Fundacija – ustanova

Avtor — 01.10.2015
Besedo fundacija lahko v imenu ali firmi uporabljajo zgolj pravne osebe, ki so ustanovljene za splošnokoristne ali dobrodelne namene in tega ne opravljajo kot pridobitno dejavnost. Več na temo o fundacijah si lahko preberete v nadaljevanju.
Fundacija

Fundacija

Definicija fundacije

Ustanova oziroma fundacija je na določen namen vezano premoženje in označuje pravno osebo zasebnega prava. Status pravne osebe ustanova pridobi takrat, ko ministrstvo, v katerega delovno področje sodi namen, za katerega je ustanova ustanovljena, izda soglasje k aktu o ustanovitvi. Tako na primer o soglasju o ustanovitvi fundacije, ki je namenjena štipendiranju podiplomskega študija, odloča ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo.

Premoženje fundacije

Ustanovitveno premoženje lahko predstavljajo denar, premičnine, nepremičnine ali druga premoženjska upravičenja. Ustanovitelj mora ustanovitveno premoženje izročiti tako, da lahko organ, pristojen za ustanove, skrbnik oziroma ustanova, z njim prosto razpolaga v skladu z zakonom in drugimi predpisi. Velikost ustanovitvenega premoženja ni zakonsko omejena, vendar mora biti primerna za izvajanje namena ustanove.

Namen ustanovitve

Namen fundacije mora biti splošnokoristen ali dobrodelen in praviloma trajen. Namen se šteje za splošnokoristnega, če je ustanova ustanovljena za namene na področjih znanosti, kulture, športa, vzgoje in izobraževanja, zdravstva, otroškega, invalidskega in socialnega varstva, varstva okolja, varstva naravnih vrednot in kulturne dediščine, za verske namene in podobno.

Namen se šteje za dobrodelnega, če je ustanova ustanovljena z namenom pomagati osebam, ki so pomoči potrebne. Krog oseb, ki pridejo v poštev kot koristniki, je lahko omejen, vendar ne sme biti poimensko določen ali omejen le na člane družine.

Upravljanje fundacije

Ustanovo upravlja uprava, lahko pa ima ustanova tudi druge organe, v kolikor to določa akt o ustanovitvi. Upravo sestavljajo najmanj trije člani. Člani uprave ne morejo biti:

  • osebe, ki niso polnoletne ali ki niso poslovno sposobne,
  • osebe, zaposlene v ustanovi,
  • osebe, ki opravljajo nadzor nad ustanovo.

Uprava skrbi za izvajanje namena ustanove, zastopa ustanovo in opravlja druge naloge določene v zakonu in aktu o ustanovitvi. Uprava ima svojega predsednika, ki ga izvolijo člani uprave. Uprava sprejema odločitve z večino glasov članov, če akt o ustanovitvi ne določa drugače. Člani uprave so upravičeni do povrnitve potnih stroškov, dnevnice in nagrade, ki jih določi uprava, ob upoštevanju meril, ki so določena v aktu o ustanovitvi.

Nadzor nad poslovanjem

Ustanove so podvržene precejšnjemu nadzoru s strani pristojnega ministrstva. Ustanova mora voditi poslovne knjige ter izdelati letna poročila na enak način, kot to velja za zavode. Uprava ustanove je dolžna pristojnemu ministrstvu vsako leto do konca marca predložiti poročilo o delu in finančnem poslovanju v preteklem koledarskem letu. Pristojno ministrstvo lahko zahteva, da mora poročilo o finančnem poslovanju revidirati pooblaščeni revizor

Uvrstitev na seznam za namenitev dela dohodnine

V skladu s 142. členom ZDoh-2 lahko rezident del dohodnine nameni za financiranje splošnokoristnih namenov in za financiranje političnih strank in reprezentativnih sindikatov. Seznam upravičencev do namenitve dela dohodnine vsako leto objavi Vlada RS na predlog pristojnih ministrstev oziroma vladne službe.

Postopek ustanovitve

Ustanovo lahko ustanovi domača oz. tuja pravna ali fizična oseba. Ustanovo je potrebno vpisati v register ustanov. Ustanovitelji sporočijo notarju naslednje podatke v zvezi z ustanovo, ki se ustanavlja:

  1. ime in sedež oziroma prebivališče ustanovitelja,
  2. ime in sedež ustanove,
  3. navedbo ustanovitvenega premoženja in njegove vrednosti,
  4. namen ustanove,
  5. način in postopek imenovanja članov uprave,
  6. poimenske člane prve uprave in njihove podatke (osebno ime, EMŠO oziroma datum rojstva in spol, državljanstvo ter naslov stalnega prebivališča oziroma naslov začasnega prebivališča, če v Republiki Sloveniji nimajo stalnega prebivališča).

Notar sestavi notarski zapis akta o ustanovitvi in ga najkasneje v 15 dneh predloži pristojnemu ministrstvu. Notarskemu zapisu priloži dokazila o dejanskem obstoju premoženja, namenjenega za ustanovitev ustanove in soglasja članov prve uprave k svojemu imenovanju.

Soglasje k aktu o ustanovitvi izda pristojno ministrstvo v 30 dneh od prejema akta o ustanovitvi. Soglasje se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije na stroške ustanove. Zoper odločitev pristojnega ministrstva je dovoljena pritožba, o kateri odloča Vlada Republike Slovenije.

Z dnem izdaje soglasja k aktu o ustanovitvi preide premoženje na ustanovo, ta pa lahko začne izvajati namen, za katerega je ustanovljena. Soglasje mora pristojno ministrstvo posredovati ministrstvu za notranje zadeve, ki vpiše ustanovo v evidenco ustanov. Evidenca ustanov je javno dostopna na naslednji povezavi: http://mrrsp.gov.si/rdruobjave/us/index.faces.

VIRI:

  • Zakon o ustanovah (Ur.l.RS št. 70/2005, s spremembami in dopolnitvami);
  • Zakon o dohodnini (Uradni list RS št. 117/2006, s spremembami in dopolnitvami);
  • URL: http://e-uprava.gov.si/e-uprava/dogodkiPoslovni.euprava?zdid=1381&sid=1120
Ta članek je bil pripravljen na podlagi zakonodaje ter sodne in upravne prakse, veljavne v času priprave besedila. V primeru kasnejših sprememb zakonodaje, sodne ali upravne prakse avtor in Zavod mladi podjetnik ne odgovarjata za ažurnost oziroma uskladitev besedila s kasnejšimi spremembami.
Oznake: ,