
Rok Starič, zmagovalec izbora Mladi podjetnik 2018 (Vir: osebni arhiv)
Rok Starič je z blagovno znamko »Rok’s« prejemnik naziva Mladi podjetnik leta 2018. Ekipa trenutno šteje sedem oseb. Če so bili njihovi produkti do pred kratkim na voljo le v Lidlovih trgovinah v sklopu Lidlove lojtrce domačih, so zdaj našli stalno mesto na policah v kar 70 Mercatorjih po Sloveniji.
Kakšna je bila tvoja izkušnja z udeležbo na izboru Mladi podjetnik leta?
Izkušnja je bila odlična. Udeleženci smo se povezali med sabo, z dvema ekipama pa smo ostali v rednih stikih. Pogovarjamo se o poslovnih problemih, rešitvah, idejah in možnostih. S puncama iz Pasje gajbe smo ustvarili tudi skupno blagovno znamko; izdelek iz arašidovega masla, ki je namenjen psom – »Dog’s peanut butter«.
Kaj ti je prinesla zmaga na izboru?
Ogromno dela (smeh). Dejstvo je, da smo imeli en mesec po zmagi opravka zgolj z novinarji. Odgovarjal sem na vprašanja, hodil na sestanke.
Je bila pa to dobra metoda brezplačne promocije. Če hočeš iti po tej poti, se temu ne moreš izogniti. Včasih je bilo malce stresno, saj se moraš zraven ukvarjati še s tekočim poslovanjem, ampak vseeno je bila izkušnja pozitivna.
Kar se tiče same zmage, smo zelo veseli, da smo dobili še eno potrditev, da smo na pravi poti.
Nekaj mesecev nazaj si povedal, da je v načrtu tudi vstop na tuje trge. Že delujete na katerem izmed njih oziroma katere tuje trge ste si zadali kot cilj v prihodnje?
V letošnjem letu smo podpisali ekskluzivno pogodbo za distribucijo na slovenskem, srbskem, hrvaškem in italijanskem trgu. Trenutno sklepamo pogodbo z distributerjem za Avstrijo. Kot sem povedal že na MP leta, se nagibamo bolj proti severu. Spogledujemo se s Poljsko. Je pa vprašanje, kako uspešni bomo pri pogajanjih, saj do sklenitve sodelovanja ne pride čez noč. Tovrstni pogovori so velik izziv, ker gre za finančno investicijo in organizacijo logistike.
Dolgoročni cilj je, da pokrijemo še Nemčijo. S Portugalsko smo se že večkrat spogledovali, vendar nam zaenkrat še ni uspelo. Ne vemo točno, kaj je razlog. Zadevo še raziskujemo. Prepričan sem, da nam bo sčasoma uspelo.
Menim, da če pri nečem vztrajaš in si potrpežljiv, se ti vrata sčasoma odprejo.
Na kakšen način se lotevate / boste lotili prodaje na tujih trgih?
Trenutno si pot ubiramo prek distributerjev za posamezne države. Za Slovenijo, Srbijo, Italijo in Hrvaško smo si izbrali enega distributerja, kar se tiče severnih držav pa se trenutno pogovarjamo za Avstrijo posebej in za Poljsko posebej. Iščemo partnerje za dolgoročno sodelovanje.

Maslo iz oreščkov ima številne možnosti uporabe (Vir: Roksnutbutter.com)
Omenjal si, da ste razmišljali tudi o združitvi s slovaškim podjetjem, ki deluje v enaki panogi. Se je ta ideja razvila?
Ta zadeva se je odvijala, vendar so partnerji odstopili od dogovora. Smisel te združitve bi bil v tem, da pod eno blagovno znamko poslujemo naprej. Mi smo bili v tem razmerju nekoliko bolj dominanten partner, saj smo imeli bolj razdelane strategije.
Prišli smo do ugotovitve, da si ne želijo, da bi jih neka blagovna znamka prevzela. Počutili so se ogrožene, ker bi izgubili svojo identiteto. Še vedno smo v stiku, ne želimo pa stvari delati na silo. Imamo svoj cilj in svojo pot. Če bi se oni tej poti pridružili, bi nas to poneslo na višji nivo, vendar na to očitno še niso bili pripravljeni.
Ste pa še naprej odprti za sodelovanje s podjetji, ki delujejo v enaki panogi?
Seveda, vedno. Trenutno načrtujemo obisk laboratorija, eksperimentalne kuhinje podjetja iz Amsterdama. To prav tako deluje v panogi masla iz oreščkov. Rad spoznavam take ljudi. Vedno se porodijo nove ideje. Zakaj pa ne?
