Odgovor strokovnjaka: Tožba zoper zavajajoče oglaševanje

V današnji rubriki Odgovor strokovnjaka bomo podrobno opisali, kako lahko ukrepate, če ugotovite, da je tretja oseba kršila vašo blagovno znamko na način passing-off ter kakšne zahtevke in pravna sredstva imate na voljo.
Odgovor strokovnjaka: Tožba zoper zavajajoče oglaševanje

Tožba zoper zavajajoče oglaševanje (Vir slike: Picjumbo.com)

Vprašanje:

Kako lahko ukrepam, če konkurent z zavajajočim oglaševanjem škoduje moji blagovni znamki?

Odgovor:

T.i. passing off  je doktrina, ki se je razvila v angloameriškem konkurenčnem pravu, s sodbo Jif Lemon. Passing off oziroma doktrina zavajujočega oglaševanja obravnava dejanja, ki ogrožajo pošteno konkurenco tako, da se pri oglaševanju uporabljajo zunanji izrazni znaki, ki so podobni tistim, ki jih uporabljajo konkurenčna podjetja. Gre za zlorabo znakov drugega, konkurenčnega podjetja. Zavajajoče oglaševanje je torej takšno, ki uporablja imena, znamke, logotipe, sheme, načrte, barve, melodije in druge zunanje izrazne znake, pri tem pa povzroča škodo podjetju, ki mu konkurira na trgu. Bistveno je, da je prepovedano predstavljati svoje blago kot blago nekoga drugega (primeri na slikah).

Zavajajoče oglaševanje je torej takšno, ki uporablja imena, logotipe, sheme, načrte, barve, melodije in druge zunanje izrazne znake. Mednje spada tudi blagovna znamka. (Vir slike: thisismoney.co.uk)

Po slovenskem pravu, se lahko kršitve preganja na podlagi treh zakonov:

  • Zakon o varstvu konkurence (ZVK) varuje akterje na trgu pred dejanji nelojalne konkurence,
  • Zakon o industrijski lastnini (ZIL) varuje pred kršitvami intelektualne lastnine,
  • Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot) varuje pred dejanji, ki zavajajo potrošnike.

Sodno varstvo po ZVK

Zakon o varstvu konkurence v 13. členu opredeljuje dejanje nelojalne konkurence: Nelojalna konkurenca je prepovedana. Nelojalna konkurenca je dejanje podjetja pri nastopanju na trgu, ki je v nasprotju z dobrimi poslovnimi običaji in s katerim se povzroči ali utegne povzročiti škoda drugim udeležencem na trgu.

V tretjem odstavku omenjenega člena so tudi eksemplifikativno našteti primeri nelojalne konkurence, med njimi tudi zavajujoče oglaševanje: 

Kot dejanja nelojalne konkurence po prejšnjem odstavku se štejejo zlasti:

  • reklamiranje, oglašanje ali ponujanje blaga ali storitev z navajanjem neresničnih podatkov ali podatkov in izrazov, ki ustvarjajo ali utegnejo ustvariti zmedo na trgu ali z zlorabo nepoučenosti ali lahkovernosti potrošnikov,
  • neupravičena uporaba imena, firme, znamke ali kakšne druge oznake drugega podjetja, ne glede na to ali je drugo podjetje dalo soglasje, če se s tem ustvari ali utegne ustvariti zmeda na trgu,…

Kršitev po ZVK predstavlja vsako dejanje, ki izpolnjuje elemente generalne klavzule (1. odstavek 13. člena ZVK), pri tem pa ni pomembna krivda ali subjektivni odnos kršitelja. 

Pogoji za sodno varstvo po ZVK so elementi po generalni klavzuli ZVK:

  • podjetje, ki nastopa na trgu, tj. aktivnost, ki je usmerjena v pridobivanje tržnega deleža,
  • nasprotovanje dobrim poslovnim običajem, tj. pravni standard, ki se presoja od primera do primera, med drugim vestnost in poštenje, morala, strokovna korektnost in ustvarjanje zmede na trgu,
  • nastanek škode je pogoj za odškodninsko odgovornost po 27. členu ZVK, za kršitev po 13. členu ZVK pa je dovolj že možnost nastanka škode.

Po Zakonu o industrijski lastnini je prepovedana kraja modela ali vzorca konkurenčnega podjetja. (Vir slike: thisismoney.co.uk).

Sodno varstvo po ZIL

Po Zakonu o industrijski lastnini je prepovedana kraja modela ali vzorca konkurenčnega podjetja. Predpogoj za varstvo po tem zakonu je, da je bil model ali vzorec dejansko zaščiten, torej da je podjetje dejanski lastnik pravice industrijske lastnine.  

94. člen ZIL pravi, da za kršitev modela, vzorca, znamke in označbe porekla blaga se šteje tudi njihovo posnemanje. Posnemanje po drugem odstavku tega člena obstaja, če povprečen kupec blaga oziroma povprečen uporabnik storitve ne glede na vrsto blaga oziroma storitve lahko opazi razliko le, če je posebno pozoren oziroma če pomeni znamka ali znak prevod ali transkripcijo oziroma transliteracijo znamke.

