Pravni vidiki e-marketinga

E-marketing je v Sloveniji čedalje bolj razširjen. To ne preseneča, saj je preprost, poceni in včasih celo učinkovit. Njegove najpogostejše pojavne oblike so internetni marketing, marketing na socialnih omrežjih, mobilni marketing in e-poštni marketing.
E-marketing: pravni vidiki

Pravni vidiki emarketinga

Kako je torej s pravno dopustnostjo takega marketinga?

Vprašanje zasebnosti pri e-poštnem marketingu urejata dva zakona, in sicer Zakon o varstvu osebnih podatkov (ZVOP) in Zakon o elektronskih komunikacijah (ZEK), pri čemer ima slednji, vsaj, kar se elektronskih komunikacij tiče, v odnosu do prvega značaj specialnosti (lex specialis), kar pomeni, da v primeru nasprotujočih si določb obeh zakonov, prevlada nad njim.

ZVOP načelno dopušča uporabo osebnih podatkov tudi za namene neposrednega trženja, vendar pa le tistih, ki jih je mogoče zbrati iz javno dostopnih virov ali v okviru zakonitega opravljanja dejavnosti.

ZVOP uzakonja tako imenovani opt-out sistem, v skladu s katerim lahko upravljalec osebnih podatkov (podjetje, tržnik v podjetju, marketinška agencija) take podatke za potrebe neposrednega trženja posreduje tistemu, kateremu so namenjeni, brez njegovega vnaprejšnjega soglasja.

Slednji sicer lahko kadarkoli pisno ali na drug dogovorjen način zahteva, da upravljalec osebnih podatkov preneha s takim početjem. V primeru takega obvestila je upravljalec osebnih podatkov dolžan v naslednjih 15. dneh ustrezno preprečiti uporabo osebnih podatkov. O tem pa je v nadaljnjih petih dneh dolžan pisno, ali na drug dogovorjen način, obvestiti posameznika, ki je to zahteval.

Opt-in sistem

Kot sem omenil že zgoraj, pa je na področju elektronskih komunikacij uveljavljena specialnejša ureditev po Zakonu o elektronskih komunikacijah, ki to problematiko ureja drugače.

Uzakonja namreč tako imenovani opt-in sistem, v skladu s katerim je za neposredni e-marketing izdelkov/storitev potrebno pridobiti vnaprejšnje soglasje prejemnika. To pa pomeni, da nam podjetja, oglaševalske agencije in drugi ne smejo pošiljati obvestil o računalniških tečajih, o počitnicah v toplicah, o mobilnikih, o pisarniški opremi in o super akcijah v veleblagovnicah. Najprej nas morajo vprašati, ali si takih sporočil sploh želimo, oziroma, ali dovolimo, da nam jih pošiljajo.

Mnoga podjetja – razumljivo – niso najbolj navdušena nad strogostjo opt-in sistema

Ta se jim zdi neživljenjski, neposloven in preveč zaščitniški do uporabnikov. Sam menim, da to v določeni meri drži. Tudi zato je poslovna praksa izoblikovala nekakšnega križanca med opt-out in opt-in sistemom. In ga je “požegnala” tudi zakonodaja. V skladu s tem sistemom vnaprejšnje dovoljenje uporabnika (prejemnika sporočil) sicer ni potrebno, a le tedaj, če podjetje od kupca svojih storitev/izdelkov istočasno ob nakupu pridobi e-naslov za svoj e-marketing. V tem primeru ga lahko uporabi tudi za neposredno trženje svojih podobnih izdelkov ali storitev.

Tak primer je denimo, če v trgovini z računalniško opremo kupimo tiskalnik. Prodajalec nam ob nakupu izroči račun, zraven pa še kartico. Pojasni, da z njo lahko uveljavljamo posebne ugodnosti. Prodajalec nam razloži, da smo se ob nakupu tiskalnika kvalificirali za nakup izdelkov pod posebno ugodnimi pogoji. Prosi nas, da mu zaupamo naš e-naslov. Tako nam bo lahko v bodoče pošiljal obvestila o akcijah. Tako početje je torej zakonito. A le, če gre za trženje podobnih izdelkov (denimo računalnikov, programske opreme, DVD predvajalnikov, Mp3 predvajalnikov, televizorjev ipd.), ne pa tudi hladilnikov, pomivalnih strojev in avtomobilskih pnevmatik.

Avtor članka z naslovom E-marketing je mag. Boštjan J. Turk.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Delavnica: Optimizacija spletnih strani – povzpnite se višje na Googlu!

