Kaj je prodajni lijak?

V poslu je vse odvisno od prodaje. Ni pomembno, ali gre za prodajo produktov ali storitev, veliko ali malo podjetje. Preživetje in uspešnost sta odvisna od prodaje. Prodajni lijak je skupek rešitev, ki pripomore k upravljanju in razvoju prodajne aktivnosti z namenom maksimiziranja prodaje.
Kaj je prodajni lijak?

Kaj je prodajni lijak?

Zgodovina prodajnega lijaka sega v leto 1898, ko je St. Elmo Lewis razvil teoretični model kupčeve izkušnje od trenutka, ko posamezni produkt ali storitev pritegne kupčevo pozornost, do trenutka, ko se kupec odloči za nakup. Samo uporabo izraza prodajni lijak z omenjenim modelom pa je leta 1924 prvi predstavil William W. Townsend v svojem delu Bond Salesmanship.

Kljub častitljivi starosti se je globalna popularizacija prodajnega lijaka začela z uporabo interneta. Posledica je danes zmotno prepričanje, da je prodajni lijak spletno orodje. Res je, da spletna orodja omogočajo postavitev in olajšajo uporabo prodajnih lijakov ter so najbolj prispevala k razvoju prodajnih lijakov v zadnjih 15 letih.

Od kod ideja za ime prodajni lijak?

Ime izhaja iz spoznanja, da bo od 100 obiskovalcev vaše spletne strani ali trgovine:

  • 90 prišlo po informacije in vzelo predstavitvene kataloge. Od tega jih bo
  • 60 želelo ponudbo. Od tega jih bo v naslednjih dneh
  • 25 spraševalo za različne ugodnosti in dodatne informacije. Od tega jih bo
  • 7 izbiralo med vami in tekmecem. Od teh se bodo
  • 3 odločili za nakup pri vas.

Osip od 100 obiskovalcev do 3 kupcev ima obliko lijaka. Ker gre za področje prodaje, je ta pojav dobil ime prodajni lijak. Obliko prodajnega lijaka prikazuje naslednja slika.

prodajni lijak

Na sliki vidimo, da je prodajni lijak od vrha proti dnu razdeljen na posamezne odstotke. Na vrhu lijaka je 0 % in skrajno spodaj 100 %. Omenjeni odstotki so nam v pomoč pri napovedovanju predvidene prodaje v prihodnjih mesecih.

Na sliki vidimo tudi, da je prodajni lijak razdeljen tudi na posamezne prodajne faze. Koliko je teh faz in kako se imenujejo, se odloči vsako podjetje posebej, ko postavlja svoj prodajni lijak. Namen prodajnih faz je, da v njihovem okviru njih definiramo prodajne aktivnosti, ki jih moramo izvesti, da bomo iz obiskovalca na koncu dobili kupca. Potencialne kupce, od katerih je eden prvič prišel v stik z nami, drugi je pri nas tretjič, tretji pa je tik pred odločitvijo za nakup, moramo obravnavati na različne načine. Kako jih bomo obravnavali, je predvideno znotraj posamezne aktivnosti.

Posamezne faze prodajnega lijaka z definiranimi prodajnimi aktivnosti predstavljajo prodajni proces. Od definiranega prodajnega procesa in njegove uporabe v praksi pa je odvisno, kako učinkovita je vaša prodaja in kakšni so vaši prodajni rezultati.

Kako se postavi prodajni proces?

Prepričanje, da lahko prodajni proces enostavno pridobite, ker ste kupili ali najeli spletno rešitev, ki vsebuje prodajni lijak, je zmotno. Preddefinirane faze predstavljajo zgolj osnutek prodajnega procesa, ki pa sam od sebe še ne ustreza vašim potrebam.

V praksi je prodajni proces vsakega podjetja unikaten. Tako so prodajni procesi konkurenčnih podjetij definirani različno, čeprav podjetja prodajajo storitve ali izdelke iz iste kategorije.

Podjetje se mora pred postavitvijo prodajnega procesa odločiti, za kateri segment kupcev, segment storitev ali segment produktov želi postaviti prodajni proces.

Izhodišče za postavitev prodajnega procesa predstavljajo vaša dosedanja prodajna praksa in izkušnje, ki tvorijo vašo bazo znanja za področje prodaje.

