Kako z izvršbo poseči na del dolžnikove plače?

Upnik lahko v postopku izvršbe izbira med različnimi izvršilnimi sredstvi. Preko rubeža lahko poseže na dolžnikove premičnine, nepremičnine, vrednostne papirje, sredstva na dolžnikovem tekočem računu itd. Ena od možnosti je, da poseže na del dolžnikove plače.
Kako z izvršbo poseči na del dolžnikove plače?

Eno od izvršilnih sredstev v predlogu za izvršbo je tudi izvršba na plačo. (Vir slike: Pixabay)

V predlogu za izvršbo ima upnik možnost izbirati med različnimi izvršilnimi sredstvi. Eden od teh je tudi izvršba na plačo. S sklepom o izvršbi na plačo zarubi sodišče določen del plače in naloži delodajalcu, da mora po pravnomočnosti tega sklepa plačati oziroma plačevati upniku denarni znesek oziroma denarne zneske, za katere je dovolilo izvršbo.

Omejitve izvršbe

Pomembno je, da se zadevni sklep nanaša tudi na povišanje plače, do katerega je prišlo po vročitvi sklepa. Po drugi strani pa je pomembno tudi oženje predmeta izvršbe, saj obstajajo tako prejemki, ki so izvzeti iz izvršbe (prejemki iz naslova odškodnine za telesno poškodbo, prejemki iz naslova denarne socialne pomoči itd.), kot tudi same omejitve izvršbe, v zvezi s katerimi – med drugim tudi za poseg v plačo – velja, da je v predmet izvršbe mogoče poseči za denarne (razen preživninskih) terjatve do dveh tretjin prejemkov, na katere se posega z izvršbo, pri tem pa mora dolžniku ostati najmanj znesek v višini 76 % minimalne plače, če preživlja družinskega člana (ali koga drugega na podlagi zakona), kot tudi znesek v višini prejemka, določenega za osebo, ki jo preživlja, za dodelitev denarne socialne pomoči.

Nadalje je za terjatve iz naslova zakonite preživnine in odškodnine za izgubljeno preživnino zaradi smrti tistega, ki jo je dajal, mogoče seči do dveh tretjin prejemkov, dolžniku pa mora ostati najmanj znesek v višini 50 % minimalne plače (pri enakih okoliščinah – preživljanje – kot v prejšnjem primeru).

Če ima pravico do zakonite preživnine oziroma pravico do rente za izgubljeno preživnino zaradi smrti tistega, ki jo je dajal, proti istemu dolžniku več upnikov, seštevek njihovih terjatev pa presega del plače, ki je lahko predmet izvršbe, sodišče dovoli izvršbo v korist vsakega od njih sorazmerno z višino njegove terjatve.

Naj na tem mestu vzporedno poleg sodne izpostavimo še davčno izvršbo (in njene omejitve po višini). Prejemki dolžnika se lahko zarubijo največ do dveh tretjin, vendar tako, da dolžniku ostane najmanj znesek v višini 70 % minimalne plače po zakonu, ki ureja minimalno plačo, ni pa mogoče seči na denarne prejemke, če ti ne presegajo osnovnega zneska minimalne plače.

Obveznosti delodajalca

Prenehanje delovnega razmerja ne odvzame učinka izvršbe – sklep o izvršbi učinkuje tudi proti delodajalcu, s katerim sklene dolžnik novo delovno razmerje od dneva, ko je novemu delodajalcu vročen sklep o izvršbi.

Bivši delodajalec je dolžan takoj s priporočeno pošiljko poslati sklep o izvršbi novemu delodajalcu in o tem obvestiti sodišče. Če ne ve zanj, mora o tem ravno tako takoj obvestiti sodišče, ki ustrezno postopa z lastnim vpogledom v ustrezne evidence in eventualnim posredovanjem (vročitev sklepa novemu delodajalcu); po potrebi lahko pride tudi do ustavitve izvršbe (zlasti če dolžnik ne prejema plače).