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani oziroma z drugimi besedami: Kako biti na Googlu višje od konkurence.

Preberite več >>

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

MP delavnica: Kadrovski in drugi pravni vidiki poslovanja podjetja

Je vaš posel v vzponu in boste zaposlovali? Morda vaše podjetje že sedaj sestavlja številčna ekipa in se zavedate, da ste s kadrovskimi evidencami nekoliko odlašali? Poleg tega se vam glede poslovanja vašega podjetja še vedno porajajo vprašanja glede pogodb, kako varovati poslovne skrivnosti ali kako odpovedati delovno razmerje? Pred vami je izobraževanje, kjer izveste odgovore ravno na takšna in podobna vprašanja! Preberite več >>


Še vedno uporabljate gmail kot poslovni e-naslov?

Še vedno uporabljate gmail kot poslovni e-naslov?

Življenje brez e-pošte si je danes zelo težko predstavljati, pravzaprav lahko z gotovostjo trdimo, da je to praktično nemogoče; samo poglejte v vaš poštni predal in preverite, koliko komunikacije ste na zasebnem in poslovnem nivoju izmenjali v preteklem tednu! Preberite več >>

S kakšnimi emaili boste pritegnili pozornost strank?

S kakšnimi emaili boste pritegnili pozornost strank?

Oglaševanje prek elektronske pošte je brezplačno, enostavno in učinkovito, zato je priporočljivo, da pri trženju uporabite tudi to orodje. Vendar je treba do e-mail marketinga pristopiti premišljeno. Vedeti morate, kaj hočete z njim doseči in kako se ga boste lotili. Preberite več >>

10 napak, ki jih počnete z vsebinskim marketingom

10 napak, ki jih počnete z vsebinskim marketingom

Vsebinsko trženje je izjemno pomemben del spletnega trženja. V zadnjem času je postalo tudi eno najbolj priljubljenih sredstev za pridobivanje kontaktov. Da bi zagotovili, da bo vaše vsebinsko trženje uspešno, pa se morate zadeve lotiti na pravi način, kar ni vedno preprosto. Preberite več >>

10 učinkovitih strategij za povečanje vaše baze kontaktov

10 učinkovitih strategij za povečanje vaše baze kontaktov

Oblikovanje dobre in kakovostne baze z elektronskimi naslovi vaših (potencialnih) strank je tek na dolge proge. Baze ne boste ustvarili čez noč, za rezultate pa boste morali trdo delati. Olajšamo vam lahko prvi korak, kako ustvariti oziroma kakovostno povečati obstoječo bazo. Preberite več >>

Spodbudite prejemnike svojih elektronskih sporočil k odzivu!

Spodbudite prejemnike svojih elektronskih sporočil k odzivu!

Elektronska pošta je eden najpomembnejših sodobnih trženjskih kanalov. Vendar je takšna komunikacija prepogosto enosmerna. Spodbudite prejemnike k odzivu! Preberite več >>

Kako ustvariti dobro prodajno elektronsko sporočilo?

Kako ustvariti dobro prodajno elektronsko sporočilo?

Alexis Rodrigo je marketinška strokovnjakinja, ki ve, kako oblikovati prodajna besedila v elektronskih pismih. Pri svojem delu namreč sledi preverjeni formuli, ki je v svetu prodajnikov in marketingarjev poznana že več desetletij, saj je že večkrat tudi sama preizkusila, da se odlično obnese. Preberite več >>

Zakaj so potrditvena sporočila ključnega pomena za vaš uspeh

Zakaj so potrditvena sporočila ključnega pomena za vaš uspeh

Trženje prek elektronske pošte ne vključuje samo pošiljanja novic! Ko oblikujete sporočila, ne pozabite na transakcijska in potrditvena sporočila. Izvrstno potrditveno sporočilo lahko privede do dodatnega nakupa v roku nekaj minut. Predstavljamo nekaj zanimivih nasvetov. Preberite več >>

S spodnjimi nasveti izboljšajte stopnjo odprtih elektronskih sporočil

S spodnjimi nasveti izboljšajte stopnjo odprtih elektronskih sporočil

Pridobivanje kontaktnih podatkov potencialnih strank je pomembno, toda veliko število elektronskih naslovov vam ne bo prav nič koristilo, če vaša sporočila ne bodo prebrana. Če se boste pravilno lotili email marketinga, teh težav ne bi smeli imeti. Preberite več >>

Oznake: , , , , , , ,