Kaj je pogodbena kazen?

V vsaki pogodbi stranki določita pravice in obveznosti, ki sta jih dolžni izpolniti. Če določbam s svojimi dejanji nasprotujeta, obstajaja možnost civilne pravde. Vendar pa lahko stranki že v sami pogodbi določita pogodbeno kazen kot institut zavarovanja oziroma utrditve obveznosti.
Kaj je pogodbena kazen?

Kaj je pogodbena kazen? (Vir slike: Picjumbo.com)

V vsaki pogodbi stranki določita pravice in obveznosti, ki sta jih po načelu pacta sund servanda dolžni izpolniti. Če določbam s svojimi dejanji nasprotujeta, obstajaja možnost civilne pravde. Vendar pa lahko stranki ravnata preventivno in že v sami pogodbi določita pogodbeno kazen kot institut zavarovanja oziroma utrditve obveznosti.

Pogodbena kazen je vnaprej določena civilna sankcija za primer neizpolnitve, zamude ali nepravilne izpolnitve pogodbenih obveznosti. Sama pogodbena kazen sicer ne prepreči, da do kršitve ne bo prišlo, vendar pa zagotavlja bolj učinkovito varstvo v primeru kršitev in zato stranki odvrača od neizpolnjevanja obveznosti.

Pogodbena kazen je institut, ki dodatno zavaruje izpolnitev pravic in obveznosti, ki sta jih stranki določili s pogodbo. Je civilna sankcija, ki nastopi ne glede na obstoj škode. Za pogodbeno kazen je namreč dovolj že sama kršitev, pri tem pa ni pomembno, da je kateri izmed strank s tem nastala posebna škoda. To je bistvena razlika med pogodbeno kaznijo in odškodnino.

V bistvu ima pogodbena kazen dve funkciji: zagotavlja pogodbeno disciplino in predstavlja vnaprej določeno pavšalizirano odškodnino, ki zapade neodvisno od višine in nastanka škode ter lahko služi kot izogib sodišču. Pogoj za zapadlost je le dolžnikova odgovornost za kršitev, ki se domneva, dolžnik pa se lahko razbremeni, če izkaže okoliščine, ki izključujejo njegovo odgovornost (npr. višja sila).

Med glavne značilnosti pogodbene kazni spada akcesorna narava, kar pomeni, da pogodbena kazen ne more obstajati samostojno, ampak je vezana na glavno obveznost.

Posledično pogodbena kazen preneha, če preneha tudi glavna obveznost, ali pa če se stranki dogovorita drugače. Akcesorna je tudi v tem pogledu, da se v primerih zastaranja, cesije, itd. zahteva kot stranska terjatev oz. stranski zahtevek. Pogodbena kazen je tudi fakultativna in obstaja le, če se stranki o tem sporazumno dogovorita. Bistveno je, da pogodbena kazen ne more biti dogovorjena za denarne obveznosti.

Ob neizpolnitvi obveznosti pogodbe ima oškodovana stranka na voljo izbiro: lahko zahteva izpolnitev pogodbe ali pogodbeno kazen, pri najhujših kršitvah pa tudi odstop od pogodbe.

Pogodbena kazen pa lahko nastopi tudi kadar je prišlo do izpolnitve, pa je bila ta nepravilna (obstoj stvarne napake) ali pa v primeru zamude. V dvomu se šteje, da pogodbena kazen velja za primer zamude. Obligacijski zakonik ureja le pogodbeno kazen zaradi neizpolnitve in pogodbeno kazen zaradi zamude, kljub temu pa imata stranki diskrecijo pri detajlnem urejanju pogodbene kazni.

Višina pogodbene kazni je določena poljubno. Stranki se lahko dogovorita za absolutni znesek (npr. 3.000 evrov) ali procentualni znesek (glede na končno pogodbeno ceno/glede na znesek posamezne dobave/itd.), ob tem pa lahko dogovorita tudi zamudne obresti in morebitno valorizacijo.

Nič ni narobe, če je pogodbena kazen nesorazmerno visoka, dokler se obe stranki s takšnim dogovorom strinjata. Namen pogodbene kazni namreč ni le odškodninski, ampak v manjši meri tudi kaznovalen zaradi ravnanja v nasprotju z načelom pacta sund servanda. Kljub temu pa lahko v pravdi sodnik dogovorjeno pogodbeno kazen zmanjša, če uvidi, da je nesorazmerno visoka glede na obveznost in predmet pogodbe. Pravice do zmanjšanja ni mogoče izključiti.

Pogodbene klavzule, ki vsebujejo pogodbeno kazen, so v posamičnih pogodbah prilagojene glede na naravo, zahtevo in specifičnost pogodbe, splošne določbe o pogodbeni kazni so urejene v Obligacijskem zakoniku (247. – 254. členi OZ).

Primer klavzule pogodbene kazni:

Pogodbena kazen ali kritje za nadomestno storitev znaša XX% končnega stroška nadomestne storitve in se obračuna pri naslednjih izplačilih izvajalcu oziroma v kolikor navedeno ni mogoče, se iz tega naslova izstavi poseben račun, ki ga mora izvajalec plačati v roku 8 dni od prejema. 

Če bi zaradi neizpolnitve oziroma zamude pri izpolnitvi naročniku nastala škoda, večja od pogodbene kazni, naročnik lahko zahteva razliko do popolne odškodnine. 

