Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo.
Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum v pravu poznamo pod izrazom nepravni dogovor, kar pomeni, da gre za dogovor, ki stranke veže le zaradi časti in čustev, v primeru kršitve pa niso predvidene pravne sankcije. Tak sporazum ustvarja le moralno zavezo stranke, ki ni sodno iztožljiva. Sodišča bodo na željo stranke sicer pričela sodni postopek, a bodo le izjemoma izvedla dokazni postopek, saj je dogovor že po naravi tak, da ne ustvarja sankcij za stranko, ki ga krši. Prav zato je v primeru kršitve obstoj takšnega sporazuma brez pomena.

Gentlemanski sporazum in ustno sklenjene pogodbe

Gentlemanski sporazum je treba razlikovati od ustno sklenjenih pogodb. Ustni dogovor med dvema strankama je lahko podlaga za zakonito pogodbo, če imata obe stranki namen skleniti pogodbo in če zakon dopušča, da je take vrste pogodba sklenjena na ustni način. Nekaterih pogodb, kot so pogodbe o prenosu nepremičnin in dedne pogodbe, namreč ni mogoče skleniti v ustni obliki. Gentlemanski dogovor se od ustnih pogodb razlikuje v tem, da med strankama velja le neka moralna zaveza, obljuba, ni pa namena sklenitve pogodbe. Včasih je gentlemanski sporazum zgolj znak vljudnosti med strankama.

Gentlemanski sporazumi so kljub svoji neiztožljivi naravi izredno pogosti med podjetniki, ki se, ker niso sklenili pogodbe, izognejo številnim pravnim določbam. Podjetja se lahko z dogovorom izognejo pravnim določbam, ki urejajo koncentracijo podjetij na trgu, ali pa se neuradno dogovorijo za usklajeno spreminjanje cen. Takšno ravnanje je v konkurenčnem pravu kvalificirano kot usklajeno ravnanje in je prepovedano po 101. členu Pogodbe o Evropski uniji. Znan primer usklajenega ravnanja v Sloveniji je bila sodba, v kateri je bilo ugotovljeno, da so se vse slovenske elektrarne gentlemansko dogovorile o tem, da si bodo sledile pri zviševanju cen. Pri tem so cene dvignile tako, da potrošniki niso mogli izbrati najbolj ugodnega ponudnika elektrike, saj so bile cene relativno enake.

Kartelni dogovori

Podjetja se pogosto gentlemansko sporazumejo tudi o delitvi trga. Delitev trga, ki je lahko geografska, glede na skupino potrošnikov ali skupino izdelkov, je t. i. kartelni dogovor, ki ga prav tako prepoveduje 101. člen PDEU.

Neredko se zgodi tudi, da se podjetja z gentlemanskim sporazumom dogovorijo o vzajemni diskriminaciji drugih podjetij na trgu, četudi niso neposredni tekmeci. Razlogi za diskriminacijo so različni. Nekateri podjetniki favorizirajo druge podjetnike na podlagi prijateljskih ali družinskih vezi, drugi pa na tak način sanirajo zamere in krivice.

Gentlemanski dogovori so z vidika države precej problematični, saj ta zaradi nedokazljivosti in neiztožljivosti s težavo kaznuje in preganja podjetnike, ki s takšnimi sporazumi škodijo konkurenci na trgu. S tem omejujejo prosto konkurenco, kar ne škodi le državi, ampak tudi drugim podjetjem, potrošnikom in splošni blaginji.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Odgovor strokovnjaka: polovični delovni čas in zdravstveno zavarovanje

Odgovor strokovnjaka: polovični delovni čas in zdravstveno zavarovanje

V tokratni rubriki pojasnjujemo, do kakšnega obsega pravic iz zdravstvenega zavarovanja so upravičene osebe, ki so zaposlene za delovni čas krajši od polnega delovnega časa. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za plovični delovni čas

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za plovični delovni čas

Tokrat v rubriki odgovarjamo na vprašanje bralke našega portala, na temo prispevkov za invalidsko in pokojninsko zavarovanje. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Tokratno rubriko smo posvetili odgovoru na vprašanje, ki nam ga stranke pogosto zastavljajo. Preverili smo ali je mogoče odpreti popoldanski s.p., če oseba še ni zaposlena kje drugje. Preberite več >>

Pogoji za odprtje turistične agencije

Pogoji za odprtje turistične agencije

Turizem je v zadnjem času v polnem razmahu. Ker gre za zelo dobičkonosno panogo, je tudi interes za odpiranje turističnih agencij vse večji, zato smo pregledali kakšni so pogoji za odprtje turistične agencije. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka vam predstavljamo odgovore na vprašanja: Se zaposliti v lastni družbi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali pogodbe o poslovodenju? Katera pogodba je za mladega podjetnika najprimernejša? Katera pogodba je finančno najugodnejša? Preberite več >>

Kaj je drop shipping?

Kaj je drop shipping?

Drop shipping je angleški izraz za vrsto prodajne sheme, ki skrajša dobavno verigo med kupcem in proizvajalcem, zaradi manj posrednikov in prodajnih marž pa omogoči nižje cene. Priljubljen ponudnik modela drop shipping je AliExpress oziroma AliBaba. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Odgovor strokovnjaka: Prihodkovna meja pri normirancih

Tokratna rubrika Odgovor strokovnjaka bo namenjena podjetnikom, ki svojo davčno osnovo ugotavljajo z upoštevanjem normiranih odhodkov, t. i. normirancem. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Uredba GDPR – Pasti in nevarnosti (konferenca)

22.02.2018 od 15:00 do 19:00
Uredba GDPR – Pasti in nevarnosti (konferenca)

Verjetno ste že slišali za uredbo GDPR. Poenostavljeno rečeno, gre za spremembo, zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki bo močno vplivala na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih prinaša uredba GDPR, pripraviti v praksi?
Preberite več >>

MP delavnica: Facebook oglaševanje

23.02.2018 od 9:00 do 17:00
MP delavnica: Facebook oglaševanje

Facebook je koristno orodje tako za grajenje blagovne znamke kot tudi za povečanje prodaje. Na tokratni delavnici se bomo s strokovnjakom za Facebook oglaševanje osredotočili na prodajni del: Facebook oglase. S pomočjo Jureta Knehtla iz Adstar boste izvedeli, kako svoje oglase kar najbolje optimizirati za doseganje nadpovprečnih prodajnih rezultatov.
Preberite več >>

Google Analytics delavnica in Marko Penko

01.03.2018 od 16:00 do 10.03.2017 16:00
Google Analytics delavnica in Marko Penko

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics delavnica, ki jo za nas pripravlja Marko Penko.
Preberite več >>

Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

24.03.2018 od 9:00 do 30.03.2018 17:00
Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno poznavanje navodil, trikov in smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Da boste svoje oglaševanje vzpostavili kar se da učinkovito, vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti. Z nami bo izkušeni Google AdWords mojster Marko Penko, ki je v svoji karieri upravljal na milijone evrov oglaševalskih proračunov.
Preberite več >>

Vse za podjetje