Odškodninska odgovornost po ZGD

Ob osamosvojitvi si velika večina državljanov ni niti v sanjah predstavljala, kako bo v naslednjih dvajsetih letih država dopustila nekaterim prijateljskim, s politiko interesno povezanim posameznikom, masovno krajo družbenega premoženja, razprodajo poslovne morale, masovna odpuščanja ipd.
Odškodninska odgovornost po ZGD

Odškodninska odgovornost po ZGD

Z vidika pravnega reda je presenetljivo, da je gospodarsko pravna zakonodaja v vsem tem obdobju vselej vsebovala povsem ustrezne pravne norme, ki so omogočale uveljavljanje različnih oblik odgovornosti udeležencev v gospodarskih razmerjih, a je njihovo uporabo očitno omejeval razrasli klientelizem oz. vsesplošna povezanost številnih spornih gospodarstvenikov z aktualnimi političnimi oblastmi. Vsaj s tega vidika je svetovna gospodarska kriza tudi Sloveniji prinesla nekaj pozitivnega – potrebo po očiščenju družbe od vedno bolj gnile poslovne morale, ki so jo simbolizirali vedno bolj osovraženi tajkuni in njihovi podrepniki.

Kar zadeva odškodninsko odgovornost gospodarstvenikov v skladu z zakonom o gospodarskih družbah, je potrebno poudariti, da se ta najpogosteje pojavlja v povezavi z deliktnim dejanskim stanjem, ki zajema nedovoljena ravnanja v organiziranju in izvajanju gospodarske dejavnosti. V zvezi s tem je zanimivo stališče sodne prakse, v skladu s katerim se odgovornost pravnih oseb za škodo, ki jo povzročijo njihovi organi, ocenjuje po ravnanju članov teh organov.

Za presojo obstoja odškodninske odgovornosti v skladu z zakonom o gospodarskih družbah morajo biti sicer izpolnjeni določeni odškodninski pogoji. Za to, da se vzpostavi odškodninska odgovornost, mora priti do kršitve pravnih in moralnih norm. Do kršitve prvih pride, če udeleženci v gospodarskih razmerjih ravnajo v nasprotju z ustavo in s prisilnimi normami zakonov, pa tudi v nasprotju s podzakonskimi predpisi, z načeli mednarodnega prava in mednarodnih pogodb ter v nasprotju s konvencijami, h katerim je pristopila naša država. To pa še ni vse. Za kršitev pravnih norm ne gre le tedaj, ko stranke ravnajo v nasprotju s prisilnimi predpisi, ampak tudi tedaj, ko so njihova ravnanja v nasprotju z različnimi uzancami (razen, če se stranke dogovorijo, da jih izključijo) ali celo v nasprotju z dogovori v okviru zbornic določene panoge (gospodarska zbornica, trgovinska zbornica, obrtna zbornica ipd.), pa tudi v nasprotju z internimi splošnimi akti v podjetjih (denimo statuti, pravilniki).

Do kršitve moralnih norm običajno pride tedaj, ko stranke v gospodarskih razmerjih kršijo z ustavo zagotovljene pravice udeležencev teh razmerij ali pa kršijo konsenzualno sprejeta pravila nekega ravnanja v družbi. Tipičen primer kršitve moralne norme je denimo oderuštvo ali pa čezmerno prikrajšanje pogodbene stranke (ti dva ravnanji obenem predstavljata tudi kršitev pravnih norm – konkretno obligacijskega zakonika). Za kršitev moralnih norm gre tudi v primeru zlorabe neuke stranke v poslovnih razmerjih z namenom pridobitve premoženjske koristi ali pa v primeru kršitve kodeksa obnašanja znotraj podjetij (denimo prepoved okoriščanja s poslovnimi informacijami, s katerimi razpolaga podjetje, prepoved zaračunavanja visokih stroškov socialno ogroženim strankam).

Stranka, ki je prizadeta z nemoralnim ravnanjem, lahko uveljavlja odškodnino, pa tudi ničnost sklenjenega posla in s tem vzpostavitev prejšnjega stanja, t. j. stanja, ki je bilo pred sklenitvijo (ničnega) posla.

Navedel bom še primer uveljavljanja odškodninske odgovornosti zoper upravo in člana uprave gospodarske družbe. Kar zadeva presojo odgovornosti uprave družbe, je uveljavljeno načelo, v skladu s katerim ta vodi gospodarsko družbo v njeno dobro, samostojno in na lastno odgovornost. Pri vseh odločitvah se od uprave zahteva ravnanje v skladu z načelom vestnosti in poštenja, med škodo in ravnanjem uprave pa je potrebno dokazati vzročno zvezo. Kot škodljivo dejstvo se pri ravnanju uprave šteje storitev ali opustitev, ki predstavlja kršitev obveznosti uprave družbe, kar je povzročilo škodo. Škoda se manifestira v obliki navadne škode ali izgubljenega dobička.

Če gre za uveljavljanje škode nasproti članom uprave družbe, to običajno uveljavljata uprava oziroma nadzorni svet, pa tudi skupščina družbe. Člani uprave odgovarjajo za škodo, ki je nastala kot posledica kršitve njihove obveznosti, razen, če dokažejo, da so pošteno in vestno izpolnjevali svoje obveznosti. Posebej bi želel podariti, da morebitno soglasje nadzornega sveta pri posameznih poslih članov uprave slednjih še ne razbremenjuje odgovornosti za škodljivo ravnanje.