Tabela, ki vam pomaga pri postavitvi procesa

V tabeli je prikazan enostaven primer, kako se lotimo postavitve prodajnega procesa za izdelke ali storitve višjih vrednosti, ki imajo daljši prodajni proces.

Faza Mejnik Aktivnosti
Analiza Diagnostika

Team

Poslati kupcu vprašalnik.
So vprašalnik vrnili? Analiza vrnjenega vprašalnika.
Evalvacija vprašalnika s kupcem.
Ali so znani ključni kriteriji pri odločanju?
Kdo sodeluje pri odločitvi za nakup?
Pridobitev zagovornika znotraj njihove ekipe.
Poslovno kosilo z vodjo projekta.
Ponudba Kriteriji

 

Konkurenca

Priprava ponudbe

Predstavitev ponudbe

Ali poznamo njihove glavne kriterije pri odločanju?

Kako bodo izbirali ponudnika?

Kdo so konkurenti in kako jih kupec vidi?

Kakšne izkušnje imajo z dosedanjim ponudnikom?

Pogajanja

V tabeli vidimo, da ima posamezna faza prodajnega lijaka mejnike in vsak mejnik opredeljene prodajne aktivnosti. To so tiste aktivnosti, ki se morajo zgoditi oziroma jih mora izvesti prodajalec v praksi. Ko so vse aktivnosti znotraj posameznega mejnika izpeljane, je posamezni mejnik v prodaji dosežen. Ko so doseženi posamezni mejniki, se status potencialnega kupca spreminja. Da bi zagotovili lažji pregled nad celotnim prodajnim lijakom in raznimi prodajnimi poročili, smo statuse kupca poimenovali enako kot faze prodajnega lijaka. Sprememba statusa predstavlja premikanje kupca od vrha lijaka proti dnu. Ko potencialnemu kupcu prodate izdelek ali storitev, zapusti vaš prodajni lijak.

Potencialnega kupca (fizično ali pravno osebo), ki smo ga vpisali v prodajni lijak, imenujemo priložnost. Cilj prodajnega procesa je, da čim večje število priložnosti pripeljemo od vrha lijaka proti dnu.

Kako prodajni lijak uporabljamo v praksi?

Uporaba prodajnega lijaka zahteva doslednost. To pomeni, da vse interakcije, ki jih imamo s potencialnim kupcem, zabeležimo v prodajni lijak, pripnemo potrebne dokumente in si zabeležimo, kateri so naslednji koraki in kdaj jih moramo izvesti. Doslednost od nas zahteva tudi, da izvajamo tiste prodajne aktivnosti, ki so predvidene v prodajnem procesu. Pomembno je, da predvidenih prodajnih aktivnosti ne preskakujemo, ker to vodi v zmanjšanje verjetnosti, da bo potencialna stranka dejansko opravila nakup.

Vnos potrebnih informacij je eden od treh glavnih razlogov, da se prodajalci upirajo uporabi prodajnega lijaka.

»Če svojega izdelka ne bom prodal temu, ga bom pa naslednjemu,« je miselnost, značilna za prodajalce, ki zavračajo uporabo prodajnega lijaka. V praksi pa je slišati njihove izgovore, da dosti prodajo oziroma nimajo časa, da bi se ukvarjali še z pisanjem zapiskov.

V razmislek

Večina prodajalcev dela napako, ko želijo potencialnim kupcem svoj izdelek ali storitev prodati že ob prvem srečanju. Če prodajate izdelke ali storitve večjih vrednosti, sta čas in prodajni proces ključna dejavnika uspešnosti vaše prodaje. Redko kdo od potencialnih kupcev se takoj odloči za nakup izdelkov ali storitev, ki so višjih vrednosti. Vsakdo potrebuje dodatne informacije, konkurenčne ponudbe in čas za razmislek.

V primeru prodaje produktov ali storitev manjših vrednosti pa bo uporaba prodajnega lijaka v kombinaciji z digitalno prodajo (spletna stran, e-pošta, kratka sporočila …) znižala vaše prodajne stroške in izboljšala vaše prodajne rezultate.

Prednosti uporabe prodajnega lijaka

V uvodu sem omenil, da je prodajni lijak skupek rešitev, ki pripomore k razumevanju, upravljanju in razvoju prodajnih aktivnosti z namenom maksimiziranja prodajnih rezultatov in zniževanja stroškov prodaje.

