Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo.
Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum v pravu poznamo pod izrazom nepravni dogovor, kar pomeni, da gre za dogovor, ki stranke veže le zaradi časti in čustev, v primeru kršitve pa niso predvidene pravne sankcije. Tak sporazum ustvarja le moralno zavezo stranke, ki ni sodno iztožljiva. Sodišča bodo na željo stranke sicer pričela sodni postopek, a bodo le izjemoma izvedla dokazni postopek, saj je dogovor že po naravi tak, da ne ustvarja sankcij za stranko, ki ga krši. Prav zato je v primeru kršitve obstoj takšnega sporazuma brez pomena.

Gentlemanski sporazum in ustno sklenjene pogodbe

Gentlemanski sporazum je treba razlikovati od ustno sklenjenih pogodb. Ustni dogovor med dvema strankama je lahko podlaga za zakonito pogodbo, če imata obe stranki namen skleniti pogodbo in če zakon dopušča, da je take vrste pogodba sklenjena na ustni način. Nekaterih pogodb, kot so pogodbe o prenosu nepremičnin in dedne pogodbe, namreč ni mogoče skleniti v ustni obliki. Gentlemanski dogovor se od ustnih pogodb razlikuje v tem, da med strankama velja le neka moralna zaveza, obljuba, ni pa namena sklenitve pogodbe. Včasih je gentlemanski sporazum zgolj znak vljudnosti med strankama.

Gentlemanski sporazumi so kljub svoji neiztožljivi naravi izredno pogosti med podjetniki, ki se, ker niso sklenili pogodbe, izognejo številnim pravnim določbam. Podjetja se lahko z dogovorom izognejo pravnim določbam, ki urejajo koncentracijo podjetij na trgu, ali pa se neuradno dogovorijo za usklajeno spreminjanje cen. Takšno ravnanje je v konkurenčnem pravu kvalificirano kot usklajeno ravnanje in je prepovedano po 101. členu Pogodbe o Evropski uniji. Znan primer usklajenega ravnanja v Sloveniji je bila sodba, v kateri je bilo ugotovljeno, da so se vse slovenske elektrarne gentlemansko dogovorile o tem, da si bodo sledile pri zviševanju cen. Pri tem so cene dvignile tako, da potrošniki niso mogli izbrati najbolj ugodnega ponudnika elektrike, saj so bile cene relativno enake.

Kartelni dogovori

Podjetja se pogosto gentlemansko sporazumejo tudi o delitvi trga. Delitev trga, ki je lahko geografska, glede na skupino potrošnikov ali skupino izdelkov, je t. i. kartelni dogovor, ki ga prav tako prepoveduje 101. člen PDEU.

Neredko se zgodi tudi, da se podjetja z gentlemanskim sporazumom dogovorijo o vzajemni diskriminaciji drugih podjetij na trgu, četudi niso neposredni tekmeci. Razlogi za diskriminacijo so različni. Nekateri podjetniki favorizirajo druge podjetnike na podlagi prijateljskih ali družinskih vezi, drugi pa na tak način sanirajo zamere in krivice.

Gentlemanski dogovori so z vidika države precej problematični, saj ta zaradi nedokazljivosti in neiztožljivosti s težavo kaznuje in preganja podjetnike, ki s takšnimi sporazumi škodijo konkurenci na trgu. S tem omejujejo prosto konkurenco, kar ne škodi le državi, ampak tudi drugim podjetjem, potrošnikom in splošni blaginji.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren. Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Odgovor strokovnjaka: ali imam lahko s.p. tudi za 4 ure?

Odgovor strokovnjaka: ali imam lahko s.p. tudi za 4 ure?

Tokrat v rubriki  odgovarjamo na vprašanje enega naših bralcev, ki ga je zanimalo ali je mogoče odpreti s.p. za 4 ure in pogoji, ki jih je v tem primeru potrebno izpolniti. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za polovični delovni čas

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za polovični delovni čas

Tokrat v rubriki odgovarjamo na vprašanje bralke našega portala, na temo prispevkov za invalidsko in pokojninsko zavarovanje. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Tokratna rubrika Odgovor strokovnjaka bo namenjena podjetnikom, ki svojo davčno osnovo ugotavljajo z upoštevanjem normiranih odhodkov, t. i. normirancem. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Registracija podjetja na domačem naslovu

Odgovor strokovnjaka: Registracija podjetja na domačem naslovu

V današnji rubriki Odgovor strokovnjaka bomo dogovorili na naslednje vprašanje: kakšni so pravno-formalni pogoji za registracijo podjetja in opravljanje dejavnosti na domačem naslovu, torej v lastni oziroma najeti nepremičnini, namenjeni bivanju. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: porodniška in s.p.

Odgovor strokovnjaka: porodniška in s.p.

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka se bomo ukvarjali s porodniškim dopustom samostojnih podjetnic. V nadaljevanju bomo razložili podrobnosti v zvezi z materinskim in starševskim nadomestilom in vplivom le-teh na poslovanje samostojnih podjetnic. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: popoldanski s.p. in soglasje delodajalca

Odgovor strokovnjaka: popoldanski s.p. in soglasje delodajalca

V tokratni rubriki obravnavamo vprašanje stranke, ki jo je zanimalo, ali mora o odprtju popoldanskega s.p. obvestiti svojega delodajalca. Raziskali smo, kako je to področje urejeno v Zakonu o delovnih razmerjih.   Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

21.11.2018 od 9:00 do 13:00
MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja!
Preberite več >>

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

07.12.2018 od 9:00 do 12:30
NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren.
Preberite več >>

GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

13.12.2018 od 14:00 do 17:00
GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

Vsi smo že slišali za GDPR - zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki močno vpliva na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih je prinesla uredba GDPR, pripraviti v praksi in kaj je potrebno urediti kar se tiče hranjenja osebnih podatkov o strankah?
Preberite več >>

Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

17.01.2019 od 15:00 do 19:00
Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

Email je eden izmed najmočnejših marketinških kanalov za podjetja vseh velikosti, z enim od najnižjih cen na konverzijo in najvišjo stopnjo uspeha. Še vedno pa ga mnogi neuspešno izkoriščajo. Zato ti bomo na delavnici pokazali, kako zgradiš in maksimalno izkoristiš potencial svojih email baz.
Preberite več >>

WordPress delavnica: postavi svojo spletno stran!

22.01.2019 od 16:00 do 19:00
WordPress delavnica: postavi svojo spletno stran!

Pri prvih korakih v WordPressu vam bo priskočil na pomoč strokovnjak, ki je postavil že 250 spletnih strani! WordPress je najbolj popularen CMS (ang. content management system), saj obvladuje kar med 50 in 60 odstotkov tržnega deleža. Nameravate postaviti svojo spletno stran? Uporabljamo ga tudi za naš portal in ga toplo priporočamo!
Preberite več >>

Vse za podjetje