Stroški v podjetju

Vsi podjetniki si prej ali slej začnejo postavljati vprašanja kot so: kaj lahko dam v stroške, kako dokazujem, da so ti stroški upravičeni, kako lahko optimiziram poslovni rezultat? Dobro je, da o tem razmišljamo celo leto in ne šele decembra ali celo januarja.
Stroški v podjetju

Stroški v podjetju (Vir slike: Picjumbo)

Iz izkušenj lahko povem, da podjetniki marsikdaj pozabljajo na določene stroške, kar je seveda lahko velika škoda. Zato bom danes predstavila stroške na jasen in enostaven način. Najprej dejstvo, da morajo biti stroški v podjetju  vedno usklajeni s prihodki, kar pomeni, da je davčno priznan strošek za poslovanje tisti strošek, ki nam na drugi strani prinaša prihodek! In obratno, v poslovno leto knjižimo stroške, ki so nam prinašali prihodke ali nam bodo v bližnji prihodnosti tako, da lahko nekatere stroške tudi odložimo, kot seveda tudi prihodke.

Stroški podjetja nam kažejo cenovno porabo prvin poslovnega procesa. V poslovnem procesu namreč porabljamo osnovna sredstva, material, storitve in pa tudi zaposlene. Stroške razvrščamo po različnih kriterijih, ki nam kasneje pomagajo pri razumevanju metod vrednotenja proizvodov oziroma poslovnih učinkov:

  • glede na kraj nastajanja jih delimo na proizvajalne in neproizvajalne oziroma splošne stroške (stroški prodaje, nabave, uprave),
  • glede na odvisnost od obsega poslovanja poznamo stalne ali fiksne stroške, ki se z obsegom poslovanja ne spreminjajo in pa spremenljive ali variabilne stroške, ki rastejo hkrati z rastjo obsega poslovanja in padajo, če se obseg poslovanja manjša,
  • glede na povezanost z nastankom izdelka jih delimo na neposredne, ki jih lahko pripišemo konkretnim proizvodom in pa posredne stroške, ki jih ne moremo vezati direktno na proizvod, ampak jih lahko kasneje razdelimo po ključu.

Koliko me stane podjetje

Razvrščanje stroškov

V računovodstvu se uporablja kriterij za razvrščanje stroškov po naravnih stroškovnih vrstah, ki so razdeljeni v kontnem načrtu v razredu 4. Pa poglejmo lastnosti vsakega posebej glede na to, kako vpliva na poslovni rezultat. To je seveda pomembno, ker vsak podjetnik želi optimizirati davčno osnovo za plačilo davka konec leta.

Stroški materiala

Surovine, material, pomožni material, stroški energije, elektrike, nadomestnih delov za osnovna sredstva, odpis drobnega inventarja (pod 500 eur vrednosti zvključenim DDV-jem), embalaža, pisarniški material.

Stroški materiala nastajajo šele takrat, ko iz materiala nekaj proizvedemo in to potem tudi prodamo. Zato si poslovnega rezultata ne bomo zniževali, če bomo konec leta nabavili veliko materiala na zalogo. Ta material bo viden kot zaloga materiala v bilanci stanja, na poslovni rezultat pa ne bo vplivala. Bo pa vplivala na denarni tok, saj bomo morali plačati račun za nakup materiala. Če zaloge polproizvodov ali proizvodov vrednotimo z vključenimi stroški energije in ostalimi, lahko celo tej stroški konec leta ostanejo v zalogah in ne bodo upoštevani v poslovnem rezultatu. To je seveda odvisno po kakšnem modelu vrednotimo zaloge.

Stroški storitev

Storitve pri proizvajanju proizvodov in opravljanju storitev, transportne storitve, storitve povezane z vzdrževanjem osnovnih sredstev, najemnine poslovnih prostorov, razna povračila zaposlenim (poslovodska pogodba), storitve plačilnega prometa, zavarovanja, intelektualne storitve, reprezentanca, sejmi, oglaševanje.

Pri stroških storitev najema poslovnih prostorov ali stroških elektrike, vode, ogrevanja, interneta, telefona, pisarne v stanovanju moramo biti pozorni, da uveljavljamo stroške, ki so dokazljivi in jih resnično potrebujemo za poslovanje.

Če imamo pisarno v stanovanju in smo kot s.p. tudi lastnik stanovanja določimo procentualno kvadraturo pisarne od kvadrature stanovanja in nato tako procentualno tudi uveljavljamo stroške pri poslovanju.