Poglejmo nekaj področij:

  1. Uporaba prodajnega lijaka je absolutno nujna, če želite izmeriti učinkovitost svojih marketinških aktivnosti. Če v oglaševanje letno investirate 1.000€, 100.000€ ali 1.000.000€ in ne sledite temu, kar se dogaja z vsakim potencialnim kupcem v prodajnem lijaku, ne morete trditi, kako (ne)učinkovit je oddelek marketinga in kako (ne)učinkovit je prodajni oddelek.
  2. Uporaba prodajnega lijaka je pomembna v procesu internega izobraževanja zaposlenih. Definiran proces bo olajšal uvajanje novih prodajnikov, ki bodo kmalu zelo učinkoviti. Prav tako bo prodajni lijak olajšal nadzor nad tem, na katerem področju posamezni prodajalec potrebuje dodatna usposabljanja, da bo dosegel želene rezultate.
  3. Uporaba prodajnega lijaka omogoča razumevanje in razvoj novih prodajnih aktivnosti. Razvoj prodajnih aktivnosti je stalen proces. Prvi znak, da je treba ukrepati, je, če opazite, da se potencialni kupci v neki fazi prodajnega lijaka izgubijo (prenehajo zanimati za vašo ponudbo) oziroma da imate ogromno število priložnosti, ki so obtičale v eni od faz prodajnega lijaka. Oboje vodi k zmanjševanju prodaje in je razlog za ukrepanje.
  4. Načrtovanje prodaje je povezano s tem, koliko priložnosti imate v lijaku. Če je teh priložnosti premalo, je treba povečati pritok novih potencialnih kupcev – alarm za marketing. Če je priložnosti preveč, prodajalci vsakega kupca ne morejo celovito obdelati. V tem primeru je treba prodajne procese optimizirati ali celo zaposliti nove prodajalce.

Kako meriti uspešnost prodaje?

Danes velik del podjetij še vedno meri uspešnost prodaje glede na prodajo v mesecu v primerjavi z enakim mesecem pred enim letom. Če je prodaja zrasla za 3 %, 5 % … 15 %, je vse v najlepšem redu. Če je odstotek malo nad letnim načrtom, še toliko bolje. Kakšna je resnična učinkovitost prodaje in zaposlenih v prodaji, pa še vedno ostaja uganka.

»Ni res, mi natančno vemo, kako učinkoviti so naši prodajalci. Za vsakega od njih spremljamo mesečno prodajo in jih na podlagi tega tudinagrajujemo z variabilnim delom.«

Preberite tudi: Osnove prodaje.

Poglejmo si preprost primer

Imamo skupino 7 prodajalcev. Prvi trije so prodali popolnoma enako količino izdelkov oziroma storitev, vendar je bil eden od njih en dan na dopustu, drugi pa je delal vse sobote v mesecu. Mesečna prodaja preostalih štirih prodajalcev odstopa od najboljših za 1.000 € do 2.000€. Dva od teh prodajalcev sta bila na dopustu, eden dva dni in drugi tri dni. Prodajalec, ki je prodal največ, in prodajalec, ki je peti po obsegu prodaje, delata popoldan. Kateri od teh sedmih prodajalcev je najbolj uspešen in zakaj? Odgovorov na tovrstna vprašanja ni mogoče dobiti brez uporabe prodajnega lijaka.

Uvedba prodajnega lijaka v podjetja zahteva čas in podporo vodstva podjetja. Za njegovo uspešno uporabo v praksi pa je nujno tudi sodelovanje zaposlenih v prodaji. Uspešna uvedba prodajnega lijaka bo podjetju in zaposlenim v prodaji prinesla koristi, hkrati pa bo povečala tudi zadovoljstvo vaših kupcev.