Zakonsko je vzpostavljena tudi delodajalčeva odgovornost, če ne odtegne in izplača vseh zneskov v skladu s sklepom. Upnik lahko (do konca izvršilnega postopka) predlaga, da sodišče (v izvršilnem postopku) s sklepom naloži delodajalcu, da to stori. Tak sklep ima učinek sklepa o izvršbi. Delodajalec in dolžnikov dolžnik sta tudi odgovorna za škodo, če ne ravnata po sklepu in že omenjenih navodilih ob prenehanju delovnega razmerja.

Po drugi strani mora delodajalec v primeru davčne izvršbe o tem, da delavec ni več pri njem v delovnem razmerju, takoj obvestiti davčni organ. Tudi pri davčni izvršbi je odgovoren za opuščeno odtegnitev in izplačilo, davčni organ pa ima pravico, da davek izterja od delodajalca, če ne ravna po sklepu o izvršbi.

Kako je z vrstnim redom pri izvršbi, kadar izvršbo na plačo predlaga več upnikov hkrati?

Načeloma se poplačajo po tistem vrstnem redu, po katerem so pridobivali pravico do poplačila. Tak vrstni red se določa zlasti po kvaliteti obveznosti, in sicer:

I. Privilegirane terjatve: terjatve iz zakonite preživnine, odškodnine za škodo zaradi prizadetega zdravja, odškodnine zaradi izgube delovne zmožnosti in odškodnine zaradi smrti preživljavca – pod pogojem, da se terjajo s sklepom o izvršbi.

II. Sklep o davčni izvršbi, ki se nanaša na davčno obveznost: obveznosti iz davkov, prispevkov za socialno varnost, obresti v zvezi z davki, stroški postopka pobiranja davka, denarne kazni in globe v zvezi z davčnimi prekrški in stroški postopka o davčnem prekršku.

III. Sklep o sodni izvršbi, upravno izplačilna prepoved in sklep o davčni izvršbi, ki se ne nanaša na davčno obveznost.

Znotraj vsake od teh skupin se vrstni red določa po zaporedju vročitve. Če imajo izvršbe iz iste kategorije enak datum vročitve, potem se poplačujejo istočasno, v sorazmernem deležu.

Sam dolžnik lahko odobri prepoved izplačila plače, s čimer dovoli, da se del njegove plače zarubi in izplačuje upniku, kar delodajalec potrdi. Gre za t. i. upravno izplačilno prepoved, ki ima glede vrstnega reda pravni učinek sklepa o izvršbi na dolžnikovo plačo, ko jo potrdi dolžnikov delodajalec. Tudi tu prideta v poštev v članku uvodoma navedeni omejitvi, ki določata, koliko mora dolžniku ostati pri izplačevanju upravne izplačilne prepovedi. Pri tem je pomembno opozoriti, da imajo navkljub prvi od omejitev pred upravno izplačilno prepovedjo pri poplačilu prednost zgoraj navedene terjatve. Upravno izplačilno prepoved lahko dolžnik kadarkoli prekliče s pisno izjavo, dano delodajalcu. Preklic pri tem ne učinkuje na že zarubljene zneske in zneske, izplačane upniku.

Za podrobnejši vpogled v obravnavano področje se lahko obrnete na naslednjo zakonodajo: primarno na Zakon o izvršbi in zavarovanju (ZIZ) ter Zakon o davčnem postopku, eventualno pa na Zakon o delovnih razmerjih, Zakon o minimalni plači, Zakon o dohodnini in Zakon o socialnovarstvenih prejemkih.

Viri: Zakon o izvršbi in zavarovanju (ZIZ), Zakon o davčnem postopku (ZDavP-2)

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>

Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

Email je eden izmed najmočnejših marketinških kanalov za podjetja vseh velikosti, z enim od najnižjih cen na konverzijo in najvišjo stopnjo uspeha. Še vedno pa ga mnogi neuspešno izkoriščajo. Zato ti bomo na delavnici pokazali, kako zgradiš in maksimalno izkoristiš potencial svojih email baz. Preberite več >>

MP svetovanje

MP svetovanje

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na individualno svetovanje. Preberite več >>

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren. Preberite več >>

Pravno svetovanje

Pravno svetovanje

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. Preberite več >>


Kako svojo podjetniško ekipo pripeljati do odličnih rezultatov?