Pri d.o.o. je zadeva malenkost bolj komplicirana, ker d.o.o. kot samostojna pravna oseba to pisarno najame in ravno tako skozi najem uveljavljamo tudi stroške procentualno od kvadrature.

V ta razred stroškov spadajo tudi službene poti. Vemo, da za uveljavljanje stroškov službene poti potrebujemo verodostojen potni nalog, ki mora imeti vse sestavine, da je verodostojna listina, kar pomeni, da potni nalog vzamemo v roke točno vemo kam smo potovali in s kakšno nalogo.

Strošek reprezentance

Strošek reprezentance je davčno priznan samo 50% ampak velikokrat pozabljamo nanj. To je strošek, ki nastane, ko poslovne partnerje ali bodoče poslovne partnerje peljemo na kosilo, večerjo, pijačo ali kavico in tam sklepamo nove posle, ki bodo povečali prihodke v podjetju.

Amortizacija

Strošek davčno priznane amortizacije je podan v 33.členu ZDDPO. Amortizacija je strošek porabe osnovnega sredstva. Je zanimiv strošek, ker ni odliv denarja. Je nekakšna akumulacija za novo osnovno sredstvo. Tudi tu moramo vedeti kaj spada pod osnovno sredstvo, kajti velikokrat konec leta nabavljamo kombi, računalnik, pohištvo… Vse to je osnovno sredstvo, ki bo postalo strošek šele skozi amortizacijo in ravno tako kot zaloga materiala ali trgovskega blaga, nič ne vpliva na letošnji rezultat. Na primer: kombi se amortizira na pet let. Če ga bomo kupili decembra leta 2011 se bo začel amortizirati januarja 2012 in bo vsako leto petina vrednosti kombija prešla v stroške in s tem v znižanje davčne osnove. Kar posledično pomeni, da v letu 2011 ne bo vplivalo na poslovni rezultat.

Rezervacije

Rezervacije so potrebne za reorganizacijo, pričakovane izgube, dana jamstva, pokojnine, jubilejne nagrade.

Te stroške lahko uveljavljamo, če smo predhodno oblikovali rezervacije in če imamo iz poslovanja predhodne dokumentirane izkušnje o reklamacijah.

Stroški obresti

Stroški obresti so vse obresti, ki se nanašajo na poslovanje.

Stroški dela

Tu so mišljeni vsi stroški v zvezi z zaposlenimi, razen stroškov službenih potovanj in štipendij, ki se vštevajo v skupino stroškov storitev.

Tu se vštevajo stroški bruto plače, prevoz na delo, prehrana, regres in vsi ostali stroški povezani z zaposlenimi.

Paziti moramo, da v primeru investicije v novo osnovno sredstvo, kjer nastopajo tudi zaposleni, ali pa razvoja novega izdelka, te stroške pravilno razporejamo, da ne izkazujemo zaradi tega izgube, kajti stroški morajo vedno biti usklajeni s prihodki. In obratno. Slab poslovni rezultat zaradi napačnega računovodenja pa nam kasneje lahko pokvari boniteto pri banki, ko potrebujemo posojilo.

Drugi stroški

Stroški, ki jih ne moremo všteti v nobeno od zgoraj naštetih kategorij. Pri tej kategoriji je davčna kontrola najbolj pozorna še posebej, če je knjižno preveč stroškov kot drugi stroški.

Optimizacija stroškov v podjetju pomeni, da nabavljamo manjkrat ali tako, da konec meseca dobimo eno fakturo, ker s tem lahko optimiziramo stroške računovodstva. In tako lahko kasneje več sredstev usmerimo resnično v stroške za povečanje poslovanja.

Da bi pridobili najbolj aktualne informacije o tem, kakšni so stroški podjetja, pridite na MP dogodek: Koliko me stane podjetje? in odgovorili bomo na vsa vaša vprašanja.

Članek je prispevala Lea Bevčič iz MP računovodstva.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP računovodstvo

MP računovodstvo

MP računovodstvo je mreža računovodskih servisov po vsej Sloveniji. Vsa računovodstva uporabljajo sistem e-računovodstva, kar podjetnikom omogoča nižanje stroškov, lažji pregled nad delom in možnost za hitrejše poslovno odločanje. Preberite več >>


Obdavčitev božičnice

Obdavčitev božičnice

Božičnica se za davčne namene obravnava kot dohodek iz delovnega razmerja. Ne glede na to, ali gre za del plače za poslovno uspešnost ali za drugo vrsto plačil, je treba od izplačane božičnice obračunati in plačati prispevke za socialno varnost, v določenem primeru pa tudi dohodnino. Preberite več >>

Letna poročila gospodarskih družb in s.p.

