MP intervju: LAUNCHub – “Slovenski startup potrebuje investitorja v zgodnji fazi”

V Ljubljani smo se pogovarjali s Stanislavom Sirakovom, partnerjem v bolgarskem pospeševalniku LAUNCHub, ki je v zadnjem obdobju zagotovil semenski kapital štirim slovenskim startupom, ime petega je tik pred razkritjem javnosti, pogovarjajo pa se že s šestim.
MP intervju: LAUNCHub - "Slovenski startup potrebuje investitorja v zgodnji fazi"

Bolgarski pospeševalnik LAUNCHub (Vir slike: Flickr LAUNCHub)

V vašem portfelju najdemo približno 44 startupov. Koliko se jih sicer obrne na vas?

Vsako leto stopimo v kontakt s preko tisoč startupi, a jih ne analiziramo podrobneje. Spoznamo jih na dogodkih, kamor smo povabljeni kot člani komisije, nekateri se na nas obrnejo sami ali jih na nas naslovi kdo drug, preostale pa poiščemo sami preko različnih podatkovnih baz. Vseh tisoč seveda ne pregledamo enako podrobno. Osredotočimo se na 100 ali 150 startupov, ki pripravijo piče, mi pa izdelamo še natančno analizo in se pogovarjamo z ustanovitelji. Dvakrat ali trikrat letno organiziramo tudi podaljšani vikend (The Long Weekend, op.a.), kjer izberemo do 15 ekip, s katerimi želimo preživeti več časa. Lahko bi rekel, da okoli 70 odstotkov vseh startupov, v katere investiramo, najdemo na takšnih dogodkih, kljub temu da podjetja z velikim potencialom iščemo skozi vse leto. Omenjeni dogodek po navadi poteka v Sofiji, eden je že potekal v Zagrebu, zaradi velike talentiranosti, ki jo je opaziti v Sloveniji, pa razmišljamo tudi o podaljšanem vikendu v Ljubljani.

Launchub longweekend

LAUNCHub The Long Weekend, foto: LAUNCHub Flickr

Kaj iščete v startupih?

Gre za postopek, ki se razlikuje od primera do primera. Zanimajo nas predvsem tri stvari. V prvi vrsti smo pozorni na ekipo, ki stoji za projektom. Zanima nas, kako dobro se člani ekipe spoznajo na svoj posel, kolikšno je njihovo poznavanje panoge ter kakšna je njihova predanost projektu. Kot drugo, najraje investiramo v področja, ki so nam vsebinsko blizu, za katera menimo, da imajo velik potencial za rast (npr. niša, ki bo v prihodnosti še rasla), ali pa v projekte, ki ciljajo na ogromno tržišče in kjer ni potrebno biti najboljši, da bi dobro služil. Pomembna nam je tudi faza, v kateri je trenutno startup. Zanima nas število pridobljenih uporabnikov, dosedanji zaslužki in faza razvoja, v kateri se nahaja produkt. Idealno je, če najdemo startup, ki kar najbolje ustreza vsem zgoraj naštetim kriterijem, a po navadi nas prepričata že eden ali dva dobro izpolnjena kriterija.

Ali zavrnete startupe, ki jih sestavlja le ena oseba?

Po navadi se držimo pravila, da investiramo v ekipe in ne posameznike. Razlog tiči v tem, da je podjetništvo precej naporna igra in je pogosto prevelik zalogaj za posameznika. Kljub temu pa smo v preteklosti že nekajkrat investirali v startup z enim ustanoviteljem. V enem primeru se je odločitev izkazala za pametno: ustanovitelj je v svoje podjetje povabil dobre sodelavce in nastala je odlična ekipa. Videli smo pa tudi že nekaj obratnih scenarijev: ustanovitelj je v startupu ostal sam in sčasoma s poslom odnehal.

“Po navadi se držimo pravila, da investiramo v ekipe in ne v posameznike.”

Kje poiskati soustanovitelja?

Tovrstno iskanje ni enkraten dogodek, temveč gre za dolgotrajen proces. Pomaga, če podjetnik svojega potencialnega soustanovitelja pozna že iz preteklosti in da sta skupaj že delala na projektu. Pri investiranju nam pomaga dejstvo, da imajo soustanovitelji skupne točke. Nekatere najboljše ekipe, ki smo jih finančno podprli, so v preteklosti namreč že imele podjetje.

Kakšno je vaše mnenje o podjetniških ekipah, ki temeljijo na prijateljstvu?

Včasih se prijateljstvo združi s podjetništvom in nastane uspešno podjetje. Videli smo že uspešne startupe, ki so jih ustanovili bratje. Investirali smo tudi že v podjetje očeta in sina. Videli smo že vse (smeh). Vendar ni toliko pomembno razmerje med soustanovitelji, bolj pomembno je, za kakšne posameznike gre in kako dobro skupaj delujejo.

