mala podjetja ni obvezen, in pa izkaz gibanja kapitala, ki prav tako ni obvezen.

Tako na koncu pridemo do poslovnega izida, ki ga dobimo, če od vseh prihodkov odštejemo odhodke. Če je prihodkov več, potem podjetje konec leta izkazuje bruto dobiček, če pa je več odhodkov, izgubo iz poslovanja. Na koncu obračunskega obdobja oziroma poslovnega leta podjetje sestavi letno poročilo, ki mora biti verodostojen prikaz rezultata vseh dogodkov, ki so se zgodili tekom leta. Podjetje mora enkrat letno narediti tudi inventuro sredstev in uskladiti stanje s poslovnimi knjigami.

Preberite tudi: E-računovodstvo

Ob ugotovitvi izgube mora podjetje najprej poskrbeti za njeno morebitno pokritje iz predhodnih zakonskih ali drugih rezerv ali pa iz prenesenega čistega dobička predhodnih let in iz kapitalskih rezerv. Če to ni mogoče, podjetje izgubo prenese v naslednje leto in poskrbi, da jo bo pokrilo v naslednjih obdobjih poslovanja. Pri pozitivnem poslovnem izidu oziroma dobičku mora podjetje najprej obračunati davek od dobička, ki je v letu 2009 znašal 21 % v naslednjem letu pa 20 %, in prišteti morebitne terjatve za odloženi davek ter tako dobljeni čisti dobiček prerazporediti še na poravnavo izgube (če smo jo imeli v prejšnjih letih) in na zakonske rezerve, odkup lastnih deležev, delež družbenika v čistem dobičku in tako šele ostanek lahko prenese v naslednje leto kot nerazporejen dobiček.

Nazaj na prvi del: Osnove računovodstva >>

Priporočamo vam tudi branje vsebinskega članka z naslovom e-računovodstvo.

Članek je prispevala Lea Bevčič iz računovodstva Krasula.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP računovodstvo

MP računovodstvo

MP računovodstvo je mreža računovodskih servisov po vsej Sloveniji. Vsa računovodstva uporabljajo sistem e-računovodstva, kar podjetnikom omogoča nižanje stroškov, lažji pregled nad delom in možnost za hitrejše poslovno odločanje. Preberite več >>


Kako podjetnik sam plača prispevke

Kako podjetnik sam plača prispevke

Če želi podjetnik sam obračunati prispevke, se mora registrirati v sistem eDavki. Registracija v sistem je možna z digitalnim potrdilom pooblaščenga overitelja. Če digitalnega potrdila še nimate, si ga lahko brezplačno priskrbite na upravni enoti. Preberite več >>

Osnovni kapital in osnovni vložki

Osnovni kapital in osnovni vložki

Osnovni kapital je kapital, ki je potreben za odprtje podjetja, za družbo, kot je na primer družba z omejeno odgovornostjo ali kapitalska družba oziroma družba, za katero je z zakonom določen nek minimalni osnovni kapital. Zagotovimo ga lahko v denarju ali pa v obliki stvarnega vložka v podjetje. Preberite več >>

Oprostitev plačila prispevkov ob odprtju podjetja

Oprostitev plačila prispevkov ob odprtju podjetja

Od 1. julija 2013 dalje je ob 1. vpisu v poslovni register mogoče uveljavljati delno oprostitev plačila prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. Preberite več >>

Zakaj je letno poročilo pomemben odraz vašega podjetja?

Zakaj je letno poročilo pomemben odraz vašega podjetja?

Letno poročilo je vaše komunikacijsko sredstvo, s katerim predstavite podjetje zunanjim in notranjim uporabnikom ter prikažete, kakšni so vaši rezultati. Preberite več >>

Obračuni: delovni dnevi in prazniki v letu 2018

Obračuni: delovni dnevi in prazniki v letu 2018

V članku vam predstavljamo delovne dneve, delovne ure in praznike v letu 2018, ki jih potrebujete pri obračunu plač, kilometrin, prevozu na delo in podobno. V uvodu je predstavljena tabela praznikov in dela prostih dni v letu 2018, nato pa sledijo tabele za posamezne mesece. Preberite več >>

Kako podjetnik sam plača akontacijo dohodnine?

Kako podjetnik sam plača akontacijo dohodnine?

Podjetnik lahko sam plača akontacijo dohodnine po Univerzalnem plačilnem nalogu (UPN), preko sistema eDavki pa odda obračun akontacije dohodnine in dohodnine od dohodka iz dejavnosti (DDD-DDD). Več o tem kdaj, koliko in kako lahko to stori, si preberite v nadaljevanju. Preberite več >>

Obdavčitev božičnice

Obdavčitev božičnice

Božičnica se za davčne namene obravnava kot dohodek iz delovnega razmerja. Ne glede na to, ali gre za del plače za poslovno uspešnost ali za drugo vrsto plačil, je treba od izplačane božičnice obračunati in plačati prispevke za socialno varnost, v določenem primeru pa tudi dohodnino. Preberite več >>

Letna poročila gospodarskih družb in s.p.

Letna poročila gospodarskih družb in s.p.

Skladno z Zakonom o gospodarskih družbah morajo gospodarske družbe in samostojni podjetniki enkrat letno sestaviti letno poročilo, katerega obseg in vsebina sta odvisna od njihove velikosti. Podatki za razvrstitev v velikostni razred so število zaposlenih, prihodki od prodaje in vrednost aktive. Preberite več >>

Normirani s.p. ali dejanska obdavčitev?

Normirani s.p. ali dejanska obdavčitev?

V članku tokrat na praktičnem primeru osebam z registriranim s.p. predstavljamo, kako izbrati zanje najugodnejši način ugotavljanja davčne osnove. Preberite več >>

Oznake: , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

11.05.2018 od 14:00 do 17:30
NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren.
Preberite več >>

Vse za podjetje