Vir:

  • Obligacijski zakonik (OZ)
Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Pravno svetovanje

Pravno svetovanje

Imate v svojem podjetju težave pri sestavljanju in pregledu pogodb? Niste prepričani, če so pogoji uporabe na vaši spletni strani ustrezni? Bi radi izboljšali pogodbo o zaposlitvi, poslovodenju ali ostale pogodbe? Imate težave s kršenjem blagovne znamke? Rešitev je pravno svetovanje. Preberite več >>

MP svetovanje

MP svetovanje

Ste pred ustanovitvijo podjetja, a imate premalo informacij? Ne veste, kateri stroški so povezani z ustanovitvijo? Je za vas bolj primeren s.p. ali d.o.o.? Kako je z obdavčitvijo podjetja? Se vam splača postati normirani s.p.? Kako je s popoldanskim s.p.? Vabljeni na individualno svetovanje. Preberite več >>


POZOR: Bliža se rok za obvezen vpis lastnikov podjetij!

POZOR: Bliža se rok za obvezen vpis lastnikov podjetij!

Za poslovne subjekte je pričela veljati obveznost ugotovitve podatkov in vzpostavitve evidence vodenja podatkov o dejanskem lastništvu poslovnih subjektov. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Tokratno rubriko smo posvetili odgovoru na vprašanje, ki nam ga stranke pogosto zastavljajo. Preverili smo ali je mogoče odpreti popoldanski s.p., če oseba še ni zaposlena kje drugje. Preberite več >>

Obisk inšpektorja v spletni trgovini

Obisk inšpektorja v spletni trgovini

Izvajanje nadzora nad spletnimi trgovinami opravlja med drugimi tudi Tržni inšpektorat RS. V nadaljevanju članek opisuje, katere stvari mora imeti spletna trgovina urejene, da ni deležna globe s strani tržnega inšpektorja. Preberite več >>

Na kaj paziti pri izbiri imena znamke?

Na kaj paziti pri izbiri imena znamke?

Pravočasna registracija blagovne znamke vam lahko kasneje prihrani veliko sivih las. V članku zato tokrat predstavljamo nasvete, na kaj je potrebno biti pozoren pri izbiri primernega imena vaše blagovne znamke. Preberite več >>

Pogoji za odprtje turistične agencije

Pogoji za odprtje turistične agencije

Turizem je v zadnjem času v polnem razmahu. Ker gre za zelo dobičkonosno panogo, je tudi interes za odpiranje turističnih agencij vse večji, zato smo pregledali kakšni so pogoji za odprtje turistične agencije. Preberite več >>

Vračilo prispevkov delodajalca za prvo zaposlitev

Vračilo prispevkov delodajalca za prvo zaposlitev

Če prvič zaposlite za nedoločen čas mlade do 26. leta starosti ali matere, ki skrbijo za otroka do 3. leta starosti, lahko za prvi dve leti njihove zaposlitve uveljavljate delno vračilo plačanih prispevkov delodajalca za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. Preberite več >>

Z dobro jutranjo rutino do boljše produktivnosti skozi dan

Z dobro jutranjo rutino do boljše produktivnosti skozi dan

V povprečju se človek v odrasli dobi prebudi v 25 tisoč novih dni in le od njega samega je odvisno, kako jih bo izkoristil. Skrivnost dobro izkoriščenih dni naj bi se skrivala predvsem v dobri jutranji rutini, saj naj bi prav ta določala, kako bo potekal posameznikov dan. Preberite več >>

Delo na črno: Kakšne globe grozijo kršiteljem?

Delo na črno: Kakšne globe grozijo kršiteljem?

Delo na črno predstavlja problem, ki ga zakonodajalec in pristojni organi neuspešno poskušajo zajeziti že leta. Pri tem računajo, da bodo potencialne kršitelje od prekrškov odvračale tudi vrtoglavo visoke globe. Preberite več >>

Oznake: ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

Trendi digitalnega marketinga 2018

02.02.2018 od 15:00 do 19:00
Trendi digitalnega marketinga 2018

Pridružite se nam na letnem dogodku Trendi digitalnega marketinga in spoznajte napredne tehnike in uporabne trike s ključnih področij digitalnega marketinga - od vsebinskega marketinga, spletne analitike in družabnih omrežij do mobilnega marketinga, optimizacije prodajnega lijaka ter izboljšanja uporabniške izkušnje. Če iščete napredno znanje, kako na spletu prodati več, tega dogodka preprosto ne smete zamuditi.
Preberite več >>

Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

09.02.2018 od 9:00 do 17:00
Delavnica: Z blog marketingom do novih strank na spletu

Sanjate, da stranke pridejo k vam same od sebe? Želite prevzeti vodilno pozicijo na spletu in prehiteti konkurente? Pridružite se nam na delavnici, na kateri se boste naučili, kako z blog marketingom priti do novih strank, močnejše blagovne znamke in dodatnega prihodka.
Preberite več >>

MP delavnica: Facebook oglaševanje

23.02.2018 od 9:00 do 16:00
MP delavnica: Facebook oglaševanje

Facebook je koristno orodje tako za grajenje blagovne znamke kot tudi za povečanje prodaje. Na tokratni delavnici se bomo s strokovnjakom za Facebook oglaševanje osredotočili na prodajni del: Facebook oglase. S pomočjo Jureta Knehtla iz Adstar boste izvedeli, kako svoje oglase kar najbolje optimizirati za doseganje nadpovprečnih prodajnih rezultatov.
Preberite več >>

Vse za podjetje