Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo.
Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum v pravu poznamo pod izrazom nepravni dogovor, kar pomeni, da gre za dogovor, ki stranke veže le zaradi časti in čustev, v primeru kršitve pa niso predvidene pravne sankcije. Tak sporazum ustvarja le moralno zavezo stranke, ki ni sodno iztožljiva. Sodišča bodo na željo stranke sicer pričela sodni postopek, a bodo le izjemoma izvedla dokazni postopek, saj je dogovor že po naravi tak, da ne ustvarja sankcij za stranko, ki ga krši. Prav zato je v primeru kršitve obstoj takšnega sporazuma brez pomena.

Gentlemanski sporazum in ustno sklenjene pogodbe

Gentlemanski sporazum je treba razlikovati od ustno sklenjenih pogodb. Ustni dogovor med dvema strankama je lahko podlaga za zakonito pogodbo, če imata obe stranki namen skleniti pogodbo in če zakon dopušča, da je take vrste pogodba sklenjena na ustni način. Nekaterih pogodb, kot so pogodbe o prenosu nepremičnin in dedne pogodbe, namreč ni mogoče skleniti v ustni obliki. Gentlemanski dogovor se od ustnih pogodb razlikuje v tem, da med strankama velja le neka moralna zaveza, obljuba, ni pa namena sklenitve pogodbe. Včasih je gentlemanski sporazum zgolj znak vljudnosti med strankama.

Gentlemanski sporazumi so kljub svoji neiztožljivi naravi izredno pogosti med podjetniki, ki se, ker niso sklenili pogodbe, izognejo številnim pravnim določbam. Podjetja se lahko z dogovorom izognejo pravnim določbam, ki urejajo koncentracijo podjetij na trgu, ali pa se neuradno dogovorijo za usklajeno spreminjanje cen. Takšno ravnanje je v konkurenčnem pravu kvalificirano kot usklajeno ravnanje in je prepovedano po 101. členu Pogodbe o Evropski uniji. Znan primer usklajenega ravnanja v Sloveniji je bila sodba, v kateri je bilo ugotovljeno, da so se vse slovenske elektrarne gentlemansko dogovorile o tem, da si bodo sledile pri zviševanju cen. Pri tem so cene dvignile tako, da potrošniki niso mogli izbrati najbolj ugodnega ponudnika elektrike, saj so bile cene relativno enake.

Kartelni dogovori

Podjetja se pogosto gentlemansko sporazumejo tudi o delitvi trga. Delitev trga, ki je lahko geografska, glede na skupino potrošnikov ali skupino izdelkov, je t. i. kartelni dogovor, ki ga prav tako prepoveduje 101. člen PDEU.

Neredko se zgodi tudi, da se podjetja z gentlemanskim sporazumom dogovorijo o vzajemni diskriminaciji drugih podjetij na trgu, četudi niso neposredni tekmeci. Razlogi za diskriminacijo so različni. Nekateri podjetniki favorizirajo druge podjetnike na podlagi prijateljskih ali družinskih vezi, drugi pa na tak način sanirajo zamere in krivice.

Gentlemanski dogovori so z vidika države precej problematični, saj ta zaradi nedokazljivosti in neiztožljivosti s težavo kaznuje in preganja podjetnike, ki s takšnimi sporazumi škodijo konkurenci na trgu. S tem omejujejo prosto konkurenco, kar ne škodi le državi, ampak tudi drugim podjetjem, potrošnikom in splošni blaginji.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Koronavirus: roki v sodnih in upravnih zadevah stojijo!

Koronavirus: roki v sodnih in upravnih zadevah stojijo!

Z dnem 29.3.2020 je v veljavo stopil Zakon o začasnih ukrepih v zvezi s sodnimi, upravnimi in drugimi javnopravnimi zadevami za obvladovanje širjenja nalezljive bolezni SARS-CoV-2 (COVID-19) (ZZUSUDJZ), ki vpeljuje začasne ukrepe v zvezi s sodnimi, upravnimi, drugimi javnopravnimi zadevami in zadevami na področju izvrševanja kazenskih sankcij, s katerim se začasno prekinja tek rokov v nenujnih zadevah. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Odgovor strokovnjaka: Je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Tokratno rubriko smo posvetili odgovoru na vprašanje, ki nam ga stranke pogosto zastavljajo. Preverili smo, ali je mogoče odpreti popoldanski s.p., če oseba še ni zaposlena kje drugje. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Kakšne so zakonite in pogodbene zamudne obresti?

Odgovor strokovnjaka: Kakšne so zakonite in pogodbene zamudne obresti?

Odgovor: Zakonite zamudne obresti so zakonsko predpisana posledica zamude izpolnitve obveznosti. Pogodbene zamudne obresti pa so tiste, za katere se dogovorita stranki v pogodbi, ločeno od zakonskega predpisa. Stranki lahko tudi izključita veljavo zakonitih obresti. Preberite več >>

Delodajalci: Odmero letnega dopusta morate poslati do 31.3.

Delodajalci: Odmero letnega dopusta morate poslati do 31.3.

Letni dopust je pravica, ki po Zakonu o delovnih razmerjih (ZDR-1) pripada vsakemu delavcu, pridobi pa jo s sklenitvijo delovnega razmerja. Koliko dni dopusta bo delavec prejel, pa je odvisno tudi od njegovih osebnih okoliščin. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Kdo odgovarja za prekršek v podjetju?

Odgovor strokovnjaka: Kdo odgovarja za prekršek v podjetju?

V današnji rubriki Odgovor strokovnjaka se bomo ukvarjali z vprašanji odgovornosti v zvezi s storitvijo prekrška pri poslovanju podjetja. Kdo v primeru prekrška nosi odgovornost in komu grozi plačilo globe, si preberite v nadaljevanju. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Kaj je pogodbena kazen?

Odgovor strokovnjaka: Kaj je pogodbena kazen?

V današnji rubriki Odgovor strokovnjaka bo govora o pogodbeni kazni. Odgovore na vprašanja, kaj pogodbena kazen sploh je, kdaj se lahko zapiše v pogodbo, v kakšni višini se lahko določi in v kakšnem razmerju je z odškodnino, si lahko preberete v nadaljevanju. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
SPIRIT logo
MGRT logo
EU logo

Aktivnosti Zavoda mladi podjetnik, so.p., v okviru operacije “SIO-MP-2020-2022” sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020, prednostne osi: 3 Dinamično in konkurenčno podjetništvo za zeleno gospodarsko rast.

↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

!PRESTAVLJENO NA 8. 5. 2020! Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

08.05.2020 od 14:30 do 19:30
!PRESTAVLJENO NA 8. 5. 2020! Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

KONFERENCO ZARADI RAZMER VEZANIH NA KORONAVIRUS PRESTAVLJAMO!!! Že tretjič zapored vas v začetku leta vabimo na konferenco, ki vam bo s pomočjo najbolj uspešnih slovenskih spletnih oglaševalcev ter njihovih številnih primerov dobre prakse ponudila ideje in nasvete za spopad s konkurenco na spletu v letu 2020. Pridružite se nam na konferenci Trendi digitalnega marketinga 2020 in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje o tem, kako na spletu prodati več, te konference ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Vse za podjetje