Pogoji za sodno varstvo po ZIL so torej sledeči:

  • oškodovano podjetje je imetnik pravice industrijske lastnine,
  • nastala je kršitev omenjene pravice, pri tem pa ni važno, ali je s tem nastala škoda.

Sodno varstvo po ZVPot

Zakon o varstvu potrošnikov je primarno usmerjen v potrošnike, zato nudi primarno zaščito njim, in ne podjetjem. Vseeno pa nudi opredelitev zavajajočega oglaševanja, ki je po ZVPot opredeljen kot vsako oglaševanje, ki na kakršenkoli način, vključno s predstavitvijo blaga in storitev, zavaja ali utegne zavajati potrošnika, ki mu je oglaševanje namenjeno ali ga lahko doseže in ki bi zaradi svoje zavajajoče narave verjetno vplivalo na ekonomsko obnašanje potrošnika ali ki iz enakih razlogov škodi ali bi verjetno škodilo konkurentom. Zavajajoče oglaševanje je zlasti oglaševanje, ki izkorišča ali bi lahko izkoriščalo potrošnikovo neizkušenost in neznanje v dobičkonosne namene, ki vsebuje nejasnosti, čezmerna pretiravanja ali druge podobne sestavine, ki potrošnika zavajajo ali bi ga lahko zavajale. 

Primer: Konkurenčno podjetje prodaja izdelek, ki je ponaredek vašega izdelka. 

Na voljo je varstvo po ZIL in ZVK, poleg tega pa so s ponaredki pogosto kršeni tudi carinski predpisi in mednarodni sporazumi o trgovinskem sodelovanju.

ZVK bo v tem primeru nudil tožbo na prenehanje izvrševanja nelojalne konkurence, tožbo na uničenje proizvodov in odškodninsko tožbo, ZIL pa bo poleg odškodninske tožbe omogočil tudi tožbo na prenehanje kršitve pravice industrijske lastnine. 

Viri:

  • Zakon o varstvu konkurence
  • Zakon o intelektualni lastnini
  • Zakon o varstvu potrošnikov

Iščete pravno pomoč? Preverite naše pravno svetovanje >>

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Odgovor strokovnjaka: Kakšne so zakonite in pogodbene zamudne obresti?

Odgovor strokovnjaka: Kakšne so zakonite in pogodbene zamudne obresti?

Odgovor: Zakonite zamudne obresti so zakonsko predpisana posledica zamude izpolnitve obveznosti. Pogodbene zamudne obresti pa so tiste, za katere se dogovorita stranki v pogodbi, ločeno od zakonskega predpisa. Stranki lahko tudi izključita veljavo zakonitih obresti. Preberite več >>

Delodajalci: Odmero letnega dopusta morate poslati do 31.3.

Delodajalci: Odmero letnega dopusta morate poslati do 31.3.

Letni dopust je pravica, ki po Zakonu o delovnih razmerjih (ZDR-1) pripada vsakemu delavcu, pridobi pa jo s sklenitvijo delovnega razmerja. Koliko dni dopusta bo delavec prejel, pa je odvisno tudi od njegovih osebnih okoliščin. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Kdo odgovarja za prekršek v podjetju?

Odgovor strokovnjaka: Kdo odgovarja za prekršek v podjetju?

V današnji rubriki Odgovor strokovnjaka se bomo ukvarjali z vprašanji odgovornosti v zvezi s storitvijo prekrška pri poslovanju podjetja. Kdo v primeru prekrška nosi odgovornost in komu grozi plačilo globe, si preberite v nadaljevanju. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Kaj je pogodbena kazen?

Odgovor strokovnjaka: Kaj je pogodbena kazen?

V današnji rubriki Odgovor strokovnjaka bo govora o pogodbeni kazni. Odgovore na vprašanja, kaj pogodbena kazen sploh je, kdaj se lahko zapiše v pogodbo, v kakšni višini se lahko določi in v kakšnem razmerju je z odškodnino, si lahko preberete v nadaljevanju. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Odprtje s.p. kljub blokiranemu TRR?

Odgovor strokovnjaka: Odprtje s.p. kljub blokiranemu TRR?

V današnji rubriki Odgovor strokovnjaka se bomo posvetili vprašanju, ali lahko oseba registrira dejavnost kot samostojni podjetnik kljub temu, da ima blokado na osebnem transakcijskem računu. Odgovor preberite v nadaljevanju. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Gasilni aparati in omarice s prvo pomočjo

Odgovor strokovnjaka: Gasilni aparati in omarice s prvo pomočjo

V tokratni rubriki Strokovnjak odgovarja predstavljamo vprašanje podjetnika z manjšim podjetjem, ki se ukvarja s svetovanjem (4 zaposleni) na temo namestitve gasilnih aparatov in omaric s prvo pomočjo. Odgovarja sodni izvedenec za varstvo pri delu. Preberite več >>

Oznake: ,