Avtor članka je Mitja Drenik, Dayact

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren. Preberite več >>


Digitalni marketing tudi za podjetja, ki poslujejo s podjetji

Digitalni marketing tudi za podjetja, ki poslujejo s podjetji

Digitalni marketing je danes bolj pomemben kot kdajkoli prej. Vedno več podjetij vstopa na digitalni trg, zaradi česar se povečuje konkurenca. Zato je razumevanje aktualnih marketinških trendov izjemno pomembno tudi za podjetja, ki poslujejo s podjetji. Preberite več >>

5 korakov do učinkovitega prodajnega lijaka

5 korakov do učinkovitega prodajnega lijaka

Kot podjetnik se najverjetneje še kako zavedate pomembnosti marketinga. Če pa ste podjetnik začetnik in temu področju v vašem mladem podjetju še niste posvetili večje pozornosti, je nastopil čas, da to storite. Na primer z vzpostavitvijo prodajnega lijaka. Preberite več >>

Video: S prodajnim lijakom povečajte prodajo

Video: S prodajnim lijakom povečajte prodajo

Oblikujte prodajni lijak tako, da boste podvojili, potrojili ali celo podeseterili prihodke v vašem podjetju, hkrati pa pridobili več prostega časa, ki ga boste lahko preživeli z družino in prijatelji, namesto da bi se ves čas borili za nove in nove stranke. Preberite več >>

Želite zgraditi prodajni lijak? Začnite na koncu!

Želite zgraditi prodajni lijak? Začnite na koncu!

Lahko rečemo, da je prodajni ali pa marketinški lijak le serija korakov, ki jih morate narediti, da potencialna stranka postane kupec. Ideja prodajnega lijaka temelji na razumevanju, česa si vaše potencialne stranke želijo in česa si pravzaprav vi želite, da naredijo. Preberite več >>

8 SEO smernic, ki jih morate začeti upoštevati takoj

8 SEO smernic, ki jih morate začeti upoštevati takoj

Način komuniciranja uporabnikov spleta z spletnimi iskalniki se v zadnjih letih bistveno hitreje spreminja kot nekoč. Ljudje se tako namesto tipkanja ključnih besed v spletni iskalnik danes raje poslužujejo glasovnega iskanja, namesto branja besedila pa si raje ogledajo videoposnetek, ki predstavi vsebino. Preberite več >>

20 aktualnih dejstev o optimizaciji spletnih strani

20 aktualnih dejstev o optimizaciji spletnih strani

Optimizacija spletnih strani oziroma SEO optimizacija je področje, ki ga ne moremo popolnoma natančno izmeriti in opredeliti. Vendar vas nekatere informacije lahko usmerijo v pravo smer. Preberite več >>

Video: Koraki do učinkovitega Facebook prodajnega lijaka

Video: Koraki do učinkovitega Facebook prodajnega lijaka

Prodajni lijak omogoča, da podjetje svoje obiskovalce uspešno konvertira v kupce, tako pa lažje ustvarja prihodke in posledično uživa višje dobičke. V današnji video rubriki si oglejte razlago 7 korakov, potrebnih za vzpostavitev učinkovitega Facebook prodajnega lijaka. Preberite več >>

Prodajni lijak: kako ustvariti nove stranke?

Prodajni lijak: kako ustvariti nove stranke?

Koncept ustvarjanja strank morda zveni malce čudno. Mar jih ne najdemo? Odgovor je ja in ne. Čeprav je težko nekoga, ki nima interesa kupiti vaš izdelek, prepričati v nakup, pa lahko z dobrim prodajnim lijakom oblikujete oboževalce iz ljudi, ki še nikoli niso slišali za vas. Preberite več >>

Kako pomembne so zunanje povezave pri SEO optimizaciji?

Kako pomembne so zunanje povezave pri SEO optimizaciji?

Ko govorimo o optimizaciji spletnih strani, moramo upoštevati veliko različnih faktorjev. Nikakor pa ne smemo pozabiti na zunanje povezave, ki k nam vodijo iz drugih spletnih strani. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

11.05.2018 od 14:00 do 17:30
NOVO! Delavnica Kako pravilno pisati za splet?

Ali se besedila na spletu razlikujejo od tistih v časopisih, revijah, knjigah? Seveda se, bi se glasil odgovor slehernega avtorja, ki svoje misli objavlja na spletu. Kaj pa če bi vrtali še globlje in vprašali, v čem se besedila razlikujejo, zakaj se razlikujejo in - najpomembneje - ali vse te specifike kot pisci besedil upoštevajo ob njihovi pripravi? Prepričani smo, da odgovor ne bi bil tako suveren.
Preberite več >>

Vse za podjetje