Kako svojo podjetniško ekipo pripeljati do odličnih rezultatov?

Da bi lahko uspešno vodili podjetje, je nujno, da znate iz zaposlenih izvabiti njihove najboljše lastnosti in potenciale. Pri tem je ključno, da spoznate, kako zaposlene motivirati, navdušiti in jih pripraviti do tega, da vam bodo sledili. Preberite več >>

Vlagate dovolj denarja v spletni marketing?

Vlagate dovolj denarja v spletni marketing?

Zakaj cene spletnega oglaševanja naraščajo? Od česa so odvisne? Kako oglaševalske platforme optimalno izkoristiti za spletni marketing? Strokovnjaki vam ponujajo odgovore na vprašanja, s katerimi se sooča praktično vsak podjetnik. Preberite več >>

“Največja prednost coworkinga je sobivanje z ljudmi”

“Največja prednost coworkinga je sobivanje z ljudmi”

Grosupeljčanki Andreja Uranič in Ana Berišaj imata radi funkcionalne elemente in prečudovite linije, s katerimi navdušujeta svoje stranke in potrošnike. Podjetniško udejstvovanje sta nadgradili z ustanovitvijo GIG coworkinga v Grosupljem. Preberite več >>

Kako poiskati pravi kanal za oglaševanje svojega izdelka?

Kako poiskati pravi kanal za oglaševanje svojega izdelka?

Marketinški strokovnjaki vedo, da morajo konstantno spremljati hitro spreminjajoče se trende. Kako se na pravi način lotiti marketinga razkrivajo poznavalci vseh najpomembnejših trikov - Nataša Ravnikar iz podjetja Optiweb, Sašo Palčič iz marketinške agencije Madwise in Zoran Bosančić iz digitalno marketinške agencije POINT OUT. Preberite več >>

“Ne čakajmo na revolucijo – prevzemimo odgovornost!”

“Ne čakajmo na revolucijo – prevzemimo odgovornost!”

Knjigi V elementu in Začni z zakaj ponujata izredno učinkovit preplet strokovnih znanj in osebnih izkušenj znanih in manj znanih avtorjev in osebnosti. Urednik Matej Horzelenberg je vodil pripravo prevoda svetovnih uspešnic, ki sta vsaka s svojo rdečo nitjo zelo zanimivi tudi za slovenske podjetnike. Preberite več >>

Oznake: , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

21.11.2018 od 9:00 do 13:00
MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja!
Preberite več >>

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

07.12.2018 od 9:00 do 12:30
NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren.
Preberite več >>

GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

13.12.2018 od 14:00 do 17:00
GDPR po GDPR (delavnica s konkretnimi rešitvami)

Vsi smo že slišali za GDPR - zaostritev pravil na področju varstva osebnih podatkov, ki močno vpliva na poslovanje podjetij, ki zbirajo osebne podatke o strankah. Kako se na spremembe, ki jih je prinesla uredba GDPR, pripraviti v praksi in kaj je potrebno urediti kar se tiče hranjenja osebnih podatkov o strankah?
Preberite več >>

Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

17.01.2019 od 15:00 do 19:00
Delavnica: Kako z email marketingom do vrhunskih rezultatov?

Email je eden izmed najmočnejših marketinških kanalov za podjetja vseh velikosti, z enim od najnižjih cen na konverzijo in najvišjo stopnjo uspeha. Še vedno pa ga mnogi neuspešno izkoriščajo. Zato ti bomo na delavnici pokazali, kako zgradiš in maksimalno izkoristiš potencial svojih email baz.
Preberite več >>

Vse za podjetje