Zanimivost: Rok bo Amsterdam obiskal v okviru intenzivnega podjetniškega vikenda v družbi dr. Jureta Kneza iz Dewesofta in preteklih zmagovalcev izbora MP leta, kar je glavna nagrada izbora Mladi podjetnik leta 2018!
Kdo so vaše ciljne stranke po dosedanjih opažanjih?
Najbolj odzivne na naše izdelke so ženske, stare med 16 in 43 let. Njihova starost se zaradi vpliva posebnih prehranskih navad čedalje bolj niža.
Včasih je bila starostna meja veganov, vegetarijancev ali drugih, ki se držijo posebnih diet, višja, kot je zdaj. Seveda je čedalje več tudi starejših strank, ki spoznavajo pomen vključenosti oreščkov v dieto oziroma v vsakodnevno prehrano.
Kako pristopate do strank? Kakšnih metod marketinga se poslužujete?
Naše stališče je, da ljudje v vsakodnevnem življenju potrebujejo kanček dobre volje. To jim mi želimo ponuditi; v prvi vrsti z okusom produkta in izgledom blagovne znamke. Imamo precej igriv pristop. Tudi sam ne vidim smisla v delu, če se pri njem ne zabavam.
Pred kratkim sem bil v Varaždinu na eni konferenci, kjer so želeli mlade navdihniti, da začnejo razmišljati o svoji prihodnosti in da se mogoče podajo na samostojno podjetniško pot. Radijski in televizijski voditelj je lepo povedal: »Moj cilj je, da vsak dan nekoga pripravim do tega, da se nasmeje od srca.«

Mandljevo maslo (Vir: Rocksnutbutter.com)
Po odzivih naših strank vidimo, da so zadovoljne. Da bi jih še bolj osrečili oziroma nasmejali, smo začeli snemati serijo, ki se bo predvajala na socialnih omrežjih enkrat mesečno do konca leta in je tudi dobrodelno naravnana. Naziv bo »bake it or fake it« (prevod: speci ali se pretvarjaj). Gre za zgled iz tujine, ko želijo domači kuharji pripraviti jed nekega mojstra v čim krajšem času. Temu konceptu se bomo približali tudi mi. Seveda bo šlo za jedi, ki vsebujejo arašidovo maslo.
Druga metoda pristopa je prek receptov. Nekaj receptov pripravim tudi sam, sicer pa sodelujem s puncami, ki se ukvarjajo s tem. V kratkem načrtujemo izid manjše knjižice z recepti, ki je bila pripravljena skupaj s študentko Leo Grom, s slovensko oblikovalko keramike Dašo Kogoj in s fotografom Mihom Peterličem. Najprej bo na voljo v pdf, kasneje pa tudi v tiskani verziji.
Torej dati prek receptov ljudem predloge, kaj vse se da narediti iz tega produkta, in jih tako spodbuditi k nakupu?
Problem je ravno v tem, da ljudje dostikrat ne vedo, kako naj to maslo uporabijo. Imajo predstavo, da se ga skupaj z marmelado namaže na kruh. So pa možnosti precej širše. Izdelek se lahko kombinira npr. z jogurtom, piščancem, morskimi sadeži… Pri nekaterih receptih je poudarek na tem, da so jedi čim bolj zdrave in z nizko vsebnostjo kalorij. Nekateri recepti pa so za sladice – življenje mora biti tudi malo sladko.
Prodate več izdelkov v fizični ali v spletni trgovini?
Največ v fizični. Spletno trgovino stalno nadgrajujemo. Obstoječe funkcije ne omogočajo vsega, kar si želimo. Govorim predvsem o naročninah. Stremimo k temu, da bi izboljšali to področje.
Ker smo še vedno majhna ekipa, včasih traja, da nekaj naredimo in da izpolnimo cilje, ki smo si jih zadali. Trenutno se ukvarjamo s programom za priporočila; da bi si prek spletne strani kupci lahko zagotovili dodaten popust.
Česa si se naučil, odkar imaš svoje podjetje?
Vse mora biti napisano! V poslu ne gre brez dogovorov. V zvezi s tem sem se naučil, da je bolje imeti vse zapisano in se držati tega, kot pa se naslanjati na ustne dogovore. To me je v zadnjih letih večkrat izučilo. Bolj sem previden pri sklepanju novih pogodb in partnerstev. Ravnam se po načelu: »Zavaruj si hrbet«.
Moj nasvet je tudi: »Hiti počasi«. Še vedno se kdaj prenaglim pri odločitvah, vendar sem se naučil biti previden.