Poslovni model

Poslovni model ni prva stvar, o kateri razmišlja podjetnik, ko se mu porodi poslovna ideja, je pa nekaj čemur bo v prihodnosti zagotovo namenil veliko svoje pozornosti. Zakaj? Posledica poslovnih idej so proizvodi ali storitve, ki pa postanejo dobri šele takrat, ko se uspešno prodajajo kupcem.
poslovni model

Kaj je poslovni model? (Adobe Stock, Coloures-Pic)

Takoj, ko podjetnik razmišlja o prodaji, pa začne razmišljati o poslovnem modelu. V grobem je torej poslovni model način, kako podjetje proda in dostavi proizvod ali storitev kupcu. Širše pa predstavlja ključno konkurenčno prednost, dodano vrednost in vrednote podjetja.

Zaradi narave mojega dela sem v zadnjem času pregledal poslovne modele treh večjih ponudnikov za masovno pošiljanje e-pošte: MailChimp, Verticalresponse in AWeber.

Vsi ponudniki v osnovi ponujajo enako storitev – pošiljanje masovne e-pošte na izbrane naslove preko lastnih spletnih vmesnikov. Vendar pa potencialni uporabnik kmalu ugotovi, da so pogoji uporabe pri vseh treh ponudnikih različni.

Ponudniki so pri formiranju pogojev očitno imeli v mislih določeno skupino ciljnih kupcev, katerim so poslovni model prilagodili in si s tem pri njih ustvarili konkurenčno prednost. Zaradi poenostavitve spodaj primerjam pogoje, ki jih ponujajo vsi trije ponudniki brez dodatnih »zvončkov in piščalk«.

MailChimp

Verticalresponse

AWeber

Do 2.000 e-naslovov in do 15.000 poslanih sporočil mesečno / brezplačno Do 25.000 poslanih sporočil / 1,2c na posamezno poslano sporočilo Do 500 e-naslovov in neomejeno št. poslanih sporočil / $19 na mesec (prvi mesec $1 – garancija vračila denarja)
Do 5.000 e-naslovov in neomejeno št. poslanih sporočil / $50 mesečno Do 50.000 poslanih sporočil / 1c na posamezno poslano sporočilo Do 5.000 e-naslovov in neomejeno št. poslanih sporočil / $49 mesečno
Do 10.000 e-naslovov in neomejeno št. poslanih sporočil / $75 na mesec Do 100.000 poslanih sporočil / 0,85c na posamezno poslano sporočilo Do 10.000 e-naslovov in neomejeno št. poslanih sporočil / $69 mesečno

Vir: MailChimp, Verticalresponse, AWeber

MailChimp in AWeber ponujata mesečni zakup glede na število e-poštnih naslovov, ki jih ima uporabnik na listah za pošiljanje, medtem ko Verticalresponse ponuja ceno na poslano e-sporočilo. Tako je Verticalresponse primernejši za uporabnike, ki sporočil ne pošiljajo pogosto, se ne želijo vezati in si želijo plačati točno toliko, kot tudi porabijo.

MailChimp je uporabil tako imenovan Freemium poslovni model, kjer je uporaba za določeno količino oz. funkcionalnost brezplačna. Primernejši je za uporabnike, ki sporočila pošiljajo na manjše število e-naslovov in pa za uporabnike, ki sporočila več tisočim prejemnikom pošiljajo zelo pogosto. Bolj pogosto kot pošiljajo, nižja je lastna cena enega poslanega sporočila.

AWeber svojim uporabnikom ne ponuja brezplačne uporabe, ponuja pa uporabo za $1 za prvi mesec in vračilo denarja v primeru nezadovoljstva. Po ponudbi je bližje ponudniku MailChimp, z razliko, da je od 2.500 e-naslovov naprej malenkost cenejši. Njegovi ciljni kupci so zelo podobni kupcem MailChimpa z razliko, da so še bolj cenovno občutljivi.

Primeri nam nazorno pokažejo, kako poslovni model vpliva na privlačnost ponudbe za posameznega kupca, enega zelo privlači in spet drugega z njim odganja. Pri tem se poraja ključno vprašanje: kateri je pravi poslovni model za mojo storitev ali proizvod?

Odgovor: Tisti, ki je najbolj primeren za vašega ciljnega kupca in hkrati omogoča kar najvišjo dodano vrednost za vaš posel. Za lažjo predstavitev bi zelo posplošeno poslovni model lahko predstavili kot razmerje med primernostjo za kupca in dodano vrednostjo za podjetje.

poslovni-model-slikca

Premica A prikazuje želje in število kupcev, premica B pa dodano vrednost za podjetje. Optimalni poslovni model se nahaja v presečišču obeh premic, ki predstavlja najboljše razmerje. Podjetje bi se lahko odločilo tudi za poslovni model višje po premici B, vendar bi s tem odgnalo določeno število kupcev. V tem primeru je za podjetje bolje, da s faktorji, ki vplivajo na primernost za ciljne kupce oz. njegovo dodano vrednost le to premakne v desno stran in tako doseže nov optimalni poslovni model. Povedano drugače, podjetje na poslovni model vpliva preko enega ali več faktorjev kot so npr.:

  • rešitev bolečine (višja kot je bolečina, boljša je rešitev),
  • cena,
  • kakovost,
  • funkcionalnost,
  • dostopnost,
  • pripadnost,
  • dobičkonosnost,
  • porabljena sredstva za izdelavo in dostavo,
  • večanje vrednosti v očeh kupca,
  • partnerstva.

Za vsakega od teh faktorjev obstajajo številne dobre prakse in načini, prelomno pa je, kadar podjetniku uspe ustvariti novo dobro prakso in s tem postavljati nove trende. Na tak način nastanejo najbolj perspektivna podjetja.