“Startupom ne nudimo inkubacije, ampak se predvsem posvečamo semenskemu investiranju. Nimamo namreč prostora, ki bi ekipam omogočal, da bi ob naši prisotnosti razvijale svoje ideje. Ekipam v našem portfelju se posvetimo, jim skušamo kar najbolje pomagati in jih povezati.”

Pri LAUNCHubu ste izredno proaktivni, ko je govora o iskanju startupov v regiji. V katerih državah iščete podjetniške zvezde?

Ciljamo predvsem na Jugovzhodno Evropo – južneje od Avstrije in vzhodneje od Italije. Na tem področju smo lahko lokalno prisotni, poznamo tržišče, zgradili smo si dobra poznanstva. Menimo, da smo dobro pozicionirani za prihodnost. Če bi npr. želeli iti na Nizozemsko ali v Nemčijo, bi nam morda uspelo izvesti investicijo, a kljub temu tam zaradi konkurence nikoli ne bi mogli biti prva izbira za startupe.

Prav tako pa je tudi zelo pomembno, da smo fizično prisotni v regiji, kjer investiramo. Sprva smo začeli v Bolgariji in že v prvem letu razširili domet v tujino. Dobro leto za tem smo že investirali tudi v prvo slovensko podjetje, danes jih od tam prihaja pet (Kinestica, Cashila, Mediately oz. Modra jagoda, Enolyse, peti ostaja neimenovan) in že smo v pogovorih za šesto investicijo. V več kot letu dni smo investirali v 15 do 20 startupov, od tega jih pet prihaja iz Slovenije – gre torej za precej visok odstotek. Slovenija v tem smislu postaja čedalje bolj pomembna.

MP intervju: Aleš Hribar – Kinestica

Kako vam je uspelo oblikovati podjetniški pospeševalnik, ki privablja startupe iz okoliških držav, celo regije?

V to smo vložili ogromno dela. Pričenjali smo ravno tedaj, ko se je startup kultura začela vzpenjati. Že od samega začetka smo se zavedali dejstva, da bomo uspešni zgolj, če bodo uspešna tudi naša podjetja. To zahteva aktivnost. Obstajajo tudi drugi pospeševalniki, na primer v Grčiji, a ostajajo tam in niso aktivni pri širitvi v tujino, kot smo mi. Vedeli smo, da je to edini način za uspeh.

Imate povezave v slovenskem startup ekosistemu?

Slovenijo smo pred investicijami morali nekajkrat obiskati. Spoznali smo ekipe iz Hekovnika, Zemante, Silicijevih vrtičkov in ostale. Sledile so investicije, danes, ko smo se dokazali, pa ti igralci k nam s priporočilom pošiljajo nove ekipe.

Kateri je po vašem mnenju največji problem slovenskih startupov?

(Tišina in nato smeh) Lahko bi naštel precej dobrih stvari … Bom začel kar z dobrimi stvarmi. Slovenijo imamo radi, saj je zelo podjetniško usmerjena. Ljudje so se pripravljeni odseliti v tujino, pomembno pa je tudi to, da že zelo hitro začnejo razmišljati globalno in ugotavljajo, kako bi lahko osvojili večje trge.

Prav nasprotno smo opazili v Romuniji, kjer smo tudi investirali v nekaj startupov. Ugotovili smo, da so zaradi 20 milijonov prebivalcev ljudje tam precej bolj sproščeni. Nam je veliko bolj všeč podjetniška lakota Slovencev. Tisto, česar v Sloveniji primanjkuje, je predvsem omrežje investitorjev, ki bi bili pripravljeni svoja sredstva vlagati v startupe v zgodnji fazi. Takšnih investitorjev je premalo, če pa se že najdejo, imajo navadno absurdne zahteve, kot je na primer 40-odstotni lastniški delež.

Tudi v Bolgariji je bila situacija še pred nekaj leti podobna. Danes pa se investitorjem počasi, a vztrajno priključujejo novi podjetniki, ki so svoja podjetja prodali in bi kapitalski dobiček radi vlagali dalje. Menim, da lahko Silicijevi vrtički podobno vplivajo tudi na potek investiranja v vaši deželi.

S kakšnimi težavami se soočajo mladi podjetniki?

Ali je prezgodaj za vprašanje o izhodu iz katerega izmed investiranih startupov?

O pravem izhodu še ne moremo govoriti. Pričakujemo, da se bo zgodil letos. Sicer pa smo zgradili odlične povezave s tujimi investitorji in drugimi podjetniškimi skladi iz Evrope (v ZDA nas čaka še precej dela). Izvedli smo tudi nekaj soinvesticij. Okoli 15 naših podjetij je pridobilo denarna sredstva naših partnerskih investitorjev, skladov in angelskih investitorjev iz drugih držav.