Morda vas zanima tudi sorodna vsebina
Registracija blagovne znamke

Registracija blagovne znamke

Blagovna znamka je tako rekoč srce in duša vsakega uspešnega podjetja. Lahko predstavlja ugled, prestiž, kakovostno blago ali storitve, obljubo po napredku in nečem novem, zvestobo, konsistentnost. Njen bistveni element, celo cilj, je prepoznavnost. Preberite več >>

Startup pravnik

Startup pravnik

Startup pravnik pogosto naleti na primere mladih podjetnikov ali ekip, ki imajo razvito idejo ali produkt in so pred kratkim vstopili na trg z odličnim produktom, zagreto ekipo in rastočo prodajo. Kaj pa, če na podjetje pogledamo s formalnopravnega vidika: je res vse tako, kot mora biti? Preberite več >>


Odgovor strokovnjaka: popoldanski s.p. in soglasje delodajalca

Odgovor strokovnjaka: popoldanski s.p. in soglasje delodajalca

V tokratni rubriki obravnavamo vprašanje stranke, ki jo je zanimalo, ali mora o odprtju popoldanskega s.p. obvestiti svojega delodajalca. Raziskali smo, kako je to področje urejeno v Zakonu o delovnih razmerjih.   Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: polovični delovni čas in zdravstveno zavarovanje

Odgovor strokovnjaka: polovični delovni čas in zdravstveno zavarovanje

V tokratni rubriki pojasnjujemo, do kakšnega obsega pravic iz zdravstvenega zavarovanja so upravičene osebe, ki so zaposlene za delovni čas krajši od polnega delovnega časa. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za plovični delovni čas

Odgovor strokovnjaka: socialni prispevki pri delu za plovični delovni čas

Tokrat v rubriki odgovarjamo na vprašanje bralke našega portala, na temo prispevkov za invalidsko in pokojninsko zavarovanje. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Odgovor strokovnjaka: ali je popoldanski s.p. mogoč brez redne zaposlitve?

Tokratno rubriko smo posvetili odgovoru na vprašanje, ki nam ga stranke pogosto zastavljajo. Preverili smo ali je mogoče odpreti popoldanski s.p., če oseba še ni zaposlena kje drugje. Preberite več >>

Pogoji za odprtje turistične agencije

Pogoji za odprtje turistične agencije

Turizem je v zadnjem času v polnem razmahu. Ker gre za zelo dobičkonosno panogo, je tudi interes za odpiranje turističnih agencij vse večji, zato smo pregledali kakšni so pogoji za odprtje turistične agencije. Preberite več >>

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Ali gentlemanski sporazum zavezuje stranki?

Gentlemanski sporazum, za katerega pogosteje uporabljamo angleški izraz gentlemen's agreement, je oblika nepravnega dogovora, ki med strankama ustvarja neko moralno zavezo. Preberite več >>

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

Odgovor strokovnjaka: Pogodbi o zaposlitvi in o poslovodenju

V tokratni rubriki Odgovor strokovnjaka vam predstavljamo odgovore na vprašanja: Se zaposliti v lastni družbi na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali pogodbe o poslovodenju? Katera pogodba je za mladega podjetnika najprimernejša? Katera pogodba je finančno najugodnejša? Preberite več >>

Oznake: , , , , , ,
Iskanje
↓ Pomagamo vam pri rasti ↓

MP delavnica: Facebook oglaševanje

23.02.2018 od 9:00 do 17:00
MP delavnica: Facebook oglaševanje

Facebook je koristno orodje tako za grajenje blagovne znamke kot tudi za povečanje prodaje. Na tokratni delavnici se bomo s strokovnjakom za Facebook oglaševanje osredotočili na prodajni del: Facebook oglase. S pomočjo Jureta Knehtla iz Adstar boste izvedeli, kako svoje oglase kar najbolje optimizirati za doseganje nadpovprečnih prodajnih rezultatov.
Preberite več >>

Google Analytics delavnica in Marko Penko

01.03.2018 od 16:00 do 10.03.2017 16:00
Google Analytics delavnica in Marko Penko

Imate spletno stran oziroma trgovino ter za oglaševanje vašega produkta ali storitve zapravite več 1000 evrov mesečno, pa se to pri prodaji ne pozna dovolj? Kaže, da imate težave pri učinkovitosti oglasov. Obstaja rešitev, ki se ji reče Google Analytics delavnica, ki jo za nas pripravlja Marko Penko.
Preberite več >>

Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

24.03.2018 od 9:00 do 30.03.2018 17:00
Delavnica: Google Adwords oglaševanje in Marko Penko

Pri oglaševanju na Googlu je zelo pomembno poznavanje navodil, trikov in smernic za uspešno postavitev in vodenje AdWords kampanje. Da boste svoje oglaševanje vzpostavili kar se da učinkovito, vas vabimo na delavnico, v okviru katere boste spoznali Google AdWords: od osnov do potankosti. Z nami bo izkušeni Google AdWords mojster Marko Penko, ki je v svoji karieri upravljal na milijone evrov oglaševalskih proračunov.
Preberite več >>

Predavanje: Optimizacija spletnih strani

06.04.2018 od 14:00 do 18:00
Predavanje: Optimizacija spletnih strani

Klasična trgovina z odličnimi izdelki in nizkimi cenami ni vredna veliko, če se nahaja na odročni lokaciji, kjer je nihče ne obišče. Podobno velja za spletne strani in spletne trgovine. Če vas obiskovalci ne najdejo, potem tudi nakupa ne morejo opraviti. Zato je tu optimizacija spletnih strani.
Preberite več >>

Vse za podjetje