Dodatno se posamezni faktorji spreminjajo skozi čas in temu primerno je poslovni model nekaj kar živi in se spreminja skupaj s podjetjem. Dober primer je podjetje Google. V samih začetkih podjetje ni našlo poslovnega modela, ki bi podjetju prinašal želeno rast.

Sprva je podjetje prodajalo lastno tehnologijo iskanja drugim spletnim iskalnikom in posameznim podjetjem. Nato pa je korenito spremenilo poslovni model in pričelo s programom AdWords. Ta je omogočil podjetjem, da oglašujejo, kar posamezniki tisti hip iščejo po spletu. Skoraj čez noč je spremenjen poslovni model podjetje izstrelil v enega izmed najboljših podjetij na svetu.

Vidimo torej, da je poslovni model srce vsakega podjetja. Pri formiranju imajo podjetniki veliko vprašanj – najpogosteje, kakšna cena je primerna. Nanje najhitreje odgovorimo tako, da oblikujemo testno ponudbo in merimo rezultat, skratka čim hitreje vprašamo trg kaj si misli.

Dodatne informacije:

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
MP dogodek: KingsBox: Od študentskega dela do milijona evrov prometa – Luka Železnik in Dejan Kobal

MP dogodek: KingsBox: Od študentskega dela do milijona evrov prometa – Luka Železnik in Dejan Kobal

Luka Železnik in Dejan Kobal sta mlada podjetnika, ki sta med študijem vzpostavila blagovno znamko Kingsbox in hitro opozorila nase. Hitro rastoče podjetje se ukvarja s spletno prodajo opreme za funkcionalno vadbo. Preberite več >>

MP svetovanje

MP svetovanje

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na individualno svetovanje. Preberite več >>


Video: Uvod v odkrivanje produktov

Video: Uvod v odkrivanje produktov

V zadnjih letih se na področju odkrivanja, razvoja in upravljanja produktov dogajajo pomembne spremembe. Ali ste v stiku s trendi? Preberite več >>

Z držalci za srajce do mednarodnega uspeha

Z držalci za srajce do mednarodnega uspeha

Nik Vene je v treh letih uspešno razvil svojo poslovno idejo. Držalci za srajce blagovne znamke NV Holders so priljubljeni tako v Sloveniji kot v tujini. Preberite več >>

Rok Starič: »Pustite svoji domišljiji prosto pot!«

Rok Starič: »Pustite svoji domišljiji prosto pot!«

Na MP dogodku: Razvij svojo idejo v donosen posel je svojo poslovno zgodbo predstavil mladi podjetnik Rok Starič. Preberite več >>

Infografika: Zakaj propadajo mala podjetja

Infografika: Zakaj propadajo mala podjetja

Vsak mlad podjetnik je optimističen. Vendar je trg neizprosen in veliko podjetij kmalu propade. Kateri so najpogostejši razlogi za neuspeh? Preberite več >>

Video: Guy Kawasaki: Nauki Steva Jobsa

Video: Guy Kawasaki: Nauki Steva Jobsa

Guy Kawasaki je dolga leta delal v podjetju Apple pod vodstvom ustanovitelja Steva Jobsa. V tem času je od njega pridobil ogromno znanja. Preberite več >>

Prvi slovenski center LEGO robotike

Prvi slovenski center LEGO robotike

Inštitut 4.0 je pred kratkim odprl Center LEGO robotike, prvo inštitucijo, namenjeno LEGO robotiki, v Ljubljani. Zgodbo inštituta in centra predstavljamo v prispevku. Preberite več >>

Od 100 kg do dveh ton mesečno zmletih arašidov

Od 100 kg do dveh ton mesečno zmletih arašidov

Od kampanje na Kickstarterju, ko se je svetu prvič predstavilo Rokovo arašidovo maslo, sta minili že dve leti. Ekipa se sedaj sooča z rastjo in širitvijo. Preberite več >>

Infografika: Kaj razkrijejo delovne mize znanih podjetnikov

Infografika: Kaj razkrijejo delovne mize znanih podjetnikov

Delovna miza lahko razkrije veliko o tistem, ki jo uporablja. Kaj nam tako lahko povesta delovni mizi Elona Muska in Marka Zuckerberga? Preberite več >>

Oznake: , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

MP dogodek: KingsBox: Od študentskega dela do milijona evrov prometa – Luka Železnik in Dejan Kobal

06.12.2017 od 15:00 do 17:00
MP dogodek: KingsBox: Od študentskega dela do milijona evrov prometa – Luka Železnik in Dejan Kobal

Luka Železnik in Dejan Kobal sta mlada podjetnika, ki sta med študijem vzpostavila blagovno znamko Kingsbox in hitro opozorila nase. Hitro rastoče podjetje se ukvarja s spletno prodajo opreme za funkcionalno vadbo.
Preberite več >>

Blockchain Roadshow: Ljubljana

07.12.2017 od 10:00 do 08.12.2017 20:00
Blockchain Roadshow: Ljubljana

Blockchain Think Tank, Tehnološki park Ljubljana in Zavod mladi podjetnik pripravljamo serijo brezplačnih izobraževanj o tehnologiji blockchain, kriptovalutah in z njimi povezanimi tematikami. Serijo bomo zaključili v Ljubljani, in sicer s kar dvodnevnim dogodkom (7. in 8. december). Obiščite nas v Tehnološkem parku Ljubljana!
Preberite več >>

Delavnica: Google Adwords

07.12.2017 od 16:30 do 08.12.2017 19:30
Delavnica: Google Adwords

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno upoštevanje splošnih smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Prav zato vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti.
Preberite več >>

Vse za podjetje