Rok Stritar: »Podjetniki velikokrat zrastejo do praga lastnih zmožnosti.«
Spletna trgovina z gorniško opremo Kibuba (Vir: Kibuba)
Ustanovitev podjetja za pridobitev praktičnega podjetniškega znanja
Rok Stritar je bil nekaj let zaposlen na Ekonomski fakulteti, kjer je delal kot asistent pri predmetu Podjetništvo. Ker ni želel predavati zgolj na podlagi teorije, se je leta 2005 odločil za ustanovitev lastnega podjetja.
»Nisem želel biti asistent za podjetništvo brez praktičnih izkušenj in to je bil glavni motiv, da sem takrat ustanovil podjetje.«
Ideja za vzpostavitev prve spletne trgovine z gorniško opremo pri nas
Stritar prihaja iz gorniške družine, zato se je s tem področjem spoznal že v otroštvu. Kasneje se je kot mlad alpinist ukvarjal z vprašanjem, kje bi lahko kupil kakovostno opremo po dostopni ceni, in pri tem naletel na številne težave.
»S kolegom sva bila v istem alpinističnem društvu in sva skupaj hodila v hribe. Med enim izletom sem mu omenil, da pri nas še ni spletne trgovine z gorniško opremo. Potem sva se odločila, da jo bova skupaj ustanovila.«
»Bilo je veliko vzponov, padcev in trdega učenja.«
Stritar pove, da si nikoli ni želel postati trgovec. Razlog za to je tudi v tem, da ima javnost nekoliko zaničljiv odnos do trgovine. Prav zato so bili z ekipo na tem področju ob ustanovitvi Kibube precej neizkušeni.
»O trgovini nismo vedeli ničesar, v ozadju pa tudi nismo imeli nobenega mentorja. Bilo je veliko vzponov, padcev in trdega učenja. Ker sva bila oba s kolegom iz »software« vod, smo želeli imeti najprej zgolj spletno trgovino, saj nama je ta del bližji. Kasneje je trg zahteval, da smo začeli odpirati tudi fizične poslovalnice.«
»Ob vsaki napaki smo se nekaj naučili in bili pri tem zelo vztrajni. Vmes smo spoznali, da je panoga zelo kompleksna in zahtevna. Ob ustanovitvi Kubube nismo vedeli ničesar, danes pa vemo kar precej o tem, kako deluje trgovina in kaj je pomembno za uspešno poslovanje.«
Stritar pripomni, da so od začetka do sedaj odprli in zaprli kar nekaj poslovalnic. Poleg tega pa so morali biti zelo iznajdljivi pri načrtovanju poslovanja, saj so razpolagali z omejenimi finančnimi sredstvi.
Kibuba danes
Kibuba ima danes poleg spletne trgovine tudi 12 poslovalnic, ki se nahajajo po vsej Sloveniji; v Ljubljani, Domžalah, Kranju, Mariboru, Novi Gorici in Celju. Tri poslovalnice so locirane tudi na Hrvaškem in sicer v Zagrebu in Rijeki. V kratkem bo zaživela tudi nova poslovalnica v Kopru.
V ponudbi so blagovne znamke večinoma tujih dobaviteljev. Gre za podjetja, ki so v segmentu gorniške opreme precej znana, splošni javnosti pa malo manj. Dobavitelji so večinoma iz Italije, ZDA, Nemčije, Avstrije in Poljske.
»Imamo tudi lastno blagovno znamko; svojo linijo hlač, ki se dobro prodajajo.«
Kriteriji za izbor gorniške opreme, ki je v ponudbi
»Iščemo izdelke, ki jo bodo stranke želele kupiti. Pomembno je znati predvidevati oziroma napovedovati, po čem bo povpraševanje. Pri tem je treba upoštevati omejitve, kar se tiče kupne moči. Lahko je najti odličen produkt, ki ima visoko ceno, vendar ga stranke ne bodo kupile. Pomembna stvar je tudi, kakšni so pogoji za nas. To je nenehen proces pogajanja, dogovarjanja in prilagajanja.«
Posebnosti Kibube v primerjavi s podobnimi trgovinami
V čem je Kibuba posebna v primerjavi z drugimi trgovinami, ki delujejo v isti panogi?