Za konec nam povejte še, katere mobilne aplikacije so del vašega vsakdana?

Na to vprašanje bom odgovoril kot investitor (smeh). Sem velik oboževalec filmov. Aplikacija, ki jo uporabljam zelo pogosto, je Cinexio (LAUNCHubova investicija, op.a.), delo hrvaške ekipe, ki prodira na nemško tržišče. Želim si, da bi lahko rekel, da je moja najljubša aplikacija slovenski Mediately, a nisem zdravnik (smeh). Všeč mi je tudi Uber, Evernote je odličen pripomoček za delo, Flipboard za spremljanje dogajanja v medijih … seveda pa ne gre brez družbenih omrežij (smeh).

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu! (nov termin)

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

SIO delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja – vsa mesta so zapolnjena!

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Anže Miklavec: »V podjetništvu je pomembno, da si med prvimi pri zaznavanju novih trendov.«

Pri blagovnih znamkah EQUA in GOAT STORY gre za dve slovenski zgodbi o uspehu, ki sta plod istega podjetja. Dokazujeta, da se lahko inovativnost in težnja po stalnih izboljšavah bogato obrestujeta. Obe zgodbi sta namreč uspešni tudi v svetovnem merilu. Preberite več >>

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic – startup, ki se ukvarja z izdelavo medene kozmetike

Beesmetic je startup, ki ga sestavlja ekipa študentov. Ukvarja se z izdelavo naravne kozmetike iz čebeljih proizvodov, ki imajo zaradi bogate vsebnosti vitaminov, mineralov in antioksidantov številne pozitivne učinke na kožo. Preberite več >>

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

Marin Medak: “Cilje, postavljene za letošnje leto, smo konkretno presegli.”

V začetku tega leta je Marin Medak z ekipo Gigodesign ustanovil startup Della Spina. Gre za optiko, ki ponuja kakovostna dioptrijska očala po ugodnih cenah. Posebnost je v tem, da lahko stranka tri pare očal en teden brezplačno preizkuša na domu, preden se odloči, če jih bo kupila. Kako optika posluje danes? Preberite več >>

Jaka Ažman: “Lushna hiške želimo približati konceptu hotelskih sob v naravi.”

Jaka Ažman: “Lushna hiške želimo približati konceptu hotelskih sob v naravi.”

Slovenski startup Lushna se ukvarja z razvojem glamping turističnih destinacij ter z oblikovanjem in izdelavo glamping hišk. Največ objektov prodajo v ZDA, Španijo in na Portugalsko, letos pa so poskrbeli tudi za ureditev slovenske turistične glamping destinacije Chocolate Village v Mariboru. Preberite več >>

Aplikacija H2O Globe za potapljače je na voljo v prvi stabilni verziji

Aplikacija H2O Globe za potapljače je na voljo v prvi stabilni verziji

Aplikacija za potapljače H2O Globe, za katero je slovenski startup letos poleti uspešno zbral sredstva prek Kickstarterja, je zaživela v prvi stabilni verziji. Zaenkrat ima že prek 280 uporabnikov. Preberite več >>

David Žalec: “Vizija je pomagati širši skupnosti do boljšega zdravja.”

David Žalec: “Vizija je pomagati širši skupnosti do boljšega zdravja.”

Vse več je govora o pomenu zdravega načina življenja. Sem spada tudi zdravo prehranjevanje. Hiter tempo življenja in dolgi delovniki so dostikrat razlog za to, da ljudem zmanjka časa za zdrav obrok. To problematiko rešuje startup Sadje v pisarni, ki v podjetja dostavlja sveže sadje. Preberite več >>

Oznake: , , , , , ,
Iskanje
SPIRIT logo
MGRT logo
EU logo

Aktivnosti Zavoda mladi podjetnik, so.p., v okviru operacije “SIO-MP-2020-2022” sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020, prednostne osi: 3 Dinamično in konkurenčno podjetništvo za zeleno gospodarsko rast.

↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

13.03.2020 od 14:30 do 19:30
Konferenca: Trendi digitalnega marketinga 2020

Že tretjič zapored vas v začetku leta vabimo na konferenco, ki vam bo s pomočjo najbolj uspešnih slovenskih spletnih oglaševalcev ter njihovih številnih primerov dobre prakse ponudila ideje in nasvete za spopad s konkurenco na spletu v letu 2020. Pridružite se nam na konferenci Trendi digitalnega marketinga 2020 in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje o tem, kako na spletu prodati več, te konference ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Vse za podjetje