Letna poročila gospodarskih družb in s.p.

Skladno z Zakonom o gospodarskih družbah morajo gospodarske družbe in samostojni podjetniki enkrat letno sestaviti letno poročilo, katerega obseg in vsebina sta odvisna od njihove velikosti. Podatki za razvrstitev v velikostni razred so število zaposlenih, prihodki od prodaje in vrednost aktive. Preberite več >>

Normirani s.p. ali dejanska obdavčitev?

Normirani s.p. ali dejanska obdavčitev?

V članku tokrat na praktičnem primeru osebam z registriranim s.p. predstavljamo, kako izbrati zanje najugodnejši način ugotavljanja davčne osnove. Preberite več >>

Koliko znašajo prispevki za s.p.?

Koliko znašajo prispevki za s.p.?

Na tem mestu si lahko ogledate stopnjo oziroma višino prispevkov za socialno varnost, ki jih mora davčnemu uradu mesečno plačevati vsak samostojni podjetnik. Od januarja 2017 dalje se podatki o višini prispevkov avtomatsko oddajo v e-davke. Preberite več >>

Oprostitev plačila prispevkov ob odprtju podjetja

Oprostitev plačila prispevkov ob odprtju podjetja

Od 1. julija 2013 dalje je ob 1. vpisu v poslovni register mogoče uveljavljati delno oprostitev plačila prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. Preberite več >>

Hiter vodič: kaj so obratna sredstva in zakaj so pomembna?

Hiter vodič: kaj so obratna sredstva in zakaj so pomembna?

Obratna sredstva pogosto označujemo tudi s pojmom gibljiva sredstva - danes so v eni, jutri v drugi obliki, danes jih je več, drugič manj. Preberite več >>

Dohodninska lestvica in davčne olajšave

Dohodninska lestvica in davčne olajšave

Oglejte si lestvico za odmero dohodnine in olajšave za leto 2017 na podlagi Pravilnika o določitvi olajšav in lestvice za odmero dohodnine za leto 2017. Preberite več >>

Računovodski slovarček

Računovodski slovarček

Za vas smo naredili kratek pregled najpogostejših izrazov v računovodstvu, kot so npr. finančni in denarni tokovi, davki (DDV, davek od dobička gospodarskih družb) ter dohodninska lestvica, ki vam bodo pomagali pri razumevanju in pravilni uporabi le-teh. Preberite več >>

Prispevki za s.p. v času porodniškega dopusta

Prispevki za s.p. v času porodniškega dopusta

Samostojni podjetnicam med porodniškim dopustom ni potrebno plačevati prispevkov, saj jim te plača država iz proračuna. Pravico do materinskega dopusta in nadomestila lahko začnejo koristiti 28 dni pred predvidenim dnem poroda. Preberite več >>

Oznake: , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Trendi digitalnega marketinga 2018

02.02.2018 od 15:00 do 19:00
Trendi digitalnega marketinga 2018

Pridružite se nam na letnem dogodku Trendi digitalnega marketinga in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od vsebinskega marketinga, spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje, kako na spletu prodati več, tega dogodka preprosto ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

09.02.2018 od 9:00 do 17:00
Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Sanjate, da stranke pridejo k vam same od sebe? Želite prevzeti vodilno pozicijo na spletu in prehiteti konkurente? Pridružite se nam na delavnici, na kateri se boste naučili, kako z blog marketingom priti do novih strank, močnejše blagovne znamke in dodatnega prihodka.
Preberite več >>

MP delavnica: Facebook oglaševanje

23.02.2018 od 9:00 do 17:00
MP delavnica: Facebook oglaševanje

Facebook je koristno orodje tako za grajenje blagovne znamke kot tudi za povečanje prodaje. Na tokratni delavnici se bomo s strokovnjakom za Facebook oglaševanje osredotočili na prodajni del: Facebook oglase. S pomočjo Jureta Knehtla iz Adstar boste izvedeli, kako svoje oglase kar najbolje optimizirati za doseganje nadpovprečnih prodajnih rezultatov.
Preberite več >>

Vse za podjetje