»Naše podjetje je precej bolj tehnološko usmerjeno od večine tehnoloških podjetij v Sloveniji. Imamo v celoti razvit lasten software. Velik poudarek dajemo procesom, ki olajšajo in pohitrijo naše delo in nakupe naših strank. Omogočeno nam je razvijanje procesov, ki se jih s kupljenimi rešitvami ne bi dalo izpeljati. Naš lojalnostni sistem je nekoliko drugačen; ne da se ga kupiti. Pri nas je software zelo pomemben del zgodbe, kar za trgovce ni običajno.«
Poleg tega ima Kibuba tudi nekoliko drugačen sistem managementa, pozicioniranja izdelkov in nagrajevanja zaposlenih.
»Pri vsaki stvari skušamo razmisliti o tem, kaj je za stranko najboljše. Potem se trudimo razviti ustrezen sistem. V drugih podjetjih po svetu se z lojalnostjo ne ukvarjajo na tak način, saj gre za relativno kompliciran sistem.«
Glavni izziv je prodor v tujino
»Slovenski trg je zrel in relativno omejen. Slovenija ima v tej panogi bolj razvit trg kot marsikatera druga država. Naš glavni izziv oziroma glavno vprašanje pri razvoju podjetja je, kdaj in kako bomo uspeli vstopiti na kakšen večji trg.«
Izzivi, ki se nanašajo na poslovanje, so po Stritarjevih besedah vezani tudi na kupno moč in trende v razvoju gospodarstva. Pri tem je pripomnil, da jih to ne skrbi, saj vse kaže na to, da se bo ta panoga razvijala še naprej.
Nasveti mladim podjetnikom
Razlike med podjetniškimi začetki in zrelo fazo poslovanja
Rok Stritar ima bogate podjetniške izkušnje, je tudi podjetniški svetovalec in predavatelj. Mladim podjetnikom želi sporočiti, da se podjetniški začetki bistveno razlikujejo od poslovanja na stopnji zrelega podjetja.
»Glavna stvar, ki se je podjetniki velikokrat ne zavedajo, je, da je ta prvi del, ko se ukvarjajo z razvojem ideje, zabavnejši in lažji del. To, da z nečim začneš, nekaj narediš in dobiš prve kupce, je adrenalinsko, zabavno in lepo. Če pa želiš zaslužiti, moraš isto stvar čim večkrat ponoviti. Ljudje morajo pri sebi razjasniti, če to res želijo početi. Podjetništvo terja velike osebnostne transformacije. To je zagotovo najtežji del posla; narediti iz vsega skupaj profesionalno podjetje, ki dobro deluje.«
Podjetniki naj bodo previdni, da ne presežejo svojih mej zmogljivosti
»V tej kulturi spodbujanja podjetništva se premalokrat izpostavlja, da v tem procesu ni vredno uničiti sebe. Pri drugih projektih, s katerimi se ukvarjam, vidim, kaj ljudje delajo sami sebi. Vsak, ki je podjetnik, naj pazi tudi na svoje zdravje in svojo družino, ker če ne, se lahko stvari slabo končajo.«
»Čeprav se to morda grdo sliši, podjetniki dostikrat zrastejo do praga lastnih zmožnosti. Če se tega praga zavedajo in pravočasno odnehajo, potem je to v redu; Nekaj si naredil in s tem si zadovoljen. Velikokrat pa pride do tega, da podjetje zraste do stopnje, ki jo podjetniki komaj obvladujejo in to povzroča veliko stresa, nezadovoljstva in zdravstvenih težav. Treba je biti zelo ozaveščen in ves čas paziti, da gredo stvari naprej na pravi način. Včasih si je treba najti tudi pomoč.«